1.6.2024 | Svátek má Laura


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jura Jurax 13.3.2007 18:12

Re: Re: Oko za oko, zub za zub...

No, a není trapné přiznat, že neumím spočíst objem válce - to je mnohem hrůznější než pominout Nerudu či Wolkera nebo spatně užít přechodník. A s tím objemem válce - kolik litrů vody je ve studni o kruhovém průřezu etc. je případ z praxe ...

Jura Jurax 13.3.2007 18:06

Re: Re: Re: neni co dodat pane Čermák

Na letadlo nestačí selský rozum - ledaže by překvapivě mnoho lidí mělo IQ tykve.

dvd 13.3.2007 18:05

Naivko

Nastal by průser jak mraky, protože jen tak někoho vyfotit je prohřešek proti lidským právům. Asi byste vyletěl ze školství. (Vím co říkám: na jedné pražské střední škole narazili na problém třídních schůzek, neboť podat informace rodičům žáků starších 18 let se ukázalo v rozporu se zákonem.)

Jura Jurax 13.3.2007 18:04

Re: ...lehko na bojišti !

R^R^

Jura Jurax 13.3.2007 18:03

Re: Mno, samotný článek je dokladem, že jeho autor, ač údajně chytrý na matematiku,

No, ono nejoblíbenější předměty bývají předměty flákací. Oblíbenost chemie, fyziky, matematiky není přemrštěně veliká - tam nestačí biflování jako v předmětech humanitních.

A rozbor složitějšího souvětí matematický génius obvykle zvládne.

Ovšem jestliže ti "nenadaní na matematiku" si vydupali, že z ní nemusí maturovat, jak k tomu přijdou ti "nenadaní na jazyky", když musí maturovat z cizího jazyka.

portwyn 13.3.2007 18:01

Re: Re: Quetzale, nenapadá vás, že gymnázia (nemluvím o odborných školách)

Doučuji nárazově různé studenty SŠ (nemám čas na víc, bohužel) - G, SŠ, OŠ... Vzorečků, které je nutno se naučit, je pár. Když nad tím člověk přemýšlí, tak se většině biflování vyhne - ale chce to vzít papír, zapsat si základní věci a pak už jen počítat, počítat, počítat. Jo, je to dřina. Ale pak je to lehčí.

Když jsem chodil na gympl, byl jsem stejně blbej jako oni - myslel jsem, že se na to čtvrt roku vyfláknu a pak se to doučím za odpoledne. Ho... No, víte co ;-) Málem jsem propadl, musel jsem dávat pozor, musel jsem se začít  učit...a najednou to šlo skoro samo.

Ludva 13.3.2007 17:57

Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

Je to přesně tak, většina matematických dovedností pouze cirkuluje školstvím a v praxi je skoro nikdo nepoužívá. Dnes se na střední škole učí věci použitelné možná na akademii věd. A v tom je ten problém.

Psí vrah Čumil 13.3.2007 17:41

Vito, sedm let jsem zažíval maturitní zkoušky - nikoli jako matematik -

a mohu vám říci, že celá třída opravdu nikdy nevybuchne - a to z žádného předmětu. Ale můžeme si snad říci na rovinu, že kromě schopnosti kantora také záleží na talentu studentíků. Málokdo je talentován zcela všestranně - většinou se projevují sklony buď více k reálným nebo humanitním předmětům. Snad se dohodneme, že pro dobrého jazykáře (a jazyk - i cizí - je vždy zatraceně logický systém) není ta maturita z matematiky, která pro něho může znamenat stejná muka, jako pro skvělého matematika třeba maturita z cizího jazyka, tedy že pro takto jednostranně orientovaného studenta není ta matematická maturita bezpodmínečně nutná.  Osobně se domnívám, že daleko více povědomí o logice mohou studentíci získat v informatice, pokud se dostanou až k psaní programů, nemluvě o tom, že se v rámci předmětu ZVS nebo jak se dnes jmenuje mj. výuka filozofické propedeutiky, mohou také seznámit se základy formální logiky. Maturitu z matematiky bych opravdu ponechal na vůli studentů - těch, které tato věda těší, zajímá je a rozumějí jí.  Budou to mj. ti, které příslušný matematik zaujme a získá pro svůj předmět. Aby to dokázal, musí být opravdu dobrý.

