27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kam směřuješ, elektromobile?

Odpověď na tuto otázku není ani jednoduchá, ani jednoznačná. Pokud bychom vnímali per­spektivu elektromobilů pouze optikou většiny hromadných sdělovacích prostředků, tak je jejich budoucnost růžová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Rohovský 19.11.2019 10:41

Ad. příspěvek pana Roškota.

Nevím odkud berete údaj o 10% celkové spotřeby, ale zdá se mi poněkud optimistický. Pokud je v ČR 5,6 mil. aut, tak je polovina 2,8 mil. Pokud by se všechna naráz ( velmi nepravděpodobné) nabíjela na 100kW nabíječkách, je potřeba 2 800 000x100kW=280 000 000kW tedy 280 000MW instalovaného výkonu (velké zjednodušení - nepočítám se ztrátami). Pokud by se nabíjení rozložilo zcela rovnoměrně po celých 24 hodin ( opět velmi nepravděpodobné) jedná se o 280 000MW:24=11 667MW. Celý tento výpočet je samozřejmě velmi zjednodušený - počítá s tím, že každé vozidlo denně spotřebuje 100kWh, ale řádově je asi správně. Pokud je tedy potřebný výkon k pohonu elektromobility v případě zcela rovnoměrného rozložení nabíjení 11 667MW, jedná se o 67% instalovaného výkonu, který v případě ČR činí 17 300MW. Tolik tedy k aktivizmu.

J. Vintr 19.11.2019 8:45

Po pár dalších požárech elektromobilů v podzemních garážích (nějaké už byly, ale zatím se to bagatelizuje), při kterých shoří desítky dalších aut a sem tam zahynou i nějací lidé, bude zřejmě zakázáno parkovat s elektromobily v podzemních garážích. I venku na hromadném parkovišti může takový požár elektromobilu udělat pěknou paseku, takže se dá čekat restrikce parkování elektromobilů všeobecně. Až kvůli požáru rlektromobillu v garáži shoří nějaký rodinný dům, začnou se lidé bát parkovat i doma v garáži. Další z mnoha výhod elektromobility.

F. Houžňák 19.11.2019 8:51

Ale ne, nic nezakážou. Vyřeší se to označením lidí, co budou požadovat takové zákazy, za nacisty, xenofoby, rasisty a nepřátele pokroku.

R. Dubravský 19.11.2019 9:44

Takové případy se již staly: https://elektrickevozy.cz/clanky/elektromobil-hyundai-kona-vybouchl-v-garazi-a-zpusobil-pozar

J. Nevrkla 19.11.2019 8:33

Jde o to, aby elektromobily nebyly nijak dotovány. I tak není fér, že jejich uživatelé neplatí žádnou spotřební daň, jakou platíme při nákupu benzínu či nafty. A trh ať to rozhodne. Výsledek bude jasný.

J. Hruška 19.11.2019 8:25

Pozor přátelé, nemění se podnebí, ale politické klima. Amen.

J. Hruška 19.11.2019 8:13

Pod podlahou (hybridního) trolejbusu či elektrobusu číhá neuhasitelná smrtelně jedovatá nálož - lithim-kadmiová baterie. Šťastnou cestu!

P. Dvořák 19.11.2019 8:16

Vy to vidíte příliš černě. Určitě bude víc těch, kteří jízdu přežijí.

;-D

M. Krátký 19.11.2019 8:12

a ještě - zde :

Skvělá odpověď novináře ze Sky News Australia mladým klimatickým demonstrantům.

Jste první generací, která si vyžádala klimatizaci do každé třídy ve škole; vaše školní úkoly děláte na počítači a televizi máte doma v každé místnosti. Celý den používáte elektronické přístroje a místo abyste šli do školy pěšky tak se necháte vozit veřejnou dopravou, případně rodiči až ke škole.

Jste generací s největší spotřebou zboží vůbec v celé lidské historii: neustále kupujete nové oblečení podle poslední módy abyste byli "in". Vaše protesty jsou ohlašovány a organizovány přes počítače na sociálních sítích přes internet.

