3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 26.2.2020 8:25

Ty panely na střeše vám v zimním období 3/4 potřeby zaručeně nevyrobí. Takže stejně budete muset zatěžovat síť. A v tom nejkritičtějším období. Většina uživatelů elektromobilů ale ani nebude mít možnost si někam instalovat fotovoltaiku. Kromě toho jde o dost značnou investici. Takže vámi popsaný postup netěší ani v nejmenším problém, který nutně nastane s masovým rozvojem elektromobily.

J. Bucek 26.2.2020 10:51

Jak jsem již psal, dělám co můžu. Na začátku se u aut na fosilní paliva řešily obdobné problémy jako u elektromobility teď. Elektromobilita ve stávající podobě není konečný produkt, bude mít svůj vývoj. Stejně jako měla auta na fosilní paliva.

S tou investicí Vám rozumím. Nicméně mám odrostlé děti a splacenou hypotéku na barák. Jinak bych si něco takového dovolit zcela jistě nemohl. Finanční priority by byly zcela jinde. Nicméně při mém nájezdu kilometrů se nejedná o ztrátovou investici. Teda aspoň první rok tomu nasvědčuje.

R. Langer 26.2.2020 11:44

No, klidně dělejte, co můžete, ale pak se nedivte, že to nebude fungovat. Ty nesmysly, co tady plácáte jsou neuvěřitelné. Ale klidně to zkuste, jsou to vaše peníze... :-D

R. Langer 26.2.2020 11:42

To je absolutní nesmysl, to nevyrobí ani desetinu potřebné energie, natož tak 3/4. Ten člověk kecá jako Palacký.

I. Mentlík 26.2.2020 9:00

Dobrý den, no vidím, že ne nadarmo se říká, že "u Bucků zhasli". Tak za prvé: naučte se pořádně česky, některé závady v textu bijí do očí a poněkud tu Vaši "namyšlenost" srážejí. Za druhé: asi jste přesvědčen, že dotace spočívají v tom, že zákazník toužící po elektroautomobilu dostane nějaké peníze. Tak to skutečně není. Takže se nebojte. I když jste u prodejce uváděnou cenu vozu zaplatil ze svého, na výrobek se Vám svým způsobem složili ostatní, za což Vám jistě děkují. Za třetí bych se Vás chtěl zeptat: máte "namyšlenou" nějakou radu i pro ty z nás (spoluobčanů), kteří na podobné finanční řešení, slovy spoluobčana Paroubka, "to nemají"? A za čtvrté: máte nějak "namyšlené" technické řešení pro ty z nás, kteří obývají panelové a jiné podobné domy (sám bydlím v rodinném), před kterými už ani není místo, kam auto postavit? Jinak bych také rád podotknul, že Váš příspěvek nutně potvrzuje podezření, že elektromobilita bude pouze pro vyvolené. Takže za páté: máte "namyšlené", jakým způsobem se budou vybírat jedinci, kteří budou "in", a kdo budou ti ostatní, kteří jim to budou platit?

J. Bucek 26.2.2020 11:01

Dobrý den, vykašlu se na připomínky k češtině (fakt s ní mám problém a v padesáti to už těžko změním) a tu namyšlenost. To fakt nejsem :-) Nicméně k tomu zbytku napíšu, že to co jste napsal je perfektní. Jsou to jedny z těch důležitých otázek elektromobility, na kterou by mladá generace měla hledat odpovědi. Myslím, že dostatečně podnikavý a chytří lidé, si při hledání odpovědí na Vámi položené otázky mohou přijít na docela slušný peníz.

R. Langer 26.2.2020 11:47

Ano, dostávat peníze za hledání odpovědí na otázky, na které neexistují rozumné odpovědi je dobrý kšeft pro mladou generaci, to máte pravdu. :-D