Ludva 13.3.2007 17:38

Re: Re: Při proletarizaci společnosti je znalost matematiky na škodu.

Nevím, proč by maturita měla být jednotná. Svět je různorodý a unifikace vzdělání jde zcela proti potřebám praxe. A matematika je typický předmět s velkým podílem cirkulačních dovedností - to jest znalostí, které jsou využitelné jen ve škole. Řešit rovnice mi sice nikdy nevadilo, ale také jsem to nikdy v životě nepotřeboval. Naopak, třeba cizí jazyky mě naše školství zrovna moc nenaučilo. A na vysokých školách nyní přijímají do prvních ročníků 90 tisíc studentů. Což je více než celá roční populace dětí narozených po roce 1993. To znamená, že na VŠ se bude moci dostat každý, kdo bude chtít. Tak proč to ještě komplikovat a ztěžovat státní maturitou ? Aby si vydělaly testující firmy ? To je snad ubohý důvod.

Minutus 13.3.2007 17:30

Re: neni co dodat pane Čermák

Jde o nepochopení věci. Kolik lidí se učí na klavír a kolik y nich to použije? Dělali to zbytečně? Kolik lidí v mládí sportovalo, a kolik sportuje i ve vyšším věku? Sportovali zbytečně?

Matematika je prostředek pro tréning abstraktního myšlení. Každý, kdo se chce pokládat za intelektuála, by měl yvládat alespoň základy středoškolské matematiky a k tomu asi maturitu potřebuje. Pár věcí z matematiky se koneckonců  i využít dá. Pokud to človšk umí.

No 13.3.2007 17:26

Re: Re: Zpola souhlas, zpola ne

Umíte také něco jiného než bolševické skloňování slova datum?

Minutus 13.3.2007 17:25

Re: Neuvěřitelné kotrmelce autora

Až na ty výsledky.

No 13.3.2007 17:23

Re: Cim jste se chtel pochlubit?

Na Vysoké škole SNB a Vysoké škole politické také nebyla matika, hádejte proč?

zdeněk 13.3.2007 17:16

Re: Re: neni co dodat pane Čermák

Jinak mě jeden člověk na střední do toho letadla tlačil :-)  nakonec jsem se neudržel, začal jsem se smát a když se mě zeptal jaké mám sen, tak jsem mu odvětil že můj sen je jezdit v Tatře 613 :-D.

Člověk nesmí všemu věřit a vymývání mozku na mě neplatí.

zdeněk 13.3.2007 17:01

Re: Re: neni co dodat pane Čermák

Jde o to v jakém oboru pracujete. Pokud byste měl řešit nějakou rozsáhlou soustavu pomocí diferenciálních rovnic, zjistil byste že proměnných je tam tolik že se v tom nevyznáte a vás třeba zajímá jen určitý ustálený stav. Použijete tedy třeba v elektronice komplexní čísla a hned máte od diferenciálních rovnic pokoj :-)

Vaše zjednodušení má určité omezení, ale praxe je taková že nejdříve se na problém podíváte hrubě, použijete určité konstanty které již dávno před vámi někdo spočítal a pak můžete když to máte takto navrženo uvažovat o nějakých přesnějších výpočtech, které ale můžou být k ničemu, když nepostihnete všechny fyzikální jevy. Takže to musíte stejně postavit a odzkoušet. Většina lidí z praxe vám  řekne že diferenciální rovnice po VŠ nikdy nepoužila.

