9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
student 15.3.2008 21:21

můj skromný názor

Víte, pane Čermáku, u většiny matematiků nastává ten problém, že si myslí, že jsou ti nejchytřejší lidé na světě a často si nevidí ani na špičku nosu. Nepopírám, že není jednou ze základnách vědních disciplín. Svět je ale krásý zejména proto, že lidé jsou různorodí. je snad chytřejší a inteligentnější ten člověk, který má perfektní matematické myšlení, vypočítá každý případ a v programování je jednička, nebo snad ten, který má obrovský všeobecný rozhled, umí několik cizích jazyků, ale nemá bohužel až tak nadprůměrně vyvinutý matematický dril? A vůbec názor, že matematika je učena dobře, protože ji studenti nemají rádi, je absolutní nesmysl, copak člověk se něco učí raději, když ho to nebyví? kdyychom se i tu matematiku učili rádi, tak třeba dosáhneme na příštím testování mezi zeměmi OECD ještě lepších výsledků. tak prosím, matematici, zamyslete se nad sebou a svojí neomylností a vševědomím, vidíte pouze kužel, který je před vámi a ten zobrazuje jen část světa.>-

ziki 3.4.2007 18:10

gkuc

;-(;-(;-(;-(;-(

lingvistka 22.3.2007 3:55

Vážení matematici,

argument typu: "matematika, když je správně vyučována, rozvíjí logické myšlení, tudíž by měla být povinná maturita z matematiky", je asi stejný, jako kdyby historici řekli: "národ, který nezná svoji historii, je odsouzen k tomu, aby si je prožil znovu, takže všichni budeme maturovat z dějepisu" nebo latináři "znalost latiny výrazně ulehčuje další studium jazyků, takže bude povinná maturita z latiny". Pokud si dobře pamatuji z hodin matematiky (!), je to implikace, kdy první tvrzení platí, ale druhé ne. Takhle bychom mohli dojít až k obhajování povinné maturity z tělocviku.

Matematika bezesporu rozvíjí logické uvažování, ale rozhodně to není jediný "užitečný" předmět v rozvrhu. Nebo myslíte, že na vyřešení sylogismů ve filozofii nepotřebujete myslet? Že není dobré znát dějiny vlastní země? Podle mne je důležité pro všechny ovládat na velmi dobré úrovni češtinu a v dnešní době také cizí jazyky. Nicméně chtít kupříkladu po studentovi humanitní větve gymnázia, který by rád studoval historii, aby uměl u maturity narýsovat průpich jehlanem, mi přijde poněkud zvláštní, když pročítám některé zdejší příspěvky od těch, co povinnou maturitu z matematiky obhajují, a počítám v nich chyby ve shodě podmětu s přísudkem.

zdeněk 15.3.2007 17:42

Re: Re: Re: Nemáte pravdu!

Cizí řeč umím na takové úrovni abych byl schopen ve svém oboru používat odborné texty. Na základce i na střední  jsem nijak nepozoroval že by se zvyšujícím se počtem hodin AJ stoupali nějak výrazně moje znalosti. Co vím od svých známých co AJ opravdu ovládají, tak se ji stejně naučili v Anglii kde byli tak rok, dva. Takže tohle bych opravdu nepovažoval za oblast, když vezmete v úvahu i to že učitelky často  neumí víc než vy, kde by se více hodin vyplatilo.

U matematiky by se další hodiny dali využít na více příkladů, na větší vysvětlení látky..... Tam bych to viděl optimističtěji.

m.p. 15.3.2007 15:32

Re: Re: Re: V každé vědě je tolik pravdy, kolik je v ní matematiky.

ha - "4 nohou" - to už je matematika

mike 15.3.2007 0:08

Re: Re: Letadlo

Videno z hlediska dnesni zkusenosti snad ano. Protoze vetsina lidi ma tuhle informaci ulozenou v povedomi. Proto jsem psal, kdy k tomu doslo. Tenkrat jsme jeste zadne informace nemeli. Logika rikala neco o tom, ze je to podezrele, ale az znalost exponencialy rika, jak moc. A o to prave jde. Lakava idea prestane byt lakavou, kdyz si clovek uvedomi strmost exponencialy. Selsky rozum bez znalosti nepomuze; kdyby to rostlo "jen" parabolicky, riziko by bylo podstatne mensi.

