26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 26.2.2020 14:51

Nemyslím rekuperaci. Mám na mysli přeměnu energie z hoření benzínu (resp. chemicky vázané v baterii) na práci vykonanou koly. Tj. ohromné tepelné ztráty spalovacího motoru vs. velmi efektivní přeměna energie u motoru elektrického.

Ale souhlasím, že i tak je koncentrace energie ve fosilních palivech ohromná.

J. Vintr 26.2.2020 16:51

V zimě, kdy musíte v autě topit, se ten poměr pro spalovací motor značně vylepší.

F. Houžňák 26.2.2020 20:55

Na kola vám v autě dojde asi 15% energie z benzínu. K tomu vám to ale topí a vyrábí elektriku, takže využijete 20-30% energie. Taky si většina lidí neuvědomuje, že v autě sebou taháte jenom ten uhlík a vodík, zatímco v baterii s sebou musíte tahat i ten kyslík. Bilanci máte pěkně třeba tady: fueleconomy.gov/feg/atv.shtml

T. Hraj 26.2.2020 21:36

Děkuji. I když 15% mi přijde přeci jen trochu málo. Já jsem čísla házel spíš z paměti. Utkvěl mi (jakž takž) kdysi totiž jeden docela zajímavý článek, který myslím poměrně poctivě srovnává benzín, naftu a baterie:

https://www.autorevue.cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1

F. Houžňák 27.2.2020 8:45

15% není moc, ale fyzika společně s požadavky na komfort víc nedovolí.

R. Langer 26.2.2020 14:42

Ano, to je samozřejmě pravda.

K. Wágner 26.2.2020 13:29

Situace na největším trhu světa nejlépe ukazuje, jak neudržitelný je v dnešní době zájem o elektrická auta. Pokud vedení země nezmění svůj přístup k nim, stanou se téměř neprodejnými:

https://www.autoforum.cz/predstaveni/prodej-elektromobilu-v-cine-se-propadl-az-k-nule-na-konci-roku-mohou-byt-mrtvou-vetvi/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

T. Hraj 26.2.2020 14:31

Pozoruhodné jsou i problémy v Evropě.

Škoda svůj model Citygo-e (původně benzínový model za cca 200 tis Kč) prodává dnes za 470 tis Kč a i při této ceně ho údajně dotuje 200 tis Kč(!).

Mercedes je pod tlakem e-mobilizace v červených číslech, bude zřejmě po tisících propouštět a při pádu akcií se může klidně přes noc stát čínskou nebo indickou firmou.

eSUV od Jaguáru není oblíbené, ale Jaguár ho musí přesto protlačovat, aby splnil CO2 kvóty a nemusel platit mega pokutu. Ani tato nucená oběť ale bohy neusmířila: nejsou baterie. To už je opravdu hlava 22

R. Langer 26.2.2020 17:10

No však ony ty akumulátory podraží, a to bude teprve veselo.

J. Vintr 26.2.2020 16:55

Podle toho, že jedna síť nabíjecích stanic v Evropě už údajně zdražila elektřinu na pětinásobek, takže provozní náklady elektromobilů dosahují dvojnásobku nákladů aut se spalovacími motory, tak si elektromobily určitě obyčejní lidé kupovat nebudou ani omylem.

P. Grigar 26.2.2020 11:58

.. kde budeme všechno to lithium brát? Potěš tě koště země, kde se bude těžit a zpracovávat. Nic moc ekologického to zrovna není.

Výroba akumulátorů už je jenom hračka, na které se vydělá nejvíc.. a proto v Německu.

A. Forman 26.2.2020 12:21

Krušné Hory.

P. Han 26.2.2020 14:49

Uran pro Rusáky a teď lithium pro Němce.

R. Langer 26.2.2020 15:01

... a plyn OD Rusáků. ;-)

P. Grigar 26.2.2020 15:39

..jenom blbec by prodával lithium doma vytěžené, do zahraničí za cenu suroviny.

"Tož proč bych prodával tým Japoncom tihelňu, šak já jim možu prodtať tihle." © Bohuš Gutentág

L. Novák 26.2.2020 16:31

:-D :-P

T. Kočí 26.2.2020 14:26

A co měď ? Kolik bude potřeba na elektromotory, kabely, turboalternátory atp.?Její výroba není ani trochu ekologická a kolik CO2 se při tom uvolní? Evropa na tom ůžasně prodělá.

P. Grigar 26.2.2020 15:22

..potřebné součásti nám prodá Čína, jen co je vyrobí z mědi, získané v afghánských nalezištích.

J. Kalina 26.2.2020 11:11

Bóže, to jsou tedy kydy v těch reakcích. Co pořád vypočítáváte? a) Kolik se u nás na pumpách prodá nafty a benzínu? A kdyby nějaký hnidopich, že tankují i kamiony co jen projíždějí, tak kolik v celé EU? Prosím znalce přepočítat na denní, roční potřebu energie nejlépe elektrické. b) Řešením pro řidiče u elektrických "pump" je robot nebo nádeník, který vyndá vybitou a vloží (polo)nabitou baterii během 2 minut a dle toho zaplatíte. Čekat u elpumpy 20 minut když jste tam sám, znamená v běžném provozu na D1 pravý pruh vyhradit pro čekající auta, střední pro kamiony a ostatní ať jezdí jinudy. c) Až řidiči zjistí, že když po páté akcelerují na křižovatce, že dojedou za nejbližší roh bude znamenat:-odklon od elaut? -zácpy ve městech od stojících elaut resp jedoucí plynule a pomalu v rámci úspory = - stojící auta bez energie d) studenti středních škol budou mít rozdělenou republiku a brigádničit v tlačení aut k nejbližší nabíječce.Někteří objeví díru na trhu a budou v malé kárce vozit 2 nabité baterie a draze je měnit u stojících zoufalců.

