19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus

Před pár dny, 13. května 2020, se u příležitosti jubilea prvního „dálkového“ letu v Čechách uskutečnil rovněž historický „dálkový“ let z Pardubic do Prahy, tentokrát letadlem Phoenix na elektrický pohon, a poznáním zřetelně nepolíbený redaktor ČT nadšeně básnil o zahájení nové etapy vývoje letecké dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Uzel 26.5.2020 14:30

V technickém muzeu v Brně je vystaven dieselový letecký motor Junkers s protiběžnými písty.

Z. Lapil 25.5.2020 8:27

Jako cokoliv: pro každého, kdo to chce a může si to dovolit.

L. Novák 25.5.2020 0:56

Zkuste si to přečíst ještě jednou a diskutovat s obsahem čteného. Vaše reakce je mimo...

L. Novák 25.5.2020 0:47

Pro koho? :-)

L. Novák 25.5.2020 0:42

Že jste vůl, není potřeba zvlášť zdůrazňovat. Ale díky za další vzorky stařecké demence...:-P

J. Chvojka 24.5.2020 13:38

a nesmí vám vadit, že při použití elektropohonu budete znečišťovat ještě více, než při použití spalovacích motorů ... výfuk je prostě v elektrárně ... a započtěte ztráty při přenosu elektřiny, nabíjení baterií atd.

J. Chvojka 24.5.2020 13:34

... a létalo by se od 8:00 do 19:00 v létě, od 10:00 do 14:00 v zimě a při dešti vůbec! A moc na jih a sever od rovníků taky ne, jasně!

R. Langer 23.5.2020 17:08

Jasně. Solární energie, Zelený bolševiku, ta to jistě vytrhne. Sice bys potřeboval těch panelů pár párů hektarů, ale to přece tvoje přesvědčení nezlomí, sedmilháři. :-P

R. Langer 23.5.2020 17:05

Zase nějaké nesmysly jako s tím vysavačem? :-D

R. Langer 23.5.2020 17:04

Ne, ty si totiž jako Zelený bolševik, podvodník a lhář nic jiného než tykání nezasloužíš! A ty bys tím hulvátstvím neměl ani co nahradit, hlupáčku, tak se uklini. :-D

R. Langer 23.5.2020 16:59

Jistě, bezargumetační Hnusný dne. Jsi jedině k smíchu, víš to? :-D

R. Langer 23.5.2020 16:53

Slepou cestu poznáte tak, že místo své fantazie začnete studovat matematiku, fyziku a chemii.

R. Langer 23.5.2020 16:50

Ano, vy píšete o tom, že tomu absolutně nerozumíte, jenom jinými slovy. :-D

R. Langer 23.5.2020 16:48

Jo, "bude stačit vymyslet". Jenom škoda že se to za cca 150 let nikomu nepodařilo, pane mysliteli. :-D

R. Langer 23.5.2020 16:46

Ne, NEVYVÍJÍ. Jenom se o tom pořád kecá.

R. Langer 23.5.2020 16:42

UI je stejně blboučká jako vzdycky. :-D

R. Langer 23.5.2020 16:39

Ono to velmi pravděpodobně nikdy nepoletí...

Z. Lapil 23.5.2020 11:46

S tím naprostý souhlas.

Spolehlivě funkční a levnější bývala také nosítka nesená otroky, jenže člověk - a muž zvláště - je hračička. Což se, kromě vynálezů, projevuje opatřováním svých žen luxusními doplňky. Elektromobil na nákupy je momentálně jednou z možností.

Z. Lapil 23.5.2020 11:40

Takže "problém" je v tom, že elektromotor nemá výfuk?

Není-li odpověď jednoduchá, vykašlete se na to, možná se časem někam podívám a dovzdělám se :-).

A. Pakosta 23.5.2020 8:46

Váš odkaz na tohle e-letadlo mne docela zaujal - ukazuje jeden VELKÝ rozdíl mezi přístupem výrobců elektrických aut a touto leteckou firmou. Letadlo Alice pro 9 cestujících, tedy nejméně 10 lidí i s posádkou, má motory o celkovém výkonu 260 kW, tedy pouze nějakých 350 koní! To krásně kontrastuje s nesmyslně přehnaným výkonem, kterým disponují elektroauta - i jen "obyčejná" Tesla model 3, čtyřmístná, má výkon přes 350 kW, což je bezmála 500 koní. Elektroauta jsou prostě vyráběna jako hračky pro snoby, a s racionálním přístupem k dopravě nemají nic společného.

