4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
honzak 4.8.2009 12:06

Re: Elektomobily mají budoucnost

právě se zrodila nová kategorie - ELEKTROHUJER! Tedy plamenný hlasatel pokroku a propagátor zatím ne zcela použitelných monster. "Nějaké mouchy" ho nemohou svést z pravé cesty....

Pavel 4.8.2009 16:45

Re: Elektomobily mají budoucnost

jj, zlatej kůň!

i.h. 4.8.2009 12:15

Nejspis to netusite,

ale jedny z prvnich automobilu jezdily na elektriku, a uz tenkrat mely jenom nejake drobne mouchy, ktere se brzo vychytaji a pak ty kourici konkurencni technologie s naftou a benzinem prevalcuji ...

honzak 4.8.2009 12:36

Re: Nejspis to netusite,

Camille Jenatzy (snad Belgičan) jako první překročil se samohybem rychlost 100 km/h. Byl to elektromobil a je to více než 100 let. Kde udělali soudruzi chybu, že vývoj nešel cestou elektromobilu:-D?

baf 4.8.2009 13:24

Re: Nejspis to netusite,

Nejspíš bude cyba v přírodních zákonech, že akumulátory mají takovou příšernou váhu

baf 4.8.2009 13:53

Re: Nejspis to netusite,

fuj, CHYBA inu, vloudila se ;-P

Pavel 4.8.2009 16:47

Re: Nejspis to netusite,

Možná to pro tebe bude šokující zjištění, ale od té doby vývoj akumulátorů dost pokročil.

Jenda 4.8.2009 17:04

Re: Nejspis to netusite,

Ano, dost pokročil. Ovšem pokročil dost?

milanS 4.8.2009 11:40

Vraťme se ze sci-fi do reálu

V starším článku text se uvádí že v r. 2006 byla spotřeba 7,6 mld litrů PHM, z čehož 37% tvořil benzín. Tedy bezinu se "projezdilo" více než 2,5 mld. litrů. Kdyby jen 10% z toho to množství energie z benzinu mělo být nahrazeno elektromobily znamenalo by to při výhřevnosti bezinu cca 45MJ/l energii 250.000.000*45 = 11.250.000.000 MJ elektrické energie = 3.125.000.000 MWh. A pokud by se toto množství mělo dobýt v noci za 8hodin v "nízkém" tarifu znamenalo by to průměrný výkon 390.625.000 MW. A kolik že je výkon obou bloků Temelína ???

i.h. 4.8.2009 12:17

Mne se moc libi

veta " vyzíval ho k dobytí baterie ", abych pouzil dva oblibene novotvary. Zmena je zivot.

cb 4.8.2009 14:18

Re: Mne se moc libi

levice nedobyva, levice pouze osvobozuje.

vladimír314 4.8.2009 12:34

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

přesně tak, elemobily jsou fajn, akorát je nebude čím dobíjet!! Temelím má asi 2000 MW? Tedy by bylo potřeba postvait desetitisíce Temelínů ?? Nebo jsem se někde splet, každopádně elektromobily jsou naprosto neuskutečnitelné sci-fi.

Ludva 4.8.2009 12:39

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

A proč myslíte, že jsou dosud elektromobily spíše kuriozitou ? Nebo šidítkem pro ekologisty.  Nakonec spálit ty pohonné hmoty v elektrárnách nebo v automobilech vyjde na stejno.

milanS 4.8.2009 12:57

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Promiňte, spletl jsem se ;-€. 11.250.000.000 MJ = 2.125.000.000 kWh = 2.125.000 MWh. Takže na dobití akumulátorů by bylo potřeba pouze výkonu 390.625 MW což odpovídá výkonu POUZE 195 Temelínů. Jinak to jsou údaje POUZE za Českou republiku.

Překvapuje mě, že si té chyby nikdo nevšiml.

JJ 4.8.2009 13:05

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Vzhledem k tomu, ze CR produkuje pres 60 TWh elektriny rocne a pritom ma jenom jedenu JETE a JEDU, tak si myslim, ze tech drobnych chybicek tam mate vice. Nechce se mi to kontrolovat krok po kroku, ale krome tech 3 radu u prevodu MJ na MWh tam mate mozna spatne 2.5 miliardy litru a predpokladate, ze dobijete rocni spotrebu benzinu za 8 hodin. No nic. Zkuste priste.

Honza42 4.8.2009 13:06

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Chyby jsem si všiml, napsal odpověď a tu jsem smazal, neb jsem si říkal, že nemusím do všeho šťourat. Ještě Vám tam ale něco plave, mně kdysi vyšlo pro náhradu osobních automobilů elektromobily pouze asi 7 Temelínů, tedy cca 30.000 MW  (na 24 hodinový cyklus, samozřejmě)

Ve výpočtu jsem ovšem nepočítal s výkony automobilů kolem 100kW, ale rozumnou variantu pro normální dopravu, nikoliv závodění.

