26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus

Před pár dny, 13. května 2020, se u příležitosti jubilea prvního „dálkového“ letu v Čechách uskutečnil rovněž historický „dálkový“ let z Pardubic do Prahy, tentokrát letadlem Phoenix na elektrický pohon, a poznáním zřetelně nepolíbený redaktor ČT nadšeně básnil o zahájení nové etapy vývoje letecké dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 22.5.2020 19:04

Ano.

Je na Vás, abyste poukázal na ta nemoudra a vysvětlil, jak je to podle Vás správně. Abychom netápali.

Tedy pokud tomu aspoň trochu rozumíte.

Jinak je to jenom takové štěknutí ...

M. Pivoda 22.5.2020 19:54

Dnes Jurax nedoplní nic o UI?

J. Jurax 22.5.2020 20:40

Můžu.

Nuže, jak patrno, UI se nijak nevycajchnovala. Jenom si čutla ...

R. Langer 23.5.2020 16:42

UI je stejně blboučká jako vzdycky. :-D

J. Dobrý 22.5.2020 14:04

Ten pohon takovy problem neni. Neni problem zkostuovat podobne vykonnou turbinu jako maji dnesni dopravni letadla na elektriku.

Problem se kterym to ale toji a pada je v clanku celkem presne: Cim ten elektricky pohon cestou zivit?

P. Staronový 22.5.2020 14:07

Problém to je, protože moderní náporové motory s velkým obtokem využívají i princip vrtule, i tryskového motoru. Na elektriku tam budete mít jen tu vrtuli.

J. Dobrý 22.5.2020 14:13

Dmychadlo neni totez jako vrtule a jde udelat s podobnym tahem jaky je treba.

V. Církva 22.5.2020 19:15

No hořák je hořak, když není, myslím, že klasická vrtule je pro elektrpohon nebo prostě točivý motor účinnější než dmychadlo (modeláři ho používají spíš na efekt simulace tryskového letadla). Přesto vymyslet a nahradit se dá leccos. Vrtule určitě není jediná možnost.

Hlavní problém je skutečně ta akumulace elektrická energie která zatím bez těkých zařízení (akumulátorů) nejde.

Respektivě máme vodík, ale ten má problémů víc než se zdá. Dlouho ho neudržíte (to by ale u jednoho letu přes oceán nevadilo), trubky korodují a je to dost nebezpečné jak ukázal Hindenburg.

V. Výmola 22.5.2020 14:18

Pozor, náporový motor a proudový motor nejsou tytéž věci.

Z. Lapil 22.5.2020 14:24

Ne že bych se v leteckých motorech extra vyznal, ale stejně jako je kolu (u auta i u bicyklu) jedno, jestli mu energii dodávám šlapáním, párou nebo elektřinou, tak by i té věci, která pohání letadlo, mohlo být jedno, jestli tím točím klikou nebo skrze baterii a elektromotor.

Nebo se v něčem pletu? Předpokládám, že mám dost silnou a rychlou ruku a dostatečně účinné převody.

P. Staronový 22.5.2020 17:06

Jak výše správně podotknuto, PROUDOVÝ motor nejen roztáčí tu v podstatě vrtuli (u motorů s velkým obtokovým poměrem), ale využívá i proudění plynů.

Což u kliky nebo elektromotoru chybí, tam můžete jen točit tou vrtulí.

J. Jurax 22.5.2020 19:31

Proudění spalin ohřátých na cca 1000 stupňů vytékajících z trysky.

Z. Lapil 23.5.2020 11:40

Takže "problém" je v tom, že elektromotor nemá výfuk?

Není-li odpověď jednoduchá, vykašlete se na to, možná se časem někam podívám a dovzdělám se :-).

V. Výmola 22.5.2020 14:18

Přesně tak.

J. Pankovic 22.5.2020 14:39

Pořád je tu ten samý problém: kde vezmete energii na pohon. Buď budete potřebovat nějaké úložiště, které má dostatečnou kapacitu při rozumné hmotnosti, což zatím není, nebo ji budete muset vyrábět na místě.

Elektomobil, který za sebou táhne dieslovou centrálu sice funguje, ale...

V. Výmola 22.5.2020 14:48

Vždyť ano, to tu celou dobu řešíme. :)

V principu by to fungovalo, ale takový zdroj energie nemáme a to ani výhledově.

J. Sinnreich 22.5.2020 16:25

Jednoduse.(pro zelene aktivisty). Letadlo za sebou potahne snuru zapojenou do zasuvky.

J. Jurax 22.5.2020 19:34

Nahlédněte výše na příspěvek J. Jurax 22.5.2020 18:53

J. Jurax 22.5.2020 19:15

Turbínu ... hm ... v současném tryskovém motoru je turbína v proudu horkých plynů před výtokovou tryskou produkující tah a pohání jednak kompresor dodávající vzduch do spalovací komory (komor), jednak případně ještě dmychadlo produkující též tah. Ergo turbína na elektriku ...

Dalo by se dmychadlo, dá se vrtule, ale elektrickým kompresorem stlačovat vzduch a ten nějak elektricky ohřívat, aby produkoval tah ... nevím ... chtělo by to zagůglit ...

J. Kouřil 22.5.2020 13:12

Prosím mekritizujte autora. Dělá, na co má. Co chcete od člověka, který vyrostl na počítačových hrách a maminčině péči, v životě nedržel v ruce ani kladívko, ani lopatu a vystudoval porevoluční humanitní obor? Vždyť píše pro sobě rovné, kterých je v populaci 90%! A ti mu zatleskají a o to přece jde!

