1.7.2024 | Svátek má Jaroslava


Diskuse k článku

Zpřesnění pravidel? Zakázat ten nesmysl

Povinná školní docházka se jako systém zrodila na přelomu novověku a středověku v Prusku, u nás ten princip převzala naše panovnice Marie Terezie. Školní řád zavedla v roce 1774 a skutečně povinnou školní docházku u nás zavedl Hasnerův zákon z roku 1869. Sumárně se dá říci, ta věc se osvědčila. Důkazem je světově ojedinělý řád a blahobyt panující v těch zemích, které tyto principy převzaly. Jsme teď svědky jejich demontáže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Zajícová 31.3.2016 6:44

Re: Kdopak nám tu prská nad kulturní antropologií?

dnes ano, paní Boublíková.

P. Boublíková 31.3.2016 6:48

Re: Kdopak nám tu prská nad kulturní antropologií?

Ještě jednou děkuji :-) ono totiž, i p. Neffovi, jde o kvantitu - vámi jmenovaných specialistů je málo, humanitně vzdělaných nadbytek.

A. Zajícová 31.3.2016 6:52

Re: Kdopak nám tu prská nad kulturní antropologií?

Tak hlavně že si to uvědomuje, humanitně vzdělaný Neff:))

J. Fridrich 31.3.2016 6:27

Zdravý lidský rozum ze světa odchází - a iracionální

Zdravý lidský rozum ze světa odchází - a iracionální myšlení přichází.. Je to vidět na mnoha příkladech - pozvání nepřátelských hord do Evropy a tím její dobrovolné zničení, šíření neuvěřitelně hloupých a nereálných konspirativních teorií kterým čím dál, tím víc lidí věří.........

Inkluzi a podobné nesmysly vymysleli " nejlepší žáci ze zvláštních škol " jak nazývali podobné inteligenty Šimek s Grossmannem ve svých povídkách... Myslím, že autoři této nesmyslné myšlenky sami prošli - a pochází z testovací inkluzivní třídy.

A. Zajícová 31.3.2016 6:47

Re: Zdravý lidský rozum ze světa odchází - a iracionální

Merkelová je absolventka státního, povinného vyučování, určitě školy nedotčené inkluzí a podobnými nesmysly.

J. Schwarz 31.3.2016 6:24

Domácí vzdělávání

je obranou rodičů proti tuposti školského systému a jeho neustálým "reformám". A pokud jde o "iniciativy studentů" a "foukání větru" - vše by se vyřešilo, kdyby vysokoškolské vzdělání / jakékoliv / nebylo považováno za veřejný statek, nýbrž za soukromý / v některých případech nejde vůbec o statek, jen o plytkou soukromou zábavu společensky škodlivější než střílečky na mobilu / a bylo placeno "studujícím" který by byl následně nucen se svým oborem i uživit. Howgh.

P. Rajman 31.3.2016 7:11

Je to účinná obrana

proti nastupující "kulturní revoluci".

P. Boublíková 31.3.2016 5:59

Starověk v Prusku?

Evidentně žádný vychytávač chyb neopraví :-D

Podle mého názoru dětství a škola k sobě patří, vůbec si nedovedu představit, že bych nechodila do školy... Už od malička jsem slýchala školní historky svých rodičů, prarodičů atd., jít do školy bylo něco naprosto samozřejmého a vůbec nikoho nenapadlo, že by to mělo být jinak... Holt nová doba, nový mrav.

P. Rajman 31.3.2016 5:27

Návštěvu Číňana nelze druhý den

přejít mlčením. Na to byl celý humbuk příliš bombasrický. Má to podobné následky jako přechodit chřupku.

P. Rajman 31.3.2016 4:58

Kulturní revoluce už je tady

ktetá začíná "nevinými" útoky na pražskou kavárnu, pokračuje přes ostrakizaci některých oborů a kočí rozdupáváním brejliček a koncentráky nebo defenestrací.

J. Schwarz 31.3.2016 6:27

Re: Kulturní revoluce už je tady

každý nechť si svá studia zaplatí a následně se získanými znalostmi i uživí / ovšem ne za veřejné peníze jako člen dotované neziskovky nebo zbytečný úředník /.

P. Rajman 31.3.2016 4:46

Kulturní revoluce už je ta

Tím, že Aston papouškuje v případě chudáků kulturních antropologů českého Mao-ce-tunga, (což je u nemalé části veřejnosti dnes v módě) dává najevo jak je mu svět pana Zemana blízký.

