27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Další důkazy o nedomyšlenosti zelených receptů

Vše nasvědčuje tomu, že Ursula von der Leyenová a další komisaři EK nečtou. Nebo čtou, ale neumějí hledat informace. To samé platí o většině poslanců Evropského parlamentu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kostelanský 8.11.2020 20:25

Chápem a značím si, pán L.Novák. Vy nie ste schopný ani porozumieť písanému textu, jeho obsahu a kontextu. Vy dokážete len stále točiť jednu a tú istú pesničku ako verklík či pokazený gramofón. A na každú námietku máte len a len tento jeden už značne obohraný song.

Ťažko s takým "expertom" potom o niečom - v podstate o čomkoľvek - diskutovať. Aj teraz, aj v budúcnosti.

J. Jurax 8.11.2020 11:26

A ty baterky se budou dobíjet ze sluníčka! A vodík bude taky ze sluníčka, elektrolýzou! Uhlí, ropa, plyn i zejména atom jsou fuj!

P. Rada 7.11.2020 21:33

Pan Souček hloupě až lživě podsouvá modnost pojmu ekologie:

..."kážou o ekologické módě jako o pilířích své snahy snižovat emise oxidu uhličitého a vůbec udržitelnosti"...

To je ale už úvodem hrubý faul. Věda popisující vstahy mezi organismy a prostředím - ekologie - je sice doposud ve svém rozvoji ale při popisu ji nejde o modnosti - ale o poznání reality at je jakákoliv. Opírá se přitom i o další vědní disciplíny a dohromady lze vyvozovat pravděpodobnostní předpovědi.

Výsledkem je dnes prohloubení poznání neudržitelnosti současných nosných fosilních technologií při získávání a využívání energie. To ale není nic až tak nečekaného. Vždyt už před zhruba půlstoletí si lidé slibovali, že fosilní zdroje záhy nahradí čistší a výkonější štěpně-jaderné, pak jaderně-fůzní.... Skutek ale všem utekl.

Navíc se ukazuje, že efektivita těžby energií už prakticky století ve své dominantnosti klesá a s ní šance na vysokou životní úroven. Roste však masivnost těžby a s ní řada negativních dopadů, kde jen jedním z nich jsou imise dál prakticky nerecyklovatelného CO2 s do budoucna krajně povážlivými dopady na stabilitu života.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2008/cislo-9/ceka-nas-drasticka-zmena-zpusobu-zivota.html

https://medium.com/insurge-intelligence/the-new-economic-science-of-capitalisms-slow-burn-energy-collapse-d07344fab6be

Technická civilizace sice dokázala co nikdo před ní ale za cenu, že se dostala do velkých ekologických problémů ze kterých není snadné východisko. Přijmout takovéto poznání alespon do diskuse se ale autorovi zřejmě velice příčí a paradoxně s neznalostí osočuje ty, kteří vědí o něco více a alespon se snaží podle vědního poznání jednat.

L. Novák 8.11.2020 11:13

Potíž je jenom v tom, že ty ve skutečnosti nic nevíš, jenom sbíráš propagandistická torza z odkazů na Internetu přes klíčová slova vložená do Google, a odkazované texty velmi často s problematikou, o níž tady žvaníš, nemají nic společného, vůbec jsi je nečetl a ani nevíš, co v mnoha z nich je. Jsi jen plakátovací magor, jak jsme se už mnohokrát přesvědčili. ;-)

M. Pivoda 7.11.2020 17:46

Cituji z článku: "... Zatím platí, že emise mají dosáhnout 59,4 gramu CO2 na kilometr, ale už se uvažuje o zpřísnění na 47,5 gramu. ..."

Emisní limity stanovují politici. I politici (tj. podmnožina Homo Sapiens) ovlivňují tempo technologického vývoje na planetě Zemi.

Z pohledu technologického nás čeká zajímavý budoucí vývoj, když paralelně k pohonu automobilů ve směru elektromobility) se vyvíjí i vodíková technologie, která také nečoudí.

