20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
sarkofag 13.3.2007 14:51

neni co dodat pane Čermák

Ta typizace klasického učitele na matematiku sedí na sto procent a pravda o nenávidění?cha...kdo asi měl štěstí na hodného matikáře...a radost z úspěšně vyřešeného případu?je mi líto,že už je to tolik let...nicméně v běžném životě(v netechnické profesi) jsem nikdy již žádný diferenciální počet nepoužil...

portwyn 13.3.2007 14:51

Re: Velice se mi líbí názory, že

Na druhou stranu, Fantome, jsou mraky slušných rodičů. Ta "hlučná menšina" si bohužel skoro monopolizovala veřejnou komunikaci. Díky tomu masově šíří názor "pro děti nemusíte dělat nic než kupit jim empétrojku, discmana a kolo za dvanáct litrů, všechno jim dovolit a když budou nevychovaný, může za to zkostnatělé školství. (Naposledy se takhle předvedl pan Viewegh v časopise rodina a škola - prý ho škola nenaučila jak být dobrým manželem atd. Bez komentáře (Y)) A pumpují to do hlav i těm, kteří by se jinak o děti starali normálně (= s rozumem). Oni pak dětem sice všechno dovolí (blbě) ale přitom jsou nešťastní z toho, že to nefunguje.

Ale opakuju - většina rodičů je slušných a je třeba rozlišovat - jinak jsme stejní debilové jako ta nenávistná hlučná menšina.

JE 13.3.2007 14:51

Snad to byla ironie, ne?

Karkul 13.3.2007 14:48

Re: Re: V každé vědě je tolik pravdy, kolik je v ní matematiky.

Luštění kódu lidského genomu a následně genetické inženýrství  nemá samozřejmě nic společného ani s biologií ani s matematikou. Ostatně jeden můj známý absolvent MFF zahájil doktorandské studium na lékařské fakultě v něčem jako jako medicínská informatika, prostě nejen biologové ale ani lékaři matematiku vůbec nepotřebují.

portwyn 13.3.2007 14:42

Re: Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

Tak tohle bohužel může být pravda, a s fyzikou je to ještě horší; výrok jedné národkářky "ještě že neučím ve čtvrtý třídě, tam jsou ty jednoduchý stroje a těm nerozumím" je v Hradci v jistých kruzích pověstný. Ale myslím, že na 2. stupni je to o poznání lepší.

RomanL 13.3.2007 14:39

Re: Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky

Abych se přiznal, vždycky se nad tím musím chvilku zamyslet. Ale vzpomenu si (většinou)! ;-)

RomanL 13.3.2007 14:36

Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

Jinak už jsem to psal dříve, ale na ZŠ nás učila matematiku učitelka, která neuměla ani trojčlenku. Pohádali jsme se o výsledek a já jsem ve 4. třídě u tabule vysvětloval výpočet a jak jsem k němu došel. To byl teprv nářez, ale došlo mi až mnohem později na druhém stupni... Naštěstí nás měla jenom půl roku, jinak se obávám, že změny by byly nevratné... ;-P

portwyn 13.3.2007 14:35

Re: Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

No, sám se nebudu hodnotit - to musí mí žáci a jejich rodiče.

Charlie 13.3.2007 14:34

Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky

Já jsem zažil maturanta, který na 32:4 vytáhl kalkulačku. Nekecám!

portwyn 13.3.2007 14:32

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Jednu ZŠ, jednu SŠ, jednu vysokou? Z jednoho případu vyvozujete pravidlo?

Napsal jsem to jasně: " nejsme sami, ráno i odpoledne Hradcem křižují stovky dětí...proč?" Takže žádná jedna vlaštovka. Myslíte, že v jiných městech to není?

Rodiče rozlišují. Velmi dobře - naše dítě se hodí na sídlištní ZŠ, malou ZŠ, na ZŠ v A., protože tam mají dobrý jazyky, na ZŠ v B., tam umí matiku, v C. mají zas hodně počítačů, D. je sportovní škola, E. škola pro děti s poruchou chování, tam ten náš spratek proleze, v F. je paní učitelka XY, ta to umí atd.

No ale jestli na tom trváte, tak já teda dám všem dětem z matiky na vysvědčení za dvě. Už deset let učím, dětí jsem viděl spoustu, tak co ;-)

Psé vrah Čumil 13.3.2007 14:27

Re: Asi dostanu na budku z obou stran

A helemese, vzácná chvilka - souhlasím s dvd. Až na tu předposlední větu - je to zjevně nepřípustná genralizace... :-)

Psé vrah Čumil 13.3.2007 14:25

Re: Re: Quetzale, nenapadá vás, že gymnázia (nemluvím o odborných školách)

V tom směru nemám vůbec námitek, ba vřele souhlasím. Ovšem školy výše popsaného biflovacícho typu snad nepatří z podstaty věci do souboru, označovaného jako DOBRÁ škola.  Ředitelé DOBRÝCH škol si také dávají pozor,  aby ve svých sborech měli DOBRÉ kantory, kteří se s biflovacím principem dovedou vypořádat. Jsou jisté znaky, dle nichž lze takovou školu poznat předem...

portwyn 13.3.2007 14:25

Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Byla-li celá Vaše školní docházka taková , měl jste mimořádnou smůlu. Jiní měli štěstí - třeba já. Nicméně já si nedovolím tvrdit, že "naše školství naučí všechno", protože rozlišuji mezi

- různými učiteli na jedné škole (měl jsem v životě dobré i špatné, většina byla průměrných, jak už to normálně bývá)

- různými školami.

