29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

Otvírák na oči

Protože všechno zlé je k něčemu dobré, aspoň se to tvrdí, zkusme najít něco pozitivního na situaci na našich silnicích a najmě pak na dálnici D1, spojující českou a moravskou metropoli. Šéf dopravní policie o situaci jednal s ministrem dopravy. Jako obvykle, když stát pro občany nic zásadního a konkrétního nedělá a dělat nehodlá, dostane se občanovi ujištění, že „situace je monitorována“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ivan Nový 20.12.2005 12:13

Jardo Musile,

trh se trefí lépe, protože má informace o tom, kam se cíl pohybuje, kdežto byrokrat střílí na cíl, který už mezitím přestal existovat :-)
Ivan Nový 20.12.2005 12:09

Čumile vysvětlení je jednoduché,

výrobek X můžete prodat za cenu Y určenou trhem. A máte náklady kromě na ruku vyplacených mezd, materiálu, odpisů a dopravy, které vám předepisuje stát - DPH 19%, odvody za zaměstnance (skrytá daň ze mzdy), a další skryté náklady vynucené eurokraty . Časem, jak sociální stát bytní vám stát ukrajuje stále více a více. To by sice šlo, ale problém je v tom, že stát nemá žádný nástroj, kterým by mohl efektivně změřit vaši produktivitu práce a těmto informacím přizpůsobit míru sociálna. Takže jaká je reakce systému? Šetří se kde se dá, třeba na těch zimních pneumatikách. Stát se chová podobně, neškrtá své prodejní náklady - pastelkovné, míru sociálna - ale šetří na zimní údržbě silnic ... Výsledek znáte :-)))
Bubik 20.12.2005 12:08

Re: Re: trošku jiný pohled

zničené dálnice a ostatní silnice, životní prostředí nebo zpomalení, či občas i zastavení dopravy a podobné škody jsou sice nepříjemné, ale když se s tím nebude nic dělat, tak to nic nestojí. Kdežto příjem v penězích je prostě příjem v penězích, a ty se dají použít třeba na ty pastelky pro voliče. Stejně vláda postupuje s nájemným - vnitřní dluh na bytové výstavbě klesá pomalu, protože majitelé (a to jsou zejména obce) nemají peníze na generální opravy. Ale hlavně že nájemníci - voliči - mají nízké nájemné. Že se časem ty silnice rozsypou úplně, to už bude buldozer na zaslouženém odpočinku.
Jarda Musil 20.12.2005 12:08

Re: Čumile to jsou kupecké počty,

ovšem stejně musíte připustit i opačné tvrzení - že v trhu je i vyšší pravděpodobnost že se netrefí - jinak by trh byl asymetrický - a to rozhodně nemůže - to by Vám Hejkal vyčinil ...
Jura Jurax 20.12.2005 12:05

Re: pro Kantora

Ministr je s prominutím vůl - a když jeho papalášvagón jede po D1, tak asi chrní - jinak by nemohl vypustit z huby takovou hovadinu, jako rozšířit dálnici po celé délce na 6 pruhů. Inu politik - nerozumí tomu, ale velí tomu; nese ovšem pouze politickou odpovědnost - to jest prakticky žádnou ....
Jura Jurax 20.12.2005 11:58

Re: Re: Re: Re: vnucujete vládě, aby řešila zrovna tu Vaši potřebu Ladislave - ad pastelky

Je to výsostně důležitější úkol pro vládu, než dopravní infrastruktura země?
 
Je, neboť pastelky vidí každý vůl - a volí, jak zde již někdo trefně napsal. Kdežto silnice etc. jsou věc dlouhodobější, vyžaduje to úvahu a přemýšlení - čehož vůl není schopen, neboť jeho horizont nesahá za plný žlab dnes - a není to tak nárazově vidět.
 
