23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hruška 26.2.2020 2:58

Komunismus je sovětská moc a elekrifikace Ruska.! (Lenin). Je to všem srozumitelné? Čest práci - té elektrické.

J. Kovaříček 26.2.2020 2:31

Žádné obavy! Možná to coronavirus rázně vyřečí.

J. Kovaříček 26.2.2020 2:32

Oprava: vyřeší!

P. Labaj 26.2.2020 1:25

Pod prvním článkem autora jsem vznesl dotaz, proč nepíše o něčem, o čem něco ví. Ale tady je to snad ještě horší.

Když autor takhle plave v jednotkách/veličinách a různé používá výkon a energii na nevhodných místech, tak proč to raději nepojal jen jako literární útvar a netahal do toho čísla.

Pár příkladů (ale těch chyb je tam mnohem víc). Jak s jističem 3x16A bude nabíjet auto 22kW? Jak zvýšením napětí ze "standardních" 400V na 1000V klesne počet nabíjecích míst, když příkon bude stále stejný? Nebo ta perla o "hodinovém výkonu" 2x vyšším (konkrétně 10GW), když příkon všech nabíječek bude sice 5GW, ale za hodinu se po sobě nabijí 2 auta na jednom stojanu...

No a podobně "kvalifikovaně" pak vycházejí jeho "odhady" potřebného příkonu a kapacit jen prostým násobením čísel, aniž by bral v úvahu realitu skutečného nasazení.

Ach jo. Elektromobilita si zaslouží oponenturu, jako každý dotovaný a protlačovaný trend. Ale nechť je ta oponentura aspoň trochu kvalifikovaná.

J. Hruška 26.2.2020 3:04

Rozumíte psanému textu? Asi, asi ne! Dislexie se dá léčit. Zdař Bůh.

R. Langer 26.2.2020 5:50

No, moc jste to zrovna nevysvětlil. Ale víte co? Napište článek, kde autorovy závěry přehledně jeden po druhém vyvrátíte. Myslím, že to ale nebudete mít tak snadné, jak se vychloubáte.

J. Roškota 26.2.2020 9:40

souhlasím s panem Labajem, velmi mne trápí, když čtu rozklad k zcela odborné problematice plný technických omylů. Pokud se jedná o obor ke kterému mám nějak blízko ještě jsem schopen poznat co je a co není správně. Jenže když pak čtu o oborech kterým nerozumím, nesmysl nepoznám. A nejsem schopen se ubránit vytváření si nesprávného názoru. A to je to nebezpečí neredigovaných diskusních fór a periodik.

R. Langer 26.2.2020 11:51

No tak to uveďte na pravou míru! Je to tak složité?

J. Skála 26.2.2020 13:16

Není: 3x16x230=11040 a ne 22k.

R. Langer 26.2.2020 14:57

Jo, takže se to bude nabíjet dvakrát tak dlouho. Fajn, díky za opravu. ;-)

V. Petr 26.2.2020 19:13

Pozor, pokud máte 3 fázový proud je tam automaticky 400V, pak to vychází na 19 kW!

J. Skála 26.2.2020 21:05

Není to tak. Máte sice o faktor 3^1/2 větší napětí, ale o stejný faktor menší proud, abyste nepřekročil 16 A.

P. Labaj 26.2.2020 23:55

To Vám nestačilo, co jsem do toho svého postu napsal? Tak ještě víc po lopatě:

Výkon ve 3f soustavě se počítá jako sdružené napětí * proud * odmocnina ze 3 * účiník. I pokud zanedbáme účiník a budeme ho uvažovat jako 1 (což v praxi nebude), tak s jističem 3x16A dostanete maximálně 11kVA (díky účiníku 1 můžeme napsat i 11kW).

Další bod - "hodinový výkon" 10GW. Proboha pokud něco nabíjím výkonem 5GW, tak je to prostě pořád 5GW. A vůbec tam nehraje roli, jestli těch aut za hodinu nabiju třeba 20. To je tak zásadní neznalost, jako se ptát proč telegramy podmořským kabelem chodí suché (jak je to v tom vtipu).

Nebo ta poznámka, jak Norové mají elekřinu z vodních elektráren, ale jen dokud jim neroztajou ledovce. To jako s těmi ledovci roztaje i ten žulový kopec, kde se ta elektrárna nachází? Voda pro výrobu eletřiny je snad z průběžných srážek, a ne z tajícího ledovce.