Na to abyste nenaletěl letadlu stačí když vám franta  u piva řekne "tý vole do toho nechoď to blbost" a nemusíte si to matematicky dokazovat. Na to stačí selský rozum.:-P

Mirek 13.3.2007 16:37

Re: já osobně jsem pro povinnou maturitu z matematiky

R^

Mirek 13.3.2007 16:35

Re: neni co dodat pane Čermák

Sarkofagu, jestli jste diferencialni rovnice uz nikdy nepouzil, tak jen proto, ze je vas ucitel ve skole nenaucil aplikovat. Proto take je matematika tak casto nezabavna, i kdyz by byt mohla - casto se neuci, jak ji pouzit na prakticke problemy. Proto take tolik lidi naleti na podvodniky se systemem "letadlo". Proto, ze rozvijeni logickeho mysleni je ve skole nepopularni, je vsude tolik neprofesionalu a plytvani. Nejspis i proto ani Praha nema poradny silnicni okruh - ti kdo rozhoduji, si neumi spocitat, kolik neexistence dobre dopravni infrastruktury stoji a mysli si, ze na to nepotrebuji zadne odborniky, kteri by jim udelali opravdu nezavisle odborne studie. No, obavam se, ze vetsina lidi tuhle souvislost proste neuvidi.

kerim 13.3.2007 16:30

Re: Re: Mno, samotný článek je dokladem, že jeho autor, ač údajně chytrý na matematiku,

No, a co má být ?

Cumbuch 13.3.2007 16:29

Pane Čermáku, tleskám,

a když už jsme u té matematiky, píši Vám to číslo, které následuje hned za nulou!!

vlcek 13.3.2007 16:19

mám rád matematiku

Mám rád matematiku, protože je tu nezávisle na nás a našich chybách.  

Matematika má svoji axiomatickou část, tedy úroveň, na které se všichni shodnou, například, že rovnoběžné přímky se neprotínají, leda až v nekonečnu. Dále se v matematice objevují výroky, nebo věty, které se neříkají jen tak,  ale všechny se dokazují, aby o platnosti některého výroku nebyla pochybnost. Celá ta stavba drží na větách a jejich důsledcích  a je provázaná jednoznačnými důkazy. Pokud některému tvrzení chybí důkaz, říká se tomu doměnka, neboli hypotéza. Takovou jednu slavnou hypotézou byla ještě donedávna velká Fermatova věta, která tvrdí, že neexistuje celočíselné řešení a, b, c, rovnice a^n + b^n = c^n  pro n = 3, 4, 5,….

Pokud matematiku použijete k popisu třeba gravitace, zjistili byste záhy, že eukleidovská geometrie, která vychází z axiomu rovnoběžek protínajících se v nekonečnu, ve fyzikálním světě neplatí. Matematici si před více než sto lety řekli, že zkusí jiné geometrické axiomy. Výsledkem byla křivočará neekleidovská geometrie, kterou Albert Einstein s úspěchem použil na teorii gravitace. Všiměte si jedné významné okolnosti. S pokorou se matematici vrací ke svým axiomům, případně je upraví a stavbu věta a důkazů projdou znovu. To,  aby se lidé nedohadovali, který z výroků odpovídá fyzikálnímu světu a který nikoliv.

Nezdá se vám toto zázračné ve světě neprokazatelných výroků a polopravd.

F.Vízek 13.3.2007 16:18

...lehko na bojišti !

Všichni v ČR bychom si měli dennodenně opakovat prostou pravdu :  Buď budeme lepší než jiní, nebo budeme biti.  Jazyky plus náročná maturita s matematikou - která rozvíjí logické myšlení jako málokterý jiný předmět na SŠ - je dobrým vykročením k tomu, aby naši lidé nehráli v EU  kdovíkolikáté housle.   

vládík 13.3.2007 15:29

Neuvěřitelné kotrmelce autora

I já miluji matiku. Je nádherně logická a pro toho, kdo ji pochopí nesmírně snadná. To mě naučila jediná učitelka na gymlu (i když ani ostatní matici nebyli přímo sadisté). Tvrdím, že mě Boženka tu matiku naučila nejen dozadu, ale i dopředu. Kupodivu s mateřskou láskou (a mateřskou přísností) a zejména bez drilu.

