5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus

Před pár dny, 13. května 2020, se u příležitosti jubilea prvního „dálkového“ letu v Čechách uskutečnil rovněž historický „dálkový“ let z Pardubic do Prahy, tentokrát letadlem Phoenix na elektrický pohon, a poznáním zřetelně nepolíbený redaktor ČT nadšeně básnil o zahájení nové etapy vývoje letecké dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Rohovský 22.5.2020 8:43

Boeing 747 - cruise speed 0,84 Mach. Tak s tím Bulharskem bych tak neoperoval pane Františku.

M. Chalupníček 22.5.2020 9:31

Vaše i moje čísla sedí. Rychlost zvuku je sice nepatrně odvislá od tepoty a v tropopauze nad letovou hladinu 360 vychází na 295 m/s, ale to je pravá vzdušná rychlost (TAS).

Molekuly jsou tam řídčeji od sebe, takže indikovaná IAS je zřetelně nižší. Na molekuly letí křídlo, molekulami vzniká odpor jež musí být překonán, molekuly krmí motor.

Zde https://www.airliners.net/photo/Cargolux/Boeing-747-4R7F-SCD/3937407/L rychlost 248 uzlů IAS (= 124 m/s)

V. Novák 22.5.2020 10:11

V uzlech i m/s se udává rychlost, nikoli výška.

Ta se udává v m, km, stopách, může i v mílích nebo verstách - ale vždy v mírách délkových.

M. Chalupníček 22.5.2020 1:44

S celkovou myšlenkou ve skutečnosti souhlasit nutno (fyziku neoklameš), ale je to ze zcela jiných důvodů, než pro čísla předestřená.

M. Chalupníček 22.5.2020 1:44

B737 není Jumbo, to je B747. 2x větší na délku, šířku i počet motorů, 4x těžší.

B737 spotřebuje na 1 hod letu 2,500 kg kerosinu, tedy na 9t uletí méně než 4 hodiny - nikoliv 8.

Ostatní čísla jsem raději nepočítal, autorova bulharská konstanta je očividně okolo 2. Na technický text je to odvážné.

Lift je česky vztlak, drag je odpor a to co působí dolů je tíha, weight.

P. Baum 22.5.2020 1:25

a) moderní komerční letecké motory jsou většinou "High-bypass turbofan" kdy většinu tahu dodává ventilátor ve vnějším prstenci motoru. Asi by šlo je upravit pro pohon elektřinou (ne, že by to mělo smysl)

b) elektrické letadlo má dnes asi smysl pro počáteční fázi výcviku, kdy se donekonečna létají okruhy kolem letiště a nejdéle po hodině se skončí. Výhoda je jednodušší obsluha a skoro žádný hluk - letiště jsou dnes často v obydlených oblastech.

c) jinak souhlasím...

P. Brich 22.5.2020 13:43

Takže éra dnes létají na ventilátor? A k čemu se v motoru spaluje kerosin? Aha, aby mu z toho průvanu nebyla zima.

P. Staronový 22.5.2020 14:05

Moderní motory s velkým obtokem se skutečně podobají turbovrtulovým. Opláštěná vrtule, hnaná turbinou.

P. Rada 22.5.2020 0:33

Pane Zingo zřejmě se v textech rád pejorativně otíráte o enviromentalisty když píšete:

..."Dnešní environmentalisté se svým „poručíme větru, dešti“, ignorující prosté fyzikální zákony"....

Enviromentalistika je ale ze své podstaty o něčem jiném: (https://cs.wikipedia.org/wiki/Environmentalistika)

Nejspíše tedy vyjadřujete jen svou fantazii o nositelích nauky kteří by měli být dostatečně hloupoučcí, rozporuplní... a to právě tak aby jste se ji mohl i ze své vlastní úrovně posmívat.

Udělal jste už sám pokrok v porozumění pro vás donedávna neexistujícímu skleníkovému efektu či naopak neutronům v kosmickém záření?

L. Novák 22.5.2020 5:51

Pokud se za "environmentalisty" vyhlašují pošukové s chorým mozkem jako ty, Tak má pan Zinga plné právo se vám vysmívat. Svou blbost tady předvádíš denodenně... k všeobecnému obveselení čtenářů. :-P

P. Rada 22.5.2020 6:44

Netykám si s lidmi kteří hulvátstvím a dehonestačními manýry nahražují vědění.

R. Langer 23.5.2020 17:04

Ne, ty si totiž jako Zelený bolševik, podvodník a lhář nic jiného než tykání nezasloužíš! A ty bys tím hulvátstvím neměl ani co nahradit, hlupáčku, tak se uklini. :-D

M. Šejna 22.5.2020 0:32

pane Zingo,

při sběru informací Vám unikla jedna dost významná:

vědci už pracují na leteckém plazmovém motoru, který je poháněn elektřinou a plazma se tvoří ze vzduchu.

Účinnost tohoto motoru je srovnatelná tryskovým motorem.

P. Rada 22.5.2020 0:44

Můžete na ten plazmový pohon dát odkaz?

Nejde spíše ionizační pohon?

https://www.osel.cz/10222-prvni-letoun-bez-pohyblivych-soucastek-leta-na-iontovy-vitr.html

https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-technika/24667/iontovy-pohon-letadlo-ze-star-treku.html

Běžně se totiž na tomto principu konstruují filtry vzduchu pro domácnosti. Sám takový používám. (https://www.ionic-care.cz/produkty/ionic-care-triton-x6-stribrna.html?kod_ppc=HK1)

L. Novák 22.5.2020 5:57

Socialistický demagog Šejna nepochopil základní problém, že k letu tělesa těžšího než vzduch je nutnou podmínkou velké množství dodané energie, kterou musí vézt s sebou a nezíská ji ze vzduchu.

A ty, "Rado", to nepochopíš taky, protože jsi stejný, ne-li větší trouba jako tvůj předřečník. :-P

P. Rada 22.5.2020 6:51

Množství energie (jak činí "troubové) není diskutováno spolus dopady fosilních zdrojů... a event. solární zdroj je opomenut.

R. Langer 23.5.2020 17:08

Jasně. Solární energie, Zelený bolševiku, ta to jistě vytrhne. Sice bys potřeboval těch panelů pár párů hektarů, ale to přece tvoje přesvědčení nezlomí, sedmilháři. :-P

P. Rada 22.5.2020 6:52

https://cs.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse

R. Langer 23.5.2020 17:05

Zase nějaké nesmysly jako s tím vysavačem? :-D