20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jirka S. 13.3.2007 10:44

Re: To je nesmysl.

to se nevylučuje, akorát říkám, že je pro ně problém účastnit se plesu nebo si vybrat kalhoty :-))

Peta 13.3.2007 10:44

Re: Re: Pár přípodotků

Zrovna minulý týden měla dcera (6.tř.) domácí úkol z matematiky, slovní úloha z praxe.

Zadání asi takto (přesná čísla si nepamatuju): Maminka koupila látku za ..... korun, metr látky stojí ..... korun. Kolik metrů látky koupila? Výsledek: 2,7501507..... m. Jojo kam se hrabe v přesnosti strojírenství na textilní průmysl!

quetzal 13.3.2007 10:44

Re: Pepa Jetel je ...

na co jsou vlastně vůbec střední školy, když nám pro život stačí počty ze základní školy a základní znalosti ze všech oborů?

Konkrétně o co je důležitější rozumět kráse básně jako je Máchův Máj oproti porozumění matematických limit nebo goniometrických funkcí. Matikou se neživím, ale pro život jsem potřeboval spíš logicky myslet než básnické zasnění.

Hawk 13.3.2007 10:42

Re: Re: Re: naprosto nesouhlasím

Tohle taky tesat. Jen stará historka. Kdysi jsem se potřeboval prokousat jedním odborným článkem ve francoužštině, znalost francoužštiny víceméně nulová. Zaangažoval jsem spolužačku z gymplu. která tu francoužštinu studovala na filozofii. Snažila se, ovšem když na mne z přkladu vykoukla spojení "elektron v šestinedělí"  a "běžící nádraží " , pochopil jsem, že tudy cesta nevede

ZW 13.3.2007 10:41

Re: Ještě jednou, text kamsi zmizel...

Tak to jste mě dostal, protože oba pojmy na úrovni ZŠ jistě nelze precizně definovat bez znalosti základů "vyšší" matematiky. Ale oba pojmy se postupně zavádějí tak, aby jim žáci rozuměli. Velikost úhlů nejdříve porovnáváním shodných a neshodných úhlů a následnou definicí stupňové míry (nejlépe přes přímý úhel). Oblouková míra na SŠ se pak už pomocí jednotkové kružnice definuje docela dobře. Obvod kružnice se na ZŠ žákům přibližuje názornými ukázkami pomocí provázků či rozloženého pláště válce a schopný učitel do toho zamíchá i obvod pravidelných mnohoúhelníků. Ani v jednom případě však nemám pocit, že by se žáci museli nabiflovat pojem, o jehož podstatě nemají ani páru.

Fikulda 13.3.2007 10:39

Re: Souhlas , ale matematika ma i dalsi prednosti

Nechápu, jak je možné,že Vám ,člověku podle tohoto článku ne hloupému ,nevadí napsat něco bez interpunkce.Nechce se mi věřit, že by jste to vysvětloval tou stupidní výmluvou o rychlosti psaní.S tím článkem souhlasím.

quetzal 13.3.2007 10:38

Vito, ad "Jediná opravdová věda je fyzika, ostatní je jen sbírání známek'."

věda (s vyjímkou matematiky, ta funguje jinak) je výsledkem úsilí pochopit přírodu okolo nás. Umět počítat se hodí, někdy to, ale není zásadní. Nevím, co měl z počtů Mendel, ale na diferenciální rovnici nejspíš v životě nenarazil. Totéž objevitel krevního oběhu Harvey ... sbírání "známek" je totiž NAPROSTO ZÁSADNÍ - pokud nemáte posbírané kvalitní informace, tak vám je sebelepší logika a počítání na ... mimochodem, kolikže se vejde andělů na špičku jehly?

Pepa Jetel 13.3.2007 10:37

Autor je trouba.

Založil celý svůj článek na svém názoru a prezentuje ho jako fakta.

1. Matematika může být krásná pro něj, pro někoho jiného může být krásné např. prožívat při studiu historické bitvy nebo zkoumat běláska.

2. Matematika je užitečná a je základem spousty dalších věd, to je pravda. Ovšem pro člověka matematikou se neživícího bohatě stačí matematika základní školy. Na co jsou goniometrické součtové vzorce, limity funkcí, integrály? Povinnou maturitu z matematiky ano, ale na rozumné úrovni - spíš možná bych navrhoval úplně jinou maturitu, kde by byly testovány základní vědomosti ze všech oborů, které jsou pro běžný život potřeba.