A hlavně - výsostně nejdůležitější úkol pro vládu - přesněji vládnoucí stranu či strany - je udržet se u koryt ... nějaká infrastruktura či co je jim u zadele, kdežto kdyby je nezvolili ... hrůza pomyslet!
Jarda Musil 20.12.2005 11:57

Re: Re: Re: Re: Re: Re: vnucujete vládě, aby řešila zrovna tu Vaši potřebu Ladislave

Už jsem chtěl tohle vlákno ignorovat ... poněkud mi to zase připadá jako Werichovo popisování vztahů mezi ním a jeho manželkou ... ona rozhoduje o drobnostech a on o velkých věcech - a o tom, co je velká věc a co je drobnost rozhoduje ona   (já to trochu upravil, aby to bylo kratší).
Béda 20.12.2005 11:56

Pane Klein,

za prvé, placeno to nemám. Stejně tak bych já mohl namítat, že to má placeno pan Nový. Nenamítám, v rámci demokracie. Posledním příspěvkem jsem chtěl říct, že vláda se chová pragmaticky, i když, i dle mého názoru poněkud nekorektně a dalo by se říci tím pastelkovným i nemorálně. Ovšem, a to zdůrazňuji, demokraticky (co není v demokracii zakázáno, jest dovoleno - to je přeci především pravicové heslo). Čili, až zvítězí drtivým způsobem pravice (díky tomu, že si většina voličů uvědomí, jakáže to je volovina, ty pastelky, může pastelkovné zrušit. Tož tak. Můžete zhusta nesouhlasit, ale chtělo by to raději nějaké argumenty, ne pouze osočování. To okolo Hájka nejsou srandičky, ale v podstatě to, co tvrdí pan Nový.
martin 20.12.2005 11:54

Re: Jak dlouho byl Aston zapadly na dalnici?

Nejenom Norové, každý Valach se směje, když po celodenním padání a odhazování a přejíždění a prohrabování si sedne ke zprávám a vidí někde pět a půl centimetru s kalamitou.
eTony, 20.12.2005 11:54

Re: Kamióňáci způsobují většinu problémů ale za užívání dálnice prakticky neplatí.

třetina ? No i kdyby, co je na tom divného ?
Jarda Musil 20.12.2005 11:51

Re: rozšíření

... a proč bychom se my Češi měli poučit - my se vydáme svojí českou cestou ... jako už mnohokráte, abychom zjistili, že nikam nevede - ale určitě se dost zodpovědných napakuje - a vo to de !
Čumil 20.12.2005 11:51

Re: Čumile to jsou kupecké počty,

Ale pane Nový, vy neodpovídáte na mou otázku! Přeji si, abyste mi vysvětlil, jak souvisí stát sociálních jistot s nedostatkem zimních pneumatik na nákladních automobilech. A vy tu plácáte cosi o pastelkách za směšných 300 melounů. Prosil bych znova a bez zahýbání za roh. Díky!
Béda 20.12.2005 11:50

Re: trošku jiný pohled

P. P., dovolil bych si poněkud nesouhlasit v tom bodě, že především ty zahraniční transitní kamiony nám zdaleka nepřinášejí daňově takové efekty, jako přímé (zničené dálnice a ostatní silnice, životní prostředí) nebo nepřímé (zpomalení, či občas i zastavení dopravy a podobně) škody.
šimon klein 20.12.2005 11:49

Re: Re: Čumile to jsou kupecké počty,

Bédo - vstupuji Vám do debaty, ale je jaxi veřejná: co jste chtěl svým posledním příspěvkem říci? Informaci o výhodnosti pastelkovného? - to máte I. Nového za troubu? nebo to obhajujete ? - zhusta s vašimi příspěvky nesouhlasím, ale za takového naivu vás nepovažuji (pokud tu obhajobu nemáte danou jaxi pracovním příkazem, to je pak jiná).
No a v takovém případě se ptám - pokud to neobhajujete, připadají vám to rozumně alokované peníze??
Skoro bych to považovat za důležitější, než srandičky okolo Hájka a Kajana.....
Jura Jurax 20.12.2005 11:45

Re: Re: Re: Hned po ránu ...