A další a další, je to prostě argumentačně článek tak na úrovni záškoláka ze základní školy.

J. Vintr 26.2.2020 1:21

Ty výpočty jsou poněkud zmatené, ale výsledek je v každém případě jasný. Provozovat současně miliony elektromobilů je vysoko nad možnosti současné výroby elektrické energie a přenosové soustavy. Přitom vážné problémy můžou nastat už při relativně malém počtu elektromobilů. Potřeba energie i bez elektromobilů je ve špičkách velmi blízko maximálním možnostem výroby. Cokoliv navíc už může být moc. A třeba i několik tisíc současně nabíjených elektromobilů může být tím, co už stávající výrobní zdroje nezvládnou. Obzvláště, když taková špička prakticky s jistotou nastane v zimním období, kdy nesvítí slunce, k čemuž se může přidat bezvětří, nebo příliš silný vítr, takže na OZE se může zapomenout, a kvůli nutnosti topení se budou elektromobily nabíjet častěji, takže je větší pravděpodobnost, že jich bude na nabíječce současně většina. Přetížení sítě znamená buď nutnost vypínat, nebo v nejhorším případě kolaps. Ani ta první možnost by nebyla moc příjemná, ale ta druhá by byla docela katastrofální. Obzvlášť, kdyby třeba zrovna mrzlo.

P. Labaj 26.2.2020 1:34

Svět není statický. Tak, jak se bude postupně zvětšovat penetrace elektromobily, tak se budou rozvíjet i další oblasti. Ať už technické (úprava a posílení stávajících rozvodů, posílení transformátorů, částečně i nové rozvody) nebo technicko-ekonomické. Třeba různé sazby při splnění nějakých podmínek, chytré dálkově ovladatelné nabíječky, možná i rozdělené velké baterky na více částí, takže na poskakování po městě nemusím vozit 1/2 tuny baterek a polovina se mi zatím doma v klidu nabíjí atd.

P. Hatina 26.2.2020 3:02

Tady bych si dovolil citovat slova básnika "..ach toho jsem se bála, ach toho jsem se bála..",

Neboli, ono je hezké si představovat že " tak, jak se bude postupně zvětšovat penetrace elektromobily, tak se budou rozvíjet i další (zmíněné) oblasti.

Jenže - právě tohle - při tomto naplánovaném tempu fungovat a to zvláště v Evropě a hlavně u nás nebude a fungovat nemůže. Podívejte se jakou rychlostí se u nás staví domy, dálnice, železnice,..(tedy rozumějme včetně nutné dlouhé úřední schvalovací fáze)..

Jo možná v Číně, jo, tam jsem se dočetl že teď postavili za pár dní nemocnici. Ale to asi nebyl ten vhodný ideologický příklad :)))

P. Labaj 26.2.2020 23:41

Dálnice se u nás staví pomalu, protože je staví stát. A copak státu (tedy jeho představitelům) nějak extra záleží, aby se to dělalo efektivně? Tam budou dost často i jiné priority.

Ale soukromá firma bude mít trochu jiný drajv.

Když u nás kdysi stát rozděloval a přiděloval skoro všecko, tak to stálo za starou belu a všechno bylo nedostatkové. Dneska ale tím pocitem předpokládám netrpíte.

Jinak byl zajímavý rozhovor s nějakým českým stavařem, který v Číně dozoruje nějakou velkou dopravní stavbu (snad nějakou železnici). Na dotaz moderátora co říká na jejich rychlost výstavby povídal, že u nás se staví ještě rychleji. Ale když se staví. V Číně prostě nemusí pořád čekat na razítka a dohadovat se s každým samozvaným ochráncem všeho možného.

Ale to bude u posílení stávající sítě u nás stejné (proto jsem posílení uvedl jako první). Prostě se na stávající sloupy pověsí další lana., trafa se zamění za větší nebo se ta stávající doplní chladičem a podobně.

J. Vintr 26.2.2020 8:19

Žádná technická inovace elektromobilů nemůže snížit potřebu energie. Vybudování nových energetických zdrojů a rekonstrukce rozvodné sítě trvá dost dlouho a stojí spoustu peněz. Kromě toho se teď naopak prosazuje větší závislost energetiky na OZE, což způsobí obrovské problémy i bez elektromobilů.