3. Blbosti typu "kadý by měl nenávidět své učitele matematiky" je zbytečné rozebírat.

Sherry 13.3.2007 10:36

Re: pravda byva obvykle nekde uprostred dvou meznich nazoru

Vzpominam na jednoho vyborneho ucitele matematiky, ktereho jsem opravdu, ale opravdu NENAVIDEL. Obzvlast dukladne mi v pameti uvizl jeho bonmot: "Matematika sachy nezajimaji, protoze se jedna o konecny problem."

Je velky problem debatovat s lidmi, kteri vyvraceji tvrzeni, ktere vubec nebylo vysloveno/napsano. Tvrzeni, ktere oznacujete za stupidni, nikdo nepronesl. Ve svych 14 letech jsem matematiku neumel a ve 23 letech jsem slozil statni zkousku z matematiky, pritom inteligence se mi nijak diametralne nezmenila.

V clanku se pise o tom, ze kdo neni chytry na matematiku (coz se pozna az tehdy, kdyz se matematikou vazne zabyva), neni chytry vubec. To je pravdive tvrzeni. Dukazem mohou byt zastupy humanitne vzdelanych lidi, kteri dokazali absolvovat studium diky sve schopnosti "nabiflovat se". Tato schopnost vyzaduje dobrou pamet, nikoli chytrost (dalo by se dokonce rict, ze dokonce vyzaduje absenci chytrosti).

Sch.glosátor 13.3.2007 10:35

kdy auto vyjede z místa A do místa B rychlostí v....

Na to přibere znalce. Protože je to třeba zaštítit náležitou autoritou. Soudkyně  by to třeba spočítala sama, jenomže obhájce, který si to nedokáže nebo nechce spočítat (i když poznal jsem pardály soudních síní, kteří  toho uměli a umí stejně jako kvalifikovaný znalec),  namítne, že zodpovězení otázky je  mimo odbornost soudce. Ale ani znalec není zárukou. Kdysi jsem jednoho moc trápil, že jeho výsledek není možný. On vzal kalkulačku, ťukťukťukťuk...že je to tak a tak. Já na to, že to logicky nevychází a že blablablabla. To už probudilo soudce a protože ani on se nedobral stejného výsledku jako znalec, jednání odročil a uložil doplnit posudek. No a příště znalec přišel, a řekl, že to opravdu vychází jinak. Že měl špatný vzoreček.....Pravda, nebyla to matematika, ale obyčejné počty.

JardaP 13.3.2007 10:28

Souhlas , ale matematika ma i dalsi prednosti

Zruseni povinne matematiky u maturit je skutecne zlocin. Kupodivu se zapomina na jeden dulezity aspekt tohoto zlocinu. Matematika je dnes jedna z mala prilezitosti, jak zakum a studentum ukazat, ze vedet neznamena umet, a take je naucit, ze nektere veci jdou delat jen urcitymi zpusoby a ze diskuse o tom, ze to mozna jde i jinak neni v tomto pripade vyraz demokraticnosti, ale ignorance (viz nektera vystoupeni v diskusi na tomto cisle Psa). Utok na matematiku a prirodni a technicke vedy je soucasti sirsi kampane, ktera ma dobrou sanci znicit vzdelanost naroda a jeho konkurenceschopnost. Priklady osudnych zvyků: Uceni doma v siuaci, kdy nejsme schopni stanovit vzdelavaci standardy a tedy i kontrolu kvality vzuky. Naprosta nezodpovednost za kvalitu vzdelani absolventu. Ignorovani pozadavku vysokych skol na kvalitu vzelani z nizsich stupnu skol. Nesledovani moznosti uplatneni absolventu skol atd.

Stale se diskutuje StB a nikomu nevadi, ze personalni agentury zoufale shani techniky (coz muze byt jeden z duvodu, proc jsou u nas dalnice 3x drazsi nez jinde) a ze se ve vzdelavani propadame nekam pred France Josef a mozna pred Marii Terzii. Stale se opakuje, ze bychom nemeli byt pouze montovnou, ale zapomina se, že bez matematiky a prirodnich ved a techniky nebudou zadna vyzkumna centra a znalostni ekonomika. Zvasty nas neuzivi. Nejhorsi na tom je, ze to asi neni dusledek zleho umyslu ale nezodpovednosti a ignorance. Jako mnohdy za komousu.

PS. Dnesni skola nenauci nejen matematiku, ale vubec schopnost pracovat. Je bezne, ze sedmnactileti studenti musi nejen behem hodiny bumbat, ale take curat. Co si kdo s takovymi pracovniky pocne?

