21.5.2019 | Svátek má Monika


GLOSA: Dopravák ve vatě

10.4.2007

Městský dopravní podnik v Plzni kvůli nedostatku peněz omezuje víkendové frekvence spojů. Ze stejného důvodu uvažuje o zrušení některých zastávek hromadné dopravy. Místní tramvaje, trolejbusy a autobusy mají ve srovnání s Ostravou, Brnem i Prahou nejvyšší náklady na jeden ujetý kilometr a roční dotace zhruba 600 milionů korun nestačí. Proč je provoz stále dražší?

Na jeden tip, proč tomu tak je, přišel Plzeňský deník, když vypátral, že plat ředitele dopravního podniku Michala Krause činil loni 4 200 000 korun hrubého (350 tisíc měsíčně). Plzeňský primátor, který má plat čtyřikrát nižší, o ničem neví, nic netušil ani jeho ekonomický náměstek a předseda představenstva dopravního podniku. Všichni byli tou zprávu zaskočeni; šéf dopravních podniků si asi ten plat dává sám.

Nic proti nadstandardním platům manažerů soukromých firem, ale v případě ředitele akciovky stoprocentně vlastněné městem něco nehraje. Vypadá to na takový malý legální tunel do peněženek plzeňských občanů. Prvním krokem k nápravě by bylo povinné zveřejňování platů manažerů firem žijících z veřejných dotací.

V této zemi ovšem panují zvláštní poměry. Když staví firma pro soukromého investora, hlídá si vlastník pozorně rozpočet. Je-li investorem stát, je vám dodavatel „off the record“ ochoten sdělit, že výdaje příliš hlídat nemusí, naopak bývá nenápadně vybízen k jejich maximálnímu vyšroubování. Je mnoho lidí, kteří se rádi přiživí, a chybí mechanismus, jenž by zamezoval mrhání prostředky. Zlepšení poměrů může těžko napomoci vláda, která získala důvěru sněmovny díky (politické) korupci a jejíž první místopředseda čelí trestnímu stíhání z korupce.

Existuje jedna vážná výhrada proti projektu vládní rozpočtové reformy: většina lidí si nepolepší, ale ředitel plzeňského dopravního podniku na daních ušetří zhruba půl milionu. Jde o další půlmelounek, který vytáhne z našich hlubokých kapes.

www.danes.cz



Diskuse


Pavel Rödl
16:56
11.4.2007

jarda
22:15
10.4.2007

Byg
9:52
13.4.2007

jirka
19:37
10.4.2007

nepolitik
16:10
10.4.2007

Chládek
16:03
10.4.2007

tyro
11:09
10.4.2007

Frank
12:19
10.4.2007

No...
10:26
10.4.2007

gerontusinza
10:53
10.4.2007

No...
12:45
10.4.2007

Malý Aston
9:29
10.4.2007

Kubeš
10:26
10.4.2007

franta
10:36
10.4.2007

Karel
10:56
10.4.2007

vita
10:58
10.4.2007

Malý Aston
14:10
10.4.2007

vita
19:02
10.4.2007

gerontusinza
8:48
10.4.2007

sigenius
9:21
10.4.2007

jozka
8:11
10.4.2007

sigenius
9:19
10.4.2007

Vlastimil
7:47
10.4.2007

k
7:42
10.4.2007

Vlastimil
8:01
10.4.2007

Rudla
8:05
10.4.2007

franta
10:43
10.4.2007

gerontusinza
11:02
10.4.2007

Papouch
11:17
10.4.2007

Karel
10:54
10.4.2007

bruner
0:31
10.4.2007

68
3:06
10.4.2007

bruner
5:53
10.4.2007

Jan Hájek
6:56
10.4.2007

František
8:54
10.4.2007

Karel
10:52
10.4.2007

Jouda ze Lhoty
13:23
10.4.2007

68
17:19
10.4.2007

68
17:22
10.4.2007

počet příspěvků: 54, poslední 13.4.2007 09:52









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.