21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

GREEN DEAL: Soumrak motorismu v Čechách

Pojďme si v krátkosti nastínit reálné dopady nedávno přijatého Zeleného údělu na motoristu spotřebitele, tedy prakticky na každého z nás. Bude to obrovská díra do našich peněženek a pokřivení trhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 30.8.2021 14:04

Ano. Dobré jitro.

J. Pavelka 30.8.2021 14:02

Problém je, co je - a co už není - sociální inženýrství...

J. Jurax 30.8.2021 13:57

Drkotání se v kolonách s průměrnou rychlostí 10 km/h v Praze, pravíte.

Jenže v Praze žije jen zhruba každý desátý obyvatel republiky. A naopak je mnoho míst na venkově, kde je auto prostou nezbytností, přičemž kupní síla na miliónové elektrovozítko tam nebývá častá. A nějaká nákupní elektrická minitaška s cenou pouhý půlmilión tam taky diplomaticky řečeno není optimální; za tu cenu máte oktávku nebo kamíka, za podstatně míň třeba Fábii, vše s nesrovnatelně vyšší užitnou hodnotou. O zachovalých ojetinách nemluvě.

J. Jurax 30.8.2021 13:47

Nadšeně budu respektovat názor každého člověka a jeho možnost si vybrat, pokud i on bude respektovat názor můj, byť i by ten člověk z mého pohledu zeleným magorem byl. A pokud mi zelení magoři z brusele nezakážou neelektrické auto.

M. Valenta 30.8.2021 13:46

On někdo chce zrušit výrobu aut?

M. Valenta 30.8.2021 13:45

Ono se s elektromobilem nedá jet na nákupy?

A. Renjascu 30.8.2021 13:43

Ono to totiž není tak jednoduché, jak uvádíte a v přímé konfrontaci to rozhodně nevypadá jak uvádíte, protože v reálu mají elektrovozidla o dost vyšší spotřebu než udávanou.

https://www.auto.cz/test-elektromobilu-v-realnem-provozu-jakou-maji-spotrebu-a-kolik-energie-se-ztrati-pri-nabijeni-125150

https://www.okhelp.cz/auto-moto/elektromobil-vs-benzinovy-nebo-naftovy-motor-spotreba-a-zajimavosti/

J. Jurax 30.8.2021 13:37

No, víte, on ten Váš příspěvek o blízkojezdících sockách trochu nafoukaně vyzněl, byť jste to jistě nezamýšlel.

P. Milan 30.8.2021 13:35

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektro-za-stejnou-cenu-jako-benzin-slibil-sef-renaultu-a-zd/r~248cb55459e011ebaabd0cc47ab5f122/

J. Jurax 30.8.2021 13:34

Inu, každý špas něco stojí.

A teď uvažte cenu elektrického ekvivalentu Vašeho vozu co do užitné hodnoty a spočtěte si, za jak dlouho, resp. po kolika ujetých kilometrech, Vám levnější údržba a případně "palivo", Vám ten rozdíl vrátí.

Před dvěma lety jsem se to nahrubo zkusil spočítat pro Škodu Citigo, uvažovav ovšem optimistickou cenu elektrické verze 350 000, neboť tehdy ještě nebyla známa a podle vyjádření Škoda auto měla být "výrazně pod půl milionu". Zato jsem z dnešního pohledu patrně nadhodnotil spotřebu elektřiny vozítka. Vyšlo mi to na cca 200 000 km. Viz https://www.lidovky.cz/byznys/elektricka-skoda-citigo-zustava-jednoduchym-mestskym-vozem.A190524_083912_ln-auto_lvk/diskuse?vlakno=96070526

P. Milan 30.8.2021 13:34

Bohužel už jsou nová auta přecpaná všelikými povinnými a škodlivými nesmysly. Zaváhal jste s koupí o cca 4 roky.

P. Milan 30.8.2021 13:32

Takže sociální inženýrství ... :-(

J. Jurax 30.8.2021 13:19

Elektromobil má výfuk v elektrárně. Ovšem smrdí jen v její blízkosti.

J. Jurax 30.8.2021 13:14

Jo.

Ale smartfouny stát nedotoval ani v ceně, ani v tarifech. Rovněž nekladl překážky uživatelům tlačítkových mobilů, aby je tak ztrestal za nedostatečnou pokrokovost. Aniž je propagoval ve veřejnoprávní TV za peníze koncesionářů (nemyslím reklamy). Dokonce dodnes stát povoluje, aby si zákazník mohl vybrat i tlačítkový mobil!

A potom - přece jen cena smartfounu je o dva řády nižší než elektroauta.