Ty zmíněné technnologie budou v budoucnosti existovat po nějakou dobu paralelně, než zvítězí tzv. dominantní design. Obě zmíněné technologie (ba dokonce i ta stará čoudící technologie) se budou paralelně vyvíjet, tzn. zlepšovat své parametry.

Tipuji ale, že vítězem bude elektromobilita. Proč? Ta totiž celkově představuje nejjednodušší řešení. Pohled do historie ukazuje právě na tento postřeh. Vítězí jednoduchá řešení!!! Určitě vítězí jednoduchost při podobném technologickém výkonovém potenciálu.

P. Vychodil 7.11.2020 17:53

...pokud vyřešíte ekologickou výrobu el. energie a patřičnou robustnost enrgetických sítí, potřebnou na dobíjení el aut

L. Novák 7.11.2020 20:55

Agent "Akát" Pivoda o těch věcech vůbec nemá tušení a jenom žvaní. Škoda s ním ztrácet čas. ;-)

P. Milan 7.11.2020 21:19

Zatím jsou problémem hlavně baterie. Sice se neustále lepší, ale objemu energie v benzinové nebo naftové bandě zdaleka nedosahují, nabíjení trvá dlouho a budou problémy s masovou výrobou (suroviny) i likvidací.

J. Svoboda 7.11.2020 21:53

Problémů bude přibývat. Je to hloupý ústup od jádra v Německu, nedostatečné dimenzování elektrické infrastruktury, což je také v Německu dobře vidět. Uršula Layen však všechno zvládne, stejně jako Merkel..

J. Lukavsky 7.11.2020 17:56

"představuje nejjednodušší řešení" pokud ovšem neuvažujete a nepočítáte výrobu a distribuci té potřebné elektřiny. Už jenom představa že na sídliště kde je 5 000 bytů a každý má auto je potřeba přivést elektřinu a ta musí být k dispozici neustále, není zrovna jednoduchá. A výroba té elektřiny? Atomky jsou fuj, fofrníky a soláry dají v ČR tak do 5%, a jen občas, ale kdo by se tím trápil. Žádný problém, elektřina ta přeci vzniká v zásuvce! J.L. end

M. Pivoda 7.11.2020 18:04

Elektromobilita představuje systémovou změnu (systémovou inovaci), nikoliv jen změnu jedné jediné komponenty ve stávajícím systému.

P. Vychodil 7.11.2020 18:11

co to plácáte, člověče ? Tak schválně, představte nám ten soubor systémových změn !

P. Rada 7.11.2020 18:25

Zkuste si promítnout obrázek jen dnešního provozu na cestách a na ní zejména malou elektromobilitu - v porovnání sestavem jen před dvěma desetiletími. Třeba si při pohledu na cyklistu, koloběžku... občas všimnete výrazné změny v pohybovém "systému"..

Ta velká elektromobilita by "systémově" zejména v hustém osídlení měla umožnit výstavbu tzv. chytrých sítí. V nich by mohlo být oproti dnešku akumulováno zásadně vyšší množství centrálně zpětně distibuovatelné energie. To mi potenciálně přijde jako dost výrazná systémová změna. Vám ne?

P. Vychodil 7.11.2020 18:34

za předpokladu vyřešení akumulace el energie...to zatím nikdo neumí ani neví, jak na to...maličký problémek se vloudil ?

P. Rada 7.11.2020 20:47

Problémek akumulace rozhodně je byla a bude.

Jak už je ale dnes vidět na malé elektromobilitě, je to při uskromění poměrů a změně celkového pojetí dopravy relativně řešitelné.

Naopak na udržitelnost životního prostředí za současného typu dopravy založeného na pálení fosilů nikdo doposud ani základní recept dávající naději na úspěch nemá.

L. Novák 7.11.2020 20:50

Takhle to vypadá, když zelený EU blbec začne žvanit o energetice... ;-D

P. Milan 7.11.2020 21:20

Na kolobrndách jezdí ti, kdo dříve chodili pěšky, ne automobilisté.

