27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Zelení odborníci světového kalibru

Měl to být den, který se zapíše do análu dějin, den, ve kterém se v Ingolstadtu (SRN) shromáždili pánové ve svátečním z daleka i blízka, aby byli přítomni historického počinu v boji za záchranu planety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Pakosta 3.12.2020 12:25

Solární elektrárna potřebuje na kilowatt výkonu asi 6 m2 plochy panelů, na potřebných 7000 kW tedy padnou čtyři hektary. To by mohl být řekněme 40 metrů široký pás na tom kilometru, co zaberou ty větrníky, abychom to měli zálohované ze dvou stran. Jak ovšem obsloužit elektromobily, co přijedou vybité za chladné a bezvětrné noci? Inu, četl jsem kdesi o nabíjecí stanici pro elektromobily, která je napájena - DIESELAGREGÁTEM!

A omlouvám se za chybku v předchozím výpočtu - ty větrníky po 2 MW potřebujeme čtyři, nikoli tři.

Pro mne z toho vyplývá, že elektromobilita v dnes realizova(tel)ném pojetí je buď slepou uličkou vývoje - schůdnější cestou by mohl být elektropohon s vodíkovými palivovými články - anebo se naše civilizace bude muset HODNĚ uskrovnit ve svých požadavcích na dopravu zboží a osob. Zejména, při kompletní eliminaci fosilních paliv, na dopravu námořní, která je nezpochybnitelnou páteří světového obchodu. Nezbude totiž, než se vrátit k plachetnicím, ano, patrně s pomocným solárním pohonem pro manévry v přístavech.

A na závěr - napadá mne, kdy se tak asi první elektromobily zúčastní závodu 24 hodin LeMans....

P. Rada 3.12.2020 14:07

Pane Pakosto alespon pokud jde o "závodění" pod hlavičkou rubriky Ekologie které připomínáte poslední větou.

Závody ve zrychlení už by elektromobily vyhrály dnes i dříve. Závody ve vytrvalosti naopak. Závody a dojezdu na minimum spotřebované energii by ale také pravidelně vyhrávaly ty elektropoháněné včetně závodu na celkové minimum imisí.

Vy zde "závodíte" se Zingou pod zřejmě dehonestačně pojatou hlavičkou rubriky pokřiveně nazvané "Ekologie". To hlavně v rozsahu potlachání. Zinga i pro Vaši gratulaci zatím v dehonestaci ekologie vede spolu s tím, kdo na NP redakčně takovéto články takto umistuje.

L. Novák 3.12.2020 14:39

Už zase lžeš, magore! Pořád dokola...

J. Jurax 3.12.2020 20:17

No jo, očekávaně jste se chytil toho závodění. A co říkáte na obsáhlý rozbor elektromobily, jenž zmínce o závodění předchází a jenž je těžištěm příspěvku?

Stěží s ním můžete souhlasit, není-liž pravda, takže bych čekal, že využijete svého deklarovaného technického vzdělání a budete kvalifikovaně oponovat.

A. Pakosta 4.12.2020 9:46

Nejsem si jistý, vážený pane rado, zda se vzájemně chápeme. Já vůbec neposuzuji ekologii motorizmu, protože ekologické dopady elektromobility se záměrně zamlžují. Jediným opravdu ekologickým počinem v dopravě by tedy skutečně mohl být mnou zmíněný návrat k nákladním plachetnicím, tam je to zcela nesporné.