Logika se musi jednak naucit a jednak cvicit. Hadejte jak :)

Mimochodem, ja jsem skoncil jako programator a kamarad nakonec vystudoval ekonomku ;-)

mike 15.3.2007 0:02

Re: Re: Re: Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Kdyby o polovinu :) Existuje taky Meinlova poucka, ktera rika, ze cena uctovana na pokladne je vetsi nebo vyjimecne i rovna cene na regalu. Poucku uspesne prevzal Albert a v posledni dobe zavadi i Delvita.

ceskej Honza 14.3.2007 21:10

Re: Re: Re: Re: Re: Nemám rád matiku

Baltazare máte presne pravdu. A zdá se mi ze vsem tem prispevovatelum, co házou odpurce vysoké matematiky do jednoho pytle s fetákama, zlodejema a hlupákama chybí práve " selskej rozum ".

ceskej Honza 14.3.2007 20:53

Re: Re: Nemáte pravdu!

Tech 95% jsem pravda odhadl. Je mi 57 let, pracuji ve vyssích technických sluzbách, mám dost kolegu a známých. Vlastne neznám krome dvou lidí nikoho, kdo by v zivote potreboval víc nezli základní pocty. Takze to skutecné procento je patrne jeste vyssí. A tak jak písete, ze se jazyky v zivote uz nejak kazdej doucí, tak to jste bud jazykový genius, nebo neumíte jedinnou cizí rec a vubec nevíte co tvrdíte.

baltazar 14.3.2007 17:28

Re: Re: Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Však existuje takzvaná Albertova-Tescova poučka: není-li na regálu cenovka, stojí vystavené zboží alespoň o polovinu víc, než očekáváte ;-)

sm 14.3.2007 16:47

Re: Re: Komu není shůry dáno v apatyce nekoupí a matematika s tím nemá cokoli společného

rovnice je formalizovaný problém rovnováhy. Když jdeš z hospody, tak tento problém řeší tvůj mozek a svaly. Špatné řešení poznáš většinou sám.

sm 14.3.2007 16:33

Re: Re: Re: V každé vědě je tolik pravdy, kolik je v ní matematiky.

Opravdu? Teorie kódů je tvrdá matematická disciplina.

KMA 14.3.2007 15:44

Hlasy odjinud

Kant: Tvrdím však, že v každé jednptlivé nauce lze najít jen tolik skutečné vědy, kolik je v ní matematiky

Římské právo: Ars mathematica damnabilis et interdicta est... ( Umění matematiky je zavrženíhodné a zakázané)

Gabriel Laub: Matematika učí: nepřehlížejte nuly!

Martin Luther: Medicína dělá lidi nemocnými, matematika smutnými a a teologie hříšnými

Leonardo da Vinci: Kdo kárá vznešenou moudrost matematiky, živí se bludem

b 14.3.2007 15:17

matematika a jeji vyucovani

jako kazda "diskuze" u nas se i tato zvrhla.

Pokusim se to vratit k puvodnimu tematu. Ja za svuj zivot prosel celym "vzdelavacim" systemem u nas a zatu dobu jsem mel stesti na lidi co umeli ucit matematiku i ty kteri to neumeli. Muzu rict ze ten kdo to umel dokazal hodne u nas obrousit strach, on to vetsinou byl strach, z nechapani necoho prilis noveho a ne "odpor" z teto vedy. Nejvice to bylo patrne v 1. na stredni, kdy se zacaly nahrazovat cisla pismenkama. Tehdy jsem mel stesti na PANA MATEMATIKARE. Trapil se snama cely rok a nedelalo mu zadny problem kdykoli behem tohoto roku se vratit na zacatek tj. do zari, pokud zacal mit pocit ze v nasich zakladech je dira. Pak ho nahradila "stara" skola, matematikar co na to sel silou a petkama. Cely predchozi rok znicil, nastesti s tema zakladama jsme mnozi dosli az na konec VS. Ne stejny osud me potkal v dejepisu. Odpor k teto discipline jsem zacal lamat az po me tricitce. A bylo to skutecne odpor zasety spatnymi pedagogy.Jinak receno, ne vse se musi zrovna ucit hrou, ale spis si dat praci s tim kde se skolaci zasekavaji a snazit se tuto barieru prekonat.

