26.4.2024 | Svátek má Oto


TGV do Prahy?

11.2.2015

Vysokorychlostní železnice Berlín – Drážďany – Praha by byla skvělá, ale ještě lepší by byla, kdyby pokračovala do Brna, Bratislavy a Vídně. Ministr dopravy Dan Ťok o železnici jednal v Berlíně s německým ministrem dopravy Alexandrem Dobrindtem. 

Jednání je v takové fázi, že se opravdu nemusíme vyptávat, na který perón na Hlaváči ten TGV přijede. Důležité ale je začít o tom aspoň uvažovat. Na naší straně principiálně brání realizaci jakékoli stavby nepřehledná spleť zákonů a protizákonů umožňující ventilovat stovky protichůdných zájmů, výstavbu brzdit – a současně na průtazích vydělávat. Klasickým příkladem jsou aktivistické obstrukce proti dálnici D8. I o této dálnici oba ministři jednali a ministr Ťok tvrdil, že D8 bude celá hotová do Vánoc 2016.

Je dobře si všímat, že aktivistické obstrukce začnou naplno, když je stavba schválená a rozestavěná. To je samozřejmě v zájmu stavebních firem, které z průtahů profitují. Ty mají své zelené aktivisty velmi rády. Zato před zahájením stavby ticho po pěšině. Klasický příklad: dálnice D3 na Budějvice je naplánována přes krajinně nejcennější partie v okolí metropole. Proč? Protože je to nesmírně složitá struktura, stavba bude tudíž nejdražší, podle stejné logiky, proč se stavěl tunel pod Prahou a ten se stal, jak se ukázalo, veletunelem finančním. Kdepak jsou zelení aktivisté? Poskakují na Medníku? Ne. Řvou u takřka hotové dálnice D8 a pilně zhoršují životní prostředí a ztrpčují život tamním obyvatelům. Což dělají s chutí hlavně ti, kdo tam sami nebydlí.

Zpátky k vysokorychlostní železnici. Je to perspektivní dopravní prostředek jednadvacátého století a je smutné, že se na něm neúčastníme. Tak aspoň se o tom začalo jednat, i to je úspěch.

Aston Ondřej Neff