J. Zeman 26.2.2020 9:17

Vaše nadšení pro elektromobilitu je mi sympatické. Jsem také technik a fanda technologií. S moderními technologiemi denně pracuji. Pokud bych měl barák a dostatek financí, tak si soláry, baterkárnu a k tomu elektromiláčka také pořídím. Pokud bych měl jako barák bývalý mlýn, tak už se tam zaručeně točí "malá voda", byť řádově pár kVA a k ní ve sklepě hromádka baterek. Jako koníček je to krásné a prospěšné v jednom. Takoví jednotlivci ničemu neškodí a táhnou vývoj vpřed. Problém nastane, když se neponechá masivní rozvoj technologie přirozenému vývoji, tedy vývoji technologie samotné a poptávce na trhu, ale tlačí se direktivně v nesmyslných termínech. Jednoduchou matematiku, v článku uvedenou, nepřečůráme a fyziku už vůbec ne. Celkový objem energie, které pojmou akumulátory elektroaut bude muset někdo vyrobit. Z uhlí ne, z jádra ne. Distribuční síť v městských aglomeracích bude muset být zcela jinak dimenzována, aby špičkové odběry přenesla. Včetně páteře na 22 kV. Mnohde v Praze nepovolí PRE nové odběrné místo 100 kVA, protože na paprsku už nemá rezervu. Kolik je to nabíječek? A rozkopat celou Prahu nebo jakékoli jiné město je běh na dlouhou trať. Investiční náklady nechme stranou. V EU se opravdu peníze válejí na zemi a stačí je zvednout (napsat hezký projekt). Masová elektromobilita by byla krásná, ale nějak naráží na realitu. A když k ní nakonec dojde a celá EU bude krásně uhlíkově neutrální, tak ze světové produkce zmizí deset procent, což se na klimatu nijak moc neprojeví. A to za předpokladu, že "uhlíkově náročné" výroby nebudou přesunuty na druhý konec světa. Na celkové produkci by se tak nic nezměnilo, jen ekonomická bilance EU by se také zneutralizovala.

J. Bucek 26.2.2020 11:14

Máte naprostou pravdu. Ale zdroje energie mohou být (já fakt věřím tomu, že se Evropa jádra nakonec nevzdá), a rozvoj sítí beru jako smysluplnou investiční příležitost, ke které stejně jednou bude muset dojít. Stávající infrastruktura bude muset být modernizována komplet a celá. Částečně se to i děje. Já osobně vidím největší problém elektromobility v tom, že i investoři projektanti budoucích obytných domů a sídlišť se trendu elektromobility vyhýbají. Prostě s ní neuvažují ani v horizontu deseti let. Jejich přístup vychází z logiky, že když by už naprojektovaly parkoviště pro EL vozy, tak musí blokovat budoucí připojení k distribuční síti a to je dost drahá záležitost. A třeba za to budou platit i deset let dopředu, než vůbec kopnou do země. A do toho se nikomu nechce, celkem logicky, rvát peníze. Drtivou část elektrické energie dodáváte do auta doma.

Nicméně od dob, kdy jsem si s formulí na baterky jezdil po zahradě jsem toužil jezdit autem na baterky i ve skutečnosti. A je super, že to může fungovat.

R. Langer 26.2.2020 11:48

Nemůže to fungovat. :-P

J. Vintr 26.2.2020 12:38

Technicky se proti elektromobilům nedá nic namítat. Tedy až na ekologické dopady výroby a likvidace baterií a případně i tu hořlavost. Ovšem problém a to zásadní je s tím, kde brát tu energii. Fyzika se obejít nedá, přemístit dvě tuny materiálu z místa na místo vzdycky znamená vykonat určitý objem práce. Fotovoltaika není řešení pro masové použití. Budování nových zdrojů energie a rekonstrukce rozvodů, bez ohledu na časový faktor, jen kvůli elektromobilům (protože díky úsporám celková potřeba elektrické energie víceméně stagnuje), je hodně drahý špás, který by musel někdo zaplatit.

P. Selinger 26.2.2020 7:10

Elektromobilita je slepá ulička propagovaná šílenými ekoteroristy. Skutečnou budoucnost má vodík, vyráběný elektrolyzou vody větrnými a přilivovými elektrárnami na mořském pobřeží.

V. Kolman 26.2.2020 7:26

No jo, ono se řekne vodík!

Když on je ale ten vodík strašně těkavej a "utíká" mrška jeden z tlakových nádob umístěných v samohybných vozech "atomárníma dírkama" ven do luftu.

P.S. - Jsem tuhle četl. Nejsem přes vodík (a plyny vůbec) odborník :-)

P. Rada 26.2.2020 7:56

Elektromobilita na jízdních kolech či naopak i ta hromadná... jsou reality bezesporu už nyní leckde životaschopné.

"Skutečná budoucnost" bude o trvale udržitelné a dostatečně efektivní variantě mobility v příslušných podmínkách a to vše se bude teprve muset v realitě prokázat.

R. Langer 26.2.2020 11:49

Nemá. To taky nefunguje.

