1.7.2024 | Svátek má Jaroslava


Diskuse k článku

Zpřesnění pravidel? Zakázat ten nesmysl

Povinná školní docházka se jako systém zrodila na přelomu novověku a středověku v Prusku, u nás ten princip převzala naše panovnice Marie Terezie. Školní řád zavedla v roce 1774 a skutečně povinnou školní docházku u nás zavedl Hasnerův zákon z roku 1869. Sumárně se dá říci, ta věc se osvědčila. Důkazem je světově ojedinělý řád a blahobyt panující v těch zemích, které tyto principy převzaly. Jsme teď svědky jejich demontáže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novotny 31.3.2016 10:38

Ještě k domácímu vzdělávání

V mnoha zemích začínají výuku dříve, než v ČR. Spousta dětí již v 5ti v pohodě zvládá písmena, čtení i psaní, je to nejlépe vidět na mladších sourozencích, ti většinou už čtou, když jdou do první třídy. Takže pokud je dítě připraveno na učící podněty v pěti letech, co s ním? I kdyby dostalo psychologický posudek, že je v poho do první třídy, tak tam bude nastupovat se sedmi či osmiletými a zažije si peklo.

Pokud je dítě připraveno přijímat učící podněty a nedostane je, tak zakrní a je vychováno k průměrnosti. Na průměrnosti je bohužel naše skolství postavené.

J. Anděl 31.3.2016 10:59

Re: Ještě k domácímu vzdělávání

Řešením je zřízení nulté třídy (resp. první od pěti). Jenomže zde budou děti, které ještě v pěti ready nejsou. Ty to budou mít těžké, pokud to bude povinné. A pokud to bude dobrovolná nultá třída, co si pak počít ve třídě první, kde se sejdou nulťáci s nenulťáky?

Žádný systém nemůže asi uspokojit všechny, jeho cílem by mělo být uspokojit většinu a zničit co nejmenší menšinu (třeba tím, že jim umožní individuální vzdělávání). Průměrnost je asi jeho prapodstatou. Záchrana jedinečnosti je na člověku samotném, v dětství na jeho rodičích. Různé vzdělávací individuální programy tomu samozřejmě mohou pomoci. Ale je to systém, ten vždycky trpí nešvary, spočívající v tom, že se v něm všemožní chytráci snaží uplatnit své "geniální" představy. Takže z mého pohledu je méně někdy více. Začnete s dobrým úmyslem a najednou tu máte hydru, na jedné straně vzdělávající v technikách análního sexu a na druhé straně popularizující islám.

J. Novotny 31.3.2016 11:21

Re: Ještě k domácímu vzdělávání

Nevím, dříve se chodilo v šesti, odklad vyjímečně. Byly matematické třídy, jazykovky (stále jsou), ale nebyla nesmyslná devítka, tedy byla pro ty, kteří opravdu nestíhali.

Teď je to takové rozplizlé, kočkopes, ale třeba je matika od Hajného, abych si jenom nestěžoval.

Problém je, že společnost posunují vyjíměční, ne průměr. Vyjímeční dokáží vybudovat Apple, Microsoft, či Nokii. Průměr, který kouká, kde co ochcat, to nedá.

J. Anděl 31.3.2016 11:26

Re: Ještě k domácímu vzdělávání

Možná máte , zatím nevím moc, jak to dneska ve školách vypadá, teprve začínáme. Ale domnívám se, že Apple a jiné budou vznikat i bez zvláštní snahy vzdělávacích referentů. Někdy možná jim navzdory :)

V. Novák 31.3.2016 12:26

Re: Ještě k domácímu vzdělávání

Devítka byla v době, kdy většina dětí šla do učení, někteří na průmyslovky a jen ty skutečně studijní typy na gymnázia. Pak se devítka zrušila, osnovy se přizpůsobily tomu že vyložit je třeba v 8 třídách - ovšem zavedla se povinná desetiletá docházka, kde ty zbývající dva roky absolvoval každý - tu v učňáku (zedníci jen ty dva roky), v učňáku normálním čtyřletém, s maturitou, nebo na střední škole.

Osnovy byly nastavené tak, aby bylo možné přejít mezi školami, nejvýš s rozdílovými zkouškami a jedním rokem navíc.

Dneska není reálná prostupnost ani mezi základními školami v jednom městě...

M. Košařová 31.3.2016 10:27

Domácí vzdělávání často nahrazuje školní výuku

Některé děti mají ve škole problém zvládnout výuku. Pak dochází k situacím, že rodiče doma po večerech dělají co mohou, aby dítě naučili školní učivo, aby je pak ve škole z toho mohla paní učitelka vyzkoušet. Jistě každý z vás zná takový případ ze svého okolí. Je to dobře nebo špatně, že učitelky neumí děti naučit školní látku, ze které je potom zkouší a považují za samozřejmé, že rodiče doma za ně dělají jejich práci?