S těmi povodněmi - že jsme nenadávali, že vláda pro nás nic nedělá - inu, jsme zvyklí, že vláda nic nedělá - tedy kromě hovadin, a taky nešlo o matku měst, nýbrž jen o moravské provincie - a pravdaaláska Havel, vznášeje se ve vrtulníku nad tou spouští, z hlubin své moudrosti zahovořil, že je dobře, že voda vzala ty staré, škaredé domky z vepřovic - aspoň si lidi budou moci postavit nové, pěkné, moderní; když brala povodeň Karlín, tak už zaplať bohové mlčel.
Ale k věci - s tou padesátkou je to složité. Jsou mnozí, co opravdu umějí jezdit; ještě víc je těch, co si myslí, že umí jezdit - hřbitovy, úrazovky, rehabilitační ústavy včetně toho kladrubského pro vozíčkáře jsou jich plné - a dost je taky těch, co si nemyslí, že umí moc jezdit - a zpravidla právem. Přesto i tito opatrní, začátečníci, z Vašeho pohledu neschopní nebo snad jen méně schopní musí občas vyjet, i když je namrzlo, leje, sněží a tak podobně. A pak moudře jedou opatrně, jsouce si vědomi svého handicapu, neboť si nechtějí rozbít hubu a zničit auto, které mimochodem stojí nezanedbatelný peníz. Pravda, zpomalují provoz, vytvářejí kolizní situace - ale jen pro hlupce, co je neumějí bezpečně předjet (i to je součást oné dovednosti, kterou vzýváte a kterou se snad i chlubíte), kteří nedorostli dosud na to, aby si trpělivě počkali na bezpečné místo k předjetí, hlupce, kteří si už nepamatují, že se taky kdysi taky křečovitě drželi volantu a vyděšeně sledovali ručičku tachometru blížící se k padesátce, než získali praxi.
Totiž jen zcela vyjímečně jedeme k ohni, do porodnice nebo uzavřít obchod za stamilióny, který by nám utekl, přijeli-li bychom pozdě.  Kdykoliv jindy nás pár minut takříkajíc nezabije - ale jejich ušetření nás zabít může.
Ono to tam, kde se jede osmdesát, ještě neznamená, že je to právě ta správná rychlost; ono na dálnici se taky jede 130 (a víc), a když něco, tak to jenom bouchá ..
medv 20.12.2005 11:45

rozšíření

Podobný problém řešili před lety v Angilii - co s zvěčně ucpanou dálnicí. Omlouvám se , ale nevím přesně která to je. Jen vím, že vede do Londýna. Rozšiřovali a rozšiřovali a ... a výsledek. Osmiproudová věčně ucpaná dálnice. Jsou kritizováni, za to, že kdyby místo rozšíření udělali oddělené pruhy pro hromadnou dopravu a dopravu dotovali, aby se snížilo jízdné, budou lidi jezdit s ní. Ale cesta hromadnou dopravou je nyní dražší, než cesta autem. Autobusy také stojí v té zácpě a ruší se linky pro nezájem. Vypadá to podobně a můžeme se takto podívat do budoucnosti. Pokud se bude rozšiřovat a rozšiřovat, tak dopadneme stejně. Podívejte se jaká nařízení vydává Londýn, aby po něm nejezdilo tolik aut. A počátky byly stejné jako teď u nás. Přitom Anglie není tranzitní země. Proč se občas někdo taky nepoučí z toho jak to funguje jinde.
Béda 20.12.2005 11:32

Re: Čumile to jsou kupecké počty,

Ivane Nový, obdobně jako včera:
Pastelky zajistí možná několik stovek tisíc voličů.
Stejné peníze do dálnice zajistí (možná) několik tisíc voličů.
Pro jistotu, jako včera: Mne se pastelky (bohužel) již netýkají.
medv 20.12.2005 11:31