Omladino, vypněte klimatizaci a počítače, jděte do školy pěkně po svých, nechte doma vaše telefony a raději si přečtěte knížku a místo kupovaní jídla v kiosku si udělejte doma sami obložený chleba!

Je jasné, že nic z toho se nestane: jste generací egoistů, nevychovanci, jste manipulováni lidmi, kteří vás zneužívají a tvrdí vám, že se jedná o vznešenou ideu a přitom si sami žijí v západním luxusu. Probuďte se a zavřete zobák! Především se napřed řádně informujte o realitě než začnete protestovat! Nebo jde jen o to ulejt se ze školy?

R^R^R^

J. Vintr 19.11.2019 8:30

Ano, tak to je. Včera jsem v rádiu poslouchal nějakého chytrého pána, který říkal, že dnešní mladá generace se liší od svých rodičů tím, že je mnohem sebevědomější. Zapomněl ale dodat, že je i mnohem blbější. Člověk se nerodí chytrý, napřed se musí spoustu věcí naučit. Tihle mladí mají už od malička pocit, že jsou chytřejší než jejich rodiče a tím pádem se nepotřebují nic učit. Takže zůstanou hloupí (ale sebevědomí).

J. Hruška 19.11.2019 8:03

Jistě víte, že lithiové baterie se nesmí dostat o letadla. Totěž nastane v hromadné lodní dopravě, kde před požárem není úniku. Kdy uhoří první pasažér dálkového elektroautobusu v tunelu nebo i na mostě a vyústí tragédie v zákaz elektro-hromadné dopravy??

Jeden elektromobil 100kW nabíjecího příkonu, 10 nabíječek 1MW, pouhých 20000 současně nabíjených elektro"spotřebičů" znamená jeden Temelín v plném provozu. Trocha nadsázky neuškodí. Zdař Bůh.

V. Kolman 19.11.2019 8:43

Jste pane Hruško mylně informován!

Lithiové baterie se do letadla mohou dostat a také se tam dostávají. Vy snad před vstupem do aeroplánu vyhazujete mobilní telefon? Zakázáno je pouze dávat zařízení s Li-ion zdroji (a pochopitelně i samotné Li- ion zdroje) do nákladového prostoru dopravních letadel. Mobil i notebook můžete mít na palubě, kde je ale POD VAŠÍM DOZOREM.

J. Hruška 19.11.2019 9:11

Které letadlo má provozní lithiovou beterku? Zažil jste jen kouřící právě nabíjený telefon ve vlaku? Asi, asi ne. Pane Houžňáku, přeji Vám jen zodpovědné spolucestující. Zdravíčko.

R. Langer 19.11.2019 9:24

Musím vás zklamat, ale prakticky každé...

V. Kolman 19.11.2019 9:29

S lithiovou provozní baterkou to pane Hruško zkoušeli v boeingu 787 a právě pro problémy (přehřívání, či zahoření) při provozu se kajícně vrátili ke klasickému akumulátoru.

R. Langer 19.11.2019 10:49

Ne, pokud vím, používají se stále lithiové akumulátory, ale konstrukčně upravené.

J. Vintr 19.11.2019 9:18

A k čemu takový váš dozor bude, pokud by ta baterie začala hořet?

V. Kolman 19.11.2019 9:52

Toť prosté milý pane Vintře. Tu hořící baterku (no hořící - spíš přehřívající se a čoudící) notebooku či mobilu lze v zárodku požáru uhasit hasicím přístrojem, který na palubě je. V nákladovém prostoru to tak jednoduché není a nežli by byl oheň lokalizován, bylo by už pozdě na všechno.

J. Vintr 19.11.2019 10:59

Seděl jste někdy v letadle? Než byste se dostal z vašeho sedadla k nějakému hasícímu přístroji nebo než by k vám stačil přiběhnout někdo z personálu, tak už by mohlo hořet kdeco. Plasty v kabině sice asi budou nehořlavé, ale to neplatí o vašem oblečení, oblečení spolucestujících a případně dalších věcech, které mají lidé u sebe.

L. Novák 19.11.2019 7:37

Autor napsal: "Otázkou rovněž je, zda jsou na naší planetě dostupné zásoby mědi nezbytné na výrobu stovek miliónů elektromotorů."

