20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
RomanL 13.3.2007 14:09

Re: Názorů Miloše Čermáka si vážím,

Obávám se, že jiný než matematický důkaz jakéhokoliv jevu v přírodě a přírodních vědách se jmenuje DOGMA. To je třeba jako když se takový důkaz odhlasuje - třeba na koncilu. Safra, co mi to jen připomíná...?

ocas 13.3.2007 14:07

Re: Re: Problém našeho školství....

Pokud někdo stráví na různých typech škol alespoň 18 let života, nemusí být odborník na školství, aby jej mohl hodnotit tehdy a má li děti i dnes.

portwyn 13.3.2007 14:06

Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

No tak jak to je?

Neumí to, protože nedávaly pozor, nebo protože jako učitel nestojím za nic?

Fantom 13.3.2007 14:05

Velice se mi líbí názory, že

chyba je:

1/ Ve školách

2/ V učitelích.

1 a 2 je ŠPATNĚ. Chyba není ve školách - jsou samozřejmě výjimky, nikoliv pravidlo. Chyba není v učitelích - až na pár výjímek. Chyba je milí diskutující ve VÁS, selháváte jako rodiče. Abyste nemuseli potomkovi věnovat svůj volný čas, tak trapně a uboze argumentujete. Nejdřív než začnete plivat jedy na školy a učitele, podívejte se do zrcadla, jak jste neschopní se postarat o potomka. On totiž mobil nebo minipřehrávač sice splní svoji úlohu - potomka se zbavíte, ale ve své výchovné neschopnosti vás nenapadne, že to bude tahat do škola a vyrušovat při výuce. A navíc, dementíci, nevím o nikom, koho by mobil nebo mp3 přehrávač uživil. Vy ano, neschopní rodiče??

RomanL 13.3.2007 14:01

Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

Taky souhlas. Ale ta pětina žáků nepracuje prakticky v žádném předmětu, pokud patří k těm lepším, tak si maximálně něco mechanicky zapamatuje. S tím v matematice ovšem nelze uspět...

portwyn 13.3.2007 14:00

Re: Matematika nejsou jen vzorečky

Popravdě dnes už matematika učí téměř výhradně logické myšlení. V době, kdy sedmáci neumí malou násobilku (ve třetí třídě ji uměli, jenže od té doby bez mobilu ani nesečetli 13 + 11, natož aby násobili 8 x 3...nekecám) nic jiného nezbývá. Tedy samozřejmě pokud matematiku chcete opravdu učit, ne odšvejkovat, abyste byli populární.

portwyn 13.3.2007 13:56

Re: Re: Pepa Jetel je ...

No, ono je to spíš tak, že matematika je dobrý způsob tréninku mozkových závitů. Jsou i jiné způsoby, ale matematika má dobře vypracovanou metodiku tréninku...nic víc, nic míň. Otázka "K čemu studovat, když nám stačí matematika ZŠ?" je ekvivalentní otázce fotbalisty "Proč mám dělat všechny tyhle cviky, když jen kopu do míče?" Odpovědi:

Fotbalistovi: "Abys byl rychlejší a obratnější."

Studentovi: "Abys měl rozvinutější logické myšlení."

portwyn 13.3.2007 13:48

Re: Problém našeho školství....

Máte pravdu, naprostou, školství nenaučí vůbec nic. Svatá pravda a vůbec, ani trošičku nepřeháníte.

Odkud berete informace o "českém školství" en bloc? Že jste chodil do školy? Víte, já také jel autem - ale nedělám ze sebe odborníka na auta.

Marťa 13.3.2007 13:44

Nemyslel jste náhodou Gausse

- německého to matematika? Hezké, že kritizujete "vzdělance" a neumíte správně napsat jméno:-D

Chris Kelvin 13.3.2007 13:43

Problém našeho školství....

...je především v tom, že sice nic nenaučí (zejména nenaučí pracovat, studovat, nejde jen o množství předestřených informací), ale za to dokáže úspěšně potrestat. když toto neumíte. Strávil jsem ve škole mnoho let a vypadalo to v devadesáti procentech tak.A jak tak sleduji své dítě, mnoho se toho nezměnilo.....

Matematika je důležitá, souhlasím. Kdo nezná matematiku, zpravidla se dopouští zásadních chyb v úsudku, ať už se jedná o cokoli.

