RECENZE: Frank Herbert, Santarožská bariéra

11.6.2009 0:05

Santarožská bariéra Frank HerbertTOPlistSantarožská bariéra by mohla evokovat očekávání velkolepé space opery na cizím světě, jenže se zdáním nenechte oklamat. Frank Herbert se do povědomí čtenářů science fiction dostal pod kůži cyklem o pouštní planetě Duně, zdroji cenné to drogy melanže, která umožňovala meziplanetární cesty. Ovšem Frank Herbert byl setsakramentsky dobrým autorem i v jiných románech s Dunou nesouvisejících, jak jsme se mohli několikrát přesvědčit sami (Hellstromův úl, Heisenbergovy oči). Díky nakladatelství Baronet se můžeme nechat strhnout románem, který s vesmírem nemá společného nic a odehrává se v americkém městečku Santaroga (česky vyšlo již v roce 1996 jako Bariéra Santaroga v nakladatelství AF 167).

Pod rouškou obchoďáka se skrývá tajný agent průmyslové organizace Gilbert Dasein, který má za úkol zjistit, jak je možné, že malé městečko dokáže být zcela soběstačné a bez problému (a za naprostého utajení) odolává průniku společností a zboží z venku. Shodou okolností se opětovně setkává se svoji milou Jenny. Gilbert velice brzy zjišťuje, že není snadné rozmotat spletitý uzel tajemství, absolutní loajality a soudržnosti místních, přičemž mu je už od začátku jasné, že hlavním důvodem a klíčem k celé sérii záhad bude právě místní specialita jaspers.

V Herbertově tvorbě tak opět nacházíme mnoho společných znaků: hlavní hrdina bývá pouhou loutkou na pozadí velkolepých spiknutí, hrdinovýma očima se setkáváme s četnými filozofickými postoji, z knihy cítíme silnou fascinaci ekologií, v příbězích nacházíme různé formy mimosmyslového vnímání (telepatie) a v neposlední řadě řeší jedinec svoji roli v čistě kastovních společnostech s přísnou hierarchií.

Bariéra Santaroga Frank HerbertNejinak je tomu také v Santarožské bariéře. Dasein je psycholog, takže se snaží získat potřebné informace oklikou od obyvatel zemědělské vesnice. Jde to ztuha a nebýt jeho vztahu s Jenny, nejspíš by absolutně neuspěl. Postupně se díky své vytrvalosti dozvídá střípky informací, ale skutečný dosah si nepřipouští a ten mu uniká mezi prsty. Díky souhrnu "nešťastných náhod" začíná pojímat podezření, že mu obyvatelé usilují o život, jenže každý z jednotlivců je nevinnost a ochota sama. Brzy odhalí krutou skutečnost v tom smyslu, že i on sám se stal obětí Santarogy a nejspíš ji nikdy neopustí, ačkoli ve smíření se s prohrou a mu brání silný pocit povinnosti vůči úkolu zadaným mu svými chlebodárci.

Herbert se opět projevil jako zručný fabulista a znalec lidské psychiky. S mrazivou zručností buduje až hororovou atmosféru, pěkně krok za krokem, a čtenáři předkládá zdánlivě pramálo vodítek. Důraz klade na hrdinovy duševní souboje postavené na konfrontaci jeho cti, citů a rozporu mezi zdánlivým rájem na Zemi a omezováním lidské svobody. Silně působí Daseinovo uvědomování si kvalit santarožské obce ve srovnání s nelítostným světem byznysu "venku". Příběh směřuje k logickému a děsivě nevyhnutelnému konci, přičemž zůstavájí otevřená zadní vrátka pro vaši představivost.

Utlá kniha Santarožská bariéra je tím pravým zpestřením pro všechny, kteří se u četby nebojí přemýšlet a zároveň jsou rádi napínáni a strašeni až paranoidními vizemi našeho zkaženého světa. Herbertovi se povedlo na několika málo předpokladech a znalosti neuprosného světa kolem sebe vytvořit dílo, o němž se budou mnozí dohadovat, jestli se jedná o utopii nebo antiutopii v reálném světě. Rozhodnutí však zůstává pouze na čtenáři.

Lidé venku jsou diváci. Předpokládají, že cokoli se stane, stane se jim, ne skrze ně, a že nebudou muset udělat nic než zmáčknout tlačítko. Chtějí prostě jen sedět a čekat, až se jim přihodí, že budou žít. Dívají se na svůj pořad pozdě v noci, pak televizi vypnou. A potom jdou pěkně spát, což je způsob, jak vypnout sami sebe, stejně jako vypnuli televizi. Potíž je v tom, že ten jejich pozdně noční pořad přichází často ještě později, než sami tuší. (str. 192)

Hodnocení: 80 %.

Santarožská bariéra (ukázka
/The Santaroga Barrier/