1.6.2024 | Svátek má Laura


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
MLOK 4.8.2009 12:14

Re: Jestli pak někdo z přítomných diskutujících někdy nějaké elektrické vozidlo provozoval?

Zlatý hemeroidní pohon - souhlasím.

        Ale to chcete honzaku ty nešťastníky v e-mobilech nechat v zimě umrznout? Takový sadista snad nejste;-D. Akumulační elektrická kamna (nabíjená spolu s akusy ze sítě) skrzevá cca 300 kg a značné  rozměry také nepřipadají v úvahu. A topit el. proudem z akumulátorů - to už je čirý nesmysl a utopie. Takže nakonec nezbývá nic jiného, nežli oprášený a inovovaný (nebo ani to ne) bufík.

Honza42 4.8.2009 12:41

Re: Jestli pak někdo z přítomných diskutujících někdy nějaké elektrické vozidlo provozoval?

No já jsem myslel že elektromobil má být na elektřinu a ne na ty odporné fosily. Bufík = 0,5 litru za hodinu = 1 litr benzínu na 100km a pod 25.000 Kč ho neseženete. Poruchovost značná.

honzak 4.8.2009 12:57

Re: Jestli pak někdo z přítomných diskutujících někdy nějaké elektrické vozidlo provozoval?

nehledě na to, že spalovací motor v hybridu si vezme tak 2 - 3 litry na 100 km a topit bude taky:-D

MLOK 4.8.2009 13:46

Re: Jestli pak někdo z přítomných diskutujících někdy nějaké elektrické vozidlo provozoval?

Souhlas honzaku. Vyladěný hybridní pohon s dieselovým motorem je asi v současnosti optimálním řešením. Ten by opravdu mohl jezdit za ty 2-3 litry / 100 km. (Mimochodem - "papírovou" spotřebu 3 l / 100 km má už dnes snad 10 let starý model WV Lupo. Diesel 1200ccm s turbodmychadlem)

        Ale tady je řeč o e-mobilech. A čistokrevný e-mobil bez spalovacího motoru nějaké nezávislé topení na uhlovodíky v našich zeměpisných šířkách v zimě potřebuje.

Ludva 4.8.2009 8:36

Jak se vyrábí elektřina ?

Tak asi 8O% pochází ze spalování fosilních paliv. Takže elektromobily jsou ve skutečnosti úplně stejně škodlivé, jako auta na ropná paliva. Jen to cenově lépe vychází, protože se liší daňové zatížení. A důležitá věc je taky hmotnost pohonu. Předpokládám, že baterie s elektromotorem váží více než klasický pohon i s plnou nádrží. Takže se dá ušetřit na čem ?

Tonevadí 4.8.2009 9:04

Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

a položil vedle sebe? Potom by ses tak blbě neptal?

Honza42 4.8.2009 9:20

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

Není třeba nic vyndavat, stačí to auto zvážit.

Ludva 4.8.2009 9:50

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

Myslíte nějaký městské prdítko, které ujede na nabití 20 km ? Mě jde o hmotnost baterií se srovnatelným dojezdem, jako benzíňák.

baf 4.8.2009 10:54

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

Kapalné uhlovodíky (benzín, nafta) 42 - 45 kWh/kg, celková účinnost 20 - 30% dle provozního režimu a zatížení, efektivně tedy 8,5 - 15 kWh/kg.

Moderní ss bezkomutátorový elektromotor ve velikosti pro elektromobil účinnost nad 80%, ve většině režimů 90% i více

Baterie Lixx 0,15 - 0,17 kWh/kg, účinnost nabití/vybití cca 90%, efektivně 0,11 - 0,135 kWh/kg.

Baterie Nixx 0,08 - 0,12 kWh/kg, účinnost nabití/vybití cca 70%, efektivně 0,05 - 0,075 kWh/kg.

Baterie Pb 0,06? kWh/kg, účinnost nabití/vybití cca 70%, efektivně 0,04 kWh/kg.

baf 4.8.2009 10:56

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

A teď počítej podle potřebného dojezdu. Motory mohou vážit +/- stejně (sice je elektromotor opticky menší ale je to těžká kompaktní potvora), ušetřit se muže tak 50 kg na převodovce, ale těžké baterky budou potřebovat robustnější kastli, takže spíš ne.

krmič 4.8.2009 11:06

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

A účinnost výroby té elektřiny v elektrárně? 40 - 45%? Tím to musíte všechno vynásobit. Tak to zřejmě bylo myšleno. (V případě spalování fosilních paliv.)

baf 4.8.2009 11:27

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

Ono "uvařit" benzín z ropy taky nějakou energii spolkne

Tady šlo především o váhu srovnatelného auta (rychlost, dynamika, dojezd na nádrž/nabití). a když budeme puntičkáři, tak Nikly mají většinou paměťový efekt a baterky všeobecně stárnou tak, že postupně ztrácí kapacitu ...

Ludva 4.8.2009 12:30

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

Kdeže 45%. U nás tak 30%.

baf 4.8.2009 11:46

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

oprava, uhlovodíky 42 - 45 MJ/kg, tedy 12 - 13 kWh/kg a efektivně 2,3 - 4,2 kWh/kg

para 4.8.2009 12:15

Re: Milý Ludvo, už sis někdy ty střeva od těch dvou typů aut vymontoval

Jo jo - přesně tímto je to dánoR^

honzak 4.8.2009 9:15

Re: Jak se vyrábí elektřina ?

zajímavá úvaha! Netroufnu si to z fleku tvrdit, ale elektromobil s motory v kolech (tedy bez převodovky a rozvodovky, s malým motogenerátorem) by nemusel být nijak zvlášť těžší.

cb 4.8.2009 9:48

Re: Jak se vyrábí elektřina ?

