21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 26.2.2020 11:27

No tobě evidentně taky, Zelený bolševiku! Tak co se tady navážíš do ostatních, ty pokrytecký sedmilháři! Odpoj se od všech zdrojů, a funguj jenom na ten tvůj Solární atomový fúzní reaktor, a uvidíme, jak často tady potom budeš prudit, pokud vůbec někde, podvodníku! :-D

J. Vintr 26.2.2020 11:20

Jestli jste si nevšiml, tak v poslední době spousta věcí nejde racionální přirozenou cestou. Jsou plány zrušit uhelné elektrárny a odstavit jaderné. Místo toho se má Evropa spoléhat na OZE, závislé na rozmarech počasí a na plyn z Ruska, pro změnu závislý na rozmarech Moskvy. A pokud v příštích letech exponenciálně poroste odbyt akumulátorů, tak zákonitě poroste i cena elektřiny. Pro všechny.

J. Bucek 26.2.2020 11:19

Nejlepší není asteroid, ale Vogoni ze stopařova průvodce vesmírem. Co nějakej vesmírnej šutr. Vogoni aspoň pobavili :-)

J. Bucek 26.2.2020 11:16

Naprosto s Vámi souhlasím. bez dotací a postupně, vše nechat na přirozeném vývoji. Ať se ukáže, zda je elektromobilita života schopná cesta.

J. Bucek 26.2.2020 11:14

Máte naprostou pravdu. Ale zdroje energie mohou být (já fakt věřím tomu, že se Evropa jádra nakonec nevzdá), a rozvoj sítí beru jako smysluplnou investiční příležitost, ke které stejně jednou bude muset dojít. Stávající infrastruktura bude muset být modernizována komplet a celá. Částečně se to i děje. Já osobně vidím největší problém elektromobility v tom, že i investoři projektanti budoucích obytných domů a sídlišť se trendu elektromobility vyhýbají. Prostě s ní neuvažují ani v horizontu deseti let. Jejich přístup vychází z logiky, že když by už naprojektovaly parkoviště pro EL vozy, tak musí blokovat budoucí připojení k distribuční síti a to je dost drahá záležitost. A třeba za to budou platit i deset let dopředu, než vůbec kopnou do země. A do toho se nikomu nechce, celkem logicky, rvát peníze. Drtivou část elektrické energie dodáváte do auta doma.

Nicméně od dob, kdy jsem si s formulí na baterky jezdil po zahradě jsem toužil jezdit autem na baterky i ve skutečnosti. A je super, že to může fungovat.

J. Kalina 26.2.2020 11:11

Bóže, to jsou tedy kydy v těch reakcích. Co pořád vypočítáváte? a) Kolik se u nás na pumpách prodá nafty a benzínu? A kdyby nějaký hnidopich, že tankují i kamiony co jen projíždějí, tak kolik v celé EU? Prosím znalce přepočítat na denní, roční potřebu energie nejlépe elektrické. b) Řešením pro řidiče u elektrických "pump" je robot nebo nádeník, který vyndá vybitou a vloží (polo)nabitou baterii během 2 minut a dle toho zaplatíte. Čekat u elpumpy 20 minut když jste tam sám, znamená v běžném provozu na D1 pravý pruh vyhradit pro čekající auta, střední pro kamiony a ostatní ať jezdí jinudy. c) Až řidiči zjistí, že když po páté akcelerují na křižovatce, že dojedou za nejbližší roh bude znamenat:-odklon od elaut? -zácpy ve městech od stojících elaut resp jedoucí plynule a pomalu v rámci úspory = - stojící auta bez energie d) studenti středních škol budou mít rozdělenou republiku a brigádničit v tlačení aut k nejbližší nabíječce.Někteří objeví díru na trhu a budou v malé kárce vozit 2 nabité baterie a draze je měnit u stojících zoufalců.

Co je drahé a ještě dotované je neekologické.

Vidím jednu z možných budoucností: tajný fanoušek do astronomie (pronásledovaná věda jako jedna z mnohých) najde na půdě po dědovi starý vojenský dalekohled a v noci objeví jak se nás řítí asteroid. Do rána to rozkecá po okolí a v poledne to dopadne na zemi. Takto zachráníme život na zemi před zelenými magory a to jen pokud někde v hlubinách oceánu přežijí nějací živočichové, rostliny. Co se za inteligenty vyvine z nich se nikdo z dnešních diskutujících nedoví.

