8.3.2021 | Svátek má Gabriela


Diskuse k článku

E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus

Před pár dny, 13. května 2020, se u příležitosti jubilea prvního „dálkového“ letu v Čechách uskutečnil rovněž historický „dálkový“ let z Pardubic do Prahy, tentokrát letadlem Phoenix na elektrický pohon, a poznáním zřetelně nepolíbený redaktor ČT nadšeně básnil o zahájení nové etapy vývoje letecké dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 25.5.2020 0:47

Pro koho? :-)

Z. Lapil 25.5.2020 8:27

Jako cokoliv: pro každého, kdo to chce a může si to dovolit.

V. Výmola 22.5.2020 14:16

A to je samozřejmě dobře!

Nicméně nebude možné úplně vše, brání tomu fyzikální limity, které jsou zkrátka principiální.

Já nevím, jak vysoko takové limity leží, ale pro představu, o co například jde: Uchovávání a následné čerpání energie v chemických akumulátorech (poznámka: jiné nejsou) není nic jiného než předávání elektronů z jedné složky na druhou a potom naopak. Energie je vázána v těch elektronech, v ničem jiném. Čím víc chceme energie, čím vyšší výkon chceme, tím víc elektronů musíme přehazovat. Jenomže při každé takové výměně se uvolňuje i teplo, proto se akumulátory zahřívají. Až to se zvyšováním kapacity jednou ten akumulátor nezvládne, jako kdysi baterky v mobilech od Samsungu...

A ještě pro porovnání: Klasické spalování, tedy hoření, je taky jenom výměna elektronů, jenom je jich řádově víc. Tedy: Z akumulátoru nikdy nedostanete víc energie, než když ho spálíte. Nebo taky: Nikdy víc energie, než spálíte palivo stejného objemu...

R. Langer 23.5.2020 16:46

Ne, NEVYVÍJÍ. Jenom se o tom pořád kecá.

M. Krčmář 22.5.2020 12:43

Až ježka z klece dostaneme, létací kolo sestavíme a ke hvězdám poletíme.

J. Bucek 22.5.2020 11:47

Dle mého názoru bude stačit vymyslet baterku s desetinásobnou hustotou uložené energie a o směru dalšího vývoje bude jasně rozhodnuto. Jestli se to někomu podaří, toť otázka. Ale budu rád, když tento výzkum a vývoj si zaplatí soukromá investice a to i za cenu budoucího monopolu a případných ohromných zisků.

Je to podobné jako u Tesly. Jako děcko jsem snil o "autíčku na baterky" ve kterém se budu vozit. Ještě v roce 2010 mi to přišlo jako sci-fi.Teď je to realita a prdel si v takovém autě vozím. Tak třeba se i dožiju toho, že se v něčem takovém i proletím :-)

J. Svoboda 22.5.2020 11:50

Není to dopravák, ale letí to slušně.

http://www.pilotinfo.cz/z-prumyslu/vyroba/cesky-elektrolet-a-projekt-pure-flight

V. Novák 22.5.2020 11:58

Vzhledem k tomu, že o něco podobného se snaží elektrotechnika od dob T.A.Edisona - a pokrok je v řádu procent, tak bych s velkým průlomem nepočítal.

Ale naděje umírá až po nás...

R. Langer 23.5.2020 16:48

Jo, "bude stačit vymyslet". Jenom škoda že se to za cca 150 let nikomu nepodařilo, pane mysliteli. :-D

M. Šejna 22.5.2020 8:48

Plazmovy proudový letecký motor:

https://m.instory.cz/tech/1065-cina-postavila-prvni-prototyp-zvlastniho-leteckeho-motoru-k-provozu-nepotrebuje-fosilni-palivo.html

Vypadá to divoce, ale před 25 lety nám připadaly divoké i představy o mobilech s dotykovým displejem a vnitřní pamětí několikanásobně větší, než měly tehdejší PC.

V. Výmola 22.5.2020 9:06

Doporučuji tento článek na Oslu, tamní odkaz na zdrojový článek, ale pak zejména diskuzi, kde jsou nadšené ovace uváděny na pravou míru:

https://www.osel.cz/11166-tryskovy-plazmovy-pohon-pro-letadla-potrebuje-jenom-elektrinu-a-vzduch.html

L. Novák 22.5.2020 9:18

Jasně, elektřina přece teče ze zásuvky, tak jakápak fosilní paliva, že? :-D

J. Šoffer 22.5.2020 8:44

Pan autor by se měl zamyslet, než něco takového vypustí do světa. Na jakémsi sjezdu KSSS(b) v šedesátých letech prohlásil jakýsi člen akademie věd SSSR "kybernetika je pavěda, kterou chtějí západní imperialisté oblbnout pracující lid".

Na počátku 20. století se mnoho lidí snažilo sestrojit letadlo, bratřím Wrigtům se to podařilo a mnoho novinářů psalo, k čemu to bude, pár vteřin, nebo minut letět.

