17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

PSI: Jak si užívá léto jezevčice Béďa?

Tak už jsem se konečně dostala k tomu, abych vám zase něco naškrábala. Je léto a já pořád někde lítám a tahám sebou i ten outěžek - paničku. Naposledy jsem vám vyprávěla o našem prvním dogtreku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Michal Běhávka 28.8.2008 18:28

Vždycky

když  si  čtu  příhody  drsnosrstých  jezevčíků,  porovnám  je  s naší  loveckou  Arkou8-o Je to také drsnosrstý  jezevčík  a  je  velmi  přátelská  ke  mně,  jako  vozíčkáři,  i  k  ostatním  zdravým  lidem.!!VVR^R^

Clea 27.8.2008 23:06

Kuš

Já nějak nevím, proč se tady zvedla taková vlna kritiky proti člověku a pejskovi, který se cvičí a dokáže se uplatnit v klasické lovecké disciplíně - norování.

Kolik se tu objevilo článků o psech, kteří taky úspěšně složili zkoušky, ale zrovna ne na živou zvěř, ale třeba na aportu mrtvé kachny či zajíce, bažanta. Představte si, že i tahle zvířátka se před těmi zkouškami musela zastřelit... Četli jste tu o úspěšné zkoušce flatky Áji (EvoŽ., promiň, že připomínám zrovna tebe), a rozplývali jste se, jak jí to pěkně šlo.

Každý lovecký pes je určen pro nějakou činnost, retrívři přinášejí střelenou zvěř, barváři jdou po stopě střelené zvěře, pointři vystavují zvěř vhodnou ke střelení, jezevčíci a teriéři norují....  Atd., atd.Ti psi jsou k tomu léta šlechtěni.

Já smekám před každým "nemyslivcem", který  se svým "gaučákem" kromě běžného pobíhání po sídlišti dokáže i uspět v oblasti, pro kterou byl kdysi pejsek určen, a pro kterou se fakticky v lese dodnes používá....

EvaŽ 28.8.2008 7:33

Re: Kuš

Cleo, to je úplně v pořádku. Já se za naše aktivity nestydím a Blaňuli jsem podpořila

Jana Bu. 28.8.2008 9:39

Re: Re: Kuš

Zastřelená kachna necítí bolest a nevnímá strach, že kousek od ní cení zuby pes s úmyslem ji roztrhat. To je dost podstatný rozdíl.

Ap 28.8.2008 9:50

Re: Re: Re: Kuš

JanoBu, už to tu nehroť. Strach a bolest je všude, svět už je takový. Co třeba takové kočičí výstavy. Čičiny nacpané ve výstavních klecích celý den, kolem davy lidí hluk...I psí výstavy jsou pro mnoho jedinců velký stres. Zrušíme je? Ale jak potom budeme poznávat ty správné jedince do chovu, jak zjistíme, jestli nemá vady vylučující z chovu případně ohrožující život. Jak bez zkoušek, které se přibližují pracovnímu využití,zjistíme, jestli je ten jezevčík ještě pořád jezevčík se vším všudy nebo je to jen hezké tělo bez charakteru.;-)

Jana Bu. 28.8.2008 10:18

Re: Re: Re: Re: Kuš

Ap, nejsem tu jediná s názorem, že norování není správné.  A nejsem (doufám) ve svých názorech demagogická a snažím se je prostě vysvětlit. Doufám, že nedáváš rovnítko mezi stresem na výstavě a stresem té lišky???

Na psí výstavě jsem nebyla, na kočičí x krát - výstavní čičiny tam v pohodě spí a vystresované nejsou (možná pár jedinců, to je možné, ale pak je to chyba majtele, kočku nebo psa, který to špatně snáší, nemá na výstavy brát ! ). Vystresované jsou kočky na umistovacích výstavách. Proto je osobně špatně snáším, ale tam jde o to, že 80% koček je sice několik hodin stresovaných (ale ne vyděšených k smrti), ale najde nový domov.  

Ano, strach a bolest je všude, ale právě proto bychom se měli snažit, abychom ho nepřidělávali.

Ap 28.8.2008 9:39

Re: Kuš

Připojuju se s gratulací holkám loveckým šikovnýmR^!!

