17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 26.2.2020 7:56

Elektromobilita na jízdních kolech či naopak i ta hromadná... jsou reality bezesporu už nyní leckde životaschopné.

"Skutečná budoucnost" bude o trvale udržitelné a dostatečně efektivní variantě mobility v příslušných podmínkách a to vše se bude teprve muset v realitě prokázat.

P. Rada 26.2.2020 7:50

Zapoměl jste uvést jak a k čemu elektromobil používáte. Na pravidelné meziměstské osobní dopravování např. Praha - Brno asi sotva - že? V takovém příadě by ale byla nejefektivnější právě elektromobilita - ale hromadná - vlakem.

Autor příznačně také neprecizoval dopravní problém. Takto pak různým lidem vycházejí protichůdné postoje a to i vůči nejmenovaným neziskovkám...

"Nejziskovější" je dnes totiž momentální život na fosilní dluh, případně na dluh, kdy škodliviny za dotyčného uhlobarona... doslova vydýchají jiní.

Přitom může platit, že i špičkové technologie se mohou ukázat neudržitelné a tak životu nezbývá než se začít opravdu osobně rozvíjet. Elektromobilita je právávě o možnostech realizovat pohyblivost jinak.

P. Dvořák 26.2.2020 7:46

Do auta jedině dotovaný kotlík!

P. Rada 26.2.2020 7:33

Řekl bych spíše, že se lidé budou obecně zas muset začít chovat důsledně efektivněji. Jsou přeci evidentně případy kdy cesta vychází pěšky nejlépe. Už součastná úspěšnost hromadné či malé elektromobility ale také ukazují na rozmanitost problematiky kterou autor uměle vytěsnil.

V. Kolman 26.2.2020 7:26

No jo, ono se řekne vodík!

Když on je ale ten vodík strašně těkavej a "utíká" mrška jeden z tlakových nádob umístěných v samohybných vozech "atomárníma dírkama" ven do luftu.

P.S. - Jsem tuhle četl. Nejsem přes vodík (a plyny vůbec) odborník :-)

J. Bucek 26.2.2020 7:20

Dobrý den, jsem jeden z těch Vámi popisovaných "šílenců", co jsi elektromobil pořídil. Za své a bez dotací.

Nicméně Vámi uváděné výpočty zcela chápu a srovnal bych je jako když v dobách prvních spalovacích motorů někdo diskutoval na téma co když dojde nafta. Nic víc. nic míň. Prostě trh si nějak poradí.

Já to mám namyšlené na letošní rok tak, že dostavím fotovoltaiku na střechu domu a k ní si koupím baterku. Z té budu nabíjet auto. Reálně tak 3/4 kapacity své roční spotřeby. Což je reálné. Nebudu v tu dobu zatěžovat vámi popisované zdroje ani síť. Leč uznávám, že je to systém neekonomický. Takto vyrobená a uchovaná energie včetně rozpuštění investičních nákladů, je za cenu cca 4 kč za kWh. "noční" proud mám doma za 2,10 kč za kWh. Nicméně ta svoboda a nezávislost, "technologická převaha", atd. jako externality mi za to stojí.

Ještě bych rád podotknul, že Tesla mohla stát místo Německa zde. Byla vytipována lokalita, ale v té lokalitě u jiné fabriky vyrábějící pneumatiky se objevily ekoteroristé, kteří blokovaly a zdržely výstavbu pneumatikárny. Těmto lidem můžeme poděkovat za to, že špičkové technologie jsou realizovány mimo ČR. Takže hoši a děvčata živící se v neziskovém sektoru. Vopravdu díky moc :-)

P. Selinger 26.2.2020 7:10

Elektromobilita je slepá ulička propagovaná šílenými ekoteroristy. Skutečnou budoucnost má vodík, vyráběný elektrolyzou vody větrnými a přilivovými elektrárnami na mořském pobřeží.

V. Kolman 26.2.2020 6:43

Zkus nezávislé topidlo na fosilní paliva milá Lízo - nezávislá kamínka na fosilní paliva :-)

V. Kolman 26.2.2020 6:40

Jděte už k šípku s elektromobilitou vy věční nedoukové, zpozdilci a zpátečníci!!!

Již v roce 1946!!! psali tehdejší věrozvěstové o sqvělé budoucnosti automobilních vozů, jakož i létajících aparátů na ATOMOVÝ POHON!