Re: Re: Pane Musile ... Gaussova křivka

Doplňte si znalosti ze statistiky. Má podobný průběh těm křivkám, které se vám líbí - od kraje do polovičky při pohledu shora na stojící dobře vyvinutý objekt.
DH 20.12.2005 11:30

Re: Re: Re: kiraste,

Chtěl jste radostný výkřik nad mýtným, máte jej mít: Je to totiž jediný opravdu objektivní způsob, jak zpoplatnit užívání silnic. Pak by nedocházelo k absurdním situacím, kdy obyvatel jižních Čech, kde je celkem 8 km dálnice, by měl pro její užívání zaplatit stejný obnos za dálniční známku, jako pražák, který nepochybně projede po dálnicích daleko více kilometrů...
Ivan Nový 20.12.2005 11:28

Čumile to jsou kupecké počty,

pastelkovné 300 mil = náklady na dopravní infrastrukturu -(minus!) 300 mil. Kdo rozhodne, co je důležitější? Byrokrat, ovšem problém byrokracie je, že má na rozhodnutí jen jeden pokus, trh je naproti tomu paralelní a stejná rozhodnutí dělá najenou mnoho jeho subjektů, takže pravděpodobnost, že se jich více trefí je větší a je to proto, že mají větší zkušenost, protože ta rozhodnutí dělají častěji a mají tím pádem i více aktuálnějších informací pro ta rozhodnutí. Omyl = informace v případě trhu, v případě byrokrata omyl = ucpaná dálnice. Tedy z logiky věci vyplývá, že adaptační schopnosti byrokracie jsou omezenější.
Béda 20.12.2005 11:28

Re: Dalnice

Ovšem, to tu již bylo:
"Soudruzi, my tu druhou pětiletku splníme, i kdyby nám to mělo trvat sedm let."
medv 20.12.2005 11:27

Re: Hned po ránu ...

Silnice není ralye, kde v zatáčkách nepotkáte protijedoucí vozidlo. Tam se dají projet zatáčky smykem, ale zkuste si projet tímto způsobem nějaké serpentiny za plného provozu. Ani nebudu domýšlet kolik životů tím můžete zmařit. Na silnici platí jedno pravidlo: Ohleduplnost na prvním míste. Až budete jezdit na sám na okruhu, tak si jezděte třeba pro ráfcích.
P.P. 20.12.2005 11:24

trošku jiný pohled

Myslím, že stát si (k mému vzteku a vzteku i jiných řidičů) klade za základní cíl vytěžit z motoristů maximum peněz zcela bez ohledu na cokoli. Takže silniční daň (u podnikatelů), spotřební daň z benzínu a nafty, DPH (která zdaňuje i spotřební daň!!! danit daň to je teda fór), dálniční známky. No a jak do toho zapadá připravované mýtné? Zkusím vysvětlit. Je stát ústy svého ministra naprosto hystericky trvá na tom, že spotřební daně za paliva a další daně jsou "příjmem do státního rozpočtu" a řidiči by z tohoto zdroje neměli dostat zpátky do výstavby a údržby silnic ani korunu a jestli vláda nechtěně dává alespoň těch 8% tak je to vlastně dotace, která by ani být neměla. Z tohoto důvodu je potřeba udělat mýto, takže řidiči si budou platit opravu a údržbu silnic sami a stát "ušetří" ty prostředky, jinými slovy je bude moci promrhat na platy politiků, úředníků a sociální programy. Jestli si tento systém přečtete tak zjistíte, že mýto nejsou vlastně nic jiného než daně. Papírově daně zůstanou stejné, v praxi se ovšem zvýší - právě o to mýtné, které dopravci samozřejmězahrnou do ceny dopravy a následně prodejci do ceny zboží, kterou budeme všichni platit. Takže vyšší daně které v žádné statistice figurovat nebudou. Dokonalý systém. Jediný problém je v tom, že mýtné nesmí být natolik vysoké, aby zmenšilo počet kamionů přejíždějících přes ČR. Protože méně kamionů = méně nafty takované u českých pump (kde je levnější než u pump německých) = méně penz ze spotřební daně a z DPH. On se s tím samozřejmě stát nechlubí ale se vstupem do EU a následným zvýšením kamionové dopravy vzrostly příjmy rozpočtu z tohoto zdroje o desítky miliard. O těchto penězích nikdo ani nešpitne, ale o zvýšených nákladech na údržbu (které jsou jenom zlomkem navýšení příjmů států z daní za naftu) se už popsaly stohy papíru. Prostě politika utajit příjmy a brečet nad výdaji. Mimochodem, víte který průmysl v Česku se rozvíjí nejrychleji? Průmysl zpracování nafty. S touto informací nějak ehm nejít ven.
Ladislav N. 20.12.2005 11:21