P. Hlosta 31.3.2016 10:33

Re: Domácí vzdělávání často nahrazuje školní výuku

O tom píši níže panu Novotnému, že nám je vlstní systém DOD - Dodělej doma. ;-))

J. Chaloupka 31.3.2016 10:52

Učitelky neumí naučit školní látku - k tomu podotýkám,

že umět někoho něco naučit je talent svého druhu a z toho důvodu by měly být na pedagogických školách talentové zkoušky. To poznáte po deseti minutách, jestli tam talent je nebo není. Jinak totiž nepomohou ani tři vysoké školy.

V. Novák 31.3.2016 11:03

Re: Učitelky neumí naučit školní látku - k tomu podotýkám,

To by ovšem učitelské povolání taky muselo být přitažlivé, aby byl převis zájemců a bylo z čeho vybírat.

Bohužel, vybrat si "kariéru" učitele, znamená u nás být doživorním nuzákem a v poslední době i otloukánkem.

Z. Lapil 31.3.2016 12:12

Re: Učitelky neumí naučit školní látku - k tomu podotýkám,

Tolik bych to nedramatizoval. V každé profesi, učitele, inženýry a spisovatele nevyjímaje, existuje základna průměrných, z níž vyčnívají sem tam blb a sem tam génius.

O. Uživatel 31.3.2016 10:56

Uživatel požádal o vymazání
V. Novák 31.3.2016 11:07

Re: Domácí vzdělávání často nahrazuje školní výuku

Učivo je nastavené tak, aby většina dětí stíhala. Dnes jsou snad dokonce zrušené i domcí úkoly, že prý proti lidským právům.

Kdo nestíhá, tomu je třeba pomoci. A mohou pomáhat rodiče, zvládnou-li, nebo můžou potomkovi zaplatit kondice. V Japonsku je běžné, že dítě jde ze školy na doučování a ty které nestíhají, i na doučování doučování. kantoři si z oho udělali dobrý kšeft.

To v ČR je zase zvykem kantora před prázdninami vyhodit, ať jde na podporu a k 1. září zase přijmout.

O. Uživatel 31.3.2016 11:14

Uživatel požádal o vymazání
V. Novák 31.3.2016 14:02

Re: Domácí vzdělávání často nahrazuje školní výuku

Tak měly být. Zaregistroval jsem debatu - velmi zaumně bylo uakzováno, jak je to nelidské a kromě toho nespravedlivé...

V. Vaclavik 31.3.2016 10:22

FUJ

A jeste jednou FUJ!

V. Vaclavik 31.3.2016 10:53

Re: FUJ

Jeste me napadlo, jak trefne se Neff strelil do nohy, kdyz si stezuje na to, ze gramatika dnes kulha, ovsem za skolsky kolektivisticky establishment se postavi celou svou vahou, domaci nejlepe zakazat, vsak uz jsem jinde psal, skrabni je a ukaze se rudy zaklad prakticky vsude kam se clovek vrtne.

J. Novotny 31.3.2016 10:19

Proč by nemohli rodiče děti vzdělávat sami?

Při kvalitě některých spádových škol se rodičům ani nedivím. Ta naše není úplně špatná, ale když mi dítě při úkolu vyrobí skelný pohled, vypne hlavu a podle mého výrazu odhaduje odpověď, tak mám strach, co z něj to naše školství vyrobí.

Znám příklady z domácího vzdělávání, ty děti to bavilo, sami si dohledávali informace, dělaly projekty a díky tomu si to i pamatovaly déle, než do termínu písemky.

Není to pro každého, ale proč nenechat volbu? Co se týče sooustavnosti a pracovitosti je určitě domácí vzdělávání lepší. Co se týče kontaktu s okolím, tak tam má domácí vzdělávání problém, který musí kompenzovat jiným než školním kolektivem.

P. Hlosta 31.3.2016 10:29

Re: Proč by nemohli rodiče děti vzdělávat sami?

On je zásadní problém v tom, že současnost se vyznačuje systémem DODO - Dodělej doma. To si zakoupíte nábytek a doma si jej složíte, ve škole se žák dozví, na které stránce najde informace a zadání úkolů a doma si tak doplní vědomost, na zahradu si zakoupí satbu a setbu a z návodu se doví, jak to udělat, aby se urodilo. Výsledky takového DODO pak jsou ukazatelem, jak dotyčný je schopný se uplatnit. Jsou i tací kutilové, co jsou si schopni z návodů opravit auto, postavit barák, vypěstovat úrodu, ovládnout teorii SŘLI, ba i vyčistit komín. České ručičky jsou výsledkem tohoto DODO, které bylo přes půlstoletí uplatňované v naší tak přizpůsobivé společnosti, že je nezdolatelená ani upřímně to myslícími politiky!

