30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Labaj 27.2.2020 13:33

Tak asi by se to řešilo nějak sofistikovaněji než obyčejným paleťákem.

Nicméně i na běžném paleťáku zvedne tunu bez problémů 10-leté dítě.

T. Kočí 27.2.2020 10:48

Oceňuji vaši snahu vysvětlit základy fyziky a matiky v zemi, kde maturita z matiky je zrušena a fyzika je popelkou.

J. Kalina 27.2.2020 9:15

takhle je to pomalu u všech . Míchá se výkon/příkon s prací, tedy W a Wh.

Pokud budete mít 100W žárovku a rozsvítíte, tak za hodinu vydá výkon pod 100Wh, teoretický příkon bude těch 100Wh. Bude li svítit půl hodinky, tak je to jak???

Když potáhnete metrák uhlí do 1. patra, tak vykonáte nějakou práci a ta je stejná ať to tam vytáhnete za minutku nebo za dvě. Ale výkon je je v uvedeném případě 2x větší.

F. Houžňák 27.2.2020 8:45

15% není moc, ale fyzika společně s požadavky na komfort víc nedovolí.

J. Jurax 27.2.2020 3:06

A k tomu paleťáku se dodá UI robot vyměňovač ... ono půl tuny je 500 kg ...

J. Jurax 27.2.2020 2:56

Jenže ono je už dnes ve městech kumšt sehnat i jen místo na zaparkování. S elektrouautem budu muset sehnat misto na parkování navíc s dobiječkou, jinak riskuju, že nedojedu zpátky ... :-)

A P+R přes všechny kecy politikú jsou vzácné jak zlaté valounky ...

V našem městě (cca 20 000 obyvatel, z toho polovina v panelácích) jsou 2 dobíječky u hyper super; kolik si účtují za kWh netuším, ale dobíjet jsem tam ještě auto neviděl ...

J. Jurax 27.2.2020 2:44

Ehm ... počas nákupou v supermarketov ... jak dlouho pruměrně nakupujete, za jak dlouho se auto dobije a jaký bude cena elektřiny v dobíječkách u supermarketů? Kolik jich tam bude?

A jaká bude cena elektřiny vůbec? I pro to dobíjení doma? Když státu vypadne spotřební daň z paliv, neuvalí ji na elektřinu?

Ono technooptimismus je pěkná věc ... když jsem byl prepubertální jinoch počátkem šedesátých let, tak optimisté předpovídali v roce 2000 dovolené na Měsíci a já jim co ten naivní jinoch nadšeně věřil ...

A furt tu potřebnou elektřinu navíc na elektromobilitu bude třeba vyrobit. OZE to nezvládnou ... a další bloky Temelína optimisté kladou k roku 2040, kdy ale půjdou pomalu do výslužby Dukovany ...

J. Jurax 27.2.2020 2:30

Snad..

Ovšem podle testu ADAC se průměrná spotřeba pohybuje kolem 20 kWh/100 km. Takže by ten potřebný výkon podle Vaší úvahy musel být cca tak 2,9 GW. Což by bylo takměř 1,5 Temelína.

Na druhé straně si průměrné osobní auto v kombinovaném provozu vezme spíš víc jak těch 6 litrů.

J. Jurax 27.2.2020 2:15

EU ji tou elektrodebilitou koná. Ale b bruseli to ještě neví.

P. Labaj 26.2.2020 23:55

To Vám nestačilo, co jsem do toho svého postu napsal? Tak ještě víc po lopatě:

Výkon ve 3f soustavě se počítá jako sdružené napětí * proud * odmocnina ze 3 * účiník. I pokud zanedbáme účiník a budeme ho uvažovat jako 1 (což v praxi nebude), tak s jističem 3x16A dostanete maximálně 11kVA (díky účiníku 1 můžeme napsat i 11kW).

