29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

Zpřesnění pravidel? Zakázat ten nesmysl

Povinná školní docházka se jako systém zrodila na přelomu novověku a středověku v Prusku, u nás ten princip převzala naše panovnice Marie Terezie. Školní řád zavedla v roce 1774 a skutečně povinnou školní docházku u nás zavedl Hasnerův zákon z roku 1869. Sumárně se dá říci, ta věc se osvědčila. Důkazem je světově ojedinělý řád a blahobyt panující v těch zemích, které tyto principy převzaly. Jsme teď svědky jejich demontáže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 1.4.2016 13:04

Pivoda byl u toho v roce 2004 (nikoliv v roce 2010)

Na výše zmíněné konferenci naše univerzita tehdy (na podzim 2004) nezískala vůbec žádného doktoranda z řad ůčastníků konference.

A americká univerzita, pro kterou jsem tehdy pracoval, zanikla v roce 2011, poté, co v roce 2010 její prezidentce někdo podřezal krk v Indii (blízko hranic s Pakistánem).

J. Anděl 1.4.2016 0:40

Re: Prvním předpokladem kritického racionalismu je jeho

To je jistě pravda. Jde pak ale o závěry, které z toho vyvozujete. Tak například, zda je dle vás věřící člověk (nikoliv fanatik) schopen neutrality. Že ateismus není zárukou neutrality je jasné z další podmínky další nepředpojatosti, to je jasné. Ale ta první otázka mi vrtá hlavou. Ještě jí upřesním - mám na mysli věřícího člověka, hlásícího se ke konkrétnímu náboženskému proudu, a to jak konkrétně (je křtěný křesťan katolík, muslim, žid), tak třeba jen tak, že se mu líbí, ale křtěný není.

Druhou otázkou pak je, zda je takový člověk schopen neutrality ve věcech přírodovědních. Tím myslím zcela konkrétně třeba možnost, že daný jedinec věří ve vzkříšení Ježíše a v jeho božství a v tomto bodě je předpojatý, nepřipouští variantu 50:50, což mu ovšem nijak nečiní problémy studovat vývoj člověka jako druhu, nebo třeba vlastnosti planet v jiných slunečních soustavách. Připadá vám to možné?

J. Anděl 1.4.2016 0:30

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

Dále zákon poměrně jasně definuje, za jakých podmínek může být individuální vzdělávání povoleno, za jakých podmínek může být zamítnuto nebo zrušeno atd...

J. Anděl 1.4.2016 0:28

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

Domníváte se, že domácí vzdělávání, jak je u nás formalizováno, je porušením principu povinné školní docházky?

Našel jsem si školský zákon, paragraf 40 jasně říká, že:

"Jiným způsobem plnění povinné školní docházky se rozumí

a) individuální vzdělávání, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole (dále jen "individuální vzdělávání")..."

J. Anděl 1.4.2016 0:21

Re: od 6 lety nelze nikomu vymýt mozek??????

I když na internetové diskuzi člověk nikdy neví, že? ;-)

J. Anděl 1.4.2016 0:19

Re: od 6 lety nelze nikomu vymýt mozek??????

Obávám se, že jste nepochopil můj sarkasmus. Moje chyba. Myslel jsem, že nesmysl v mé větě je tak zřejmý, že se nikdo nemůže domnívat, že to myslím vážně.

M. Prokop 31.3.2016 22:49

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

Individuálně by to nebyl problém ani dnes.

Jako zákonem daná možnost to ovšem silně sere kolektivisty.

J. Jurax 31.3.2016 22:43

Re: Relativní nesouhlas

Diplomaticky řečeno na této platformě můžeme nalézt styčné body vedoucí ke shodě.

Jenom - tím procentem, resp. Vašimi pěti procenty jsem nemyslel nutně problémové žáky ve smyslu malých grázlíků, nýbrž žáky, jimž standardní výuka nesedí z různých důvodů - třeba je pro ně příliš pomalá nebo že jsou těžcí dyslektici nebo mají specifické jednostranné velké nadání a tak podobně. No a jediné procento z celku si zaslouží nazvat okrajovým jevem, byť v absolutné to může být číslo velké - záleží na celku.