J. Jurax 31.3.2016 2:12

No, k vytvoření nového, vnitřně svobodného,

osobnostně rozvinutého euročlověka ještě zbývá rozvrátit dosud jakžtakž fungující školství. Hlupci jsou lépe ovladatelní.

Od dob Buzkové zrušivší povinnou maturitu z matiky kráčejí jí podobní ve stejných stopách a vedeni hlubokým přesvědčením o správnosti svých pokrokových a momentálně módních teorií pokoušejí se prosadit jednu hovadinu za druhou. Mají jedno společné - nikdy si nezkusili učit na základní či střední škole.

A. Zajícová 31.3.2016 6:38

Re: No, k vytvoření nového, vnitřně svobodného,

skutečně se domníváte, že ti prosazující hovadiny jsou ročníky 1991 a méně?

J. Jurax 31.3.2016 19:56

Re: No, k vytvoření nového, vnitřně svobodného,

Nedomnívám. Jak jste na to přišla?

M. Červeňák 31.3.2016 2:09

Když mám byt či dům v oblasti

ve které se ve větším množství vyskytují etnicky odlišné osoby a nemám velkou možnost se vyhnout opravdu nežádoucímu kontaktu mezi mými dětmi a jejich potomky, pak je lepší, než je nechat otloukat, zvolit domácí formu vyučování. Jsem si NAPROSTO JIST, že znalosti mých dětí budou na mnohonásobně vyšší úrovni, než znalosti těch, kteří podlehnou tlaku a své děti obětují zmíněnému všeobecně vzdělávacímu procesu...

J. Jurax 31.3.2016 2:18

Re: Když mám byt či dům v oblasti

A zvládnete doma celou ZŠ nebo jenom první stupeň?

Není moudřejší dát děti na školu, v níž se ve větším množství etnicky odlišné osoby nevyskytují? Netvrďte, že se taková v širším okolí nevyskytne, pokud nebydlíte zrovna v Chánově.

J. Schwarz 31.3.2016 6:29

Re: Když mám byt či dům v oblasti

Pokud použijete stejné učebnice, pak potomka naučíte učivu zš mnohem rychleji doma než ve škole.

M. Berka 31.3.2016 8:22

Re: Když mám byt či dům v oblasti

Ovšem musíte na to mít čas, nemůžete při tom být v práci 12 hodin denně. Z druhé strany by Vám to měl stát kompenzovat, protože ušetří...

J. Jurax 31.3.2016 19:54

Re: Když mám byt či dům v oblasti

No, nevím - ale ptám se, zda to zvládnete jaksi vědomostně.

Ono ne každý je polyhistor s širokými vědomostmi z mnoha oborů, ze školy jste dobře dvacet let a vyučovat stylem, že vyučující je o kapitolu před vyučovaným potomkem není optimální. Takže první stupeň ano, ale druhý stupeň v plném rozsahu - nevím.

Z vlastní zkušenosti žáčka vím - pravda, je to před víc než půlstoletím - že ani profesionální pedagog s aprobací čeština není schopen plnohodnotně vyučovat na druhém stupni matematiku, fyziku nebo chemii.

D. Bokr 31.3.2016 0:52

Školství jde mílovými kroky do zadele

Od dob bývalé socdemácké ministryně školství Buzkové to jde se školstvím do pryč. Každý další ministerský dobroser přidal do systému další nesystémovou pitomost. A to nemluvím o tom, že dříve učitelé učili slušné děti slušných rodičů, později učili neslušné děti slušných rodičů a dnes učí neslušné děti neslušných rodičů. Já bych opravdu učitelem nemohl být ani náhodou, protože bych určitě skončil v kriminále. To co ti parchanti ve škole předvádějí, to je opravdu za čarou. A učitel se nemůže ani zhnuseně podívat, natož pak aby na ty parchanty vztáhnul ruku.

Z. Lapil 31.3.2016 0:48

Relativní nesouhlas

Nesouhlasit s domácím vzděláváním z důvodu nedostatečné socializace mám za hloupé, protože školní třída je "věkově monotónní" záležitost. Kolik takových sociálních skupin existuje?

Znám rodinu, kde doma vzdělávané děti jsou - stejně jako jejich rodiče - sociálně velmi schopné a aktivní. Znám rodinu, kde děti chodí do školy, ale nejezdí na školní výlety, nezúčastňují se narozenin spolužáků, nelze je dostat na návštěvu a nelze se k nim na návštěvu pozvat. Nevím přesně proč, rodiče si to prostě nepřejí. Co myslíte, které z těch dětí jsou sociálně trénovanější?