A. Pakosta 23.5.2020 7:47

Autor má v zásadě stoprocentní pravdu, i když pro úplnost se mohl zmínit o použití solární energie. Již v roce 1981 byl uskutečněn 262 kilometrů dlouhý přelet z Francie do anglie letadlem Lolar Challenger, poháněným elektromotorem - bez jakýchkoliv akumulátorů. Motor byl napájen výhradně solárními články. A dnes fungují solární drony, které teoreticky mohou vydržet ve vzduchu nepřetržitě. Ne, náhrada za jumbo-jety to není ani náhodou, na druhé straně to otevírá možnosti dosud nevídané.

A. Pakosta 23.5.2020 7:33

Mohl by mi autor sdělit, proč používá anglické termíny LIFT a DRAG, když existují přes sto let české ekvivalenty VZTLAK a ODPOR, které jsou každému srozumitelné?

L. Novák 23.5.2020 0:12

Jo. Naučte ty vaše akumulátory z trajektu lítat vzduchem bez spotřeby energie a máte vyhráno. Pokud se vám to nedaří, jenom blábolíte. :-P

L. Novák 23.5.2020 0:05

Ale já psal o letadlech, a vy tady melete o něčem jiném. Naučte akumulátory lítat bez spotřeby energie a máte vyhráno! :-D

F. Houžňák 22.5.2020 23:04

Nesmí ale bejt moc vítr. Pak byste místo v Paříži mohl skončit někde na Urále.

F. Houžňák 22.5.2020 23:02

Taky by mohli zkusit lítat na gumu ...

J. Jurax 22.5.2020 22:45

Ano.

Jenže spotřeba mobilu řádově klesla. Takže klesla i hmotnost baterií. Což u letadel neplatí. Potřebujete pro velká letadla řádu třeba B-777 motory o výkonu desetitisíců kW. A ani moderní materiály odlehčující konstrukci a špičková aerodynamika tu potřebu řádově nesníží.

Je potřeba prostě něco, do čeho by se dala uložit elektrická energie o energetické hustotě srovnatelné s kerosenem. A taky rozumné ceně. Což nemáme ani omylem, a nezdá se, že bychom v dohledné době mohli mít.

V současnosti mají lithiové baterie nanejvýš 300 Wh/kg, benzín má 11,86 kWh/kg, podle jiného zdroje 500 Wh/kg a 12,7 kWh/kg, kerosen je na tom plus mínus stejně jako beton.

Můžeme diskutovat o účinnosti elektrického motoru a motoru reaktivního, nicméně furt je na tom benzín či kerosen nejmíň 10x líp. A ještě baterie nabitá a nenabitá váží zhruba stejně, kdežto rozdíl mezi prázdnými a plnými nádržemi činí u a320 cca 20 tun, což se taky projeví.

Ergo teoreticky kdyby ten Airbus měl zásobu energie i kdyby jen desetkrát menší v bateriích - a to je nezřízený optimismus - tak by místo 6000 km uletěl jen 600. Takový třičtvrtěhodinový skok. Což je velice málo, to by byl návrat o tak 100 let zpátky.

V. Církva 22.5.2020 22:30

No jo lodí. Svěží vzduch, stewardky, to je jiný kafe než zaprděná kabina v letadle a prostor sotva na kolena.

Zkusím se zeptat zaměstnavatele, jestli by mne třeba do USA takto neposlal. I když až bude vakcína. Diamond Princess, několik týdnů nuceně v přístavu to bych nemusel.

V. Církva 22.5.2020 22:25

Tak samozřejmě jak píšete u velkých letadel by to snad šlo, navíc v dnešní době díky common railu je mezi hmotností dieselu a benzinu minimalni rozdil, proto asi zmiňovaný nový diesel letecký motor. Díky za detailnější informace, já právě kdesi v muzeu viděl letecký diesel motor s tím, že kvůli hmotnosti moc smysl nedává, možná to byl ten Junkers. Navíc jste přišel kromě hmotnosti s dalším argumentem. Tvrdostí chodu resp vibracemi. Rovněž momentová křivka která u benzínu víc graduje mi připadá pro letectví smysluplnější.

J. Jurax 22.5.2020 21:19

EC-1030, že