Patřím mezi ty, co obdivují lovecké plemena, mám lovčáka, ale lovecký výcvik není pro mě to pravé. I proto obdivuju všechny, kteří si pořídí pracovního psa a pak pro něj začnou vymýšlet, jak ho správně zaměstnat a nakonec padnou po hlavě i do toho loveckého výcviku. A že to začínající nemyslivec má mnohdy mezi těmi zelenými mužíky těžké:-/. Těžší to mají i proto, že ten jejich pes je "gaučák", citové vazby jsou kapku jinde a přístup ke zvěři, ke stylu výcviku je jiný. Přesto do toho jdou, učí se spolu se svým psem. A  mají radost, když je to jejich zvíře šťastné. Je to všechno v lidech. I mezi zelenými jsou dobří i ti druzí. Stejně jako mezi výcvikáři, mezi lidmi u koní - všude, kde se protne cesta člověka a zvířete.  A proti výcviku a zkouškám v umělé noře s liškou chráněnou mříží nic nenamítám. I když sama do toho nepůjdu, až jednou budu mít toho jezevčíka (červeného,hladkého,trpasličího kluka).

Blaňule 28.8.2008 10:45

Re: Kuš

Díky Cleo, víš já se s tímto názorem od laiků a pseudohumanistů setkávám celkem často. Takže mě tohle radost z Beďulčina velkého úspěchu rozhodně nezkazí ;-) Respektuji jejich názor a snažím se poskytnout i názor svůj, jak já to vidím z té druhé strany. Bohužel, někteří soudí aniž by zažili a viděli... Je lehčí vystupovat za toho "lidumila" než nelidu, který týrá zviřátka pro potěšení své a svého psa. Tímhle toto téma pro mě končí. Své názory jsem řekla a trvám na nich i nadále :-)

Jana Bu. 28.8.2008 11:01

Re: Re: Kuš

Blaňule, jen jedna věc, to bych ráda, aby bylo jasné - to, že nesouhlasím s norováním, neznamená, že odsuzuji tebe konkrétně a nemám tě na nelidu. Je mi líto, jestli ty mě máš za pseudolidumila.  Já si myslím, že fenka se má u tebe báječně a všem zvířatům bych přála takový domov, to píšu zcela vážně.

Bláža 27.8.2008 20:37

Milá Béďo

Když se řekne norování, vybaví se mi český film (myslím, že se to jmenovalo) Hogo fogo Homolka. Jak jeli novým autem za dědou a babi a tam právě jsem viděla norování (doufám, že to bylo ono).  :-) Já chci jen napsat tolik, že chválím každou rozumnou činnost, kterou se svým psím kamarádem člověk dělá, ať je to jakýkilov psí sport, vystavování, či kynologie lovecká. Prostě když už má člověk psa, tak se mu má věnovat, samozřejmě dle svých možností a zálib, ale prostě aktivně, ne mít pejska jen doma nebo u boudy. Taky přeju  hodně zdaru na výstavách, máte toho naplánováno ouplně dost a dej určitě vědět, jak jste dopadli a taky nějaké ty reportáže z cest! :-)

Bubu 27.8.2008 14:38

Beďulka - šikulka

Šikovná pejsinka, gratuluju.

A k diskusi pro/proti norování v umělé noře - chci-li psa použít k norování, musím ho to naučit. A jinak to nejde. Zvířata v lese si neberou servítky a psovi pak jde o život. Ne každý myslivec je  "bouchal", co jde do lesa jen s flintou a střílí po všem, co se hne. Tady jde o ty, co se dnes a denně starají, a pak semtam s těžkým srdcem něco střelí, protože je to třeba. Já znám většinou takové myslivce. A s rybáři je to podobné. Tatánek míval ročně 300-400 "brigád" (=hodin práce v líhni, při lovení potoků a chovných rybníků, při vysazování ryb, opravě splávků, tůní,....) a sotva 20 ulovených pstruhů a lipanů a pár kaprů. Teď už to neplatí, tatánkovi je dvaasedmdesát a síly ubývají, ale do líhně chodí pomáhat pořád.

Jana Bu. 27.8.2008 14:46

Re: Beďulka - šikulka

Nevěřím, že někdo "s těžkým srdcem něco střelí" - to snad kdyby potkal zvíře zraněné po kolizi s autem, tak ano, pak této větě mohu uvěřit. Mají povinnost střílet? To neodstřelí nikdo jiný? Vyloučí je ze svazu, když nestiskne spoušť?

Beďule 27.8.2008 14:55

Re: Re: Beďulka - šikulka

Jani víš kolikrát jsem se s tímto setkala? Nejen "starých" pánů, ale i od maldých kteří dlouho chodili a několikrát měli na mušce a stejně nedokázali vystřelit? Víš, ono i mezi myslivci existuje taková stavovská čest... Někdy prostě nemůžeš, ale víš, že tenhle starý kus, který už nepřináší do populace užitek a například svým parožím může zranit další kusy, nebo by nepřežil zimu a umíral bolestivou a hnusnou smrtí na zápal plic, zastřelit musíš..(laicky řečeno). Nikdo z opravdových myslivců například v životě nestřelí "bílý kus"... Nikdy...