Charlie 13.3.2007 14:25

Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

S tím nic neuděláte.  Ani sám Komenský není tak „zajímavý“ jako píčoviny co si vypráví v hodinách matematiky puberťačky.

zdeněk 13.3.2007 14:24

Re: Oko za oko, zub za zub...

Máte pravdu, ale maturita z češtiny je něco vyjimečného, neboť to je náš rodný jazyk. Nebylo by správné ji zrušit a nikdo  to , na rozdíl od matematiky, neprosazuje ,protože je trapné přiznat ,že neumím svůj rodný jazyk.

Chris Kelvin 13.3.2007 14:23

Re: Re: Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Jedna vlaštovka jaro nedělá. Většina z nás chodila na ZŠ, střední a vysokou....

portwyn 13.3.2007 14:21

Re: Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky

Já vím - fakt po nich nechci násobit čtyřmístná čísla navzájem.

Ale když neumí malou násobilku, tak to strašně zdržuje. Počítáte jednoduchou rovnici a děti se místo myšlení furt zabývají kalkulačkou, protože 36 : 9 je moc počítání.

Chris Kelvin 13.3.2007 14:21

Re: Re: Problém našeho školství....

Tak mi příspěvek zmizel do nenávratna. Ale stručně znovu: sedmnáct let ve školních lavicích (a malé díte na základce) je dost velká zkušenost. Naše školství používá určitou šablonu, které vyhovují sice pracovití, leč jinak zcela průměrní žáci. Pokud někdo chce při vyučování používat myšlení, zpravidla spláče nad vejdělkem. Navíc škola nenaučí studovat, pracovat. Vyučování sestávající z několika vyučovacích hodin od-do, sezení v lavicích a poslouchání vyučujícího je na nic. Informace, kterou si obstarám sám, má úplně jinou hodnotu.

ctrl-c...teď mi neutečeš ;-)

RomanL 13.3.2007 14:19

Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.

Ale jistěže proto, že nedávaly pozor (nemyslím ironicky). Ale přece jenom zkušený pedagog umí vyburcovat i ty "neutrální". A z osobní zkušenosti (jako student) vím, že je to velmi obtížné, ale zažil jsem to na vlastní kůži, takže vím, že to možné je. Ale je pravda, že ač jsem do škol chodil od svých 6 do 25 let, tak takovéhoto matematika - pedagoga jsem potkal pouze jednoho, a to na VUT Brno. Bylo neuvěřitelné, jak ten uměl učivo podat způsobem, kterému bylo nejen rozumět, ale dokonce studenty zaujalo tak, že se na matematiku těšily, co zas bude nového!

Musím ale přiznat, že to byla skutečně výjimka.

portwyn 13.3.2007 14:19

Re: Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Oprava:

 "...jedné, dvou ZŠ..." a "...všechny školy jsou stejný..."

zdeněk 13.3.2007 14:18

já osobně jsem pro povinnou maturitu z matematiky

ale je třeba říci na jaké úrovni. Jestliže se dnes maturita dělá na gymnáziích, průmyslových školách a učilištích, tak v každém typu školy jsou jiní žáci a mají jiný vztah k matematice.

Na učilištích většinou stačí kupecké pošty, které ale vůbec nejsou k zahození a spousta lidí je neovládá. Dále nějaká znalost goniometrických funkcí. Nikdo snad nepředpokládá že budou potřebovat integrály, i když i to je možné, pokud půjdou na VŠ. V tom případě by ale měli mít možnost si v posledním ročníku udělat doučování z matematiky, protože učiliště je spíše o praktických dovednostech, než hlubokých teoretických znalostech.

Na gymnáziích jsou spíše lidé praxí nepolíbení, většina absolventů jde na lékaře, právníky, učitele a obor se budou teprve učit... Tam se učí matematiku spíše bez návaznosti na ostatní předměty, s podrobnými důkazy.