PS: Nedavno jsem se dovedel ze PAN MATEMATIKAR je alkoholicka troska, ale stejne byl NEJLEPSI.

mika 14.3.2007 15:10

Re: Názorů Miloše Čermáka si vážím,

Nemohu souhlasit. Matematický důkaz je metoda ověřování pravdivosti výroků v rámci přijatých pravidel (axiomů) dvouhodnotové logiky. Přijmeme-li tříhodnotovou logiku, bude metoda ověřování "správnosti" výroků podobná, ale závěry budou nepoužitelné ve dvouhodnotovém světě. Jednou ve vlaku jsem vyslechl tvrdý spor na obranu matematiky. Zastánce argumentoval, že matematika platí přes všechny politické režimy: 1+1 je vždycky 2. Potichu jsem poznamenal, že jsou "počty", v nichž 1+1 = 10. Hluboce jsem ho zklamal. Dopil flašku. Matematika ztratila jednoho arbitra.

mika 14.3.2007 14:38

Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

V roce 1615 v knize Nové výpočty vinných sudů ("Nova stereometrica doliorum vinariorum") J. Kepler píše: "V roce, kdy jsem se ženil,byla velmi dobrá úroda vinných hroznů a víno bylo levné, a proto jsem se chtěl jako dobrý hospodář zásobit vínem. Koupil jsem ho několik soudků. Za nějakou dobu přišel prodavač změřit objem soudku a stanovil cenu za víno. Do každého soudku spustil železný prut, a pak bez nějakých výpočtů, hned oznámil, kolik je v sudu vína."  Kepler byl velmi udiven. Zdálo se mu divné, že pomocí jednoho (délkového) měření lze vyčíslit objem sudů různých tvarů. Aby tuto úlohu rozřešil (dnes bychom řekli: aby našel odpověď na svoje otázky a našel vysvětlení) vymýšlí speciální metodu a současně formuluje první obecná pravidla řešení extrémálních úloh. Píše: "Na základě zdravého geometrického (prostorového) citu vyráběli bednáři sudy takového tvaru, který pro danou délku obrysu zaručuje největší objem sudu. A jelikož v blízkosti každého maxima bývají změny neznatelné (!!), nemají odchylky vliv na objem. Dále Fermat (1629 - lom světla) , Newton (padání jablek), Leibnitz (? - neměl co dělat?) mají v jiných souvislostech podobná udivení. Dnes se té Keplerově metodě říká diferenciální počet. Její obecnější variantě variační počet či metoda optimálního řízení.

Poučení? Že by to nikdo, ale opravdu nikdo nepotřeboval? A co např.: předpovědí počasí, povodně, hurikány, radary, energie, tsunami, navigace,..... . Každý maturant z matematiky doplní dalších 1000 problémů, které nejsou řešitelné pomocí dějin filozofie.

portwyn 14.3.2007 14:32

Re: Naivko

Ostatně vzpomeňte si, co rozpoutala média, když se uvažovalo o zavedení kamer na chodbách jedné školy kvůli prevenci šikany. Titulky jak kráva typu "Můžeme být klidní, kamery nebudou".

portwyn 14.3.2007 14:19

Re: Portwyne

Zasvěcený komentátor školství (ach, jsem tak skromný ;-)) souhlasí. Fantom celkem správně upozorňuje na chyby některých rodičů ve výchově, ale chybně generalizuje - nespravedlivě vůči většině rodičů. Váš postoj považuji za správný.

ceskej Honza 14.3.2007 13:39

Re: Letadlo

To prece není o matematice! Na to ze je letadlo blbost musí prijít kazdej selským rozumem a logikou bez velkého pocítání a bez maturity z matiky, kde se ucí hovadiny jako integrály, derivace a pdobné nepotrebné.

zdeněk 14.3.2007 13:38

Re: Nemáte pravdu!

