26.4.2024 | Svátek má Oto


SVĚT: Středomořím po sezoně plouti (2)

30.1.2014

Rotterdam

Na aténském letišti snáze zvládnutelných dimenzí se lze i snadněji anglicky domluvit. Ovšem nadále se ti Řekové vzpouzejí přijmout latinskou abecedu. Kdysi na klasickém gymnáziu jsem se čtyři roky trápil tou jejich antickou, dovedl zvládnout Homera bez slovniku, což vše se sešlostí věkem důkladně vypařilo. Teď abych si jejich dávná písmena obtížně slabikoval.

Nabídky hodně sladkých cukrářských výrobků, že by nechtěný arabský vliv?

Náramný hotel necelých 100 metrů daleko, čili hodně blízko. Jsme v euro oblasti, takže je tu draho. Snídaně 20 až 30 eur na osobu, což aby dotyčnému strávníkovi přestala chutnat při přepočtu na české koruny.

Ráno s kufry zpět oněch necelých 100 metrů na letiště, tam rozprava s filipínskou rodinou, která se marně pokoušela dotelefonovat do domoviny, obrovitým tajfúnem právě rozmetané. Čekáme na letadlo, které přiveze 180 holandských spolupasažérů. Postavy vesměs dvoumetrové, podle jejich chrchlané mluvy poznáte je.

Vezou nás speciální autobusy, cesta do přístavu trvá hodinu a půl. Před dvěma roky trvala podstatně déle: tehdy jsme museli kvůli protestním demontracím metropoli objíždět.

Před očima se nám vynořil kolos Rotterdam, nám již známý: před pár lety nás z Valparaisa v Chile vezl na jižní cíp latinskoamerického kontinentu, kolem Hoornova tuze nepokojného mysu a pak severním směrem až do Brazilie. Tehdy jsem si do notesu poznamenal: Holland American Line (HAL), v roce 1819, parník (paddle steamer) Savannah zvládl přeplutí Atlantiku za 27 dní. První loď jménem Rotterdam rychlostí 10 uzlů, s 388 pasažéry zdolala Atlantik v roce 1872 a do New Yorku dorazila za 15 dní. Tato paroloď byla pro jistotu vybavena potřebným množstvím plachet. Velká konkurence nastala s přepravou z Evropy do Ameriky. HAL začátkem druhé světové války měla 25 lodí a po jejím konci jich zbylo 9. Noordam byla jedna ze tří, co se podílela na transportu 400 000 vojska. V roce 1973 to bylo 4,5 milionu pasažérů, z toho 850 000 imigrantů.

- - -

Tentokrát Rotterdam VI, v pořadí tedy již šestý, o váze 62 000 tun, s maximální rychlostí 25 uzlů a s kapacitou 1400 pasažérů a 600člennou posádkou.

Vyhýbám se obrům většího rozsahu - ona monstra několika tisíci napěchovaného lidstva, jimiž disponuje nejedna rejdařská společnost, jako Carnival či Princess.

Náš nával - s registrací, ofotografováním, vystavením plastických průkazů (jméno pasažéra, jméno lodi, data trvání plavby, číslo záchranného člunu, mé číslo Mariner ID 034009811) - se zvládnul téměř v zázračně krátkém čase. K dispozici kabiny (state room - takové jejich oficiání pojmenování) na sedmi poschodích, od prvního (Dolphin - delfíni - ti nejlacinější) až do nejvyššího, s verandou, kde i my se uvelebili - přiznávám s uzarděním. Tam na nás už čekala láhev šampaňského a další náramnosti, jimiž jsem dřív téměř proletářsky pohrdal. Též dopis adresovaný Mr. & Mrs. O. Ulc, Vista Suite 7042, začínající ujišťováním On behalf of AAA/CAA and Holland America Line, it is my pleasure to welcome you on board the ms.Rotterdam and to wish you a most enjoyable cruise vacation a končící podpisem Andres Lamelas Fernandez Guest Relations Manager.

Za všech dřívějších takových zkušeností jsem u lodní administrativy vymámil seznam pasažérů - nikoliv jména, ale národnost podle cestovního pasu, což ovšem bylo zárukou nepřesnosti: na lodi se třeba pohyboval tucet či veletucet asijských tváří s kanadskými pasy - takže oficiálně Kanaďané, ve skutečnosti Číňané z Hongkongu, nyní ve scénickém Vancouveru, oprávněně teď zvaném Hongcouver.

Tentokrát seznam 34 národností v abecedním pořádku od AL (Albania - 1 občan) po ZA (South Africa - 2 občané). Podle množství, nejpočetnější jsme my Amerikáni (439), druzí Nizozemci (323), třetí již rovněž zmínění Kanaďané (178). Na čtvrtém místě se stejným počtem 117 se umístili Britové a v hospodářských potížích tuze tonoucí Řekové. Němci - 52, Australané - 48, Belgičané - 26, Mexičané - 14, Rusové - 13. Všechny ostatní národnosti byly jednociferné: Itálie - 5, Francie - 4, Španělsko - 2, Japonsko - 1. Nikdo ze Švýcarska, ač kolem se to helvétskými hlásky značně hemžilo. Rovněž nulová reprezentace Číny a Indie, dvou nejpočetnějších států světa.