Re: Kamióňáci způsobují většinu problémů ale za užívání dálnice prakticky neplatí.

No tohle je Klausova práce - byl to on, co údajně kvůli zavedení lidovecké "zelené nafty" (bez spotřební daně pro zemědělce) zvýšil cenu dálničních známek pro os. automobily ze 400,- na 800,- ročně a zavedl silniční daň pro malé automobily firem (2400,- ročně)... .............................................. Jinak - poměr opotřebení silnice/dálnice osobním a těžkým nákladním automobilem je až 1:50 000 (!!!). ....... Na druhé straně stát vybírá spotřební daně z paliv a maziv v takovém rozsahu (+ DPH z navýšeného základu) - viz cca 100 miliard ročně + 19 miliard jenom na DPH z přiražené spotř. daně (!!!), že peněz na investice a údržbu silniční a dálniční sítě má. Že je prošustruje na blbosti, je jiná věc...
AAA 20.12.2005 11:19

Re: Kamióňáci způsobují většinu problémů ale za užívání dálnice prakticky neplatí.

Hmmm.. kde ta statistika raci rust? Neni to spis naopak? Ja zas slysel uvahy zda znamky pro osobaky nezrusit uplne, neb po oedcteni nakladu na tisk a distribuci z vynosu moc nezbyde.
Béda 20.12.2005 11:16

Hynku, Viléme, Janyško,

jste postrádán. Bylo zde vědecky prokázáno, že problémy s kódovým označením D1 může vyřešit jedině Hayek. To je přeci Vaše parketa. Jest možno, že jste utrpěl menší postraumatický šok z toho úterního, demokraticky zmanipulovaného (pomocí proxi serverů) internetového hlasování. Přeci nechcete, abychom si mysleli, že jste nikdy neopustil rodné Jesenicko směrem na matičku měst.
A proč 20.12.2005 11:16

Re: Re: Jenže

by je měl kamion roztrhat po 5km?
V materiálech GY se píše, že pneumatiky jsou odolné proti proražení kamenem a rozříznutí - tak proč by se měly po 5km zničit?
Když už podle dopravců  "neexistují" zimní pneumatiky pro kamiony, tak proč jezdí na pneumatikách bez vzorku, nemají řetězy a jezdí těmi nejzapadlejšími silničkami?
 
Ladislav N. 20.12.2005 11:13

Re: Re: Re: Re: Re: vnucujete vládě, aby řešila zrovna tu Vaši potřebu Ladislave

Vládu tady nemáme od toho, aby plánovala množství zavařenin a pastelek pro nastupující školáčky, ale snad kvůli poněkud strategičtějším činnostem, nebo se snad mýlím? .............................................................. Doufejme, že za rok už to bude bez Paroubka a jeho pop-show... ;-)
CH 20.12.2005 11:12

Re: D1 je nemocna silnice. Silnice bez dozoru.

Tak jako v Chorvatsku, kdy na dálnici svítí 60km a slabá mlha byla před dvěmi hodinami. Všichni  ovšem jeli 150.
Jarda Musil 20.12.2005 11:10

Re: Pane Musile ... Gaussova křivka

Gaussova křivka - tak tu neznám, ale kolegyňka má docela dobré křivky  ... a jeden Křivka také závodil na kole