Další bod - "hodinový výkon" 10GW. Proboha pokud něco nabíjím výkonem 5GW, tak je to prostě pořád 5GW. A vůbec tam nehraje roli, jestli těch aut za hodinu nabiju třeba 20. To je tak zásadní neznalost, jako se ptát proč telegramy podmořským kabelem chodí suché (jak je to v tom vtipu).

Nebo ta poznámka, jak Norové mají elekřinu z vodních elektráren, ale jen dokud jim neroztajou ledovce. To jako s těmi ledovci roztaje i ten žulový kopec, kde se ta elektrárna nachází? Voda pro výrobu eletřiny je snad z průběžných srážek, a ne z tajícího ledovce.

A další a další, je to prostě argumentačně článek tak na úrovni záškoláka ze základní školy.

P. Labaj 26.2.2020 23:41

Dálnice se u nás staví pomalu, protože je staví stát. A copak státu (tedy jeho představitelům) nějak extra záleží, aby se to dělalo efektivně? Tam budou dost často i jiné priority.

Ale soukromá firma bude mít trochu jiný drajv.

Když u nás kdysi stát rozděloval a přiděloval skoro všecko, tak to stálo za starou belu a všechno bylo nedostatkové. Dneska ale tím pocitem předpokládám netrpíte.

Jinak byl zajímavý rozhovor s nějakým českým stavařem, který v Číně dozoruje nějakou velkou dopravní stavbu (snad nějakou železnici). Na dotaz moderátora co říká na jejich rychlost výstavby povídal, že u nás se staví ještě rychleji. Ale když se staví. V Číně prostě nemusí pořád čekat na razítka a dohadovat se s každým samozvaným ochráncem všeho možného.

Ale to bude u posílení stávající sítě u nás stejné (proto jsem posílení uvedl jako první). Prostě se na stávající sloupy pověsí další lana., trafa se zamění za větší nebo se ta stávající doplní chladičem a podobně.

P. Labaj 26.2.2020 23:29

No,dodat k autu za mega něco jako malý paleťák zase není tak nepředstavitelné.

T. Hraj 26.2.2020 21:36

Děkuji. I když 15% mi přijde přeci jen trochu málo. Já jsem čísla házel spíš z paměti. Utkvěl mi (jakž takž) kdysi totiž jeden docela zajímavý článek, který myslím poměrně poctivě srovnává benzín, naftu a baterie:

https://www.autorevue.cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1

J. Skála 26.2.2020 21:05

Není to tak. Máte sice o faktor 3^1/2 větší napětí, ale o stejný faktor menší proud, abyste nepřekročil 16 A.

F. Houžňák 26.2.2020 20:55

Na kola vám v autě dojde asi 15% energie z benzínu. K tomu vám to ale topí a vyrábí elektriku, takže využijete 20-30% energie. Taky si většina lidí neuvědomuje, že v autě sebou taháte jenom ten uhlík a vodík, zatímco v baterii s sebou musíte tahat i ten kyslík. Bilanci máte pěkně třeba tady: fueleconomy.gov/feg/atv.shtml

F. Houžňák 26.2.2020 20:47

Ano, byly i takové prognózy, že do roku 1967 Sovětský svaz předstihne svou ekonomickou silou USA. Jistě víte, jak to dopadlo. Ty vaše fantazie jsou ze stejného kouta.

J. Vintr 26.2.2020 20:41

Víte o čem píšete? Když budete nabíjet doma ze zásuvky, ze které můžete brát maximálně 3,6 kW, tak nabití baterie o kapacitě 50 kWh nebude trvat dvě hodiny, ale 14 hodin. A to má většina elektromobilů podstatně větší baterie. A v podstatě je úplně jedno, jestli se budou auta nabíjet doma, protože u plně využité nabíječky samozřejmě na všechna auta případne dohromady stejné množství energie, jako kdyby si je lidé nabijeli doma.