J. Bucek 26.2.2020 11:01

Dobrý den, vykašlu se na připomínky k češtině (fakt s ní mám problém a v padesáti to už těžko změním) a tu namyšlenost. To fakt nejsem :-) Nicméně k tomu zbytku napíšu, že to co jste napsal je perfektní. Jsou to jedny z těch důležitých otázek elektromobility, na kterou by mladá generace měla hledat odpovědi. Myslím, že dostatečně podnikavý a chytří lidé, si při hledání odpovědí na Vámi položené otázky mohou přijít na docela slušný peníz.

J. Bucek 26.2.2020 10:51

Jak jsem již psal, dělám co můžu. Na začátku se u aut na fosilní paliva řešily obdobné problémy jako u elektromobility teď. Elektromobilita ve stávající podobě není konečný produkt, bude mít svůj vývoj. Stejně jako měla auta na fosilní paliva.

S tou investicí Vám rozumím. Nicméně mám odrostlé děti a splacenou hypotéku na barák. Jinak bych si něco takového dovolit zcela jistě nemohl. Finanční priority by byly zcela jinde. Nicméně při mém nájezdu kilometrů se nejedná o ztrátovou investici. Teda aspoň první rok tomu nasvědčuje.

J. Bucek 26.2.2020 10:42

To je naprosto perfektní přístup. Jste mladý duchem a to je prostě super :-)

Držím palce ať Vám to vydrží ještě dlouhá léta

P. Rada 26.2.2020 10:31

Kriteriem úspěšnosti vývoj biologických systémů je obecný pokles entropie - růst uspořádanosti za dlouhé období. Ten i lidé dosahují ale obvykle jen ve svém nejužším okolí jako je byt, automobil... Naopak v okolí dnešních civilizací neuspořádanost masivně a prudce roste. Recyklovat nezvládáme ani biosféra to už neunese - a surovinové zásoby se tenčí.

Problém jak situaci hodnotit je právě i v míře časového nadhledu. Do vlastní momentální úspěšnosti zahkedění tento aspekt vytěsnují a v lepším případě se jen snaží ospravedlnit na základě neopodstatnělé víry, že příští technologičnost vše jak kdysi - či spíše už jak ve scifi srovná. S přírodními zákony nás ale nespíše "srovná" až realita.

P. Rada 26.2.2020 10:18

S těmi dotacemi je to opravdu problém zejména pro jejich nesplácení.

Ti nejsilnější a nejvychytralejší s mocných chtěli být totiž svého času a doposud chtějí ještě silnější, mocnější - jak konkurence... Podobně jak drogově závislí co nejsou schopni akceptovat přirozenější existenci.

Proto přímo i ignorováním externalit dotovali fosilní průmysl. Důsledkem toho je i dnešní fosilní mobilita ale realizovaná na extrémní dluhovou zátěž která je možná jen díky setrvačnosti a rozlehlosti systému.

Přijdeli totiž posléze lidstvo jen o polovinu ekosystémových služeb (nezaprší či zaprší moc...) které doposud fungovali relativně stabilně díky stabilitě klimatu a dalších výměnných procesů biosféry - přijde o prakticky celý zisk tak jak jej vyčísluje celosvětově HDP.

Už jen toto by byl konec s jakoukoliv mobilitou a tedy i civilizačním životem. Přesto doposud život na fosilní dluh rizkujeme, tolerujeme ba podporujeme ve víře, že saldo superdluhu co nevidět vytěsníme jinou třeba i podobně nákladnou technologií jakou může být "elektrodebilita na druhou".

F. Kusák 26.2.2020 10:01

Souhlasím s Vámi, jen nevím, jak lidstvo jako celek, bude, bez donucení, tu spotřebu snižovat. Je to totiž v rozporu s vývojem biologických systémů. Ovšem to "donucení" může přijít velmi rychle, a to nejsem žádný alarmista.

P. Rada 26.2.2020 9:55

Cesta do "zeleného ráje"???

Vždyt ráj je ale pojem o blaženosti v nevědomosti. To je právě Vaše parketa.