Na průmyslových školách je naopak potřeba aby matematika vycházela z praxe, aby studenti byli schopni ji v praxi použít. Derivace, integrace jsou ve čtvrtém ročníku nutné. Stejně jako komplexní čísla, řešení soustavy rovnic... Podle mě by měl být dáván větší důraz na propojení s ostatními předměty, aby studenti ze zadaného problému sestavili rovnice a ty pak vyřešili. Někteří matematici dávají spíše přednost důkazům, přitom je podle mě potřebnější aby studenti až vyjdou školu byli schopni řešit reálné příklady. Nepotřebují již dokazovat určitou větu, potřebují místo toho spočítat zatížitelnost mostu, výpočet střední hodnoty napětí, vyjádřit určitou proměnnou ve vzorci.  Na tohle by se spíše měla střední škola zaměřit. Pokud člověk matematiku nepožívá, časem ji zapomene. Moje babička si již jen pamatuje vzorec na (a+b)^2 ale k čemu to je neví :-D. Spíše by to chtělo více konkrétních úloh a méně důkazů.

portwyn 13.3.2007 14:16

Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Takže když jsem jel škodovkou 120, vím, jaké to je jet fordem escort?

Málokdo chodil do víc než jedné, dvo ZŠ. NIKDO nechodil do "českého školství". Věta "české školství je..." má stejnou výpovědní hodnotu jako "auta mají malou spotřebu". Některá ano, ale všechna? Ne? A která?

Rodiče jsou si velmi dobře vědomi, že mezi školami jsou velké rozdíly. Na naší škole je asi 75% dětí z obvodu jiných škol - proč, když jsou všechny stejné (= všechny špatné podle Ch. K.)? Nebylo by jednodušší dát děti do té nejbližší? A nejsme sami, ráno i odpoledne Hradcem křižují stovky dětí...proč? A proč na jednom gymnáziu mají převis zájmu 100% a o pár kilometrů dál musí studenty hledat div ne s lucernou? Vždyť je to jedno, ve školství se nic nezměnilo a všechny školy jsou je stejný, psali to v novinách.

Charlie 13.3.2007 14:14

Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

Matematiky potřebuje každý, který potřebuje myslet (nepleťte si matematiku s násobilkou).  Pokud nepotřebujete v životě logicky myslet, pak je mi vás líto.

dvd 13.3.2007 14:13

Fantome

vy jste škola nebo učitel? Nebo obojí?

Petr "Imfan" Polák 13.3.2007 14:12

Re: Oko za oko, zub za zub...

a než mě někdo vytkne, že té češtiny bych potřeboval víc, tak ho chci upozornit, že tu hrubku v "maturantovy" vidím a stydím se za ni.

dvd 13.3.2007 14:12

Asi dostanu na budku z obou stran

ale nemohu si pomoci: povinná maturita z matematiky nezvýší úroveň absolventů středních škol. Ale dobrá výuka matematiky ji zvýšit dokáže.

Perlička: jednou si můj šéf (ten jediný kterého jsem si vždy vážil) při nějaké diskuzi povzdechl. "Je to stejně absurní, dělal jsem v sextě reparát z matiky a nakonec jsem se stal vědeckým pracovníkem v oboru aplikovaná matematika". "To nic není", pravil jsem na to. "Já jsem dosáhl téhož a ani nemám maturitu z matematiky."

Obávám se, že primární problém není v tom jestli maturita z matematiky ano či ne. Primární problém je v tom, že společnost má raději prázdný tlach než tvrdá fakta. Příkladů si najde jistě každý sám přehršli. Ba i několik přehršlí.

djer 13.3.2007 14:11

Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky

Ona ta neznalost násobilky zase až tak moc nevadí ... Já sám jinak zvlášť násobit a sčítat neumím a přesto jsem matematiku vystudoval. Zkrátka "počty" a "matematika" jsou dva související, nicméně rozdílné pojmy :-)

Charlie 13.3.2007 14:10

Já bych si je při tom vyfotil,

a fotky by dostal jejich otec e-Mailem. U části by to jistě pomohlo. Alespoň by věděl proč jim musí platit doučování a kdyby jim to strhl z kapesného... 

Petr "Imfan" Polák 13.3.2007 14:09

Oko za oko, zub za zub...

Matematiku za češtinu. Buďto by měla být maturitní zkouška povinná z obou těchto předmětů, nebo z žádného. Argument se zbytečným biflováním vzorečků neobstojí proti zbytečnému biflováním pisálků a jejich děl o kterých v životě člověk neuslyší a jejich znalost neupotřebí, pomineme li televizní vědomostní soutěže.

Povinné předměty by měly obsahovat cizí jazyk, češtinu (neplést s literární historií) a vyšší počet volitelných předmětů, které by daly maturantovy možnost se nějak vyprofilovat. V současnosti je však maturita samoúčelným divadlem,  opravňující jeho absolventy akorát pořádně se zlískat, nic víc.

ondra 13.3.2007 14:09

Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

Matematiku přece v praxi skoro nikdo nepotřebuje. Určitě více lidí v praxi potřebuje dějiny literatury (to je ten předmět, co se mu na středních školách říká čeština), dějepis, hudebku, výtvarku a občanku (stejně se tam učí hlavně dějiny filozofie).