L. Novák 26.2.2020 20:39

Když už jste zmínil Temelín a Energovod, je potřeba zmínit, že ještě před ukončením výstavby Temelína byla dokončena výstavba VVN 440 kV vedení Písek - Praha, které mělo významně posílit rozvodnou soustavu od zdroje směrem ke spotřebitelům. Postavit něco podobného v krátké době dnes je prakticky nemožné - viz Německo neschopné posílit vlastní rozvodnou síť kvůli odporu majitelů pozemků i zelených aktivistů... ;-)

L. Novák 26.2.2020 20:32

Veřejné nabíjecí stanice jsou už dnes koncipovány tak, aby v odběrových špičkách v rozvodné soustavě omezovaly nabíjecí výkony. Tím samozřejmě staví všechny zájemce do fronty, a že budou muset čekat i déle než hodinu je jisté...

Kostelanský už tradičně plácá totální nesmysly.

L. Novák 26.2.2020 20:25

Kostelanský plácá kraviny jako pominutý... a jako obvykle. :-P

V. Petr 26.2.2020 19:13

Pozor, pokud máte 3 fázový proud je tam automaticky 400V, pak to vychází na 19 kW!

J. Vintr 26.2.2020 19:12

Když si budou lidé nabíjet doma z jednofázové zásuvky, tak budou muset mít elektromobil na nabíječce prakticky po celou dobu, kdy budou doma. To je pro naprostou většinu lidí od pozdního odpoledne do rána. Když se k tomu přidají veřejné nabíjecí stanice, které budou nejvíc vytížené také pozdě odpoledne a večer, tak je prakticky jisté že se bude současně nabíjet minimálně třetina všech elektromobilů.

V. Petr 26.2.2020 19:06

Extenzivní rozvoj je Vaše mantra. Pořád Vám opakuji, že rozvoj bude buď intenzivní nebo se zastaví. Tak to funguje už celá tisíciletí!

J. Kraus 26.2.2020 18:45

dokončení

Zpět k panu Kovanicovi. Z jeho 74 TWh/ročně vychází 1423,08 MWh/týdně. Z páně Kinčlových 8 mld. litrů benzinu ročně vychází 1367,69 MWh/týdně. Bývalí pracovníci z EGP by to jistě spočítali přesněji ve více variantách, zohledňujících soudobost, ztráty v sítích, samovybití a co já vím ještě. Kromě toho vše co někdo spočítal, druhý zkontroloval. Odbočím - dnešní tlak na efektivitu, termín a proto žádná kontrola od kolegy způsobuje, že dnes jsou projekty samá chyba, někdy opravdu hrůzná. Shrňme: Oba způsoby výpočtu dávají takřka shodný výsledek. Přesto mám nepříjemný pocit, že někdo z bývalých kolegů by nějakou chybu jistě našel.

J. Kraus 26.2.2020 18:44

Díky za článek, hlavně za vyhledání podkladů. Dal jsem si to pro přehled do excelové tabulky, všechno zdá se sedí. Kdysi v Energoprojektu bylo oddělení zabývající se, napíšu to nepřesně, přípravou investic. Například vyvstala nutnost vybudovat další zdroj, optimální vyšla atomka 2x1000MW. Kde ji postavit? Mluvilo se i o SV Čechách, kvůli lepšímu připojení do soustavy vyšel Temelín. Byly toho stohy tlustých projektů, vše rozpitváno ze všech možných i nemožných stran včetně dopadu na životní prostředí a nalezení nových vhodných ploch za zastavěná pole. Kromě atomky i nové rozvodny, zásahy do stávajících, nové linky atd. Přišel Listopad, byl rozprášen Energoprojekt, násilně převzat (kvůli nemovitostem v Praze i jinde) a smeten Energovod. Přišly nevědomé, popletené a agresivní děti a začínají od nuly. Staří to nějak doklepou, ale běda mladým, magorům. Když vidím v tv i jinde výrazy jejich tváří, není mi jich ani trochu líto.