Základní otázka totiž zní: jaké vzdělání pro děti chceme? Takové, které dává současná škola s lavicemi a výkladem a zkoušením, to je "nechť každý umí (viz seznam)", nebo takové, že každé dítě dostává maximální podporu podle toho, co potřebuje? To druhé klasická škola moc neumí, Neff se v ní ani pořádně nedozví, že existuje sci-fi a blb vypadne ze systému, ať už do zvláštní školy nebo jako "čtyřkař z milosti". Nezapomeňme: jednou z hnacích sil lidstva (pan Janyška promine) je otázka: Co se stane, když zmáčknu tenhle knoflík? Aneb lidé, a děti zvláště, jsou bytosti zvědavé. Krmit je předvařenými znalostmi proto není třeba.

Pointa? Skanduji: Svo-bo-du, svo-bo-du. Aneb je prima, když stát staví silnice a pečuje o ně, ale není prima, když říká "nastupte si do autobusů, všichni pojedeme stejnou rychlostí na stejné místo". Ze svobody se stane nuda. V čem je klasická škola jiná?

Ostatně myslím, že monopol, notabene státní, je vždycky extrémně podezřelá záležitost..

J. Jurax 31.3.2016 2:01

Re: Relativní nesouhlas

Píšete hezky, obsáhle, ale po mém soudu jste trošku mimo. Nemohu s Vámi souhlasit.

Ad druhý odstavec - jistě. ale jiní znají příklady přesně opačné; obé trpí chybou malých čísel. Statistiky (patrně) nejsou. Osobně si myslím, že běžní rodiče mohou s odřenýma ušima zvládnout vyučování prvního stupně ZŠ; a to neuvažuju potřebný čas, ale jen vědomosti. Někteří vzdělanci pak i druhý stupeň, i když o tom trochu pochybuju - ono metoda být v učebnici o kapitolu dál než dítko, které mám vzdělat, není optimální a opravdu málokdo je tak širokospektrální vzdělanec, aby pobral češtinu s rozborem větným, přírodopis, chemii, fyziku, matiku a dějepis. A maximální podpora toho co dítě potřebuje? Dítě potřebuje především znát základní penzum vědomostí obvyklé v dané společnosti, aby mohlo v této společnosti rovnoprávně existovat a nebylo hned zpočátku handicapováno nevědomostí - v tom budiž maximálně podporováno - a pak, má-li na to, i něco navíc. K tomu je dobrá DOBRÁ škola a ne nějaké experimenty. Tohle naopak klasická škola umí. Je pravda, že se v ní v literatuře nepřednáší scifi ani detektivky či haiku, ale to jest zájemci ponechat na samostudium. Ovšem žáček by měl mít povědomí o české klasice a o trojčlence, zajímají-li jej množiny a literatura řekněme francouzská, opět samostudium.

"Co se stane, když zmáčknu tenhle knoflík? ... Krmit je předvařenými znalostmi proto není třeba." No, předvařená znalost neuškodí, naopak předběžné vědomosti jsou žádoucí, aby zvědavec nezmáčkl čudlík a nespustil tak děje, které neumí zvládnout. Co se stane, když hodím zapálenou sirčičku do do sudu s benzínem nejlépe stojícím na přímém slunci v horkém letním poledni? Předvařená znalost též zamezí, aby svobodný jedinec podoben strýci Františkovi za cenu nezměrného intelektuálního úsilí a značných osobních obětí objevil trakař.

Pointa? Svobodu lze dopřát až těm, kdo chápou, co svoboda je, a chápou odpovědnost z ní vyplývající. K tomu je třeba je vzdělat.

A analogie s autobusy je zjevně nepřípadná

Z. Lapil 31.3.2016 7:35

Re: Relativní nesouhlas

Děkuji za hezkou a dlouhou reakci. Druhý odstavec byl reakcí na Astonovo (a dalších, samozřejmě) zjednodušení !bez školy není sociálního života". Uvedl jsem dva příklady, kdy to neplatí.

Zabývajíce se průměrem vynecháváme extrémy. Povinná školní docházka má ohromnou spoustu kladů, i když si dovedu představit mnohá vylepšení včetně - sociálně experimentálně inženýrského a proto strašidelně riskantního - zbourat a postavit znovu. Nepochybuji, že pro naprostou většinu rodin je kolektivní škola to nejlepší, co můžou dostat, a to z důvodů zřejmých. A nepochybuji, že taková škola bude příštích xxx let základem, na kterém vzdělávání stojí. Straší mě ale představa, že stát, reprezentovatelný někdy Masarykem, někdy Nejedlým (vyberte si svého oblíbence; oba zároveň to asi nebudou), jeden vybraný způsob prohlašuje za jediný možný.