J. Jurax 30.8.2021 13:07

Jenže elektrické Citigo se už nedělá, protože za ty prachy si to koupí leda bohatý snob nebo bohatý zelený magor. Za tu cenu máte oktávku nebo kamíka, nové.

Ostatně Citigo v benzínu se už nedělá taky. Rozpustit v ceně miniauta, jež má být nízká, aby mělo smysl, náklady na všechny eurovýmysly je už obtížné.

J. Jurax 30.8.2021 12:57

Zdá nezdá, on má pan Hraj v zásadě recht.

P. Dvořák 30.8.2021 12:48

Šejna mlčí, chce vypadat jako filozof, ale to má marný. Všichni ví, že je docela nefilozoficky blbej.

;-D

J. Jurax 30.8.2021 12:48

Ano.

A signifikantní je, že žádný náš politický subjekt, zejména ANO, Pirstan a Spolu, k uvedené problematice buď mlčí, nebo se k ní vyjadřuje mlhavé, případně jako Fiala kapitulantsky.

Prostě nejenže si zbaběle netroufnou jít proti bruseli, ale netroufnou to ani veřejně přiznat, protože by přišli o voliče. I když, pravda rudozelení Piráti tuhle grýndýlovou peachovinu nejspíš vítají, ale z téhož důvodu - přízeň voličů - moudře mlčí.

Přitom pravím, že politický subjekt, jenž veřejně prohlásí to, co je obsahem článku, a slíbí se razantně postavit bruselským grýndýlovým peachovinám, má volby v kapse.

Přitom covid, kolem něhož se kecá furt, pomine, ale z vůle zelených blbečků z brusele zničené energetika, průmysl a ekonomika už zůstanou nafurt a náprava, pokud k ní vůbec bude síla a možnost, bude trvat generace.

P. Dvořák 30.8.2021 12:46

Mobily nebyly nikdy dotovány z ukradených peněz.

M. Šejna 30.8.2021 12:37

Samozřejmě, že kupují málo. Zatím kupují málo.

Vzpomínám na doby, kdy chytrý mobil s dotykovým displejem si kupovali jen snobové, zatímco "obyčejný chudý lid" nakupoval převážně tlačítkové Nokie. ;-)

T. Hraj 30.8.2021 12:28

Aha, kupují, ale málo se to ví. ;-D;-D;-D

M. Šejna 30.8.2021 12:24

Ale kupují.

A budou kupovat stále víc. ;-)

V. Mokrý 30.8.2021 12:24

No, dnes téměř nezbytnou součástí života v mnoha místech ČR - do práce, na nákupy, po úřadech, k lékaři, atd..

M. Šejna 30.8.2021 12:21

Tady zas někdo něco nepochopil. ;-D

Autor píše, že chudší lidé nebudou mít na elektroauta.

Já napsal, že elektrická Dacia má být levná.

Bylo mi odpovězeno, že má dojezd jen 240 km. Tak jsem oponoval tím, že "chudší občané" nejezdí denně 240 km.

Ale jen natvrdlý Janoušek z toho vyvodil, že kdo nemá sportovní turbodiesel, tak je socka. ;-D

O. Karen 30.8.2021 12:19

Ano, bude to důsledek, ale bohužel i v oborech, kde to není vhodné nebo možné. Kdyby EU podporovala home office, pružnost stěhování (laciné byty - tzn. ne jako investice, tzn. úročení úspor a protiinflační politika) a podobné modely, tak se doprava sníží a lidi ji ještě budou podporovat (tu EU).

P. Janoušek 30.8.2021 12:17

Kecáte. Smrdí zatím úplně stejně akorát jinde.

M. Šejna 30.8.2021 12:17

Tohle se mi nějak nezdá.

Kapalný vodík má nejvyší hmotnostní energetickou hustotu. Je ale pravda, je je hodně lehký, takže při přepočtu na objem bude ta energetická hustota asi mnohem nižší.

O. Karen 30.8.2021 12:16

Moderní benzíny s katalyzátorem a filtrem částic prakticky nesmrdí. V určitých parametrech vypouští vzduch čistčí, než nasávají. Totéž dýzly s adblue (močovinou). A to říkám ze zkušenosti cyklisty, když mě do kopce předjede autobus s adblue. Nic necítím.

T. Hraj 30.8.2021 12:15

Takové uspořádání by muselo být shora nařízené, tedy autoritářské. A toho jsme také svědky.

P. Janoušek 30.8.2021 12:14

Hezký. Takže kdo nemá sportovní turbodiesel a nejezdí jako největší trapák do servisu co 10.000 km je socka? Hm.