Na jednom takovém dřívějším putování jsme Indů měli aspoň tucet. Tehdy i pět poddaných ze Saúdské Arábie - jeden muž a čtyři manželky, důkladně zabalené.

Tentokrát si mě vyhledali dva Češi, severočeský manželský pár s inženýrským zaměřením, rekordně výkonní světoběžníci. Povídal jsem si s nimi o vzájemných zážitcích z všelijakých koutů planety včetně Namibie, k důkladnému popření falešné premisy, že by ti Češi byli národem nějakých peciválů.

Svůj k svému zejména sedá, i na palubě tohoto Rotterdamu stvrzeno, hlasitě se projevovaly koutky čínské, holandské, řecké, turecké, byť s občasnými výjimkami. Paní Ulčová postřehla dvě spolu sedící černošky trošku odlišného zjevu a šla se jich zeptat, zda jsou z republiky Trinidad and Tobago. Správně se strefila a strefené velmi vřele reagovaly.

- - -

Rotterdam

Loď o mnoha poschodích, mikrokosmos s organizací a provozem nedocílitelným v podmínkách bezbřehé demokracie. Nejpočetnější byli Indonésané v rolích obsluhujícího personálu. Smlouvy mají na šest měsíců, na nohách jsou denně deset, dvanáct hodin.. Vůči nám pasažérům permanentně úslužní, ochotní. V jejich řadách dominovala hierarchie, prosazování podřízenosti od hlavních číšníků až dolů k myčům nádobí v nejnižším podpalubí. Méně početní byli Filipínci nabízející opojné nápoje, jimž se správný muslim musí vyhýbat. Indonésie je přece končina s největším počtem příslušníků islámu na světě. Filipínky též pracovaly za přepážkou v rolích úřednických. Mnohé z nich mimořádně lahodného vzhledu.

V jiných rolích setrvávali příchozí východoevropského původu - v kasinu rozdávat karty, roztáčet ruletu. Věnovat se pianu, houslím, obživovat klasické opusy, nabízet vídeňské valčíky pro potěchu libujících si staromilců.

Co na lodi činit: tužit si tělo (v několika fitnesscentrech pobíhat, sportovat, plavat, v jacuzzi se marinovat), tužit si mysl (knihovna, přednášky, kvízy, hry, šachy, internetové středisko, různá divadelní představení, broadway shows, kino - tři představení denně). Popíjet v řadě barů, s možnostmi se přežírat od brzkého rána až do půlnoci, což činilo překvapivé množství nenasytů. Dostalo se nám hrozivé, leč zcela realistické informace, že průměrný přírůstek na váze činí jednu libru - téměř půl kilogramu denně. Taková perspektiva pak přidává fitnesscentrům a urputnému pobíhání po palubě na přitažlivosti.

Začíná to snídaní, která se lenošivým dodává přímo do kabiny. Z výběru opisuji: Ovoce, nápoje, šťávy, jogurty, omelety, slanina, vejce, maso, cereals, mnohé jejich druhy.

Prostorů k přejídání několik: jednak neformální, nejvíc navštěvovaná jídelna se samobsluhou, na nejvyšším poschodí, opakovaně si tam zajít a přecpávat. S obtížemi jsem odolával orientální krmi, jakož i kokosové zmrzlině.

V jídelnách s perfektním servisem se obsluhovalo na dvě směny - rezervace nutností. Zvolit si nejen čas, ale i velikost, tvar stolu, kolik stolovníků.Trpká zkušenost mě poučila volit změnu u každého večeřadla, s příležitostí a pravděpodobností poznávat neobvyklá stvoření. Nebo ovšem se trýznit ve společnosti beznadějných blbců.

Etiketa prezentace: většinou dress code - smart casual, což ve skutečnosti vyžadovalo přijít aspoň v poněkud civilizované podobě, a jednou dvakrát se dostavit vyšnořen formal. Páni v tmavém, třeba i smoking se škrtícím motýlkem, dámy v garderobách příslušně ošperkovány.

Poněvadž jsem již na různých HAL lodích dohromady absolvoval několik měsíců takové zkušenosti, jakožto povýšený člen Mariner Society jsem obdržel pozvánku:

Captain Marco Carsjens cordially invites you to the mariner society lunch in the La Fontaine dining room, Deck 4, Sunday, November 24th, at 1:00 pm.

U toho i toto upozornění:

As a general precaution we ask that you please refrain from hand shaking at this event in an effort to avoid transmission of common person to person germs.

Ruku při té příležitosti nepodávat, kapitánovou pravicí nepotřásat, vzájemné nákazy se tak vystříhat.

Tak jsme tedy začali plout. Snad ten náš Rotterdam VI se nepromění v Titanic II, sýčkoval jsem. "Nebo Costa Concordia II," kdosi přispěl s pravděpodobnějším zpřesněním.

BUDE POKRAČOVÁNO

Neoficiální stránky Oty Ulče