Ve 30. letech 20. století skupiny vědců USA, V. Británii a Německu vyvíjeli proudové motory. Vývoj v USA byl zcela zastaven, protože byla dána přednost velkosériové výrobě vrtulových letadel. Ve V. Británii byl vývoj proudového motoru zakázán a jeho tvůrci byli žádáni o vylepšení klasických motorů. Později byli opět zpět u vývoje proudových letadel a výsledkem byla stíhačka Gloster Meteor, která si poradila s V1, ovšem byla vyrobena pouze v několika málo exemplářích. V Německu byl rovněž vývoj proudového motoru na nějaký čas zastaven ale dalším vývojem vznikl Me 262.

Důvodem přerušení vývoje byla vždy údajná neperspektivnost.Podobných příkladů lze uvést mnohem víc, ale nezapomínat na projekt Solar Impulse, který obletěl zeměkouli jen na elektrický pohon (ani kapka kerosinu).

Divím se ovšem Astonovi, že na své stránky pustí takové .....

M. Valenta 22.5.2020 8:55

No on Aston, ač scifi autor, je, co se nových technologií týká ( nejhorší jsou ty ekologicky zaměřené) podobně zabedněný.

L. Novák 22.5.2020 9:20

Zabedněný jste v první řadě vy coby zde dobře známý zelený magor...

O. Uživatel 22.5.2020 9:08

Uživatel požádal o vymazání
J. Šoffer 22.5.2020 9:15

Máte pravdu, autor o voze, já o koze. Autor útočí na vývoj, já na příkladech ukazuji, kdy se kritici vývoje zatraceně mýlili.

L. Novák 22.5.2020 9:22

Jasně. Autor píše o fyzice a vy jí nerozumíte, tak do toho cpete politiku...

Autor o voze a vy o koze. Krásná ukázka...

J. Šoffer 22.5.2020 9:28

Buďte prosím tak laskav a sdělte mně, kde do toho míchám politiku.

L. Novák 22.5.2020 9:36

Hned od samého začátku vašeho prvního vstupu.

V. Novák 22.5.2020 9:59

A, mimochodem, sekl se i v tom. v USA

Začátkem 60. let se už sovětská kybernetika rozvíjela tak, že v USA ji začali považovat za hrozbu.

J. Šoffer 22.5.2020 10:21

Tak to už je opravdu moc, protože napsat, že USA se báli SSSR v oblasti kybernetiky je opravdový a absolutní nesmysl. Zřejmě proto jejich do všech zemí RVHP dodávaný EC3030 byl přesnou nelegální kopií IBM 360 a podobně u dalších počítačů. Můžete ještě napsat, že Bill Gates byl sovětským občanem.

L. Novák 22.5.2020 11:06

Že země sovětského bloku byly v technologiích pro výrobu elektroniky zaostalé, je známá věc. Ale to ještě neznamená, že kybernetika jako obor a teorie byla zaostalá ve stejném rozsahu. Přečtěte si, co to ta kybernetika vlastně je. Základy této vědy byly publikovány dříve, než IBM začala vyrábět počítače, jak je známe z konce 80. let.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kybernetika

J. Šoffer 22.5.2020 11:22

Nepotřebuji "studovat" wikipedii". IBM 360, jen pro vaši informaci se sériově vyráběla v polovině 70. let.

Ano, máte pravdu kybernetika jako vědní obor a teorie nebyla tak zaostalá v SSSR jako počítače, byla zaostalejší ještě víc, mnohem víc.

V. Novák 22.5.2020 11:56

Jistě - v nepotřebujete nic studovat, vy máte své Pevné Pesvědčení, ba Víru Uhlířskou - tak k čemu nějaké studium nějakých faktů, že...

V. Novák 22.5.2020 11:51

"V pondělí 15. října 1962, zhruba v době, kdy druhá průzkumná mise letounů U-2 mapovala nově instalovaná odpalovací stanoviště pro sovětské rakety na Kubě, přednášel vedoucí analytické jednotky CIA Robert F. Ford malé skupině v čele s Robertem F. Kennedym o nové hrozbě, kterou pro USA představuje sovětská kybernetika."

https://www.root.cz/clanky/prichod-hackeru-kybernetika-jako-hrozba/"

"Učit se, učit se, učit se!" (VIL)

P. Brich 22.5.2020 13:58

Myslím, že byste měl opravit. Myslel jste EC1033, ne?

J. Šoffer 22.5.2020 14:04

správně, omlouvám se, ale nejsem si jistý 1030? nebo 1033? nebo oba? opravdu mně to vypadlo z hlavy.

P. Brich 22.5.2020 15:20

Oba byly vyrobeny i byly dodávány, ale jen EC1033 byl kopií IBM360.

Ale, když dva dělají totéž, ...

J. Šoffer 22.5.2020 15:30

Díky