Co se pak týče závodu 24 hodin Le Mans, jeho původním atributem byla vytrvalost - dokázat, že stroje mohou podávat vysoký výkon po 24 hodin. Později, když už spolehlivost vozidel dosáhla významné výše, nabyl důležitosti faktor ujeté vzdálenosti - pochopitelně proto, aby lidé i stroje podávaly maximální možný výkon. Všechny servisní operace (tankování, výměna gum) se počítají do celkového času, takže výhodu má stroj co nejlehčí a s úsporným motorem, což jsou kritéria vhodná i do běžného provozu. A tady je kámen úrazu pro ty elektrovehikly. Elektrické baterie jsou na jednotku uložené energie vždy mnohem těžší než palivo v nádrži, a navíc, i vybitá baterie je stejně těžká jako nabitá, což o prázdné versus plné nádrži nelze říci. Nicméně, hlavním "protizávodním" faktorem je čas nabíjení - i při extrémně vysokých nabíjecích proudech (které vždy snižují životnost akumulátorů) je doplnění energie o řád pomalejší než u spalovacího motoru. A, jak jsem psal ve svém vstupu, při masovém použití elektromobilů současné koncepce bude problémem hlavně kapacita nabíjecích stanic. Elektromobil musí "k pumpě" nejméně třikrát tak často než "ropák", a stráví tam desetkrát delší dobu. Představa auta v garáži, pohodlně dobíjeného přes noc ze zásuvky ve zdi, jak ji vykreslují reklamní spoty, je sice lákavá, ale hodně snobská. Co ty tisíce aut na parkovištích panelákových sídlišť? Jinak řečeno, současná elektromobilita je pouze pro bohaté "horní vrstvy" společnosti. Normální BFU na ni rozhodně nemá.

R. Langer 3.12.2020 11:30

Takové věci letí nejlíp, když je shodíte z hodně vysokého vršku. Ekologická škoda je potom ovšem nemalá. ;-D

L. Novák 3.12.2020 14:24

To už v Praze nějaký šprýmař nedávno udělal se zaparkovanými elektrickými koloběžkami. Naházel je do Vltavy... ;-D

P. Haraším 3.12.2020 10:02

trumpistu zingu asi trefí, až jeho oblíbený biden zavede v usa zelenou revoluci...když on zinga by raději jezdil na uhlí či na dřevoplyn z milířů.

R. Langer 3.12.2020 10:47

Spíš někdo trefí Bidena, až budou všichny za velkého black out-u z nedostatku elektřiny v USA zimě mrznout, Harašímě. ;-D

M. Malovec 3.12.2020 10:53

Tak čtu, že Netzer byl nahrazen Harašínem.

R. Langer 3.12.2020 10:56

Ano, místo Páté kolony tady máme Haraší-mu. Argumenty stejné jako Hnusný den, gramatika jako Zelený bolševik a slovník jako ta Pátá kolona...

Na tom si smlsnu... ;-D

P. Haraším 3.12.2020 10:55

proč by měli mrznout, Ivánku? copak je usa v rusku?

R. Langer 3.12.2020 10:57

Podle tebe Haraší-mě nemají v USA zimu? Vidím, že tvoje znalosti jsou vskutku nesmírné... ;-D ;-D ;-D

P. Dvořák 3.12.2020 11:05

Škoda že nesleduje v ČT aspoň (mimochodem vynikající) seriál Fargo. Tam by viděl, jak vypadá zima v USA ;-D

On si myslí, že je to všude jak na Rio Grande.

P. Han 3.12.2020 11:08

On neví, kde je Rio Grande.

R. Langer 3.12.2020 11:10

On neví, kde je USA. ;-D

M. Sedláček 3.12.2020 11:59

On neví nic.

P. Dvořák 3.12.2020 12:17

On neví, že nic neví.

Říct mu to, je zbytečné, protože by nevěděl, co mu říkáte.

M. Boháček 3.12.2020 12:20

On už tu není? ;-D

J. Jurax 3.12.2020 20:20

Záplavou příspěvků jste zahltili jeho intelektuální kapacitu. Až to zpracuje, tak se ozve. Možná již zítra nebo pozítří.

K. Lilibínský 3.12.2020 12:28

stačí Minesota, Montana, nebo Maine. A co teprve Alaska. Rusko je teplá krajina, teda někdy.....;-D

J. Pankovic 3.12.2020 10:58

On by pan Zinga byl raději, kdyby se dala využít energie lidské blbosti, té jsou neomezené zdroje, jak právě demonstrujete :-)

P. Dvořák 3.12.2020 11:09

Bohužel, lidská blbost je coby zdroj energie nevyužitelná. Naopak je každodenní praxí ověřeno, že lidská blbost je pro okolí vyčerpávající, zejména když si uvědomujete, že bojovat proti ní je nikdy nekončící boj.