Malilinkatý problém byl/je sice v radioaktivním záření a váze olověného stínění, ale to bude jistě velmi brzy hravě vyřešeno :-)

J. David 26.2.2020 6:00

Pane Burdo, to již dělám, teplé prádlo oblékám. Ale takový EMP, elektronika v řiti (i u automobilů se spalovacím motorem s řídící jednotkou), já v podvlíkačkách a ušankou budu vesele kosou kosit trávu králíkům a koňským povozem trávu vozit. Blackout mi může být, víte kde. Neskutečné, v autobuse každý vytáhne dráty z mobila a zasune je do slech, autobus zombie. Nu nic, asi jsem moc starej, nemaje pochopení v kolotání nové doby. Kurňa, ani ten mariáš se v hospodě nedá zahrát, hospoda nemá mariášový list a kouřit našinec musí chodit do intravilánu jiných nešťasníků domovních. Pracuj a spoř a plať hlavně berně, a drž hubu, jinak...

R. Langer 26.2.2020 5:50

No, moc jste to zrovna nevysvětlil. Ale víte co? Napište článek, kde autorovy závěry přehledně jeden po druhém vyvrátíte. Myslím, že to ale nebudete mít tak snadné, jak se vychloubáte.

R. Langer 26.2.2020 5:47

Přesně!

R. Langer 26.2.2020 5:46

:-D

P. Dvořák 26.2.2020 5:26

Jelikož už v té době asi bude zrušený letní čas, tak prostě vyjedete o hodinu později, až se oteplí.

:-)

P. Dvořák 26.2.2020 5:24

Dobrá otázka: ". . . opravdu s podivem proč prosazovat osobní mobilitu hnanou elektro - namísto aktuálně zavedeného fosilního pohonu."

Hned si (popravdě, moc tomu vašemu textu nerozumím) odpovídáte: ""Rozum lidí" kteří stojí v kolonách, nemají kde zaparkovat, nedaří se to leckde leckomu vydýchat... říká, že je s celé řady důvodů je už dnešní situace mnohde neudržitelná.""

Možná až budou jezdit elektromobily, zvětší se i kapacita parkovacích míst? Já bych spíš řekl, že lidé zase budou muset chodit pěšky.

P. Burda 26.2.2020 4:48

Správný e-mobilista netopí, aby dojel. Vezme si jégrovo prádlo, flanelku, vaťákové kalhoty, péřovku, palčáky a ušanku.

Co na tom, že neotočí volantem, auta budou autonomní. Občas autonomě sejmou nevinného chodce.

P. Burda 26.2.2020 4:45

Se místo šňůr na prádlo natahnou dráty s průměrem pivního břicha. Je to jen pár (stovek tisíc) tun kovu.

Zhroutily se stožáry.

Tak stožáry místo z 60 vinglů uděláme z 100 íček (měřit jsem to nebyl). Je to jen pár (stovek tisíc) tun oceli.

Kde vezmeme suroviny? Kde energii na jejich zpracování?

My tu přírodu zachráníme, i kdybychom jí měli zlikvidovat!

J. Krásenský 26.2.2020 4:40

Ano, je. Otázkou je, zda elektromobilita je řešením nebo nezamýšleným problémem.

J. David 26.2.2020 4:14

Kurňa, a čím budu v e-mobilu topit, aby mne nezábly nohy? Rekuperačně, až budu kramflekem brzdit?

V. Sember 26.2.2020 3:45

Jane, píšeš hezky, ale je to moc dlouhé. Nedala by se ta podstata sesumírovat do dvou či tří odstavců?

Jinak Tě zdravím, Šamane. Viděli jsme se pouze jednou, U Kruhu.

Lucifer

J. Hruška 26.2.2020 3:26

Ahoój. Zmiňte někdo ještě cenu 120 kWh el. práce na dojezd k chatě. A kolik snesou ty šňůry na prádlo co jí mají přinést. Tuhle zrovna foukalo a pak a nic. Elektrika nebyla "pouhých" 10 hodin. Vrtule se netočily a solárka strkala elektriku do drátů co ležely na zemi. Čaj se vařil na ohníčku za větrem. Čůůs.

J. Hruška 26.2.2020 3:04

Rozumíte psanému textu? Asi, asi ne! Dislexie se dá léčit. Zdař Bůh.

