21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

GREEN DEAL: Soumrak motorismu v Čechách

Pojďme si v krátkosti nastínit reálné dopady nedávno přijatého Zeleného údělu na motoristu spotřebitele, tedy prakticky na každého z nás. Bude to obrovská díra do našich peněženek a pokřivení trhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 30.8.2021 12:12

Pak je tedy pane Šejno záhadou, proč si lidé ty elektromobily nekupují, když je podle vás vyjdou levněji ;-D.

O. Karen 30.8.2021 12:10

Přesně tak, ani vodík není řešením mobility. Je třeba hledat uspořádání společnosti, které nebude vyžadovat tolik dopravy. Ne nahrazovat ropu něčím ještě horším.

V. Kuhaj 30.8.2021 11:59

Díky za informace, zase pár kamínků do mozaiky.

T. Hraj 30.8.2021 11:54

Vodík má i ve zkapalněném stavu asi 4x nižší objemovou energetickou hustotu než benzín (tj. kWh/l). Zkapalnění nebo stlačení vodíku vyžaduje značnou energii. Nejlevnější výroba vodíku je i dnes stále z uhlovodíků (tj. fosilních paliv), elektrolýza je energeticky velmi náročná. Vodík je extrémně výbušný, skladování velkých objemů znamená veliké riziko. Vodík má extrémně malou molekulu, která snadno prochází běžnými těsněními (úbytky v nádrži, když auto nepoužíváte). Stlačený vodík způsobuje korozi a křehnutí kovů (veškerá infrastruktura tak musí být v nerezu).

Nic z výše uvedeného ovšem není být obhajobou nesmyslného politického tažení ve prospěch elektromobilů.

V. Kuhaj 30.8.2021 11:53

Plánuji koupi nového vozu, a tohle manželce rozhodně číst nedám, měl bych utrum!;-D

T. Hraj 30.8.2021 11:44

Dodejme, že motorismus není nějaká zábava nebo volnočasová aktivita lidí, kteří jsou líní joggovat nebo jezdit na kole, jak se domnívají mileniální latté-urban-metrosexuální zachránci planety.

Motorismus dal lidem nezávislost v prostoru a čase, dříve nemyslitelné možnosti vzájemné interakce a produktivních aktivit (i těch neproduktivních). Stal se motorem rozmachu a rozvoje. Osobní automobil je materializací svobody jednotlivce. A přesně o tu chtějí "zelení" šílenci každého z nás připravit.

M. Šejna 30.8.2021 11:43

Jak často si myslíte, že "socky" s dacií jezdí denně daleko? Většinou používají MHD a autem z domova do nejbližšího supermarketu a zpět to mají tak 40 km.

;-)

V. Kuhaj 30.8.2021 11:41

Proč se vlastně drží štangle elektromotorům na baterky? Viděl jsem nedávno nějaké video, kde je ten elektromotor poháněn vodíkem, a vůbec to nevypadalo špatně. Emise záporné, tzn. čistí to vzduch, odpad je voda, která nemusí vykapávat pořád, jímá se do nádobky, a tlačítkem na vhodném místě vypustí...

Tady je k tomu nějaký článek: https://www.novinky.cz/auto/automoto-testy/clanek/auto-budoucnosti-test-vodikoveho-elektromobilu-hyundai-nexo-40354309

M. Šejna 30.8.2021 11:40

O tom snižování rychlosti rozhodují zelení politikové.

Zelený politik a fyzikální zákony je něco jako oheň a voda.

M. Šejna 30.8.2021 11:38

Ano, bohužel.

Mám sportovní turbodiesel s automatickou převodovkou. Pokud chci mít sedmiletou záruku, musím jezdit na pravidelný servis každých 10 tisíc km.

To jsou ty "výhody" moderních výkonných úsporných turbodieselů, o kterých se dozvíte až při provozu, nikoli při nabídce od prodejce.

