3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

EVROPA: Komise z nás dělá idioty

Evropská komise se rozhodla rázně bojovat proti euromýtům tím, že je uvádí „na pravou míru“. U nás se do boje zapojilo oficiální zastoupení Komise v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 9.5.2019 9:31

Re: chjo

Přesně. Místní géniové zřejmě objevili novou epochální konstrukci vysavače, který má o 200 % vyšší účinnost než ty současné. Chtěl bych vidět ten patent... :-D

J. Vintr 9.5.2019 0:24

Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

tak s těmi vysavači se to má tak, že jejich "účinnost" co do uklízecí schopnosti se zásadně odvíjí POUZE od rychlosti proudění vzduchu v prostoru mezi nasávacím nástavcem a uklízeným povrchem. Elektromotor vysavače se stará pouze o vyvoření podtalaku, který nasává vzduch. Rychlost proudění vzduchu ale závisí (kromě tvaru nasávací hubice) hlavně na odporech, které mu stojí v cestě při průchodu celým přístrojem, u převážné většiny vysavačů hlavně pytlíkem, po většinu času ucpaným nasátými nečistotami. Pak je celkem úplně jedno, jak výkonný a účinný máte ve vysavači motor a jaký má sací výkon. Většina energie se přeměňuje na teplo, které k uklízení nepotřebujete.

J. Sinnreich 9.5.2019 0:33

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

V tom pripade by ale mela Komise pokutovat lidi, kteri necisti pravidelne vyssavaci pytlik, po pr. poilat do domacnosti kontrolory, kteri by na to dohlizeli. Kolik by se tim asi usetrilo elektreren by mohli matematici vypocitat.

D. Bokr 9.5.2019 0:37

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Ať je to, jak je to s těmi vysavači. Tak jedno je naprosto jisté. V EK sedí tlupa nevzdělaných pitomců, kteří za dobré peníze vymýšlí naprosté hovadiny. A bohužel nejen pro vysavače.

L. Novák 9.5.2019 0:59

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Přesně tak! Viz Špidla, Jourová... :-)

P. Labaj 9.5.2019 0:45

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Plný souhlas s Vašim komentářem. Tady pan Payne asi trochu střelil kozla.

Sací výkon vysavačů je za ideálních podmínek (čistý sáček i případné další filtry) někde kolem 100-350W.

Takže se určitě dá zkonstruovat vysavač, který při příkonu 900W bude mít sací výkon větší než špatně navržený vysavač s příkonem 2000W.

Nicméně to neznamená, že by se mi líbilo tohle buzerační omezení ze strany EK. A jestli ty doprovodné texty opravdu zní tak, jak to pan Payne napsal, tak to příliš nesvědčí o kvalitní práci a vysokých znalostech těch, co to psali.

J. Vintr 9.5.2019 0:52

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Samozřejmě existuje velmi jednoduché zařízení, který tuto zásadní vadu vysavačů zcela elimminuje. Je jím rotační separátor, který s vysokou účinností jednoduše odděluje nečistoty od nasávaného vzduchu aniž by se cokoliv ucpávalo.

L. Novák 9.5.2019 1:06

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysavač

P. Labaj 9.5.2019 1:06

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Cyklonové vysavače sice neucpávají sáček jemným prachem (protože tam žádný sáček není), ale zase je jejich výkon většinou dost omezen zanášením hrubšími nečistotami, zejména vlákny.

Kromě toho bývají většinou hlučnější než sáčkové vysavače.

Jejich provoz bez sáčku je sice levný, ale zase přináší problém s případným šířením prachu při vysypávání zásobníku. A my Evropané se oficiálně nejvíc bojíme CO2, ale hned v závěsu je prach. Tak nám to nařídili.

J. Vintr 9.5.2019 1:38

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Separátor není cyklon. Je to jiný princip. Separátor je rychle rotující "košík" se štěrbinami napříč směru rotace po obvodu, kterými projde vzduch, ale nečistoty jsou odstředivou silou odmršťovány ven. Cyklonové odlučování je vhodné jen na větší nečistoty a proto mají cyklonové vysavače další filtry, které se pochopitelně také ucpávají. Separátor v kombinaci s vodou, do které se nečistoty ukládají (a tím pádem už nic nepráší), pracuje s mnohem větší účinností odlučování nečistot a v podstatě žádný další filtr nepotřebuje.

P. Labaj 9.5.2019 2:32

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Aha, pěkně vymyšlené.

Díky.

P. Grigar 9.5.2019 7:50

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Existuje určité množství vysávaných látek, které jsou nesmáčivé.

J. Vintr 9.5.2019 9:16

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Neuklízíte na absolutní čistotu. Naprostá většina prachu, která se v domácnosti vyskytuje, smáčivá je. Není to dobré jen na popel z krbu (ve větším množství). Ale třeba takový prach ze sádrokartonu a jiné stavební činnosti, který je údajně nesmáčivý, jsem vysával naprosto bez problémů a ve velkém množství. Sáčkový vysavač vám to ucpe během pár vteřin k nepoužitelnosti.

R. Langer 9.5.2019 9:27

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Hm, ano. Také je na to takový vysavač zcela nevhodný, a je poměrně pošetilé něco vysávat ucpaným vysavačem.

J. Pospíšil 9.5.2019 14:37

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Zkuste příště koště a lopatu. Vysavač až v daleko pozdějších fázích.

J. Vintr 10.5.2019 2:11

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Samozřejmě, že větší množství je lepší napřed zamést. Ale právě na prachu ze sádrokartonu vidíte velmi názorně, jak je koště neúčinné, protože ať se snažíte jak se snažíte, pořád na zemi toho prachu spousta zůstává.

P. Grigar 10.5.2019 19:51

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

.. elektrostatický náboj.

