10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Politici nemají představu, jak zajistit elektřinu

Greenpeace nedávno uspořádalo debatu politiků k zeleným tématům. Výsledek je celkem tristní. Jak se bohužel dalo očekávat. Většině zúčastněných zřejmě stále nedochází, že elektřina je pro moderní společnost naprosto nezbytnou komoditou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hák 26.9.2021 10:34

No, učím fyziku, tak se snažím trochu osvětlit, ale jde to ztuha a časem nejspíš budu označen za agenta cizí mocnosti ;-D

Jinak ale ta angličtina je občas účelná, oni pak mají pocit, že je člověk IN ;-D

J. Kraus 26.9.2021 10:32

Až budou lidé sedět ve tmě - v téhle chvíli se teprve začnou vzpamatovávat. Dnes s nimi nemá smysl mluvit, zvlášť ne s mladými. A je otázka, jestli v té chvíli ještě bude mít stát nebo velké firmy sílu i možnosti v polorozvrácené zemi konat. Současná garnitura politiků zmizí jako když sfoukne, zůstane snad jen někdo z SPD, Trikolóry nebo KSČM, ale i ti budou příliš měkcí. Nastoupivší diktátor, pokud bude uvažovat v zájmu celé republiky a nenechá přebytečné miliony vymřít, se bude muset poohlédnout po nějaké vnější síle, schopné to tady zase postavit na nohy. Protože za naší západní hranicí to bude jeden velký děs a hrůza, zbývá jediné Rusko. To bude jednak potřebovat zajistit svoje západní hranice proti přívalu chaosu, jednak posílit samo sebe před nevyzptatelnou Čínou. Bude tedy v jeho zájmu středovýchodní Evropu konsolidovat a opět pozvednout.

Š. Hašek 26.9.2021 9:53

Na to jsem zapomněl! :-);-)

L. Severa 26.9.2021 9:52

Tady nejde o Dukovany nebo Temelín, ale o naprosto nezodpovědné rozhodnutí (a v našem případě odsouhlasení) něčeho co je zřejmě nesplnitelné. Takové rozhodnutí vyžaduje podrobný technický i ekonomický, rozbor k čemuž patří i to, zda je reálné uvažovat s jadernou elektrárnou,

Š. Hašek 26.9.2021 9:52

Přestal bych používat výraz -blackout-!

To totiž každý, kdo se učí anglicky třetí den, se bude cítit ministrem energetiky.

Ale -místní, nebo rozsáhlý rozpad napájecí soustavy a přerušení dodávky elektřiny- vyvolá snad přeci jenom nějaké otázky. Proč, jak, co s tím? U těch chytřejších.

Jenže to se manekýny v televizi nenaučí. Je to moc dlouhé, málo úderné! Neukázaly by, že se učí cizím jazykům!

Dále viz to omílání "zdymadlodolů". Tedy "odborně" a frajersky -lockdown-. Vždy jsem pookřál z toho, kdo to vyslovil lépe. Nejlíp snad Nora168. Taky Drtinová.

Zkráceno.

P. Sura 26.9.2021 9:41

Uplně nejlepší nápady se rojí kolem "sociálních kompenzací zvýšených cen energií". Byrokrat vymyslí výpalné (emisní povolenky), kterým všem zdraží energie a pak to bude velkohubě kompenzovat sociálními dávkami (z peněz nakradených občanům).

Je to stejně úžasný princip, jakým Babiš zlikvidoval drobné podnikání na vesnicích, kdy pod záminkou že "všeci kradnů" a tudíž vesnické hospůdky a konzůmky vyberou a zaplatí nízké daně, nechal zavést EET. Tím se nejen dopustil trestného činu pomluvy, ale přiměl poslední mohykány drobných služeb, aby své podnikání ukončili. A v následujícím kroku tyto služby obnovil cestou státních dotací hospůdek a krámků. Takže nejen že nevybírá dál nízké daně, nevybírá žádné a ještě to panoptikum dotuje, aby vypadal jako zachránce.

P. Hák 26.9.2021 9:11

No, patrně to k tomu vede. Pokud se to vylepší systémem sociálních kreditů, bude to dokonalé.

P. Hák 26.9.2021 9:10

Včera jsem potkal bývalo kolegyni, nyní v důchodu, přišla řeč na ceny a platy. Zmínil jsem rostoucí ceny energií a hrozbu blackoutů.

Prý že "se to snad nějak vyřeší". Jak, ptám se, když tu elektriku není kam uložit. "No ty tomu rozumíš, ale asi to musí bejt." ... no a takhle probíhala debata dál.

Paní není hloupá, ale výhradně humanitně vzdělaná a informace bere z televize. Předpokládám, že podobně jsou na tom i jiní, na základě zkušeností. Takže lidem dojde potřeba energetiku řešit v okamžiku, kdy budou sedět ve tmě, nepoteče voda (protože elektrická čerpadla) a bude jim zima - nezatopí si ani plynem, protože elektricky řízené kotle, ani uhlím či dřevem (zákaz).