Jiný možný způsob výpočtu: Dnešní auta spotřebují, řekněme za rok, určité množství benzinu nebo nafty, což představuje nějaké kWh. Stejný výkon bude potřeba dodat ze sítě, plus něco víc na vyrovnání samovybití baterií, minus něco na koeficient soudobosti. Kdysi jsem se to pokusil nepřímo (odhadem množství benzinu) spočítat pro Německo, vyšlo tuším pět nových Temelínů nebo 5000 až 20000 větrníků po 2MW (doba aktivního využití), o přenosových linkách nemluvě.

Zde v diskusi pan Kinčl udává, že v ČR se spotřebuje 8 mld. litrů benzínu a nafty ročně. Pro zjednodušení předpokládejme, že vše do aut. Podle wikipedie má benzin 8,89 kWh/l. To pan Kinčl neuvádí a jeho dalšímu výpočtu nerozumím. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že z těch 8mld. litrů získáme 71120,00 GWh/rok, tedy 1367,69 GWh/týden. Diskutující pan Kostelanský uvádí spotřebu auta (benzin, baterie?) 20 kWh/100 km. Ale pro benzin vychází 53,34 kWh/100 km.

P. Zinga 26.2.2020 18:28

A dokáže mě pan Kostelecký vysvětlit, proč?

Ikybyměli klimahysterici pravdu, okamžitým zákazem aut se spalovacími motory by Německo přispělo ke globánímu snížení teploty od 0,0046 do 0,014 °C.

https://www.eike-klima-energie.eu/2020/02/26/die-verkehrswende-muessen-wir-angehen-um-die-klimakrise-und-den-damit-verbundenen-anstieg-des-meeresspiegels-zu-b

P. Zinga 26.2.2020 18:23

Debilita je "příspěvek" pana Kostelanského. Otřesný případ nemyslícího, užitečného idiota.

"budú môcť využiť vlastné zdroje elektriny."čím ďalej tým viac elektriny si domácnosti budú vyrábať sami."Druhá polovica ľudí, čo býva v meste, budú zvyčajne dobíjať svoje autá počas nákupov v supermarketoch."že budú mať čím ďalej tým väčšie svoje vlastné zásoby energie v batériách." energetické dobíjacie špičky budú vykrývať práve z týchto svojich batérií".

J. Kostelanský 26.2.2020 17:57

Vy si naozaj myslíte, že tretina elektromobilov sa bude dobíjať súčasne v tom istom čase? Prečo? Vy ste už už zažili situáciu, že by sa tretina z áut, ktoré sú prihlásené, súčasne chcela tankovať?

Takto systémy nefungujú. V jednom vchode v paneláku býva priemerne 20 rodín, čo je cca 50 ľudí, ale stačí im len jeden výťah. Máte dojem, že by ten jeden výťah bol málo? Občas sa síce stane, že niekto musí na výťah čakať, ale väčšinu času výťah aj tak stojí nevyužitý.

J. Kostelanský 26.2.2020 17:51

Oprava: v predchádzajúcom príspevku má byť: autá budú mať bežne dojazd 500 km.

J. Vintr 26.2.2020 17:51

Vy zase nechápete jednu věc. Že nejdůležitější je okamžitá spotřeba versus kapacita zdrojů s přenosové soustavy. Na to, aby vyhořely dráty nebo vypnuly jistící prvky, stačí jen pár sekund nebo minut přetížení a totéž platí i o zdroje, které musí v každém okamžiku dodávat do sítě přesně tolik energie, kolik je požadováno. K tomu, že se při maximálním normálním odběru ještě vyskytne třeba třetina všech provozovaných elektromobilů, připojených současně k nabíječkám, bude zcela zákonitě docházet. Jediné, co by tomu mohlo zabránit, by bylo nějaké zařízení, instalované přímo v elektromobilech, které by umožnilo dálkové ovládání nabíjení. Což by ale znamenalo, že by majitelé elektromobilů často nikam nejeli, protože by neměli nabito, protože nikdy nebude dostatek elektrické energie pro všechny.