Hádat tedy pči vaší blaženosti které všechny nevědomosti máte je dost nevděčné, obtížné a nadlouho. Pokud jste ale ještě neudělal pokrok, pak alespon typuji tři okruhy: skleníkový efekt, neutrony v kosmickém záření a nezlomná vize o možnosti trvalého extenzivního rozvoje v uzavřeném systému.

F. Kusák 26.2.2020 9:50

Takový atak na elektromobilitu je stejně hloupý jako "mantra", že zítra budeme všichni jezdit v elektrických autech. Pokud vše půjde svou racionální cestou, pak bude vše v pořádku. Ale jestli elektromobilita bude financována dotacemi a státem garantovanými úvěry, zakládáme si na velký problém, srovnatelný s hypoteční krizí. A pokud někdo staví fabriku na akumulátory a je to jeho podnikatelský záměr se všemi riziky, nelze nic namítat. Jsem přesvědčen,že jejich potřeba bude v příštích letech exponenciálně růst.

J. Jaroš 26.2.2020 9:45

Proč slučujete otázku hustoty provozu a parkování s otázkou pohonu?

P. Rada 26.2.2020 9:43

Ano elektromobilita je o docela jiných možnostech a způsobech dopravy - nikoli o prostých záměnách ve smyslu jak je koncipován článek. Také ji takto využívám. Od té hromadné vlakové, tramvajové až po tu osobní malou na elektrokole či koloběžce. lodi.... možná jednou dojde i na osobní elektromobil ale nikoliv jako na pohybovou modlu.

Nejvíce si totiž cením, že mi ještě i po sedumdesátce slouží k pohybu tělo :-)

J. Roškota 26.2.2020 9:40

souhlasím s panem Labajem, velmi mne trápí, když čtu rozklad k zcela odborné problematice plný technických omylů. Pokud se jedná o obor ke kterému mám nějak blízko ještě jsem schopen poznat co je a co není správně. Jenže když pak čtu o oborech kterým nerozumím, nesmysl nepoznám. A nejsem schopen se ubránit vytváření si nesprávného názoru. A to je to nebezpečí neredigovaných diskusních fór a periodik.

P. Zinga 26.2.2020 9:32

Už několikrát jsem zde psal: cesta do "zeleného ráje" vede přes snižování spotřeby. Všeho.

Můžete třikrát hádat,kdo bude snižovat...

P. Rada 26.2.2020 9:32

Technicky zvládnutelné sice malé JE zdroje jsou - ekonomicky jsou naopak hluboce prodělečné.

J. Roškota 26.2.2020 9:27

Mám z elektromobility podobné pocity jako pan autor. Elektroauta se mi líbí. Aby ale bylo možno splnit cíle Evropské elektromobility, nepůjde jednoduše nahradit současné vozy se spalovacím motorem elektroauty a vesele drandit dále.

Bude nutné zcela změnit přístup k přepravě. Sdílená elektroauta ve městech, mezi městy vlaky, nákladní přeprava na železnici, letadly jen na jiné kontinenty.

Jen jsem zvědav co na to řeknou automobilisté v Německu, až se dozví že musí dát své mercedesy do šrotu a že elektro SUV nenabijí. Řekl bych, že to bude konec Evropské energiewende.