JJ 4.8.2009 13:12

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Pro US se uvadelo neco mezi 300-400 reaktoru, zhruba tolik, kolik jich po svete dnes je. 7 bloku je spise blize realite, v baseload pokud pocitate i naftu, rekl bych odhadem.

Na hrane realizovatelnosti s rychlymi reaktory, bez nich nerealne, rekl bych.

milanS 4.8.2009 13:13

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Roční průměrná potřeba benzínu v ČR činí 250 l na 1 osobu. 250 x 10.000.000 je skutečně těch 2,5 miliardy litrů. A nízký tarif se poskytuje pouze v době "přebytku" energie typicky je to těch 8 hodin v nejhlubší noci.

JJ 4.8.2009 13:19

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

pak nechapu, proc mate ve vypoctu 250 milionu litru. Navic ten pocet hodin je minimalne 8x365. V realu o neco vice, protoze dmuzete zapocitat i vikendy, svatky.

milanS 4.8.2009 13:37

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Jé, jasný ;-€. 250 mil. litrů bylo při náhradě pouhých 10% procent benzínu. A na ty dny jsem zapomněl ...

JJ 4.8.2009 13:39

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

tech 250 mil byl tedy muj prekuk. ;-D

Ludva 4.8.2009 13:31

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Taky lze počítat třeba 5 miliónů aut o výkonu 5O kW je dohromady 250 000 MW. A když se připojí do zásuvek najednou ?

JJ 4.8.2009 13:34

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Taky CEZ mluvi o inteligentni siti..

Honza2 4.8.2009 13:52

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Nemá smysl počítat to přes výkon automobilu. Roční spotřebu nafty a benzínu v ČR najdete snadno na staťáku. Na úplnou náhradu veškerého benzínu a nafty by bylo potřeba produkci elektřiny zhruba zdvojnásobit. Ale elektromobily budou ve výsledku asi úspornější (rekuperace), kamiony na el. jezdit jen tak nebudou, nakonec by to bylo mnohem míń.

milanS 4.8.2009 14:32

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

To byly údaje ze staťáku. Takže po různých početních chybách a přehlédnutích jsme společně došli k tomuto: Pro náhradu 10% benzínu je potřeba pro nabíjení (8 hodin) potřeba 1 blok Temelína. Mělo by to být o něco víc, ale snad účinnost celého řetězce od "svorek" z elektrárny až po "kola" automobilu bude lepší nebo srovnatelná než je účinnost benzinového motoru. Pro náhradu všech benziňáků (opomeneme-li travní sekačky) by se v ČR muselo postavit dalších 10 Temelínských bloků. Pochopitelně by to znamenalo i patřičně posílit celou přenosovou soustavu.

JJ 4.8.2009 12:58

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Je nesporne zajimave, jak Vam za zjevne spatny vypocet tolik lidi tleska. ;-D;-D;-D 

milanS 4.8.2009 14:39

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Pane kolego, nejde o to, že jsem to počítal blbě, ale jde o to, že jsme to vůbec zkusili spočítat. A nakonec jsme se k nějakému výsledku dobrali - a zdá se že i reálnému, za což děkuji všem "oponentům".

Nejhorší je, když se nějaké věci berou jako dogma, bezmyšlenkovitě... bez počítání

JJ 4.8.2009 15:19

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Na elektromobilech nepochybne makaji lide, co umi pocitat, to mi verte. ;-D

baf 4.8.2009 15:47

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Tož to joooooo, šak taky vývoj jde dopředu a za posledních 30 let se někam dobelhal. A objevily se i zcela nové technologie, původně určené pro něco úplně jiného (Li aku, bezkomutátorové ss elektromotory, ...).  Zároveň se taky zlepšily spalovací motory a přiblížily se o kousek svým teoretickým limitům, takže hendikep elektriky pro masové nasazení o moc neklesl.

Pokud jde o samotný pohon je už možná elektrika před čmoudem, jenže aby byla konkurenceschopná (i s drobnou, ale opravdu jen drobnou daňovou podporou), je potřeba ještě několik technických revolucí v akumulaci energie anebo hooooooooooooooooooooooooooooooooooooooodně dlouhý vývoj. Zatím totiž 1kWH v elektrice váží nejméně 20x více než v uhlovodících. O ceně ani nemluvě.

Pavel 5.8.2009 13:17

Re: Vraťme se ze sci-fi do reálu

Oslovujete ostatní kolego? Nejste ten "chemik", co chtěl měřit globální oteplování pokusem?