Všimněte si, nezpochybňuju povinnost vzdělávat děti, zpochybňuju názor, že klasická škola je ta jediná(!) správná.

J. Jurax 31.3.2016 20:08

Re: Relativní nesouhlas

Klasická škola není jediná správná, ale je pro řekněme 99 procent žáčků i jejich rodičů ta nejsprávnější. To jedno procento jsou okrajové jevy. I když o těch procentech by se jistě dalo diskutovat, leč málokdo by v tomto punktu asi měl tvrdá, relevantní data.

A navíc mne napadá, jestli rodičové takového toho alternativního typu preferující nyní jaksi módní domácí vyučování opravdu dobře zvažují, respektive jsou vůbec schopni zvážit, co je pro jejich děti nejlepší a zda jsou opravdu schopni poskytnout jim sami dobré vzdělání.

Mně zase straší představa, že co ministr školství, to reforma školství.

Z. Lapil 31.3.2016 21:01

Re: Relativní nesouhlas

S prvním odstavcem naprostý souhlas. Snad jen že z 1% bych udělal aspoň 5% (jeden opravdu problémový žák v každé dvacetihlavé třídě?) a připomněl , že i to 1% školáků je nějakých 10 000 děcek (100 000 ročně narozených mimin krát 9 tříd ZŠ je necelý milión). To je dost lidí na to, abych je jen tak hodil přes palubu se slovy "to je okrajový jev".

Jak to zvládnou rodiče, to je samozřejmě v každém jednotlivém případě velká otázka. Spíš věřím tomu, že ochota rodičů věnovat se výuce vlastních dětí plyne spíš z poznání než z lemploviny, ale ano, je to spíš víra. Určitě ale vím, že i "domácí děti" jsou zapsány ve škole, která zodpovídá za jejich zdárný rozvoj, s rodiči (snad) spolupracuje a děti (určitě) pravidelně přezkušuje, jsouc sama intenzivně kontrolována inspekcí. VELMI důležitá je tady možnost změnit školní vyučování za domácí a naopak.

A samozřejmě: s reformami se to nemá přehánět. Z dnešního rozhovoru si odnáším zjištění, že jedním z důvodů pro "svobodné školství" je to, že si v něm nejen každý rodič, ale i každý ministr najde to své oblíbené, a proto snad nebude cítit potřebu všechno změnit.

J. Jurax 31.3.2016 22:43

Re: Relativní nesouhlas

Diplomaticky řečeno na této platformě můžeme nalézt styčné body vedoucí ke shodě.

Jenom - tím procentem, resp. Vašimi pěti procenty jsem nemyslel nutně problémové žáky ve smyslu malých grázlíků, nýbrž žáky, jimž standardní výuka nesedí z různých důvodů - třeba je pro ně příliš pomalá nebo že jsou těžcí dyslektici nebo mají specifické jednostranné velké nadání a tak podobně. No a jediné procento z celku si zaslouží nazvat okrajovým jevem, byť v absolutné to může být číslo velké - záleží na celku.

I. Dekyský 31.3.2016 2:01

Re: Relativní nesouhlas

"Znám rodinu, kde doma vzdělávané děti jsou - stejně jako jejich rodiče - sociálně velmi schopné a aktivní" - tím jste řekl všechno, co z nich vyroste si dovedu živě představit, jejich znalosti čehokoliv relevantního jakbysmet - nebo nám chcete nakukat, že z nich bude něco jiného než další bezcenná humanitní sra*ka, možná i nějací budoucí aktivisté...

Jediná gramotnost jsou přírodní vědy nevážený pane, mimo školu se tyto dětičky naučí ho*no!

Z. Lapil 31.3.2016 11:49

Re: Relativní nesouhlas

Slíbit nemůžu nic, ale humanitních sra*ek (vašimi slovy) je dost a dost i mezi absolventy klasické školy, takže přímá a jednoznačná souvislost s domácím vzděláváním tu asi nebude.

O jediné relevantní gramotnosti se domluvte, prosím, s panem Janyškou. Budu rád, sdělíte-li mi výsledek, ale soudcovat to nehodlám.

B. Hamáček 31.3.2016 0:36

Levičácká

Levičácká lůza se rozhodla, že tento svět zničí , každý prostředek je dobrý !