J. Poláček 3.12.2020 9:58

Pane Zinga, zajímavá úvaha. Souhlasim s tím že na současné úrovni bateriových technologií se jedná o hračku - ne reálně fungující prostředek dopravy. Pak je tu ale otázka financí. Koncepce 4-rotorového vrtulníku, kde jsou vrtule v prstenci, není běžne používána, stavěna a ni vyvíjena - až donedávna. Je to věc, která přišla ze světa RC modelů a jako náhodou s nadšením pro vše na baterky. No jako hračka to funguje, jako větší dron na špehování to také lze použít ale na tahání větších nákladů ? Neva neva neva, stačí se odvézt na módní vlně a nechat si zadotovat nápad - donátorů alias spasitelů světa je habaděj. Dílko je na světě - takových vývvojových projektů běží po světě více. Prototyp sice existuje ale ejhle má to chybku - řečeno slovy české klasiky, jezdí ale neseje :-) Vyhozené prachy - ale kdepak. Je to mašinka připravená na další vývojovou séri, "predpřipravená" na certifikaci, odladěny hrubé chyby a už už jenom maličkost - vyměnit pohon, totiž agregát - propulzory mohou zůstat. Máte zkrátka zaplacený polotovar a pak jej už jenom dodělat. Je otázkou dalšího vývoje těchto technologií zda se vytasí baterkáři s něčím co ohromí dostupnou hustotou enegrgie i kapacitou anebo to předelají na klasický turbohřídel a patřičně doupravý a to už poletí. Uvidíme.

J. Poláček 3.12.2020 10:06

Na škodu není si také uvědomit že pro let prostředků s rotujícím křídlem potřebujete výrezně více energie na dopředný let než u letounů s pevnou nosnou plochou. Letoun je a vždy bude energeticky efektivnější než vrtulník. Je ale také faktem že startovat a přistávat uprostřed rušně aglomerace letoun nemůže (na kafe si nezaletíte) na to je lepší vrtulník - holt koncepční výhoda. Konstruktéři se tohle snaží vyřešit už dlouhou dobu ale ochota to platit stoupá až v současnosti . Ta věc jednou nad našimi hlavami létat bude . Dovolí si to ale pouze velice movití lidé.

P. Rada 3.12.2020 10:42

Přelet dronem s budovy na budovu ... v městě kde kolabuje pozemní doprava.... může dávat smysl nejen pro boháče ale i pro policii záchrané složky. přepravu materiálů... atd.

Rozhodující tedy naopak může být operativnost použití a tedy vyšší efetivita v krátkém čase. Tedy paradoxně nikoli movitost dotyčných nižší dopravní nákladovost na malé ale jinak obtížně překonatelné vzdálenosti.

Umím si představit např hasičský elektro-dron co se při požáru dostane s ulice na střechu výškové budovy a zpět jak nic jiného.

R. Langer 3.12.2020 10:49

Nedává to smysl nikdy a nikde, ani ekonomický, ani ekologický, prolhanče, ale to ty nemůžeš vědět, protože neznáš ani základní přírodní zákony, Zelený bolševiku! :-P

V. Novák 3.12.2020 10:49

Proč ne?

Ale pořád bude lepší, pokud bude mít spalovací motor. Hasičské auto na elektřinu snad nikoho ještě nenapadlo...

R. Langer 3.12.2020 10:54

To už existuje, a říká se tomu vrtulník. Dron takto lze udělat samozřejmě také, a pochopitelně takové existují, ale je otázkou, jak to vychází ekonomicky, řekl bych, že se jedná o podstatně složitější konstrukci.

Ovšem na elektromotor je to absolutní a nereálná HOVADINA, a jak bylo správně uvedeno, proč tomu tak je, dokáže zdůvodnit kterýkoliv bystřejší žák základní školy... :-P

J. Pankovic 3.12.2020 11:03

Dokud budete potřebovat měděné vinutí, vždy narazíte na hmotností bariéru :-)