JE 13.3.2007 13:41

Abych konkretizoval, jak ta derivace

sinu souvisi s fyzikou. Kdyz (napriklad) pocitate pole v okoli nabiteho linearniho vodice nebo roviny, potrebujete "kousek" vodice male delky dl vyjadrit pomoci prislusneho maleho uhlu dfi, aby se ty prirustky daly dobre scitat (scitame prirustky uhlu s horni mezi pi/2, misto nekonecneho dratu). Delka useku vodice od stredu je umerna sinu uhlu, prirustek delky (a to se da prave krasne jednoduse ukazat ryze geometricky - "obrazkem") pak kosinu - tedy prirustek delky (diferencial) je umerny soucinu prirustku uhlu a kosinu uhlu.

JoJo 13.3.2007 13:31

Re: Úpadek kvality studia

Dle mých zkušeností jste umístil dceru na špatné gymnazium.

kdokoli 13.3.2007 13:31

Re: No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:

Špatný závěr - uvedený příklad s Bělounovou sbrkou nedokazuje škodlivost maturity z matematiky, ale škodlivost scholastického přístupu k její výuce. Takže znovu ...

Chris Kelvin 13.3.2007 13:29

Re: Re: A kde berete jistotu

Právník, jo.....??? ;-)

dvd 13.3.2007 13:27

Re: K čemu je vlastně maturita?

Pro řadu lidí by bylo vhodné mít k dispozici ještě bod (3): k hovnu

Prvek 13.3.2007 13:27

Evidentní případ novináře

který není chytrý na psaní. Což vysvětluje, proč se nevěnuje matematice.

JE 13.3.2007 13:26

Přesně!

R^

portwyn 13.3.2007 13:25

Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

Dotaz - nebo spíše vzteklý výkřik: "Já tomu nerozumím!!!"

Já: "A čemu?"

Odpověď: "No ničemu!"

Já: "Fajn, tak až budeš vědět, čemu nerozumíš, tak se zeptej. Já ti to vysvětlím."

Dnes jsem měl dvě hodiny v devátých třídách. Přibliženě pětina žáků (tedy převážně žákyň) prostě nepracovala, ať jsem dělal co jsem dělal. Válely se po lavicích, něčemu hihňaly, bavily se, půjčovaly si nazájem brýle a komentovaly to. Vsaďte se, že přijdou domů a budou tvrdit, že těm funkcím nerozumí. Ono je to mnohem jednodušší, než říct "Nedávala jsem pozor, tak nic neumím." Tím netvrdím, že všichni učitelé jsou skvělí, ani náhodou - ale v tomto konkrétním případě kdyby tam stál sám Komenský, stejně by je nic nenaučil.

Saša 13.3.2007 13:24

Tento článek je moc krásný

a já s ním souhlasím od začátku do konce s jedinou výjimkou: já jsem některé své učitele matematiky měl rád.

djer 13.3.2007 13:22

Matematika nejsou jen vzorečky

Matematika neučí jenom "vzorečky", učí i kritické myšlení obecně. Naučíte-li se o věcech logicky přemýšlet a svá tvrzení dokazovat, budete méně manipulovatelný - ať už médii nebo reklamou. A to je možná v čase počítačů a kalkulaček její největší přínos ke vzdělání našich dětí :-)

portwyn 13.3.2007 13:18

Re: Re: To je nesmysl.

Kalhoty si vybírám normálně sám (stojí mne to 10x méně času než výběr za přítomnosti libovolné ženy).

Plesy v podstatě ignoruju. Nebaví mne to, radši si zahraju volejbal.

Mýtus o sociální debilitě matematiků pochází z toho, že jednak většina z nich jsou introverti (zkuste řvát, skákat a přitom přemýšlet) a druhak ignorují témata typu "Superstar", protože jim přijdou o ničem. Ovšem právě takové plky či drby jsou základem komunikace v hospodě apod....no a matematik jaxi nemá co říci, protože o tom nic neví, takže mlčí a je za ichtyla.

Jožin 13.3.2007 13:16

Re: A kde berete jistotu

Nebo si exekutor splete procenta a promile a nechá si to potvrdit soudcem. Výpočet je ověnčen snůškou čísel paragrafů a z 8000kč je z půl roku půl milionu. Nejen právník, ale i historik, který nemá zažité alespoň kupecké počty je hotové neštěstí. Nemluvím o tom, že právník by měl tušit co jsou to dobré mravy.