O. Karen 30.8.2021 11:36

30 km/h ekologii vůbec nepomáhá, paradoxně je to právě naopak. Emise z aut na danou vzdálenost klesají s rychlostí. Čili když pojedete do práce 30 kmh, tak vypustíte víc škodlivin než při 50 kmh. Nehledě na to, že se pomalou rychlostí zmenšuje propustnost silnic. Je to stejná sabotáž dopravy jako zužování jízdních pruhů, svádění dopravy do 1 pruhu před každou křižovatkou, kde výrazně převládá 1 směr jízdy, jak to vidíme i v Praze.

V. Kuhaj 30.8.2021 11:35

Na tu Dacii jsem koukal. Dojezd (uváděný) je 240 km. Nějak si neumím představit tu "lidovku", za kterou bych tohle koupil.

V. Kuhaj 30.8.2021 11:32

Vy musíte opravdu se svým novým autem do servisu co 10.000 km?!

O. Karen 30.8.2021 11:30

Jistěže biosféra potřebuje určité rozmezí koncentrace CO2. Jenže oteplůování vlivem CO2 (samo o sobě pochybné) vytrhává jen 1 parametr a zanedbává to, že vyšší koncentraci se systém přizpůsobí a změnu vyrovná (např. vyšším počtem rostlin, jiným proděním atmosféry atd.) Ten systém naštěstí není tak nestabilní, aby ho zanedbatelné emise CO2 z Evropy dokázaly zničit a byl odkázaný na blouznivé nápady Lejnové a spol.

V. Kuhaj 30.8.2021 11:30

Ve Španělsku s plošným snižováním rychlosti ve městech na 30 km/koketují už dlouho, a co vím, tak v Barceloně už do toho šlápli. Zezelenala v tomto smyslu i Paříž, minulý týden jsem zachytil zprávu, že rychlost také snižují. Zajímalo by mě, proč si myslí, že jezdit 30 na dvojku je ekologicky lepší než 50 na čtyřku. Ty otáčky, a tedy i emise, jsou přibližně stejné, jen se pojede delší dobu, toť veškerá změna.

Dříve bych s pocitem jisté škodolibosti konstatoval, že takhle si ten automobilový průmysl spolehlivě zaříznou. Dneska si uvědomuji, že vládnou lidé, který o to asi opravdu jde. Kam tohle zajde...?

M. Šejna 30.8.2021 11:28

CO2 se celosvětově nesníží. Nesníží se ani rychlost oteplování planety.

Ale já osobně budu radší, když po silnicích budou jezdit auta, která nesmrdí.

M. Šejna 30.8.2021 11:26

Elektroauta jsou podla autora údajně moc drahá a nebudou pro širší veřejnost. On ale jaksi zapomíná, že nejdražší je baterie a že její vývoj jde mílovými kroky dopředu.

Také zapomíná, že údržba a servis elektromobilu je výrazně levnější, než servis auta se spalovacím motorem. Já musím se svým novým turbodiesel do servisu každých 10 tisíc km a výměna oleje a další údržbové úkony mě stojí v průměru 7000 kč. Tedy 70 haléřů na km.

Zde jsou ceny nejlevnějších elektrovozítek na současném trhu:

499.,000,- ..... Škoda CitiGo e iV

599.000,- ..... VW e-up

789.000,- ..... Hyunday Kona e

889.000,- ..... VW ID 3

899.000,- ..... Hyundai IONIQ eletric

929.000,- ..... Nissan Leaf 3 ZERO e

Elektromobil ohlásila i Dacia. Prý to má být elektrická "lidovka".

L. Písařík 30.8.2021 11:16

Pokud lze věřit údajům, Evropa produkuje asi 9,5% exhalací a když je sníží na polovinu, je to jak když plivnete do moře. Čína a možná i Indie a Indonésie se netají s tím, že příštích 20 let se budou jejich emise zvyšovat.