J. Zeman 26.2.2020 9:17

Vaše nadšení pro elektromobilitu je mi sympatické. Jsem také technik a fanda technologií. S moderními technologiemi denně pracuji. Pokud bych měl barák a dostatek financí, tak si soláry, baterkárnu a k tomu elektromiláčka také pořídím. Pokud bych měl jako barák bývalý mlýn, tak už se tam zaručeně točí "malá voda", byť řádově pár kVA a k ní ve sklepě hromádka baterek. Jako koníček je to krásné a prospěšné v jednom. Takoví jednotlivci ničemu neškodí a táhnou vývoj vpřed. Problém nastane, když se neponechá masivní rozvoj technologie přirozenému vývoji, tedy vývoji technologie samotné a poptávce na trhu, ale tlačí se direktivně v nesmyslných termínech. Jednoduchou matematiku, v článku uvedenou, nepřečůráme a fyziku už vůbec ne. Celkový objem energie, které pojmou akumulátory elektroaut bude muset někdo vyrobit. Z uhlí ne, z jádra ne. Distribuční síť v městských aglomeracích bude muset být zcela jinak dimenzována, aby špičkové odběry přenesla. Včetně páteře na 22 kV. Mnohde v Praze nepovolí PRE nové odběrné místo 100 kVA, protože na paprsku už nemá rezervu. Kolik je to nabíječek? A rozkopat celou Prahu nebo jakékoli jiné město je běh na dlouhou trať. Investiční náklady nechme stranou. V EU se opravdu peníze válejí na zemi a stačí je zvednout (napsat hezký projekt). Masová elektromobilita by byla krásná, ale nějak naráží na realitu. A když k ní nakonec dojde a celá EU bude krásně uhlíkově neutrální, tak ze světové produkce zmizí deset procent, což se na klimatu nijak moc neprojeví. A to za předpokladu, že "uhlíkově náročné" výroby nebudou přesunuty na druhý konec světa. Na celkové produkci by se tak nic nezměnilo, jen ekonomická bilance EU by se také zneutralizovala.

O. M. 26.2.2020 9:09

Pane Kovanici, ve svém svatém tažení proti elektromobilům jste se dopustil poněkud hloupých argumentů. Na Marsu a Měsíci byly a jsou elektromobily nikoli kvůli emisím a složitosti (i když, ta by určitě taky hrála svou roli), ale kvůli tomu, že na oněch nebeských tělesech jaksi není kyslík, potřebný ke spalování uhlovodíkových paliv. Další výhodou je, že palivo si mohou nabrat z "místních" zdrojů - ze slunečního záření.

Pro výpočet potřebného výkonu k nabití elektromobilů nemůžete používat přístup "jedno auto, jedna rychlonabíječka". Přístup k nabíjení musí být zcela jiný než k tankování. Elektromobil nejméně 80 % času prostojí u chodníku, na parkovišti nebo v garáži. A tenhle čas je třeba využít k dobíjení - a pak bohatě stačí 2 kW. Ti starší z nás i ještě možná pamatují parkovací hodiny na sloupcích na chodnících, do nichž se házely mince (stále jsou symbolem placeného parkování). Něco podobného bude muset být s nabíječkami (pak půjde i elegantně spojit platby za parkování a za dobíjení). Něco podobného vymýšlejí Piráti se svými dobíjecími pouličními lampami. Jinak souhlas, současný způsob elektromobilizace je pitomost. Elmobil je dobrý do města na krátké jízdy (kratší dojezd - lehčí baterky - "zelenější provoz"). Z hlediska životního prostředí má provoz elmobilu jedinou výhodu - emise nevznikají v místě jízdy (což je pro města podstatné). Jinak, zatím samé nevýhody. Z hlediska celkové termodynamické účinnosti je na tom hůř než spalovací motor. Zatímco účinnost spalováku je 35 - 40 %, účinnost tepelné elektrárny je cca těch 35 % (paroplynky mají cca 60 %, ale jejich podíl na výrobě je mizivý). K tomu připočtěme ztráty při přenosu a nabíjení, účinnost akumulátoru a regulace auta, a jsme možná tak na 20 % účinnosti. Jediné, co zachraňuje bilanci CO2 ve prospěch elmobilů, je fujfuj jádro. Další - zásadní - nevýhodou je zákonité zdražení elektřiny, a to PRO VŠECHNY, nejen pro elektromobilisty.

Z. Lapil 26.2.2020 9:02

Občasnou mantrou jsou lokální zdroje. Technicky zvládnuté jsou malé jaderné reaktory: první jaderná ponorka měla v r. 1954 jeden o výkonu 10MW.

Živě si dovedu představit místo dálniční pumpy - překladiště energie malou elektrárnu. Možná s objednávkou: ráno v 7:00 na mě bude čekat kabel.