tich@dohoda 13.3.2007 13:16

ta maturita, drazi diskutujici je ve skutecnosti pouze divadlo

ono mezi maturitou a ukoncenim skoly/stredni/ jsou jeste 4 roky studia a povinost projit z matematiky do vyssiho rocniku, to znaci vsechny ty pisemky, testy,zkouseni. V tom navrhu zakona nikde neni, ze se matematika zrusi, jen z ni nemusite maturovat a mate volbu co misto matiky k mature, coz u me byla moznost chemie nebo nemciny. Ovsem celou stredoskolskou matiku jsem musel pochopitelne absolvovat, coz budou muset i dnesni i budouci maturanti. Cela diskuse mi /az na cestne vyjimky/ pripomina dalsi oblibena temata pro blbe, "radar ano, radar ne, Klaus je dobry, Klaus je grazl, Amerika je nepritel, USA jsou pritel, Zidi ovladaji svet, Zidum se ublizuje. Co me udivuje nejvice, tak nazory "matematiku", ti to totiz jako ti nejchytrejsi uz davno meli pochopit, ovsem mozna to s tou genialitou nebude tak zhave a chybicka se vloudila, asi aplikovali chybny vzorecek. Cest :-)

portwyn 13.3.2007 13:12

Re: Re: V každé vědě je tolik pravdy, kolik je v ní matematiky.

Ivo Volf (vedoucí katedry Fy na PF HK) to modifikoval na "každá věda je matematika a sbírání známek".

portwyn 13.3.2007 13:11

Děkuji panu autorovi za jeho obranu matematiky, ale...

Především díky za článek, který snad ani do Lidovek s jejich permanentním protiučitelským tažením (Akademie) nepatří.

Nicméně si myslím, že není nutné, aby se žáci učitelů matematiky báli. Že se bojí matematiky jako předmětu je normální (matematika je spravedlivá, neodpouští, neokecá se a není královskjé cesty k matematice), ale nevidím důvod, proč by na základce nebo na střední nemohla být učena s úsměvem. Lze zahájit hodinu vtipem, dát zábavnou úlohu, přihodit obrázek, hlavolam...jde to.

Nemyslím ostatně, že by se mne mí žáci báli. A to mám k matematice ještě fyziku. Rovněž kolega a kolegyně nepatří mezi obávané psy.

Pepa Jetel 13.3.2007 13:08

Re: K čemu je vlastně maturita?

Já preferuji (2).

Pepa Jetel 13.3.2007 13:07

K čemu je vlastně maturita?

Považujeme ji za známku připravenosti na studium vysoké školy (1) nebo jakýsi souhrn vědomostí, který si ze školství odneseme a který budeme v životě potřebovat (2)?

V případě (1) by maturita z matematiky měla být nepovinná a měla by zahrnovat veškeré středoškolské učivo.

V případě (2) by měla být matematika zahrnuta do povinného předmětu "základy přírodních věd", a testováno by mělo být jen to důležité ve vazbě na ostatní přírodní vědy.

Mates 13.3.2007 12:50

Re: Švejkovská logika je nesmrtelná

Ano ! Obdobné je to i s vysokošklským vzděláním. EU tvrdí, že máme málo vysokoškoláků, proto si jich uděláme víc a tím si zřejmě automaticky zvedne úroveň vzdělánínároda a všichni budeme rázem chytřejší :-)

doktor 13.3.2007 12:50

Názorů Miloše Čermáka si vážím,

ale jeho poslední věta, považující za "chytré" (co je to chytrost?) pouze matematiky, je příliš sebestředná. Viz "V matematice je důkaz demonstrace nutné pravdivosti nějakého tvrzení za určitých předpokladů (axiomů). Matematický důkaz musí být založen výhradně na nezpochybnitelných pravidlech rozumu (ta jsou vyjádřena v matematické logice ve formě logických axiomů), nepřipouští žádný postup založený na názoru, experimentu, intuici či zkušenosti. Tato skutečnost dělá z matematického důkazu nejjistější známý způsob ověření pravdivosti nějakého tvrzení. Stejné vlastnosti však činí matematický důkaz zcela nepoužitelným v jiných oblastech než v samotné matematice. " z Wkipedie. Za mých mladých let jsme se na gymnaziu dělili na humanitní a matematickou větev. Za méněcenné jsme považovali kolegy z větve matematické (protože většinou holdovali také košíkové, říkali jsme jim "basketbalisti"). Inu, puberta. Není v případě pana Čermáka trochu opožděná?

Mates 13.3.2007 12:47

Re: Re: Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu

Jaké základy by to tak asi měli být ? Na ZŠ nebo i SŠ dost dobře nemůžete vědět jaký rozsah matematiky budete ve svém životě a zaměstnání potřebovat. Studoval jsem přírodovědu na VŠ a bohužel i tam mě ta nenáviděná matematika dostihla (statistika, modelování apod.) . Je potom těžké se na vysoké doučovat matematiku ze střední školy nebo gymplu.