;-))

S. Lazárek 31.3.2016 10:18

U nás doma je to nějak nahraně

Žádný z mých synů není ani rolníkem ani dělníkem, na velmi potřebnou popelařinu jsem taky žádného z nich nezlomil, nicméně ten mladší má tendence stát se nepoužitelným salónním intelektuálem, anžto studuje na FF UK. Slibuji všem daňovým poplatníkům, kteří se spolupodílejí na jeho netechnickém vzdělání, s jehož uplatněním bude mít v budoucnu asi trochu problém, že se postarám o to, aby ty prachy zbůhdarma neprokrákal v nějaké pražské kavárně, když mohl klidně někde makat ve fabrice na směny a byl tak systému mnohem užitečnějším......:-)

P. Hlosta 31.3.2016 10:21

Re: U nás doma je to nějak nahraně

Ona má UK v čele bývalého komunistu. Nemá to vliv na nic. Na vás také ne, že? ;-))

S. Lazárek 31.3.2016 10:28

Re: U nás doma je to nějak nahraně

Když na nic, tak ani na mně ne, to dá rozum, pane Hlosto.

P. Hlosta 31.3.2016 10:32

Re: U nás doma je to nějak nahraně

Mnohým absolventům FF UK to ale dalo hodně do jejich levicového pojetí světa, nebo alespoň k potřebě vnímat svět ideologicky ber kde ber. ;-)

S. Lazárek 31.3.2016 10:37

Re: U nás doma je to nějak nahraně

Nevím jakou katedru jste tam studoval Vy, ale nic z toho co píšete, mi syn doma nehlásí. Možná to za Vás bylo jinak, nevím.

O. Uživatel 31.3.2016 10:59

Uživatel požádal o vymazání
V. Novák 31.3.2016 11:12

Re: U nás doma je to nějak nahraně

I na FF UK se dají studovat potřebné obory. Třeba arabistika je potřebná velmi - a bude čím dál tím víc.

Zato antropologie komiksu je k... - však víte.

J. Vobr 31.3.2016 10:06

KALOUSKOVY ALKOHOLICKÉ ZKRATKY aneb Páter Plojhar

KALOUSEK TO "VYARGUMENTOVAL" KLASICKY:

Autor: J. Vobr Datum: 31.3.2016 9:35

Předseda TOP 09 odchod Lukši uvítal. „Je to od něj velmi hezké a vítám to. On se nikdy netajil svou proruskou orientací a sympatiemi k Bloku proti islámu,” řekl Novinkám Kalousek.

______________________________________________

Tu-ááá.

P. Hlosta 31.3.2016 10:16

Re: KALOUSKOVY ALKOHOLICKÉ ZKRATKY aneb Páter Plojhar

Přeceda Kalousek má argumentační svrchovanost! Jeho argumenty nesmí být napadány, neb on je vyznamenaný EU! Svou stranu si rozvracet nedá. Když vykročili do ulic občané s Tibetskou vlajkou, dal se jim v průvodu do čela. Policie však nepochopila výzvu doby a nepřidala se na Kalouskovu stranu. Což je Kalouskovi nepochopitelné a bude v Parlamentu protestovat. Tím se povýší Tibetským obhájcům jejich protest na oficiální rovinu. Kalousek bude tak mít zásluhu na boji proti mezinárodnímu teroru a pendrek kšeft z Číny. Obětoval se!!!

;-))

J. Vobr 31.3.2016 10:02

JAN ÁMOS JANYŠKA - zachránce české vzdělanosti !!!

Je třeba učit jen kompostovku .... a budeme všichni letadlo !!!

________________________________________________

:-)))

:-)))

J. Hejna 31.3.2016 9:47

Nemáte pravdu

Že mnoho lidí neumí přechodníky, s tím je nutno souhlasit, ale že je umíte jenom vy?

Nejste trochu nabubřelý?

K. Janyška 31.3.2016 9:41

Ano, Astone, řád je základem dobra. Ten, který dokáže

řídit tzv. společenství, já říkám občanstvo a popletové společnost, tedy řád samovzniklý lidskou aktivitou, ne jejich záměry, tedy řád spontánní, je přímo předpokladem pro správnou spořádanost lidí. A právě tomu vyhovuje, že lidé jsou povinně vzděláváni v základních technických věcech, které jsou nutné pro co možná nejzručnější ovládnutí mechanismu adaptace na řád a jeho neefektivnějšího užití právě školami poučenými jednotlivci.

To je však jen část pravdy o školách. Ta druhá je dolsova a až děsivá. Ony totiž učí lidi spontánní řád nerespektovat, lépe řečeno, neučí je o něm vůbec a vtloukají žákům do hlav pravý opak toho, co by měly dělat. Přesvědčují je, že lidský svět lze zorganizovat a všechno vzdělání tomuto omylu podřizují. Stávají se tedy destruktorem uspořádanosti lidského světa a doslova v tomto smyslu největší škodnou, jakou si jen lze představit.

To se musí změnit. Je to směšné, tragické a zločinné zároveň. Je to jeden ze základních zločinů lidstva na sobě samém, o kterých tady stále píši. Zdá se dokonce, že ten největší vůbec... Dzp.