Hustoles 13.3.2007 10:28

Dr. Vihan

Přihlásí se ještě nějaké "Vihanovo dítě"?

JardaP 13.3.2007 10:27

Souhlas , ale matemetika mea i dalsi prednosti

Zruseni povinne matematiky u maturit je skutecne zlocin. Kupodivu se zapomina na jeden dulezity aspekt tohoto zlocinu. Matematika je dnes jedna z mala prilezitosti, jak zakum a studentum ukazat, ze vedet neznamena umet, a take je naucit, ze nektere veci jdou delat jen urcitymi zpusoby a ze diskuse o tom, ze to mozna jde i jinak neni v tomto pripade vyraz demokraticnosti, ale ignorance (viz nektera vystoupeni v diskusi na tomto cisle Psa). Utok na matematiku a prirodni a technicke vedy je soucasti sirsi kampane, ktera ma dobrou sanci znicit vzdelanost naroda a jeho konkurenceschopnost. Priklady osudnych zvyků: Uceni doma v siuaci, kdy nejsme schopni stanovit vzdelavaci standardy a tedy i kontrolu kvality vzuky. Naprosta nezodpovednost za kvalitu vzdelani absolventu. Ignorovani pozadavku vysokych skol na kvalitu vzelani z nizsich stupnu skol. Nesledovani moznosti uplatneni absolventu skol atd.

Stale se diskutuje StB a nikomu nevadi, ze personalni agentury zoufale shani techniky (coz muze byt jeden z duvodu, proc jsou u nas dalnice 3x drazsi nez jinde) a ze se ve vzdelavani propadame nekam pred France Josef a mozna pred Marii Terzii. Stale se opakuje, ze bychom nemeli byt pouze montovnou, ale zapomina se, že bez matematiky a prirodnich ved a techniky nebudou zadna vyzkumna centra a znalostni ekonomika. Zvasty nas neuzivi. Nejhorsi na tom je, ze to asi neni dusledek zleho umyslu ale nezodpovednosti a ignorance. Jako mnohdy za komousu.

PS. Dnesni skola nenauci nejen matematiku, ale vubec schopnost pracovat. Je bezne, ze sedmnactileti studenti musi nejen behem hodiny bumbat, ale take curat. Co si kdo s takovymi pracovniky pocne?

JE 13.3.2007 10:25

Můj učitel matematiky na gymnáziu

s oblibou a s výkřikem: "To je nějaká štábní kultura?" trhal studentům špatně vedené sešity. Uměl ale počítat a uměl matematiku naučit. Byl jedním z nejoblíbenějších učitelů.

Sch.stydící se nematematik 13.3.2007 10:24

Což je důvod, proč ho postmoderní žvanilové nenávidí a politici se ho bojí.

Ano! R^

ZW 13.3.2007 10:24

Re: Ještě jinak

Kdyby ovšem nebylo schopných lidí v přírodních vědách (samozřejmě nejen ryzích matematiků), tak si v tom krámě nemají co koupit.

milanS 13.3.2007 10:21

Matematika se nedá okecat

"Příklady, kdy auto vyjede z místa A do místa B rychlostí v a v opačném směru  vyjede cyklista ..., jsem nesnášela a nenáviděla", svěřila se mi nedávno  spolužačka. Dnes dělá soudkyni ...  Jak může někdo bez schopnosti logického myšlení dělat soudce ??? A nebo už není naše justice o hledání pravdy, ale jen o tom, která strana předvede lepší slohové cvičení ???

Proto, když slyším o nutnosti zastavit "vládu ekonomů" a

JE 13.3.2007 10:21

Ve dvacátých letech maturita z matematiky

zahrnovala v písemné části vyřešení diferenciální rovnice nebo kupříkladu výpočet integrálu z racionální funkce. Dnes aby se tam báli dát i tupou kvadratickou rovnici!

RomanL 13.3.2007 10:19

Re: Ještě jinak

Naopak - oni jsou pánem světa! Ovšem takového, do kterého takoví přizdi***či jako vy nebo já nemají a nikdy nebudou mít přístup... ;-) (není myšleno jako urážka!)

JE 13.3.2007 10:18

A navíc,

neřekl bych, že ti nejúspěšnější a "nejschopnější" (asi všeho ;-P) lidé na světě jsou právě demonstrací ctnosti!!

JE 13.3.2007 10:17

To je nesmysl.