Bez prevodovky? Do kopce to utahne?

honzak 4.8.2009 10:16

Re: Jak se vyrábí elektřina ?

utáhne. Asynchronní motor je dělník.

baf 4.8.2009 11:40

Re: Jak se vyrábí elektřina ?

V těch zmíněných projektech (Tesla, ... ) není asynchroňák, ale ss bezkomutátorový motor s rotačním pláštěm (=kolo) a permanentními magnety (on je o dost lehčí a má lepší účinnost). A v dnešní době mikroprocesorů k tomu možná vyjde rozumněji i řídící elektronika

honzak 4.8.2009 12:05

Re: Jak se vyrábí elektřina ?

tedy motor krokový. Asi to mají zmáknuté, stejnou koncepci používají modeláři v elektroletech. Hračka o velikosti standardního monočlánku má výkon v desítkách W! U elektroletu jen krátkodobě, v autě bude muset být stavěný na trvalý výkon (např. z Koutů nad Desnou na Červenohorské sedlo;-D)

Ten asynchroňák bude asi výhodnější při rekuperaci (nejsem silař, mohu se mýlit).

baf 4.8.2009 13:51

Re: Jak se vyrábí elektřina ?

Jestli máte možnost, půjčte si někde časopis Automobil revue, teď nevím přesně jestli z letošního jara nebo loňského podzimu a tyhle špičkové projekty tam jsou v několika číslech relativně slušně popsány. Ten super ňuňu projekt dokonce nemá ani brzdy, všechno rekuperuje (4 motory po 120 kW, Li aku něco mezi 35 až 50 kWh, dojezd při způsobné jízdě v rámci pravidel 400? km, přesně bych to musel dohledat)

Co se týče těch elektroletů tak ano, je to trošku podobné. Jestli krokáč to nevím, nejsem elektrikář, ale má to 3f statorové vinutí do hvězdy a rotor s permanentními magnety "neodym". už jsem jich pár převíjel. a pokud jde o trvalé zatížení, tam jde jen o to ho uchladit

MLOK 4.8.2009 10:43

Re: Jak se vyrábí elektřina ?

Třením ebonitové tyče liščím ohonem :-)

Nikoloki 4.8.2009 8:35

Vynechat nejen hybridy

Musím kategoricky nesouhlasit s tvrzením, že "… elektromobily v dlouhodobém měřítku zvítězí či alespoň získají výraznou převahu …". Každému soudnému člověku je naprosto jasné, že v daleko dlouhodobějším měřítku zvítězí způsob přepravy pomocí osobního teleportátoru a proto je potřeba všechny síly napřít směrem k jeho vývoji a výrobě a ostatní vývojové fáze dopravy rovnou přeskočit ;-) ...

těchňik 4.8.2009 9:42

Re: Vynechat nejen hybridy

Osobní teleportátor by jako vedlejší efekt měl možnost vytváření kopií (přenáší se informace, a ta je kopírovatelná stejně jako jakýkoliv digitální apod. záznam). Pouštěl byste tam cestovat tchyni? Kolik by se jich tak mohlo vrátit? ;-P

cb 4.8.2009 9:49

Re: Vynechat nejen hybridy

A kdybyste se teleportoval, byl byste to vy, nebo vase kopie? ;-D

těchňik 4.8.2009 10:04

Re: Vynechat nejen hybridy

V podstatě kopie. Je to podobné tomu, jak „fungují" internetové stránky. Ze serveru na počítač klienta (toho, kdo si stránku prohlíží) se nepřenáší - symbolicky řečeno - stránka, ale pouze informace o tom, jak a z jakých prvků ji na klientském počítači složit (což vede často k tomu, že stejnou stránku vidí různí klienti vzhledově odlišně - třeba kvůli absenci nějakého typu písma, přičemž se třeba použije náhradní typ). Jde tedy o zaslání stavebního plánu stránky ze serveru a její následné postavení dle něj. No a vyplývajíce z podstaty, stavební plány lze snadno kopírovat. Obdobné by to bylo v teleportátoru.

Jinak doufám, že je jasné, že jde o recesi, ale že právě kvůli zmíněnému side efektu je praktická realizace telepotrátoru nereálná. Bych se i klidně vsadil ... ;-)

toogood 4.8.2009 10:36

Re: Vynechat nejen hybridy

Souhlasim, ale cast rozpoctu by se rozhodne mela ponechat na vyvoj RUCNIHO PLASMATICKEHO ANIHILATORU, ktery se nepochybne stane kazdodennim pomocnikem pri reseni problemu vzajemneho souziti jednotlivcu v ramci nasi spolecnosti.

honzak 4.8.2009 8:20

ještě k elektrokolům

není to špaqtná věc. Na rovině a pro krátké jízdy (do 20 km) je to paráda. Ale! Umí si někdo představit v reálu jejich masívní provoz? Např. před nádražím v Chocni? Stovky velocipédů, dnes převážně typu "plečka", aby to nikdo neukradl. Nechal by tam někdo kolo za 20 tisíc s ODNÍMATELNOU baterií v ceně tisíců korun???

Já ne, a že jsem notorický cyklista (a letos poučený idealista - mám  mínus 30 litrů za horáka)

JJ 4.8.2009 11:33

Re: ještě k elektrokolům

Ano to je problem, jedine reseni jsou boxy obdobne tem umistenych pred kadym vetsim nadrazim v Holandsku.

M. Zima 4.8.2009 8:20

Proč všichni ti čeští domorodí experti ignorují funkci el-auta jako zásobníku energie?