Čím dřív první blackouty přijdou, tím lépe, protože tím dřív se s tím začne něco dělat. Čím později průšvih přijde, tím větší bude.

Š. Hašek 26.9.2021 9:06

Plánované "hospodářství" se vždy vyznačovalo periodickými nedostatky čehokoliv. Pokud se manažerky brusele vrtají v energetice ....... ???

V budoucnu lze očekávat, že bude "válečné" hospodaření se vším. Rozuměj:

1. Povolenky. Lístkový system (pochopitelně digi!!!).

2. Poukázky. Taky digi.

3. Žádosti a formuláře. Taky digi.

Docela si to umím představit. A co se týká státní buzerace, zatím skutečnost překonává (opět) moje představy. Není mi 16 a nevolím zkušebně, jako ty pakárny ve školách místo vyučování!

F. Kusák 26.9.2021 8:55

K našim zásobníkům vedou plynová potrubí dostatečně dimenzovaná, protože jsou určeny hlavně pro někoho jiného a nikoliv pro nás. A předávací plynové stanice jsou výhradně na německo českých hranicích. No a protože výstavba moderních kogeneračních paroplynových elektráren je nedostatečná, tak i výstavba dostatečně dimenzované husté sítě plynovodů je pozadu. Je velmi naivní představa, že se dá taková elektrárna postavit třeba do pěti let, tedy s investiční přípravou, kolaudací a zkušebním provozem. Vůbec nedokáží odhadnout, jaká bude situace třeba za deset let, máme-li k tomu tak laxní přístup. Jedinou nadějí je, že se celý green deal zhroutí, bohužel se ale vyleje dítě i s vaničkou.

V. Kučer 26.9.2021 8:46

Uhelné elektrárny musí zůstat dokud nebudou nahrazeny jádrem a i potom budou muset být v záloze. Plyn je bezpečnostní riziko.

J. Lukavsky 26.9.2021 8:37

"CO2 a že neexistuje něco jako optimální koncentrace" optimální koncentrace CO2 je ovšem pro rostliny mnohonásobně vyšší nežli je současná. Kdysi se zkoušelo přihnojovat CO2 ve sklenících, fungovalo to, ale bylo to drahé. Také řasy bez problému rostou v koncentracích CO2 třebas 10%, ale i 80%. Rubisko = základní enzym který funguje ve fotosyntéze je totiž nastaven na mnohem vyšší koncentrace CO2, asi takové jaké byly v době kdy se tvořil. A ty byly mnohem vyšší nežli současných strašlivých 400 ppm (=0,04%=0,0004 dílu). CO2 je totiž stopový plyn v atmosféře a současný fotosyntéza na Zemi je limitována nedostatkem CO2 a inhibována nadbytkem O2 (Odum (1968): Základy ekologie, str. xxx vlevo dole....PS: kupř. agronu je v atmosféře o,9%... J.L. end

J. Novák 26.9.2021 8:36

rady pana rady jsou podnětné a zřejmě je i naši mocní využívají (a elektřina v zásuvce nebude) že zákon zavazuje stát ČR k dostupné spolehlivé a bezpečné elektřině všem uniká (i radům)!!!!!!

P. Rada 26.9.2021 7:23

Přínosný pro celek je slunce stamiliony let. Přínosné pro zpohodlnělé egoisty by bylo zbavit se co nejdříve egoismu a začít se otužovat což je člověku prospěšné odjakživa.

P. Labaj 26.9.2021 1:17

Jo, ten by byl fajn.

Ale ten stávající fůzní reaktor je nějaký polámaný nebo co. Každý den to funguje jenom pár hodin, tak zase pár hodin ne. Někdy dokonce nefunguje vůbec. Jestli to není nějak nekvalitně vyrobené nebo špatně servisované?

Vy se v tom evidentně vyznáte. Nemáte tip jak to opravit aby to fungovalo pořád a spolehlivě? Pak by to bylo opravdu přínosné. Ale v tomhle porouchané stavu je to spíš k zlosti.

P. Rada 25.9.2021 23:56

"Idioti" (těžce duševně zaostalí) mají zřejmě za to, že teoretická množství energií lze "uvolnovat" snadno, podle libosti, bez nákladů a souvisejících dopadů.

Stabilní, nescizitelný, nezneužitelný kvantově-fůzní sluneční jaderný reaktor, který všemu živému slouží stamiliony let - ten je hold "idiotům" málo.

Je jim také málo, že dnešní technologie z něj umí získávat energii efektivněji a několika řádově více, než s čeho vyžili předci.

V. Loula 25.9.2021 22:48

Trochu mě překvapilo, že při požadavku nahradit uhlí plynem se neřeší otázka, zda máme plynovou sít dostatečnou pro přenos tohoto množství plynu a zejména, kde ten plyn sebereme. Němci si postavili NordStreamy především pro svoji potřebu, a prodávat budou přebytky, ale až uspokojí svoji potřebu.