Kolik matyfzáků znáte, nebo obecně fyziků či matematiků? Já jich znám hodně a vesměs jsou to lidé komunikativní, přátelští, slušní a také skromní!

vita 13.3.2007 10:15

Re: Matematiku se málo kloubí s fyzikou

To dost dobře nejde - na to, abyste učil fyziku "matematicky", byste musel počkat do 4. ročníku - na základy diferenciálního a integrálního počtu. Dřív to nemá cenu a na infinitezimální počet zase potřebujete mít solidní základy, takže se k němu dostanete až před maturitou.

Prostě to nejde - a je to obrovská škoda. Nejen ve fyzice - třeba v chemii jsme probírali orbitaly - ovšem ty spadly z nebe, jak se došlo na to, že elektrony ve slupkách jsou jednou v kouli, jindy v čince podél os, jak vůbec určit ty osy - a nakonec, co to vlastně je, ta koule a co má společného s elektronem, jsem pochopil až na vejšce. logické, krásné, jasné - ale chce to už znát matematiku na dost nestředoškolské úrovni.

JE 13.3.2007 10:15

ABSOLUTNÍ SOUHLAS! TESAT DO ŽULY!!

Hnyk 13.3.2007 10:15

Re: Re: Pár přípodotků

Jean-François Champollion uměl 8 řečí, ale měl potíže s francouzkou gramatikou a nenáviděl matematiku.

RomanL 13.3.2007 10:12

Re: Mno, samotný článek je dokladem, že jeho autor, ač údajně chytrý na matematiku,

Jsem si jistý, že matematický génius zvládne rozbor složitějšího souvětí s prstem v nose, pokud se jím začne zabývat z matematického hlediska. O schopnosti aplikaci logického myšlení bych u geniálního matematika nepochyboval už vůbec. Ovšem to neznamená, že si ráno na nohy nenatáhne na nohy různobarevné ponožky, nebo že v obchodě nemůže najít mléko. To je skutečně trochu jiná "logika".

HanaHrusa 13.3.2007 10:11

Re: Tak tohle je právě ta obludnost:

Výuka matematiky je podle mé zkušenosti redukována na jakési výpočtové postupy, připomínající mě kuchařské předpisy. V šesté třídě, primu nevyjímaje, se rovnice řeší "převáděním na druhou stranu se změnou znaménka, dělením ..." , chybí znalosti opačného a inverzního čísla, ekvivalentních úprav rovnic, krácení a rozšiřování zlomků. Ve fyzice pak žák neumí upravit sebejednodušší vzorec. Myslím, že problém jsou učitelé.

Jirka S. 13.3.2007 10:10

Ještě jinak

Uznávám, že matematika je víc než vhodná a že umožňuje lepší chápání logických souvislostí, ovšem maximálně do "levelu" inženýra - člověka který používá aplikovanou matematiku k praktickým činnostem.

Dle mého pozorování je ovšem úroveň matematického uvažování v nepřímé úměře se sociální adaptabilitou e.g. schopností normální sociální interakce - zkráceně - čím víc je člověk matfyzák, tím méně je schopen společensky fungovat - navazovat vztahy, odhadovat a ovlivňovat jiné lidi apod. 

Přijmeme-li premisu danou dnešním článkem, znamenalo by to, že matematici by měli být páni světa, ale oni nejsou. Svět je plný schopných a úspěšných lidí, kteří si dokáží tak akorát spočítat drobné v krámě.

PetrF 13.3.2007 10:09

Re: Re: naprosto nesouhlasím

No pardon, vzhledem k tomu, ža dost podstatná část překladů, které se dělají, je technického charakteru (nepropadejte romantické představě, že překladatel = překladatel románů), tak je pro překladatele, tedy pro dobrého překladatele, naprosto nezbytné, aby měl dobrý základ ve velmi širokém spektru oborů, včetně matematiky, fyzika a přírodních věd. Bohužel tomu tak často není a podle toho překlady vypadají.

RomanL 13.3.2007 10:06

Re: Re: Re: Mno, samotný článek je dokladem, že jeho autor, ač údajně chytrý na matematiku,

Ale vy pletete koše s baňama...

vita 13.3.2007 10:06

Re: svatá pravda, co píše autor

V zákoně předloženém Buzkovou maturita z matematiky byla. Ze zákona ji vyhodil pravicový senilát - pravda, Buzková proti tomu nic neudělala a spíš souhlasila.

Lhát neznamená být demokratem.