M. Pivoda 7.11.2020 19:50

Pro V. Vychodila

Požadujete nemožné! Něco takového vám nikdo není schopen sdělit v rámci diskusního příspěvku.

Napovím ale, že o systémové řešení elektromobility se snažil a i nadále snaží americký inovátor Elon Musk, zejména prostřednictvím jeho firmy Tesla. Ano ta firma která, mimo jiné, před lety koupila jinou zadluženou firmu (SolarCity) na výrobu střešních tašek coby solárních panelů. Systémově ten tah Elona Muska měl hluboký smysl, i když ekonomové tehdy řvali, jakýže je to nesmysl (když jedna zadlužená firma kupovala jinou zadluženou firmu).

L. Novák 7.11.2020 20:57

Až začne ta tvoje Muskova Tesla vydělávat a bude mít skutečný, ne dotacemi nastavovaný zisk, dej nám vědět, Pivodo! :-P

R. Langer 8.11.2020 6:24

A proč to není možné? Protože to prostě NENÍ možné, ty naše malá hloupoučká UI. :-P

R. Langer 8.11.2020 6:22

Aha, systémovou inovaci, předpokládám něco tak na úrovni VŘSR, to si budeš ještě pamatovat, že ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

J. Kostelanský 7.11.2020 18:34

To je jeden z obecne šírených nezmyslov odporcov elektriny, ktorí majú problém s počtami. Keď máte na sídlisku 5 000 bytov - čo je - pre jednoduchšie počítanie - dajme tomu 5 000 áut, tak je úplne samozrejmé, že nepotrebujete 5 000 dobíjacích miest 24 hodín nonstop. Ako často tankujete benzín? Bežný motorista pár krát do mesiaca. S dobíjaním elektriny to bude podobné. Ako často jazdíte na nákupy do nejakého väčšieho obchodu? Priemerný obyvateľ mesta aspoň raz do týždňa. Pritom nakupovaním strávi minimálne hodinu. Za ten čas sa na parkovisku pred obchodným domom auto môže v pohode dobíjať.

Úplne sa núka možnosť veľkých obchodných centier, že pre svojich zákazníkov budú ponúkať rôzne zľavy na nabíjanie áut. Tých možností je veľa: napr. formou bonusových bodov za každý nákup či vo forme percentuálnej zľavy. A ak budú chcieť pritiahnuť zákazníkov v čase, kedy majú málo zákazníkov, nebude nič jednoduchšie ako v tomto čase zákazníkom ponúknuť super ceny za elektrinu.

Obchodné centrá si to budú môcť dovoliť. Pretože budú veľkoodberateľmi elektriny (možno sú nimi aj teraz) a tí platia elektrinu podstatne menej ako tí malí.

Videl som pár nabíjačiek pri obchodných centrách - u nás v meste a okolí, kde majú elektrinu ZDARMA. Napr. aj na parkovisku Lidl. Samozrejme to nebude večne. Ale svedčí to o tom, že obchodné reťazce rozmýšľajú tak, ako som to načrtol. Samozrejme nebudú v súčasnosti vo veľkom investovať do nabíjačiek, keď je elektromobilov málo. Ale bude to postupné - čím viac elektrických áut, tým viac dobíjacích miest.

L. Novák 7.11.2020 20:53

LIDL je dobrou ukázkou firmy se zeleně zpitomělým managementem, která nutí svým zákazníkům zelené nesmysly a slepé uličky. Stačí se podívat na jejich nákupní tašky a vývoj, kterým prošly... Idioti se zelenými mozky!!!:-P

R. Langer 8.11.2020 6:27

Už jste si všiml, jak dlouho probíhá tankování elektromobilů? I ta blbá koloběžka se vám nabíjí prakticky celou noc, abyste mohl dojet tak akorát do práce a zpátky, vy "obecně šířený nesmysle". :-P