I. Mentlík 26.2.2020 9:00

Dobrý den, no vidím, že ne nadarmo se říká, že "u Bucků zhasli". Tak za prvé: naučte se pořádně česky, některé závady v textu bijí do očí a poněkud tu Vaši "namyšlenost" srážejí. Za druhé: asi jste přesvědčen, že dotace spočívají v tom, že zákazník toužící po elektroautomobilu dostane nějaké peníze. Tak to skutečně není. Takže se nebojte. I když jste u prodejce uváděnou cenu vozu zaplatil ze svého, na výrobek se Vám svým způsobem složili ostatní, za což Vám jistě děkují. Za třetí bych se Vás chtěl zeptat: máte "namyšlenou" nějakou radu i pro ty z nás (spoluobčanů), kteří na podobné finanční řešení, slovy spoluobčana Paroubka, "to nemají"? A za čtvrté: máte nějak "namyšlené" technické řešení pro ty z nás, kteří obývají panelové a jiné podobné domy (sám bydlím v rodinném), před kterými už ani není místo, kam auto postavit? Jinak bych také rád podotknul, že Váš příspěvek nutně potvrzuje podezření, že elektromobilita bude pouze pro vyvolené. Takže za páté: máte "namyšlené", jakým způsobem se budou vybírat jedinci, kteří budou "in", a kdo budou ti ostatní, kteří jim to budou platit?

Z. Lapil 26.2.2020 8:59

Musím zmizet, ale při troše štěstí tu večer najdu odpověď na svoji dlouhodobou otázku: jaká je průměrná spotřeba průměrného auta v kWh.

Umím si vycucat s prstu, že průměrný motor 70kWh funguje řekněme hodinu denně s 50% instalovaného výkonu a přenásobit si to nějakou účinností (35%?), ale to není odhad, který by mě uspokojil.

Protože ty rychlonabíječky jistě existovat budou, ale stejně tak jistě bude elektřina z nich extra drahá, takže se bude hodně nabíjet přes noc doma.

V. Novák 26.2.2020 8:55

Co kdybyste zkusil místo slovíčkaření vyvrátit některé autorovy vývody výpočtem?

J. Vintr 26.2.2020 8:25

Ty panely na střeše vám v zimním období 3/4 potřeby zaručeně nevyrobí. Takže stejně budete muset zatěžovat síť. A v tom nejkritičtějším období. Většina uživatelů elektromobilů ale ani nebude mít možnost si někam instalovat fotovoltaiku. Kromě toho jde o dost značnou investici. Takže vámi popsaný postup netěší ani v nejmenším problém, který nutně nastane s masovým rozvojem elektromobily.

J. Vintr 26.2.2020 8:19

Žádná technická inovace elektromobilů nemůže snížit potřebu energie. Vybudování nových energetických zdrojů a rekonstrukce rozvodné sítě trvá dost dlouho a stojí spoustu peněz. Kromě toho se teď naopak prosazuje větší závislost energetiky na OZE, což způsobí obrovské problémy i bez elektromobilů.

J. Bucek 26.2.2020 8:04

No vidíte, to jsem fakt zapomněl. Já jezdím cca 50 000 km ročně. Přičemž denní nájezd vyšší než dojezd auta (cca 400 km) dělám tak dvakrát do týdne. Nabíječek je po republice dost a já čas strávený na nich využívám k pohybu. Je to příjemný rozdíl od fosila, kdy jsem byl schopný sedět v kuse za volantem i pět hodin. Opravdu příjemná změna. Všem mobilistům na dlouhých tratích doporučuji.

Takže Praha Brno je již nyní běžný standart elektromobilisty.

Já ty problémy vidím úplně někde jinde, než jsou popisované autorem článků. Bylo by fajn, kdyby si autor takové auto na pár týdnů půjčil, a zkusil si s ním jezdit. Pak by byl schopný popisovat skutečné problémy elektromobility (a fakt jich není málo), ale v článku popisované problémy já vidím jako řešitelné. Byť se neobejdou beze změny uvažování lidí. Teda pokud budou chtít. Já s oblibou říkám, že elektromobilita je nový způsob dopravy, nikoliv nový typ pohonu automobilů.

Vůči neziskovkám je můj názor neměnný stejně jako je nrměnný názor většiny společnosti na elektromobilitu :-)

P. Rada 26.2.2020 8:01

Ten problém už přece vyřešen je. Solární atomová fůzní reaktor máme k dispozici na slunci už celé věky všichni.

Potíž je spíše v tom, že je to i při dnešním pokroku v OZE leckomu málo.