P. Hatina 26.2.2020 3:02

Tady bych si dovolil citovat slova básnika "..ach toho jsem se bála, ach toho jsem se bála..",

Neboli, ono je hezké si představovat že " tak, jak se bude postupně zvětšovat penetrace elektromobily, tak se budou rozvíjet i další (zmíněné) oblasti.

Jenže - právě tohle - při tomto naplánovaném tempu fungovat a to zvláště v Evropě a hlavně u nás nebude a fungovat nemůže. Podívejte se jakou rychlostí se u nás staví domy, dálnice, železnice,..(tedy rozumějme včetně nutné dlouhé úřední schvalovací fáze)..

Jo možná v Číně, jo, tam jsem se dočetl že teď postavili za pár dní nemocnici. Ale to asi nebyl ten vhodný ideologický příklad :)))

J. Hruška 26.2.2020 2:58

Komunismus je sovětská moc a elekrifikace Ruska.! (Lenin). Je to všem srozumitelné? Čest práci - té elektrické.

J. Kovaříček 26.2.2020 2:32

Oprava: vyřeší!

J. Kovaříček 26.2.2020 2:31

Žádné obavy! Možná to coronavirus rázně vyřečí.

P. Labaj 26.2.2020 1:34

Svět není statický. Tak, jak se bude postupně zvětšovat penetrace elektromobily, tak se budou rozvíjet i další oblasti. Ať už technické (úprava a posílení stávajících rozvodů, posílení transformátorů, částečně i nové rozvody) nebo technicko-ekonomické. Třeba různé sazby při splnění nějakých podmínek, chytré dálkově ovladatelné nabíječky, možná i rozdělené velké baterky na více částí, takže na poskakování po městě nemusím vozit 1/2 tuny baterek a polovina se mi zatím doma v klidu nabíjí atd.

P. Labaj 26.2.2020 1:25

Pod prvním článkem autora jsem vznesl dotaz, proč nepíše o něčem, o čem něco ví. Ale tady je to snad ještě horší.

Když autor takhle plave v jednotkách/veličinách a různé používá výkon a energii na nevhodných místech, tak proč to raději nepojal jen jako literární útvar a netahal do toho čísla.

Pár příkladů (ale těch chyb je tam mnohem víc). Jak s jističem 3x16A bude nabíjet auto 22kW? Jak zvýšením napětí ze "standardních" 400V na 1000V klesne počet nabíjecích míst, když příkon bude stále stejný? Nebo ta perla o "hodinovém výkonu" 2x vyšším (konkrétně 10GW), když příkon všech nabíječek bude sice 5GW, ale za hodinu se po sobě nabijí 2 auta na jednom stojanu...

No a podobně "kvalifikovaně" pak vycházejí jeho "odhady" potřebného příkonu a kapacit jen prostým násobením čísel, aniž by bral v úvahu realitu skutečného nasazení.

Ach jo. Elektromobilita si zaslouží oponenturu, jako každý dotovaný a protlačovaný trend. Ale nechť je ta oponentura aspoň trochu kvalifikovaná.

J. Vintr 26.2.2020 1:21

Ty výpočty jsou poněkud zmatené, ale výsledek je v každém případě jasný. Provozovat současně miliony elektromobilů je vysoko nad možnosti současné výroby elektrické energie a přenosové soustavy. Přitom vážné problémy můžou nastat už při relativně malém počtu elektromobilů. Potřeba energie i bez elektromobilů je ve špičkách velmi blízko maximálním možnostem výroby. Cokoliv navíc už může být moc. A třeba i několik tisíc současně nabíjených elektromobilů může být tím, co už stávající výrobní zdroje nezvládnou. Obzvláště, když taková špička prakticky s jistotou nastane v zimním období, kdy nesvítí slunce, k čemuž se může přidat bezvětří, nebo příliš silný vítr, takže na OZE se může zapomenout, a kvůli nutnosti topení se budou elektromobily nabíjet častěji, takže je větší pravděpodobnost, že jich bude na nabíječce současně většina. Přetížení sítě znamená buď nutnost vypínat, nebo v nejhorším případě kolaps. Ani ta první možnost by nebyla moc příjemná, ale ta druhá by byla docela katastrofální. Obzvlášť, kdyby třeba zrovna mrzlo.

P. Rada 26.2.2020 1:01

Máte snad za to, že udržitelnost součastné osobní mobility je nazávisle na situaci všude zjevná?