J. Lukavsky 8.11.2020 6:31

"nepotrebujete 5 000 dobíjacích miest 24 hodín nonstop." Táta jede do práce a odveze děti do školy, každý den. Máma do práce a na nákup, každý den. Nejstarší syn do práce každý den... Každý musí mít svoje auto. Důchodce také jezdí každý den pro housky a na nákupy... Myslíte, že mohu zavolat do práce, že asi dnes přijedu později neb se mi dobíjí baterka. Nebo budu doma neb není volná nabíjčka. Na plnou nádrž auto najede pěkných pár set km, na jedno nabití baterie ...? Jistěže dnes není fronta u nabíječek neb elektroaut je relativně málo a jsou spíš chlubítko majitele. Ale problém také bude, kde třebas klempíř vezme 2,5 M Kč na elektroautu, slušná ojetina na naftu ho přijde na snad 50 000 Kč. Leda by mu stát zdarma vyměnil ojetou dodávku za novou Teslu! Uvidíme. Ale obecně: jak je nutno něco násilně protlačovat, tak to obvykle je pěkná krávovina. Probatum est. J.L. en

J. Jurax 8.11.2020 12:08

Dobře, pravíte, že pro 5000 aut na sídlišti nepotřebujete 5000 dobíjecích míst. Kolik jich tedy podle Vašeho soudu bude potřeba? A myslíte, že by každý, máje dobito, okamžitě ukázněně přeparkoval na parkovní místo nedobíjecí a uvolnil tak dobíječku dalšímu potřebnému?

Já, než jsem šel do důchodu, jsem najezdil denně do práce minimálně 75 km. Vzhledem k praktickému dojezdu elektromobilů bych tedy musel mít zaručenu možnost celoročního dobíjení minimálně jednou za tři čtyři dny. No a k tomu nějaký ten výlet o víkendu, cesta na chalupu, za příbuznými etc. ...

Pochopitelně nemám čísla, kolik km denně najezdí v průměru takové sídlištní auto. Soudím, že ve velkých městech to bude míň, v menších městech, kde se začasté jezdí za prací do těch větších a vůbec do okolí, to bude víc. Ale nějak rozumně odhadnout to nedokážu.

No a dost lidí bydlí taky v bytech patrových domů v širších centrech velkých měst, což definičně nejsou sídliště. A též by museli a chtěli někde dobíjet; a tam by to bylo patrně ještě složitější.

A ano, i u nás máme před Kauflandem dvě veřejná dobíjecí místa, nevím tedy jestli bezplatná, na cca dvacetitisícové město. Pravda, jsou furt prázdná ...

L. Novák 8.11.2020 13:44

Ano, dobíjecí místa jsou "všude" u prodejen obchodních řetězců, které "jdou s dobou" a snaží se přilákat ty nejbohatší zákazníky, co se chtějí pochlubit, že taky "jdou s dobou", a jezdí elektromobilem. Chtějí si před veřejností udělat reklamu, jak jsou revolučně-pokrokoví a podrbat zelené magory za ouškem, aby viděli, že oni jsou "ti hodní" a nezlobí, za což si zaslouží být neobtěžováni dalšími nesmysly zelené propagandy. Pravda, nabíjet tam nikoho není vidět, "nabíjecí stanice" mají nejspíš nedostatečný výkon na to, aby během nákupu dokázaly dodat nějaké významné/použitelné množství energie do akumulátorů.

I kdyby tu kapacitu měly, sotva někdo bude ochoten čekat řádově hodiny, až se mu akumulátor nasytí energií... ;-)

Pro elektrické koloběžky a kola to ale možná stačit bude.

V. Mokrý 7.11.2020 18:04

Řešit by to měla neviditelná ruka trhu.

Ne nařízení a dotace !

J. Kostelanský 7.11.2020 18:36

To zvyčajne hovoria ľudia, ktorí z ekonomickej teórie poznajú len tú neviditeľnú ruku trhu... ;-D

Ja im hovorím rýchlokvasení ekonómovia.

L. Novák 7.11.2020 21:00

A co víš o ekonomii ty, šašku zelený? Ty tady vždycky vyklopíš jenom tuny bezobsažných keců, z nichž vyplývá jediné - když se ve škole probírala fyzika a matematika, tak jsi chodil za školu stávkovat za změnu klimatu. ;-D