O. Roldán 31.3.2016 22:23

od 6 lety nelze nikomu vymýt mozek??????

Pane Anděli,

dětští vojáci od Afriky, přes ISIS až po Hitlerjugend Vás usvědčují z naprostého omylu.

M. Franková 31.3.2016 22:08

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

A o tom to je! Tenkrát z toho nikdo a nikde nedělal problém. Prostě bylo třeba řešit, tak se to vyřešilo!

M. Prokop 31.3.2016 22:03

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

Proč by nemělo? Přes všechny překážky je domácí vyučování s obtížemi stále možné.

M. Franková 31.3.2016 21:59

Re: Prvním předpokladem kritického racionalismu je jeho

NIC! Jinak by to vše přece dle Tebe a Hayeka již fungovalo a tedy - žádný problém! Tak do Pihele, co to sem furt pastuješ?

M. Franková 31.3.2016 21:55

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

Já jsem zažila domácí vyučování již před 49 lety. Nemoc mě upoutala dlouhodobě na lůžko. Společně - škola - rodina - já , jsme to přeskákali, a já se vrátila tam, kam uplynul čas v době mé nepřítomnosti, milosti :-))

Dnes na to vzpomínám jako na štěstí v neštěstí. Jenže fungovalo by to dnes?

K. Janyška 31.3.2016 21:54

Re: Prvním předpokladem kritického racionalismu je jeho

V praxi úplně všechno... Dzp.

M. Franková 31.3.2016 21:52

Re: Prvním předpokladem kritického racionalismu je jeho

Jo, řeč o praxi ano, ale v praxi nic!

K. Janyška 31.3.2016 21:35

Re: Prvním předpokladem kritického racionalismu je jeho

Kolikrát ti mám říkat, že není nic praktičtějšího, než platná teorie. A kompozitivní teorie se nezabývá ničím jiným, že tím co lidé ve skutečnosti a zejména proč dělají. Není to žádný nový vymyšlený návod na nové lepší zítřky podle nových umělých not. Ona jen stanoví to, čeho by se měli vyvarovat, aby nenaráželi na neosobní podstatu toho, co je stvořilo a řídí. Tedy, je to zásadně řeč o tzv. praxi... Dzp.

K. Janyška 31.3.2016 21:29

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

Povinná školní docházka není žádná unifikace, ale společný technický předpoklad pro další neunifikaci jednotlivců... Dzp.

M. Prokop 31.3.2016 21:12

Re: Ahóój... Kykčův ocásku...

To jste sledoval TV nepozorně. Sám sebe navrhl nějaký Hájek, ne Klaus.

M. Prokop 31.3.2016 21:11

Re: Tentokrát je Astonův pohled...

Stručně řečeno, Aston trochu (dost) "ulítl". Unifikace není cesta k pokroku.

J. Švub 31.3.2016 21:05

Tentokrát je Astonův pohled...

...příliš zjednodušený.

Ve hře mohou být i jiné motivy pro domácí vzdělávání. Třeba zdravotní.

Naše dcera mohla díky domácímu vzdělávání absolvovat bez ztráty roku na základní škole 5. třídu s extrémním zdravotním handicapem, na který by byla každá inkluze krátká...

Že dokážeme každou dobrou myšlenku dříve či později zmarnit a zneužít pochybným úmyslem, to je známé už po tisíce let, co je člověk člověkem. Bylo by ale hodně nerozumné jenom kvůli tomu dobré myšlenky radši vůbec nerealizovat.

Z. Lapil 31.3.2016 21:01

Re: Relativní nesouhlas

S prvním odstavcem naprostý souhlas. Snad jen že z 1% bych udělal aspoň 5% (jeden opravdu problémový žák v každé dvacetihlavé třídě?) a připomněl , že i to 1% školáků je nějakých 10 000 děcek (100 000 ročně narozených mimin krát 9 tříd ZŠ je necelý milión). To je dost lidí na to, abych je jen tak hodil přes palubu se slovy "to je okrajový jev".