P. Grigar 26.2.2020 15:30

..pane Labaji, už vás vidím, jak doma ručně měníte 250kg baterií.

R. Langer 26.2.2020 17:11

A to je ta menší, na dojezd cca 80 km v létě. :-D

P. Labaj 26.2.2020 23:29

No,dodat k autu za mega něco jako malý paleťák zase není tak nepředstavitelné.

J. Jurax 27.2.2020 3:06

A k tomu paleťáku se dodá UI robot vyměňovač ... ono půl tuny je 500 kg ...

P. Labaj 27.2.2020 13:33

Tak asi by se to řešilo nějak sofistikovaněji než obyčejným paleťákem.

Nicméně i na běžném paleťáku zvedne tunu bez problémů 10-leté dítě.

P. Rada 26.2.2020 0:58

..."Lidé, mějte rozum – a počítejte!" ...

Problém fakticky tkví v tom s čeho při hodnocení vycházet? Tedy co s okolností započítat a co pominout, jaké alternativy až afektivity k číslům přibalit aby případně vyšlo provolání které potřebujeme... Někomu např. ... "No to mě poser!"...

Rozum -i když se ho autor dovolává - v hrubě zjednodušeném případě potřeba tolik není. Více se hodí zavádějící slovíčkaření. Pokud např vycházíme s toho - jak je to v článku předvedeno - že součastná osobní mobilita je nezávisle na lokalizaci.... považována za dobře fungující trvale udržitelný normál, který nemá žádné vedlejší dopady hodné započítávání - pak by bylo opravdu s podivem proč prosazovat osobní mobilitu hnanou elektro - namísto aktuálné zavedeného fosilního pohonu.

Jak to tedy po pravdě se součastnou osobní mobilitou zejména v hustém městké osídlení je ?!? "Rozum lidí" kteří stojí v kolonách, nemají kde zaparkovat, nedaří se to leckde leckomu vydýchat... říká, že je s celé řady důvodů je už dnešní situace mnohde neudržitelná.

Argumentovat jinou neudržitelností je právě o té úvodem nadnesené "debilitě na druhou".

P. Dvořák 26.2.2020 5:24

Dobrá otázka: ". . . opravdu s podivem proč prosazovat osobní mobilitu hnanou elektro - namísto aktuálně zavedeného fosilního pohonu."

Hned si (popravdě, moc tomu vašemu textu nerozumím) odpovídáte: ""Rozum lidí" kteří stojí v kolonách, nemají kde zaparkovat, nedaří se to leckde leckomu vydýchat... říká, že je s celé řady důvodů je už dnešní situace mnohde neudržitelná.""

Možná až budou jezdit elektromobily, zvětší se i kapacita parkovacích míst? Já bych spíš řekl, že lidé zase budou muset chodit pěšky.

P. Rada 26.2.2020 7:33

Řekl bych spíše, že se lidé budou obecně zas muset začít chovat důsledně efektivněji. Jsou přeci evidentně případy kdy cesta vychází pěšky nejlépe. Už součastná úspěšnost hromadné či malé elektromobility ale také ukazují na rozmanitost problematiky kterou autor uměle vytěsnil.

R. Langer 26.2.2020 15:00

Už aby sis vyšel, Zelený bolševiku... :-P

V. Novák 26.2.2020 8:55

Co kdybyste zkusil místo slovíčkaření vyvrátit některé autorovy vývody výpočtem?

J. Jaroš 26.2.2020 9:45

Proč slučujete otázku hustoty provozu a parkování s otázkou pohonu?

L. Novák 26.2.2020 0:47

Do kamene tesat! :-)

Už pár týdnů visí na webu článek bývalého šéfa Škodovky Kulhánka:

Během dvou let se ukáže praktická neudržitelnost elektroaut, prohlašuje bývalý šéf Škody Auto Kulhánek

Zdroj: https://www.lidovky.cz/lide/behem-dvou-let-se-ukaze-prakticka-neudrzitelnost-elektroaut-prohlasuje-byvaly-sef-skoda-auto-kulhane.A200121_200444_lide_rkj

(Pouze prémiový přístup k článku)