T. Hraj 22.5.2020 13:21

No, a teď by těch 10% ještě mohlo laskavě napsat, v čem autor nemá pravdu. Nebo ještě lépe, jak pomocí lopaty a kladívka dostanou do vzduchu dopravní letadlo.

Z. Lapil 22.5.2020 14:16

On tam těch chyb má víc. Já jen postřehl, že "baterie se do křídla dát nedají". Nutno ověřit výpočtem - co vím, tak E. Musk má nějaké auto - prototyp? - na tužkové baterie, ale kromě prostoru je podstatná i tíha, protože křídlo je docela dlouhá a štíhlá konzola, navíc namáhaná střídavým mechanickým napětím (hledej: střídavé napětí únava) - ve vzduchu se křídla pokoušejí zlomit vzhůru (nesou mezi sebou trup), zatímco na zemi se pokoušejí zlomit vlastní tíhou dolů.

Evidentním nesmyslem pak je, že odpor vzduchu závisí na hmotnosti letadla.

Nicméně ano - elektrické letadlo je i podle mě slepá ulička. Možná by mohlo fungovat něco na způsob práškovacího Čmeláka: netřeba plácat energii na stoupání a vydržet hodinu dvě ve vzduchu by taky mohlo stačit. Nevím, jak s nákladem, ale to je stejně jedno, protože tuším, co bych se o sobě dověděl od příslušného ekonoma, kdybych s tím za ním přišel.

J. Jurax 22.5.2020 21:16

Baterie se do křídel dát dají, stejně jako jsou v křídlech běžně palivové nádrže.

J. Jurax 22.5.2020 21:11

Napsal jste vcelku hovadinu.

Což kdybyste vyvracel autorovy chyby (nějaká by se našla) a vysvětlil, v čem se podle Vás autor mýlí. Tedy pokud věci rozumíte.

V. Petr 22.5.2020 12:49

Opět tady novináři projevují odbornou úroveň, jakou se vyznačují bruselští úředníci nebo já v 8 letech, když jsem "vynalezl" perpetum mobile.

V 15 letech, kdy jsme se spolužákem vyráběli úspěšné rakety Titan a Flea, létající na travexový papír mi byla nesmyslnost podobných představ zřejmá...

Obecně tady jde a jednoduchý parametr, výkon na kilo váhy motoru + paliva.

Nejsnáze se pohání loď nebo vlak, to zvládnul parní stroj. Tolik za soudruhů propagované parní letadlo F. Možajského nikdy nelétalo, protože výkon stroje je nedokázal zvednout do vzduchu. Podařilo se až bratrům Wtightům u letadla se spalovacím motorem, ale u prvních letadel stačil výkon tak tak. A ještě větší výkon potřebuje vrtulník. No a u raket musí být tah motoru větší, než počáteční hmotnost...

U těch letadel je hmotnost motoru a paliva klíčová a elektromotor s baterií váží mnohem více, než spalovací motor se zásobou benzinu.

P. Staronový 22.5.2020 13:52

Ano, jistě.

Fakt ale je, že baterie se dost prudce vyvíjejí a co není možné dnes, bude možné za nějaký čas.

P. Staronový 22.5.2020 13:54

Ale i tak by bylo možno pohon použít jen pro vrtulová letadla. Svůj význam mají dodnes, ale zdaleka už nejsou hlavní.

Z. Lapil 22.5.2020 14:46

Podle mě jde hodně o to, co od té věci chceme. Elektromobil rovný solidnímu benzínovému autu je stále spíš prototyp nebo luxusní hračka, pidiautíčko na rozvoz pizzy nebo pro mladou paní na denní trase školka - práce - školka je drahá, ale spolehlivě funkční záležitost.

Podobně elektroletadlo nejspíš nikdy nepřeletí Atlantik s 14 tunami (300lidí x 80kg) lidí na palubě, ale pro nějaké řekněme mapování suchosti lesa a zralosti řepky by se hodit mohl, zvlášť jestli pilot nebude trvat na tom, že musí být v kokpitu.

Hledám (asi to vzdám), jak dlouho teď letěl ten elektrovětroň z Pardubic do Prahy (někam k Chuchli neboli vlastně za Prahu). Je-li to půldruhé hodiny, jak si myslím, pak je to rozhodně srovnatelné s veřejnou dopravou (3 stanice MHD plus vlak s jedním přestupem).

Při té příležitosti jsem se dočetl, že se taková věc hodí jako "výtah" pro větroně. Je to tiché, neletí to daleko a chtít od baterií okamžitý výkon je jednodušší, než po nich chtít nějakou výdrž.

P. Staronový 22.5.2020 17:11

Hlavní problém je ta politicky podmíněná podpora jednoho druhu pohonu. Pokud by se do toho politici nemontovali různými daňovými úlevami, nebo dokonce dotacemi, rychle by se každý systém používal tam, kde je výhodnější než jiný.

" ... je drahá, ale spolehlivě funkční záležitost" - to jo, ale auto se spalovacím motorem je taky spolehlivě funkční, ale levnější.

Z. Lapil 23.5.2020 11:46

S tím naprostý souhlas.

Spolehlivě funkční a levnější bývala také nosítka nesená otroky, jenže člověk - a muž zvláště - je hračička. Což se, kromě vynálezů, projevuje opatřováním svých žen luxusními doplňky. Elektromobil na nákupy je momentálně jednou z možností.