A. Renjascu 30.8.2021 11:09

Můžete dát nějaký odkaz na průmyslově vyráběnou baterii s vysokou kapacitou a nízkou hmotností umožňující dojezd automobilů aspoň 300 km průměrnou rychlostí 90 km?

Jinak svobodu vybrat si respektuji, pokud tato svoboda není narušovaná nedobrovolnými dotacemi preferované technologie a penalizací a šikanou konkurenčních technologií.

V. Petr 30.8.2021 11:08

Členů NSDAP i KSČ bylo kolem 10% obyvatel!

V. Petr 30.8.2021 11:06

V ponorkách je koncentrace CO2 5000 ppm a nevadí to posádce, která to dýchá celé měsíce. 50000 ppm za WW1 ovšem už vadilo.

P. Rada 30.8.2021 10:57

Pane Karene zamyslete se alespon nad tím, jak by jste záhy dopadl pokud by jste přestal vydechovat CO2. Ani rostliny nedokáží žít v libovolné koncentraci CO2 a i rostliny např v noci dokonce využívají vzdušný kyslík.

Pokud pak bude člověk běžně pobývat v místnosti s jeho koncentrací 1000ppm - pak jeho kognitivní schopnosti poklesnou v průměru o 10% a čím dál tím bude i v jinak klimatizovaném prostoru hůře.

https://www.novinky.cz/bydleni/nemoci-nemovitosti/clanek/v-malem-byte-se-muzete-dusit-i-bez-ciziho-pricineni-230794

I. Bikkhu 30.8.2021 10:52

Elektromobilita = chudí dotují bohaté

M. Krátký 30.8.2021 10:50

Naprostý souhlas - k závěrečné poznámce Zkráceno - Naopak : stručné a víc než jasné - jsou to fanatici a nic a nikdo s nimi nehne - a zase - již tradičně všechno zlo zavinili levičáci - tam je potřeba udeřit pěstí mezi oči !!!!!!

I. Bikkhu 30.8.2021 10:49

Před 60 miliony let klesl obsah CO2 v atmosféře na 0,16%, tj. 4x víc než dnes a dinosuři začali umírat hlady už před dopadem komety. Další pokles pak přinesl nestabilní klima a opakující se doby ledové.

Já vítám zvýšení teploty o 1-2°oproti kilometrovému ledovci u Lovosic.

P. Rada 30.8.2021 10:48

"Bláznivý nápad" je především nepočítat s tím, že v uzavřeném systému planety může neobvyklé sycení atmosféry uhlíkem vyvolat kolaps života.

Nejaktuálnějším ohrožením budou patrně zmíněné migrační tlaky. Klimaticky navozený růst hladin oceánů i růst dynamiky podnebí totiž nejspíše navodí neůrodnost půd v okolí delt řek a pobřežních oblastí kde se pěstuje většina potravin pro světovou populaci a takto až válečnou migraci.

F. Brnušák 30.8.2021 10:45

Tim odkazem je receno vse, k tomu snad neni co dodavat. Je pravda, ze timto omezenim vpodstate ztraci auto ve meste smysl a hromadne se zacne jezdit na nakupy riksou.

V. Petr 30.8.2021 10:39

Od života odtržená ideologie se dá udržet jenom terorem!

P. Rada 30.8.2021 10:37

Nepočítám - sděluji. Dosažitelná účinnost motorů je jednoznačný parametr jak u spalovacího (Carnotův cyklus - prakticky 35%). Elektromotor ( prakticky 95%).

Okolnosti těžby energií a účinnosti přenosů v ostatních složkách transformace na pohyb ... tvoří samostatné kapitoly. V reálné aplikaci je rozhodně užitečné je zohlednovat.

J. Lukavsky 30.8.2021 10:36

"ten nový, s třetinovým výkonem funguje stejně dobře, jako ten původní" akorát s ním ten pokoj vysáváte 5x déle, čili něco jako přídavek řepkového oleje do nafty. Ekologická úspora je -20 až -50%. J.L. end