V. Kolman 26.2.2020 6:40

Jděte už k šípku s elektromobilitou vy věční nedoukové, zpozdilci a zpátečníci!!!

Již v roce 1946!!! psali tehdejší věrozvěstové o sqvělé budoucnosti automobilních vozů, jakož i létajících aparátů na ATOMOVÝ POHON!

Malilinkatý problém byl/je sice v radioaktivním záření a váze olověného stínění, ale to bude jistě velmi brzy hravě vyřešeno :-)

P. Rada 26.2.2020 8:01

Ten problém už přece vyřešen je. Solární atomová fůzní reaktor máme k dispozici na slunci už celé věky všichni.

Potíž je spíše v tom, že je to i při dnešním pokroku v OZE leckomu málo.

R. Langer 26.2.2020 11:27

No tobě evidentně taky, Zelený bolševiku! Tak co se tady navážíš do ostatních, ty pokrytecký sedmilháři! Odpoj se od všech zdrojů, a funguj jenom na ten tvůj Solární atomový fúzní reaktor, a uvidíme, jak často tady potom budeš prudit, pokud vůbec někde, podvodníku! :-D

J. David 26.2.2020 4:14

Kurňa, a čím budu v e-mobilu topit, aby mne nezábly nohy? Rekuperačně, až budu kramflekem brzdit?

P. Burda 26.2.2020 4:48

Správný e-mobilista netopí, aby dojel. Vezme si jégrovo prádlo, flanelku, vaťákové kalhoty, péřovku, palčáky a ušanku.

Co na tom, že neotočí volantem, auta budou autonomní. Občas autonomě sejmou nevinného chodce.

J. David 26.2.2020 6:00

Pane Burdo, to již dělám, teplé prádlo oblékám. Ale takový EMP, elektronika v řiti (i u automobilů se spalovacím motorem s řídící jednotkou), já v podvlíkačkách a ušankou budu vesele kosou kosit trávu králíkům a koňským povozem trávu vozit. Blackout mi může být, víte kde. Neskutečné, v autobuse každý vytáhne dráty z mobila a zasune je do slech, autobus zombie. Nu nic, asi jsem moc starej, nemaje pochopení v kolotání nové doby. Kurňa, ani ten mariáš se v hospodě nedá zahrát, hospoda nemá mariášový list a kouřit našinec musí chodit do intravilánu jiných nešťasníků domovních. Pracuj a spoř a plať hlavně berně, a drž hubu, jinak...

P. Grigar 26.2.2020 15:35

..a na příští rok už máš daně zaplaceny, ševče? No..!!!?

P. Dvořák 26.2.2020 5:26

Jelikož už v té době asi bude zrušený letní čas, tak prostě vyjedete o hodinu později, až se oteplí.

:-)

R. Langer 26.2.2020 5:46

:-D

V. Kolman 26.2.2020 6:43

Zkus nezávislé topidlo na fosilní paliva milá Lízo - nezávislá kamínka na fosilní paliva :-)

P. Dvořák 26.2.2020 7:46

Do auta jedině dotovaný kotlík!

V. Sember 26.2.2020 3:45

Jane, píšeš hezky, ale je to moc dlouhé. Nedala by se ta podstata sesumírovat do dvou či tří odstavců?

Jinak Tě zdravím, Šamane. Viděli jsme se pouze jednou, U Kruhu.

Lucifer

J. Hruška 26.2.2020 3:26

Ahoój. Zmiňte někdo ještě cenu 120 kWh el. práce na dojezd k chatě. A kolik snesou ty šňůry na prádlo co jí mají přinést. Tuhle zrovna foukalo a pak a nic. Elektrika nebyla "pouhých" 10 hodin. Vrtule se netočily a solárka strkala elektriku do drátů co ležely na zemi. Čaj se vařil na ohníčku za větrem. Čůůs.

P. Burda 26.2.2020 4:45

Se místo šňůr na prádlo natahnou dráty s průměrem pivního břicha. Je to jen pár (stovek tisíc) tun kovu.

Zhroutily se stožáry.

Tak stožáry místo z 60 vinglů uděláme z 100 íček (měřit jsem to nebyl). Je to jen pár (stovek tisíc) tun oceli.

Kde vezmeme suroviny? Kde energii na jejich zpracování?

My tu přírodu zachráníme, i kdybychom jí měli zlikvidovat!

R. Langer 26.2.2020 5:47

Přesně!