Škola je pro každého zaměstnáním na 9, 13 i více let. A aby práce za něco stála, musí se dělat s chutí. Tedy i v případě učitelů matiky musíme hledat takové, kteří zaujmou a případně pobaví. Mé zkušenosti z anglosaského prostředí říkají, že se v přístupu k žákům musí naše školství ještě mnohému učit.

vita 13.3.2007 15:15

Re: Asi dostanu na budku z obou stran

Povinná a srovnatelná (tedy státní) maturita z jakéhokoli předmětu dokáže porovnat učitele. Tedy může donutit učitele lépe učit, protože ukáže, že učí blbě.

Maturita je z půlky zkouškou kantora - a můžete mi věřit, zažil jsem s matkou těch maturitních ročníků dost a dost. Vždycky si dělala hlavu z toho, když jí někdo "vybouchl", ale, protože byla dobrá kantorka, nikdy jí nevybouchla celá třída. Dobrý kantor ví i to, koho k maturitě prostě pustit nemůže, protože by to byla jeho ostuda. To ale platí pro ty, kteří přistupují k výuce s nějakými nároky na studenty i sebe.

Znova a znova - státní a povinná maturita je bič na kantory!

MeKu 13.3.2007 15:13

Re: Fantome

Fantom je navedený.

Osobně jsem měl jenom jediného opravdového učitele matematiky během dvaceti let návštěvy různých "vzdělávacích" ústavů. Svým dětem jsem pak díky této diskvalifikaci (a čtrnácti let opakovaného tvrzení "na matiku musíš mít buňky") nebyl schopen předat těžce získané. Je totiž sakra rozdíl vyžadovat nabiflování vzorců a jejich uplatnění na typových příkladech, nebo i poměrně tupým dítkám ukázat jak to vše mezi sebou krásně souvisí, jedno vyplývá z druhého, takže pak dítko najednou zjišťuje, že nebylo tupé (jak všichni tvrdili), ale pouze si neumělo s tou krásnou stavebnicí hrát.

vita 13.3.2007 15:09

Re: Re: No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:

Mimochodem - myslet by měla i v té biologii, jenže tam se rozdíl mezi nabiflovaným učivem a pochopenou látkou tak snadno nepozná. U matematiky stačí udělat ten "podraz" se záměnou čísel...

Zdenek 13.3.2007 15:09

Matika - trefeno presne na hlavicku

Pane Cermak, po dlouhem case inteligentni nazor. Je s podivem, ze ted maji prednost metody, ktere delaji z nasich potomku idioty a neuvazujici stado, ocekavajici co jim spadne pred nos od lidi z marketingu a jinych vyderacu.Zajimave, ze v casto citovane "svobodne" americe uz prisli na to, ze jim vyrusta spolecnost tupcu a proto jiz zacali s pritahovanim opasku, aby nebyli zavisli na Asiatech, Indech a jinych externistech. Jen u nas ministerstvo v ramci lenosti a byrokracie nici vzdelavani nasich deti.

vita 13.3.2007 14:58

Re: No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:

Chyba, Čumile. Dívčině se dostalo (drsného) ponaučení, že matematika je jiná, než ostatní předměty a zatímco biologii se může "naučit" od kočičky po nezmara tím, že si je nabouchá do hlavy, u matematiky musí myslet. Což je podstatná změna oproti všem ostatním předmětům. A to je taky důvod, troufám si říct, že silný důvod, PRO maturitu z matematiky.

Pevně doufám, že aspoň tohle jí v hlavě zůstalo, i když se obávám, že tam zůstal spíš pocit zrady a nenávisti k matematice. Vždyť ona "se tak učila...". Bohužel naprosto blbě...

JE 13.3.2007 14:58

? Nechápu

RomanL 13.3.2007 14:54

Re: Re: Re: pravda byva obvykle nekde uprostred dvou meznich nazoru

No třeba ta inteligence právníků je poměrně dostatečně vidět u našich soudů, včetně těch různých "soudních znalců"...

petrski 13.3.2007 14:52

Re: Re: Úpadek kvality studia

Bohužel, dva roky detailního zájmu mě přesvědčily, že to není jen záležitost špatné školy nebo slabého studenta. Řadu věcí považuji za systémově špatné.