9.5.2024 | Svátek má Ctibor


EUROVIZE: Jak desítky milionů diváků zpolitizovaly soutěž

18.5.2018

To bylo zase špíny, urážek a ponižování. A navíc nesmyslných obvinění. Jedno se objevilo i v diskusi na mém blogu. Eurovize je prý „hlavně politickou záležitostí, takže brát její výsledky vážně je trochu naivní.“

Nevím, co je politického na pořadí v Top 3: 1. Izrael, 2. Kypr, 3. Rakousko. Zejména, když v posledních letech o umístění rozhodují jak národní poroty, tak diváci „napříč zeměmi“ - nezávisle na sobě a body jedněch i druhých se sčítají

Porovnejme Top 5 (+ Itálie) po hlasování národních porot. Zde připoměňme, že jednotlivé země nesmí udělit hlas svému zástupci:

· 1. Rakousko ... 271 bodů

· 2. Švédsko ... 253

· 3. Izrael ... 212

· 4. SRN ... 204

· 5. Kypr ... 183

· 17. Itálie ... 59

Pokud by telefonické hlasování diváků neexistovalo, zvítězilo by Rakousko.

Nyní Top 5 (+ Švédsko) po připočítání hlasů diváků (převedených na body); ani zde nesmí lidé hlasovat pro interpreta své země:

· 1. Izrael ... +317 = 529

· 2. Kypr ... +253 = 436

· 3. Rakousko ... +71 = 342

· 4. SRN ... +136 = 340

· 5. Itálie ... +249 = 308

· 7. Švédsko ... +21 = 274

Nyní otázky: Dokáže si někdo představit, jak by se miliony lidí ve čtyřech desítkách zemí domluvily na tom, že Eurovizi zpolitizují? A kdyby se jim to nějakým zázrakem podařilo, jak by taková politizace měla vypadat? Konkrétně letos: dle porot by vyhrálo Rakousko, dle názoru diváků Izrael. Je snad skutečnost, že se většině účastníků hlasování – troufnu si tvrdit, že lidí vesměs mladých - líbila písnička Toy od Netty projevem politizace Velké ceny?

Tomuto způsobu uvažování nerozumím.

Stejně tak jako urážkám, kterých se na českém internetu v diskusních příspěvcích Netta dočkala. Už jsem to napsal jednou: je jaká je. Není to atraktivní štíhlá sexy kočka z plakátu, s umělými ňadry a řadou plastik, ale dívka „krev a mlíko“, což netřeba skrývat. Je svérázná, bezprostřední, sama svá. Přesto se dostala na vrchol - díky hlasům diváků, nikoho jiného - a porazila atraktivní řeckou Albánku Eleni Foureiru, která je vizuálně jejím pravým opakem. Je v tom skrytá velká naděje pro holky, které nepatří do množiny těch, o nichž muži sní, sotva je spatří.

Řečeno obrazně, eurovizní svět padl k nohám Netty – té, která je jaká je -, nikoli svůdné krásky Eleni. Jde samozřejmě v první řadě o muziku, ale ti, kdo na internetu Nettu urážejí, činí tak především kvůli jejímu zevnějšku. K nečemu takovému se gentleman nikdy nepropůjčí, toliko nevychovaný plebejec.

Kolik je ale na síti jedněch a kolik druhých?

Vítěství izraelské interpretky Netty má více významů. Také ten, že i lidé „nedokonalí“, kterých je mezi námi většina, mají šanci. Přišla, zazpívala – a zvítězila.

A co na to „stříbrná“ Eleni? Tady je její příspěvek na Twitteru, když už bylo po všem:

Eleni

Velkou gratulaci si samozřejmě zaslouží i ona.

Stejskal.estranky.cz