Co je drahé a ještě dotované je neekologické.

Vidím jednu z možných budoucností: tajný fanoušek do astronomie (pronásledovaná věda jako jedna z mnohých) najde na půdě po dědovi starý vojenský dalekohled a v noci objeví jak se nás řítí asteroid. Do rána to rozkecá po okolí a v poledne to dopadne na zemi. Takto zachráníme život na zemi před zelenými magory a to jen pokud někde v hlubinách oceánu přežijí nějací živočichové, rostliny. Co se za inteligenty vyvine z nich se nikdo z dnešních diskutujících nedoví.

J. Bucek 26.2.2020 11:19

Nejlepší není asteroid, ale Vogoni ze stopařova průvodce vesmírem. Co nějakej vesmírnej šutr. Vogoni aspoň pobavili :-)

P. Grigar 26.2.2020 15:27

..už vidím Němce, jak budou šílet, pokud jim u "elektrické pumpy" někdo bude chtít vyměnit u měsíc starého auta "jejich" baterii za sice stejnou, ale rok starou, po stovce nabíjecích cyklů. Totéž Češi..

L. Novák 26.2.2020 16:37

Přesně! Taková "anonymní výměna" akumulátoru v ceně stovek tisíc je nesmysl. Otázka záruky, náhrad v případě havárie či škod z nefunkčnoosti... To budou lahůdky nejenom pro americké soudy - a tam už pár soudních procesů běží... :-)

R. Langer 26.2.2020 17:03

No, to je zase ten neustále opakovaný nesmysl s jednoduchou, dvouminutovou výměnou půltunového, na nárazy a přesnou manipulaci značně citlivého břemene. Jeřábníci na to sice musí mít speciální zkoušky, ale na pumpě to přece během dvou minut hravě zvládne každá blondýna včetně pana Šejny. :-D

F. Kusák 26.2.2020 9:50

Takový atak na elektromobilitu je stejně hloupý jako "mantra", že zítra budeme všichni jezdit v elektrických autech. Pokud vše půjde svou racionální cestou, pak bude vše v pořádku. Ale jestli elektromobilita bude financována dotacemi a státem garantovanými úvěry, zakládáme si na velký problém, srovnatelný s hypoteční krizí. A pokud někdo staví fabriku na akumulátory a je to jeho podnikatelský záměr se všemi riziky, nelze nic namítat. Jsem přesvědčen,že jejich potřeba bude v příštích letech exponenciálně růst.

P. Rada 26.2.2020 10:18

S těmi dotacemi je to opravdu problém zejména pro jejich nesplácení.

Ti nejsilnější a nejvychytralejší s mocných chtěli být totiž svého času a doposud chtějí ještě silnější, mocnější - jak konkurence... Podobně jak drogově závislí co nejsou schopni akceptovat přirozenější existenci.

Proto přímo i ignorováním externalit dotovali fosilní průmysl. Důsledkem toho je i dnešní fosilní mobilita ale realizovaná na extrémní dluhovou zátěž která je možná jen díky setrvačnosti a rozlehlosti systému.

Přijdeli totiž posléze lidstvo jen o polovinu ekosystémových služeb (nezaprší či zaprší moc...) které doposud fungovali relativně stabilně díky stabilitě klimatu a dalších výměnných procesů biosféry - přijde o prakticky celý zisk tak jak jej vyčísluje celosvětově HDP.

Už jen toto by byl konec s jakoukoliv mobilitou a tedy i civilizačním životem. Přesto doposud život na fosilní dluh rizkujeme, tolerujeme ba podporujeme ve víře, že saldo superdluhu co nevidět vytěsníme jinou třeba i podobně nákladnou technologií jakou může být "elektrodebilita na druhou".

T. Kočí 26.2.2020 14:33

Dotace se čerpají a nesplácejí, ne?

T. Hraj 26.2.2020 14:45

Pane Rado, tento Váš velmi extenzívní výklad pojmu "dotace" je zde samozřejmě dobře znám. Jeho vymezení je natolik složité, že spolehlivě zabíjí každou případnou diskusi. Vám ale, jak jsem si všiml, dává operovat z pohodlného bezpečí vágnosti a velmi obtížné měřitelnosti (tj. odkazem na nesmírně komplexní a vzájemně provázané systémy). Vaše závěry tak zde bývají snadno šmahem odmítány a stejně tak snadno a šmahem odmítáte Vy své oponenty. Škoda.

J. Bucek 26.2.2020 11:16

Naprosto s Vámi souhlasím. bez dotací a postupně, vše nechat na přirozeném vývoji. Ať se ukáže, zda je elektromobilita života schopná cesta.

K. Wágner 26.2.2020 13:39

V Nizozemsku bylo pro letošek zvýhodnění elektrických aut sníženo jen částečně, přesto například prodeje Tesly se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu :

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/prodeje-tesel-v-nizozemsku-se-z-prvniho-mista-po-omezeni-dotaci-propadly-skoro-na-nulu/

R. Langer 26.2.2020 17:06

Proc mě to nepřekvapuje? A hádejte, co bude následovat? No přece pořádné zdražení elektřiny! ;-)