Nemyslím si (bez dohledávání dat o těžbě a spotřebě mědi), že by měď měla být "limitujícím faktorem" výroby. Pokud by měly elektromobily skutečně plošně nahradit spalovací motory, pak se recyklací vrátí měď z těchto klasických automobilů (startéry, alternátory) do oběhu bez významného tlaku na zdroje mědi, navíc lze očekávat obecný pokles užívání automobilů díky restrikcím zelených magorů na spalovací motory jakéhokoliv druhu (třeba i nízkoemisní CNG a LPG pohon a další...).

Hlavním omezujícím faktorem výroby jsou jednoznačně lithium (pokud nebude vyvinut použitelný akumulátor na jiné bázi) a dostupné zdroje elektrické energie pro nabíjení elektromobilů. Při dnešní využitelné kapacitě akumulátorů v elektromobilech v řádu 30 kWh el. energie je jasné, že např. rychlonabíjení na jízdní trase jen na poloviční kapacitu 15 kWh si vyžádá řádově zdroj 15 kW na dobu zhruba 1 hodinu. Pokud má být nabíjecí stanice použitelná hromadně a bez čekání v řádu hodin, musí mít volných desítky nabíjecích míst se stejnou nabíjecí kapacitou, což předpokládá přípojku na vedení vysokého napětí v místě a vlastní transformátor. To samozřejmě není vůbec levná záležitost a náklady na pořízení a provoz bude zatížena cena elektrické energie (určitě to bude mnohem více, než dnešních řádově 5 Kč/kWh účtovaných domácnostem s přípojkou 25A (něco přes 5kW max. příkon). ;-)

Navíc - dnes vysokým daňovým zatížením ropných paliv a uhlíku obecně stát vydělává miliardy, které se ztrácejí v černé díře státního rozpočtu. Představa, že se stát těchto příjmů dobrovolně zbaví ve prospěch elektromobility, je z říše pohádek.

J. Zátrochová 19.11.2019 9:39

S tou meďou nemáte celkom pravdu. Už teraz je spotreba medi vysoká, pretože sa nachádza ako vinutie a kolektor v každom motore a motorčeku vo všetkých elektromotoroch či motorčekoch , od priemyselných strojov až po šunty z Baumaxu. Teraz si k tomu pripočítajte stovky miliónov elektromobilov so životnosťou pár rokov, čiže neustále obmieňanie medenej suroviny každých pár rokov. Pritom ani recyklácia nie je stopercentná ani teraz, a pri prehorenom vinutí, či dokonca spálenom elektromobile je nulová. Takže cena medi pôjde tiež raketovo hore, nehľadiac na to, že jej ťažba je asi taká ekologická ako je aj výroba a prevádzka elektromobilov - čiže skoro nijaká.

L. Písařík 19.11.2019 7:20

Kam směřuješ e-mobile? Když nechci být sprostý, tak musím napsat - do slepé uličky. V noci slunce nesvítí a vítr obvykle nefouká a tak bude třeba solárky přecvičit na svit měsíce a postavit obrovský ventilátory, aby se větrníky točily. A co teprve rozvodná soustava, až všichni začnou své e-mobily nabíjet, to bude rozžhavených drátů, že ani topit nebudeme muset. Sqělá budoucnost.

P. Dvořák 19.11.2019 7:29

Nemůžete být tak přízemní a přemýšlet, jestli v noci svítí slunce a jak často nefouká.

Když se to nepovede poprvé, dáme o tom hlasovat znovu.

V. Mokrý 19.11.2019 7:05

Vše by měla vyřešit neviditelná ruka trhu.

R. Langer 19.11.2019 7:07

Pokud by ovšem existovala. :-P

L. Novák 19.11.2019 7:57

Potkávám ji denně. A fungovala i za bolševické EU totality. ;-D :-P

R. Langer 19.11.2019 9:25

U elektromobilů? A kde? 8-o

L. Novák 19.11.2019 9:38

Řeč šla o neviditelné ruce trhu...:-P

R. Langer 19.11.2019 10:51

No právě! ;-D

P. Dvořák 19.11.2019 7:22

Slyšel nebo četl jste někdy slovo "dotace"?

Vy ruko trhu.