Jak to zvládnou rodiče, to je samozřejmě v každém jednotlivém případě velká otázka. Spíš věřím tomu, že ochota rodičů věnovat se výuce vlastních dětí plyne spíš z poznání než z lemploviny, ale ano, je to spíš víra. Určitě ale vím, že i "domácí děti" jsou zapsány ve škole, která zodpovídá za jejich zdárný rozvoj, s rodiči (snad) spolupracuje a děti (určitě) pravidelně přezkušuje, jsouc sama intenzivně kontrolována inspekcí. VELMI důležitá je tady možnost změnit školní vyučování za domácí a naopak.

A samozřejmě: s reformami se to nemá přehánět. Z dnešního rozhovoru si odnáším zjištění, že jedním z důvodů pro "svobodné školství" je to, že si v něm nejen každý rodič, ale i každý ministr najde to své oblíbené, a proto snad nebude cítit potřebu všechno změnit.

M. Franková 31.3.2016 20:53

Re: Prvním předpokladem kritického racionalismu je jeho

Nu, tak jsi se zase vysemenil. Jsi konečně ukojen?

Teorie je fajn, hoď to do praxe, pak budeš na tu medaili.

V. Kusý 31.3.2016 20:50

Re: ASI SE NAVRHNU NA STÁTNÍ VYZNAMENÁNÍ

A navíc při jeho inteligenci od prvního dne života!

R. John 31.3.2016 20:38

Ahóój... Kykčův ocásku...

... ten lump se navrhnul sám na vyznamenání a na tebe se vykašlal... je to nevděčník... měl bys na něj něco za trest prásknout...:-)

S. Lazárek 31.3.2016 20:33

Re: ASI SE NAVRHNU NA STÁTNÍ VYZNAMENÁNÍ

V dětství se pomočoval i Einstein trumpeto.

P. Novák 31.3.2016 20:32

Re: ASI SE NAVRHNU NA STÁTNÍ VYZNAMENÁNÍ

Šišlal Řihošek. Nárožný taky, šlo o Řihoška! "Koupím ti malej míček a fadu lefkljch fkel, od fejfu banky klíček, tak fo víf eftě byf chtěl."

A. Trick 31.3.2016 20:29

Re: ASI SE NAVRHNU NA STÁTNÍ VYZNAMENÁNÍ

Cítíte se plně zdráv? Nepomočoval jste se v dětství?

A. Trick 31.3.2016 20:28

Re: ASI SE NAVRHNU NA STÁTNÍ VYZNAMENÁNÍ

Znal jsem jej osobně, jak jinak.

V Gůglu jsem našel chybu. Nenarodil se v Brně, ale v Jimlíně. Za Rudou hvězdu Brno hrál jako voják zvs.

K. Janyška 31.3.2016 20:28

Prvním předpokladem kritického racionalismu je jeho

neutralita. Náboženský fanatik nebo jinak předpojatý člověk, zejména ve věcech společenskovědních, ho nikdy nemůže dosáhnout a není ho schopen. Každý se musí, prostě musí, zbavit jakýchkoliv apriorních zásad a pak teprve může dosáhnout myšlení kritického, které dovoluje vyloučit jakoukokoliv eventualitu a zároveň pracuje jen s prověřenými fakty. Víra nemá co v kritickém myšlení podledávat.

Spravedlnost, mír, svoboda a ostatní nejvyšší lidské hodnoty a technické nástroje přívlastků nesnášejí. Slovo kritický v tomto smyslu není přívlastek určující vlastnosti myšlení, ale jeho nezávislot na předsudcích a zároveň závislost na věcech prokázaných... Dzp.

S. Lazárek 31.3.2016 20:26

Re: ASI SE NAVRHNU NA STÁTNÍ VYZNAMENÁNÍ

Prosím Vás, napište škemrovi, že to prý byla Šebánkova inspirace jedním chomutovským hokejistou nebo nedá pokoj.....:-)