R. Langer 9.5.2019 5:46

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Aha, 2kW vysavač má sací výkon 100-350W. Aha. A teď tu o Červené Karkulce. :-P

P. Labaj 9.5.2019 12:30

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Ano. Co se vám na tom nezdá? Zdá se to příliš moc nebo příliš málo? U 2kW vysavače to bude (aspoň u novějších typů) spíš někde na horní hranici toho intervalu, ale moc jinak to nebude.

To nařízení o snížení maximálního příkonu se u špatných výrobců skutečně projevilo někdy tak, že u nových výrobků klesl sací výkon. U dobrých a tradičních výrobců ale popracovali na účinnosti ventilátoru/turbíny a na celkovém vnitřním uspořádání pro snížení hydraulických odporů, takže sací výkon neklesl. Nakonec dobří výrobci omezovali příkon vysavačů už dřív, i bez nařízení EK.

P. Černoch 9.5.2019 0:56

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Motor vysavače pohání většinou jednoduchou turbínku,která vytváří podtlak.Pokud by výrobce dal do vysavače dokonalejší turbínku,např. několikastupňovou zvedne se sací výkon při stejném výkonu motoru.Tedy do určité míry lze snížt výkon motoru aniž by se snížil sací výkon vysavače.Samozřejmě měřeno na čistém vysavači

L. Novák 9.5.2019 1:02

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

V praxi je to ale tak, že s omezením příkonu s největší pravděpodobností poklesne i schopnost vysavače vysávat... :-P

P. Černoch 9.5.2019 5:46

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Shodou okolností mám 14 dní nový vysavač z motorem 700W.Vysavač má slušný sací výkon a je překvapivě tichý.

R. Langer 9.5.2019 5:48

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Ano. A kdyby měl příkon 2100W, měl by sací výkon cca 3x lepší. :-P

M. Frank 9.5.2019 7:05

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Pane Vintr, účinnost těch nejhorších ETA vysavačů již za komunistů byla jen o 15% menší, než je nyní u těch nejmodernějších. Když snížíte příkon z 2000 na 900 W, snížíte i sací výkon při maximální dosažitelné účinnosti o více než polovinu.

J. Vintr 9.5.2019 9:07

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Jak jsem už psal, na "sacím výkonu", který je vlastně hodnotou podtlaku, celkem houby záleží. Podtlak nenasává nečistoty, ale jen vzduch (nebo vodu). Nečistoty do vysavače strhává pouze proudící vzduch. Pokud jsou v cestě nasávaného vzduchu velké odpory, pak nemůže rychle proudit při sebevětším podtlaku.

J. Ticháček 9.5.2019 20:18

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Pane Vintře. Já sice chápu, že máte nějaké představy o světě, ale něco Vám uniká. Z dětství a mládí pamatuji vysavače, které v nestřeženém okamžiku dokázaly zhltnout ponožky. Nebo bůra. Nebo kuličky. Včetně skleněnek. A po čundru vše, včetně písku, štěrku, jehličí a kamínků, které jsem vysypal z kapes, z celty a ze spacáku. Z hlubokého koberce. A ještě jsem musel ten koberec u okrajů přispívat, protože mi ho sací výkon předpotopních vysavačů zvedal do vzduchu. Dnes mám problém s moderním vysavačem, který jakž takž vyhovuje té slavné komisi. Vodní separační je po použití nutno otevřít, vypláchnout a vyprat výstupní filtry. A po vysušení všeho jej teprve uklidit. Cyklonové jsou na tom podobně. Člověk vysaje, vytáhne kyblík s bordelem, a začne pucovat filtr. Ty pytlíkové jsou jednodušší, vyhodím papírový sáček, a dám tam nový. Jenže ani jeden z nich mi práci neusnadní. Takže už vysávám jen málokdy. Nějak začalo být jednodušší vzít koště, zamést, a pak vytřít. A koberec vyklepat a vykartáčovat. Sakra, kdysi mi prastarý vysavač strhával prostěradlo z postele. Ty moderní nevezmou větší drobky chleba. A když se po čtrnácti dnech vrátím domů, tak současným vysavačům musím pomáhat sundat pavučiny z rohů a z pod trámů. Před lety jsem se snažil ty pavučiny vysávat tak, abych nestrhl omítku a štuk.

J. Vintr 9.5.2019 23:18

Re: Aniž bych se chtěl sebeméně zastávat těch blbců v EK

Víte, proč dřív ty vysavače tak "dobře" uklízely? Protože měly jen plátěný pytlík, přes který většina jemného prachu snadno proletěla a proto se tak neucpávaly. Takže ten "dobrý" úklid spočíval v tom, že jste si prach z podlahy rozprášil po bytě. Vidět to nebylo, takže vám to nevadilo. Dnesní vysavače mají mnohem "dokonalejší" filtry a proto jsou praktucky pořád ucpané. Cyklonové vysavače jsou slepá ulička, protože kromě nehygienického vyprazdňování stejně musí mít mechanické filtry, takže jsou většinou ucpané stejně jako ty sáčkové. Dobře udělaný vysavač se separátorem se čistí velice snadno (jen vylijete do záchodu z nádoby špinavou vodu a opláchnete ji) a skutečně vždycky uklízí.

Dalším slabinou vysavačů jso většinou špatně navržené nástavce. Pro dobrou funkci je nutné, aby byla mezi uklízeným povrchem a nástavcem optimálně široká štěrbina, aby jí mohl co nejrychleji proudit nasávaný vzduch. Když vám vysavač trhá koberce, neznamená to, že dobře uklízí, ale naopak to znamená, že v té chvíli neuklízí vůbec, protožr mezi uklízeným povrchem a hubicí není žádná štěrbina, kterou by mohl proudit vzduch.