16.6.2019 | Svátek má Zbyněk


EKOLOGIE: Šrotovné sem, šrotovné tam

18.6.2009

Již měsíce poslouchám politické diskuse o šrotovném se vzrůstajícím neklidem.

Mluví o něm politici, ekonomové, šéfové průmyslu i novináři. Naposled jsem v nedávném Moravcově pořadu vyslechl diskusi dvou renomovaných ekonomů a tří ministrů (bývalých, současných možná i budoucích) průmyslu.

Přetřásaly se všechny možné i nemožné argumenty pro i proti: politické, hospodářské, sociální, ekologické. Jen jedno hledisko zcela chybělo: energetické.

Krize, které se lidstvo v budoucnu zcela jistě nevyhne, je totiž krize energetická. 80 procent veškeré energie, kterou lidstvo spotřebovává, je fosilního původu a zdroje fosilních paliv se spíše rychle než pomalu blíží ke svému konci.

Fosilní paliva spotřebováváme dnes zhruba miliónkrát rychleji, než byla před desítkami a stovkami miliónů let na naší planetě vytvářena! Energie je přitom lidstvem spotřebovávána krajně nerovnoměrně: bohatší čtvrtina lidstva užívá skoro tři čtvrtiny veškeré spotřebovávané energie, ta chudší většina se musí spokojit pouze s energetickými drobky ze stolu bohatých. Jak dlouho to ta (zatím) mlčící většina hodlá trpět?

S tím si ale většina politiků starosti nedělá. Má své křeslo na mnoho let v jedné z vlád, parlamentů, Senátů, navíc ještě nějakou tu výnosnou židli v několika správních či dozorčích radách. Na to, co bude za dvacet či třicet let, nemyslí. Odkud bude v zásuvce elektřina, když desítky let utrácíme v planých energetickoekologických debatách? To nechávají, jako špatní hospodáři, na starost našim – možná – vnukům, spíše ale dětem.

Ale zpět k šrotovnému. Z toho, co jsem zatím napsal, by mělo být zřejmé, že hledisko globálních úspor a neplýtvání energií by mělo být hlavním. Tedy skoncovat s rouhačným plýtváním energií.

Z hlediska rozumného využívání energie je šrotovné přímo ekologický zločin. Sešrotujeme auto, které, dejme tomu, spotřebovává nejvýš o pár litrů víc benzínu než to nové. To staré ještě mohlo několik let být v provozu.

Kolik let by muselo to nové auto s menší spotřebou jezdit, aby se ušetřila ta energie, která byla použita na sešrotování auta starého a výrobu auta nového? Výroba každého kilogramu nového auta totiž stojí velké množství energie.

Mimochodem, zkusil někdo z ministrů životního prostředí či průmyslu spočítat, kolik bude šrotovné stát naši planetu v kilowatthodinách či v joulech?

A proč naši zelení utrácejí čas na marginální záležitosti, jako je třeba omezení jízd kamiónů. Proč neprosazují silně progresivní zdanění aut podle hmotnosti a podle objemu motoru? Proč naši primátoři nevyhlásí zákaz vjezdu městských džípů do středu města? Proč…

Takových proč je mnoho. A vysvětlit je lze poměrně jednoduše. Za prvé naši politici neznají energetickou azbuku, za druhé se řídí starým a odporným pravidlem: Po nás potopa!

Občané, co s tím uděláme?

Právo, 16.6.2009



Diskuse


MR
20:42
18.6.2009

Didi
23:05
18.6.2009

MLOK
15:10
18.6.2009

Jiri Hovorka
21:29
18.6.2009

honzak
17:43
18.6.2009

JS
13:58
18.6.2009

Ladislav N
4:30
19.6.2009

Honza z podhůří
13:18
18.6.2009

mira
13:27
18.6.2009

Honza z podhůří
13:42
18.6.2009

mira
15:02
18.6.2009

Machi
15:13
18.6.2009

I.Laengsfeld
12:34
18.6.2009

Vilda
12:18
18.6.2009

Honza42
12:29
18.6.2009

Kotec
13:05
18.6.2009

Honza42
13:21
18.6.2009

honzak
14:06
18.6.2009

honzak
10:49
18.6.2009

Dušan Streit
10:13
18.6.2009

Paja
9:33
18.6.2009

Ladislav N
13:45
18.6.2009

klaunovynazory
9:21
18.6.2009

Ladislav N
13:47
18.6.2009

Mirek
8:44
18.6.2009

glos
11:29
18.6.2009

Ladislav N
13:56
18.6.2009

JaS
8:40
18.6.2009

Ludva
8:32
18.6.2009

Haui1
9:12
18.6.2009

Ludva
11:02
18.6.2009

Ladislav N
13:54
18.6.2009

Didi
14:59
18.6.2009

V
7:38
18.6.2009

tojuska
8:22
18.6.2009

Hanka
6:53
18.6.2009

ladik53
7:30
18.6.2009

Didi
8:44
18.6.2009

ladik53
10:35
18.6.2009

Ladislav N
13:50
18.6.2009

ladik53
20:33
18.6.2009

Didi
23:11
18.6.2009

poplatník
6:53
18.6.2009

ladik53
7:31
18.6.2009

jízlivec
6:31
18.6.2009

Peta
9:28
18.6.2009

Svatopluk
3:03
18.6.2009

Hanka
6:46
18.6.2009

Petr Vileta, balík z Plzně :-)
1:33
18.6.2009

Svatopluk
3:07
18.6.2009

počet příspěvků: 99, poslední 19.6.2009 04:30









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.