P. Rada 25.9.2021 21:34

Nestavte mě do "fronty". Zácpy na silnicích jsem si už výmluvně užil dosyta na to, abych takovéto "fronty" co možná systematicky vynechával.

Zatím je to žel právě tak, že "slabomyslně" konzervativně leckdo předpokládá, že osobní mobilita ve městech v dvoutunovém monstru hnaném ropou je trvalá udržitelnost dokonce pro miliardy lidí.

Pokud zavčas zvítězí rozum, pak kultura, urbanistika i osobní mobilita projdou značným vývojem. Po něm by právě na takovéto typy vozítek které se pro běžný dojezd budou i sami solárně nabíjet, mohlo dojít.

Dnes se žel spíš primitivně hledá tupá háhrada jedné neudržitelnosti druhou a ještě se s ní pak křivě argumentuje:

... "Pan profesor v rozhovoru vysvětluje, že pro pokrytí spotřeby pěti milionů elektromobilů – jež by nahradily současných pět milionů automobilů – bychom potřebovali výkon sedmi tisíc megawattů, tedy sedm bloků Temelína"...

Řešením by totiž předně mělo být omezit potřebu osobní dopravy už urbanistickou koncepcí tak aby co možná odpadla dopravní náročnost.

http://amper.ped.muni.cz/gw/resilience/priklady/html_soubory/Aspern.html

J. Novák 25.9.2021 21:18

nejlépe se krade tam, kde jsou velké zisky, cena produktu nerozhoduje

J. Novák 25.9.2021 21:15

uvolnění vazební energie řízenou jadernou reakcí radionuklidů je 1 000 000 x efektivnější z1kg UO2 než biovsázka ve fermentoru a spalování metanu v motoru....v 21. století zavrhujeme "jádro" a spalujeme slámu==idioti velí i energetice!!!!

R. Langer 25.9.2021 21:04

Jo, s fanatiky jako jsi ty, prolhaný Zelený bolševiku, se opravdu diskutuje těžko. Jenom totiž dokola lžou a lžou, nic jiného totiž neumí. :-P

Š. Hašek 25.9.2021 20:52

Určitě!

Š. Hašek 25.9.2021 20:51

R^

Š. Hašek 25.9.2021 20:50

Tak si ho kupte. Neslabomyslně.

A postavte se do fronty, až "nová Apter elektřina" bude tak drahá, že na ní dstanete sociální dávku.

Š. Hašek 25.9.2021 20:43

Byly doby, kdy politici nechali být/čučeli na výrobce elektřiny a dalších věcí. Uznali, že to nekapírujou.

Dnes je doba, kdy politici přikáží výrábět (nějakou) elektřinu a další věci. Protože třeba Jourovka rozumí všemu.

A přikáží, že si jako za jejich nápady připlatíme. Jsou to dotace na naprosto neprodejné výrobky. Dotace těm, kteří chytli včas vítr.

A teď čučí, že elektřina bude desetkrát dražší. Do roka.

V. Kučer 25.9.2021 20:26

Pokud se vrátíme do devatenáctého století bude nám stačit elektřina z vodních elektráren.

V. Kučer 25.9.2021 20:19

Výroba vodíku se asi vyplatí až v JE 4. generace a jeho slučováním s CO2 vznikne syntetický benzín. Nedávno se zde o tom psalo.

P. Rada 25.9.2021 20:10

Nejsteli "slabomyslný" zkuste se podívat na Apteru která je/bude za cca polovinu.

https://www.hybrid.cz/aptera-ukazala-dalsi-prototyp-solarniho-elektromobilu-s-dojezdem-1600-km/

V. Kučer 25.9.2021 20:06

Četl jsem že Američani zkoušeli automobil na přírodní thorium. Reakce měla probíhat pomocí laseru, dojezd na 1 gram více než 100 tisíc km za 3,50 Kč. Cena je známa přesně protože té době koupil thorium výzkumák v Řeži. Můžou to být fake news nebo černá labuť.

P. Rada 25.9.2021 20:06

Ano s fanatiky se opravdu těžko diskutuje. Věcná diskuse by např. mohla být založena na poměřování podmínek pro naplnění zásadních životadárných okolností a postojů k nim.

Tedy Být nebo Mít.

Fanatik bývá slepě vášnivě zaujat problémem MÍT a to co možná více a více a více... Dnešní čech tak v průměru využívá už zhruba 100x tolik energie než je jeho bytostná podstata a cca 10x více jak jeho předci před půlstoletím. Přesto je mu to stále málo a tak remcá a remcá obklopen energiemi na všech stranách. Smysl života mu přitom nějak unikl a tím jak chce víc a víc... jen více a více uniká.

https://www.kultura21.cz/spolecnost/21034-mit-nebo-byt-nadcasova-kniha-ericha-fromma