95% jste vzal kde? Já využívám matematiku na vyšší úrovni než píšetea nepřipadám si že bych spadal do těch 5% ;-D

jazyky pak přijdou sami, většinou se je doučíte stejně sám.

ceskej Honza 14.3.2007 13:23

Nemáte pravdu!

Matematika by se samozrejme mela vyucovat nove, zábavne a jde to. Ucit se necemu se strachem a odporem je prezilý hnus, bohuzel na ceských skolách zcela bezná vec.

Dále nechápu autorovo rozplývání se nad matematikou. Osobne bych kladl duraz na zvládnutí procent, trojclenky a cvicení logiky. Vsechno ostatní je zasvinení mozku nesmysly, které 95 % normálních lidí  nepotrebuje. Co ale potrebují, jsou znalost jazyku. Takze prosím, vyucovat     jazyky na úkor matiky     a nemít  mindráky z matematickejch  rádoby chytráku !!

Juras 14.3.2007 8:48

Re: Letadlo

Přesně o letadle jsem chtěl napsat taky.

Takovejm lidem, kteří "Nebudou potřebovat matematiku tak proč by se s ní měli trápit u maturity" bych potom řekl ať se vzdají svéprávnosti. Nejsou schopni kompetentně rozhodovat téměř o ničem. Oběti letadlových her si stěžují na podvodníky, kteří je připravili o úspory. Podle mého se o podvod nejedná a je mi proti srsti, že mám nepřímé náklady s jejich postihováním. Každá "oběť" měla k dispozici pravdivé údaje a mohla si sama správně vyhodnotit, jestli se jí to vyplatí.

Juras 14.3.2007 8:35

Re: Re: mám rád matematiku

Matematikou a fyzikou není svět zcela uchopitelný, protože se jedná o racionální disciplíny, kdežto svět v němž žijeme, je reálný. S nátlakovými způsoby prosazování zájmů máte pravdu, ale nejde jenom o zlý záměr. Některé nátlaky jsou vedeny ušlechtilým cílem - sám jejich osnovatel žije v bludu a chce okolnímu světu pomoci.

Juras 14.3.2007 8:27

Re: Pane Čermáku, tleskám,

Nemůžete přece napsat neexistující číslo :-))

mike 14.3.2007 0:33

Re: Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Kdepak, neni. Schvalne si to nekdy zkuste a budete prekvapen. Mozna to bude tim, ze delit neumeji ti, co ceny za kilogram pocitaji. Jen je mi divne, ze se zasadne pletou v neprospech zakaznika. Aspon co jsem si stacil vsimnout.

baltazar 14.3.2007 0:27

Re: Re: Re: Re: Nemám rád matiku

Naopak, nejvíc vždycky prodělali ti, co si to přesně vypočítali a pak jim realita uhla -- zapomněli při tom počítání na náhodu nebo na sviňárnu.

baltazar 14.3.2007 0:26

Re: Re: Pane Čermáku, tleskám,

Bude patrně nekonečně malé.

baltazar 14.3.2007 0:24

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nač matyku

A jsou ty koeficienty a okrajové podmínky opravdu známé? Spíš mam pocit, že je to úloha na zpětnovazební regulaci .. dobře tlumit a filtrovat a vědět o kolik cuknout, aby byla odhadnutá odezva a aby se nám to podle Nyquista moc nerozkmitalo.

baltazar 14.3.2007 0:21

Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Dokonce od té doby, co se na regálech povinně musí uvádět i cena za kilogram, je zbytečný se učit i dělit :o)

BIS 13.3.2007 22:43

V armádě USA není provozování homosexuálního aktu dovoleno.

Důstojník amerického námořnictva a člen generálního štábu armády USA Peter Pace řekl v rozhovoru pro list Chicago Tribune, že homosexuální vztahy jsou nemorální.