26.6.2019 | Svátek má Adriana


EKOLOGIE: Dieselgate (2)

3.11.2015

Co říká aféra Volkswagen o západní environmentální politice?

Podobný „skandál“ musel dřív nebo později přijít. Důležité je ale zdůraznit tři věci:

1. Běžný zákazník nebyl „podvodem” nijak poškozen. Když sedíte v autě, je přece jedno, kolik to auto produkuje emisí. Jde vám jen o to, abyste bezpečně dojeli do cíle. Že vyšší emise zabíjejí lidi rakovinou a dalšími civilizačními chorobami? To možná platilo před třiceti lety pro tehdejší dvoutaktní motory bez katalyzátorů. Dnešní auta jsou technologicky už úplně někde jinde.

2. Vlastně nejde ani tak o průšvih Volkswagenu. Jistě, podvádět se nemá a skrytá úprava měření emisí je pro automobilku vážná věc. Jenže se ukazuje, že podobně to nejspíš chodilo i u jiných výrobců aut. Proč? Stále přísnější imisní normy vytvořily situaci, kdy to snad ani jinak nešlo. Motory kvůli nim narazily na technické hranice a automobilky se navíc dostaly pod silný ekonomický tlak. Možná by bylo možné vyrobit auto, které by mělo spotřebu půl litru nafty na tisíc kilometrů a produkovalo by jen tolik oxidu uhličitého jako jeho řidič při dýchání (záměrně přeháním). Takhle „superčisté“ auto by ale stálo tolik, že by si ho nikdo nekoupil.

3. Ve skutečnosti jsou tedy hlavním viníkem emisní aféry propagátoři neprokázané teorie antropogenního globálního oteplování. Tedy ekologické organizace typu Greenpeace a „političtí klimatologové”. Tyhle dvě skupiny se tak dlouho zaklínaly údajnou změnou klimatu a strašily potenciálními riziky produkce oxidu uhličitého a dalších „nebezpečných” plynů, až některé vlády přijaly absurdně přísné emisní limity neodpovídající současným pohonným technologiím při zachování únosných cen. Automobilky to kvůli tomu dostalo do situace, kdy se musely rozhodnout: „Buď zavřeme krám, nebo budeme vyrábět dál, ale pak musíme podvádět.” Je to asi stejná situace, jako když oběť vydírání vědomě lže vyděračům, že má jen málo peněz. Vzhledem k okolnostem je to prostě omluvitelná lež. A to samé platí i pro „kreativní nastavení softwaru“ v měřičích emisí aut. Jen ti únosci mají v rukou zelené transparenty s nápisy: „Konec světa se blíží – přestaňte jezdit auty a pálit ropu a uhlí!“

ekolog a publicista

Newsletter Institutu VK



Partner nechce být u porodu, mám ho přemlouvat?
Partner nechce být u porodu, mám ho přemlouvat?

Ahoj, prosím poraďte mi, jak se s tím srovnat.

Diskuse


F. Vejr
8:06
4.11.2015

M. Pivoda
9:31
4.11.2015

P. Stepanek
11:51
3.11.2015

R. Langer
13:03
3.11.2015

J. Novotný
14:10
3.11.2015

B. Rybák
23:49
3.11.2015

M. Hoblík
10:47
3.11.2015

K. Frauknecht
11:13
3.11.2015

M. Pivoda
12:55
3.11.2015

P. Švejnoch
13:00
3.11.2015

B. Rybák
0:21
4.11.2015

M. Pivoda
12:58
3.11.2015

R. Langer
13:00
3.11.2015

P. Švejnoch
13:10
3.11.2015

M. Pivoda
14:31
3.11.2015

P. Švejnoch
14:53
3.11.2015

M. Pivoda
15:41
3.11.2015

Š. Šafránek
9:03
3.11.2015

I. Brezina
18:12
3.11.2015

K. Novák 396
7:09
3.11.2015

B. Hamáček
9:33
3.11.2015

I. Brezina
18:14
3.11.2015

B. Hamáček
23:18
3.11.2015

R. Gramblička
7:08
3.11.2015

K. Křivan
6:43
3.11.2015

t. peterka
8:48
3.11.2015

B. Hamáček
9:34
3.11.2015

počet příspěvků: 61, poslední 4.11.2015 09:31









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.