29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: Frank Herbert, Heisenbergovy oči

31.12.2008

Baronet Heisenbergovy oči Frank HerbertTOPlistSvět, který v tomto románu potkáváme, trochu připomíná Brave New World. I tady jsou lidé při svém vzniku formováni k určitým sociálním rolím, do kterých jsou pak zařazováni. Přísně dodržovaný eugenický program má zajistit stabilitu společnosti, řízené zvláštní skupinou dlouhověkých. Ti ovšem své tajemství využívají pro ovládání poddaných - za odměnu přidají tu padesát, tu sto let, ale pečlivě dohlížejí na to, aby se jejich řady nerozšiřovaly.

Proti nim stojí hned dvě opozice - kyborgové a lidé, kteří by rádi, aby se svět konečně zbavil sterilizačního plynu a lidé mohli žít normálně, jako kdysi. Katalyzátorem příběhu je embryo, které jakýmsi podivným zásahem získá schopnosti, které mu lidský chirurg - genový inženýr nikdy nemohl naformovat. Všechny tři kliky bojují o tento malý (byť stále rostoucí) zázrak, a dosud pečlivě vyladěná a přijatelně fungující společnost se dostává na pokraj občanské války.

Frank Herbert se tu představuje v roli, kterou jeho fanoušci nejspíš neznají - a možná ji ani nebudou ochotni přijmout. Daleko od světa Duny - časově i formou - totiž vytvořil studii o naší současnosti, posunuté o nějaký ten pátek dopředu, ale nám stále ještě dosti blízké. Jeho hrdinové jsou, bez ohledu na příslušnost k jednotlivým klikám, ze všeho nejvíc lidé, a ve finále to je právě jejich lidství, které vstoupí do hry a zamíchá karty do figur, které byste neočekávali.

Příběh tak je především hard SF s filozofickým podtextem, napsaný možná stejně poutavě, jako Herbertova mnohem známější díla. Ukazuje autorovu druhou tvář, to, že stejně jako v Duně dokázal propracovat svět i příběh, tentokrát ale mnohem více svázaný s naším světem.

Hodnocení: 60%.

Frank Herbert: Heisenbergovy oči (The Eyes of Heisenberg)
překlad: Dana Chodilová