Jana Bu. 27.8.2008 15:00

Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

Ano, toto beru, pokud to udělají takovým zvířatům, tak to ano a tam to těžké srdce věřím, to máš pravdu.

Li 27.8.2008 15:01

Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

Co je to bílý kus?

A dotaz, kdyby se stříleli jen starý a nemocný kusy, kde se pak berou zlaté a pod. trofeje? Dobře víme, že starý jelen je "zpátečník".

Beďule 27.8.2008 15:03

Re: Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

Albín - bílý srnec, daněk... Myslivci věří, že by si proti sobě "poštvali" Dianu, přináší to smůlu :-) 

Li 27.8.2008 15:13

Re: Re: Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

Tak to jo, díky.

terra 27.8.2008 15:06

Re: Beďulka - šikulka

Tak zaprvé a především - Béďo, jsi vážně moc šikovná pejsková a panička samozřejmě taky. Blahopřeji ke zkouškám, protože je za nimi spousta práce - paničky i pejsky. A to se cení.

Pročítám diskusi a drbu se rozpačitě za uchem. Je jasné, že pokud chci psa použít v terénu při norování, musí to ten pes umět, jinak ho posílám do jámy lvové (spíš jezevčí - takový řádně načuřený jezevec je pěkná bestie - měl jsem to potěšení asistovat odchytu jednoho takového). Musí se to proto naučit "nanečisto" na nějakém tom ferdovi - samozřejmě bez kontaktu. Pokud zavrhnu existenci "ferdů" - je třeba vzdát se norování. Co pak s liškami? Začarovaný kruh? Ano, ale podle mne lidskou rukou vytvořený: myslivost je víc než pouhý lov. Znamená i chov a péči o zvěř - a tedy její vyšší stavy, než by odpovídalo přírodní rovnováze, hubení predátorů (chtějí totéž, co myslivec: zvěř), zavádění nepůvodních druhů (muflon, sika)... Systém, ve kterém funguje myslivost není a nemůže být přirozený. Neumí se sám uřídit, potřebuje zásah lidské ruky, protože ta ho "stvořila". Zatím jsem bohužel nepotkal myslivce, který by řekl: Je škoda, že se nám v revíru občas neobjeví vlčí smečka - srnčí je pak příliš slabé a množí se nám černá. Přestože právě takhle to přirozeně funguje. Nebo: jsem rád, že se mi revírem potuluje rysí kocour - strhne slabé kusy a zbývá méně na lišky a jezevce, takže jich tu pak není tolik... Nevím, nejsem myslivec. Ale myslivost, jakkoliv je to zábava ušlechtilá a s přesnými pravidly, nahradila šelmy (konzumenty na vrcholu potravního řetězce, osobně nemám moc rád slovo "predátor") člověkem. Z toho plyne, že se člověk - myslivec čas od času musí chovat jako šelma. Jinak to celé nedává smysl. A protože bych to neuměl, nejspíš nikdy myslivcem nebudu. Byl bych raději vlkem... Mějte se všichni moc krásně:-)

Li 27.8.2008 15:12

Re: Re: Beďulka - šikulka

R^;-)

Kačer 27.8.2008 15:35

Re: Re: Beďulka - šikulka

Já se lípnu tady pod Lídoška, Terro, napsal jsi to výborně! :-)

Jakub S. 27.8.2008 16:29

Beru!

A výstižně, plasticky, názorně popsáno. No jo, zkušenosti prepodavátěla...

terra 27.8.2008 16:45

Re: Beru!

Dík - a taky hodiny a hodiny doslova prokecané v podobných diskusích. Jak rád bych si občas nějakého z těch méně vyvedených mysliveckých exemplářů "prepodal"! Spíš podal...

EvaŽ 27.8.2008 19:39

Re: Re: Beru!

Sice jsem se zařekla, že diskutovat nebudu, ale aspoň musím souhlasit. Terro, jinými slovy říkáš totéž, co já. Pokud je situace taková, že v přírodě nejsou velké šelmy, musí je člověk zastoupit. To je myslivost. A myslivci jsou běžný vzorek populace, bezvadní i vhodní pouze k odstřelu a řada variant mezi dvěma extrémy.

Ostatně jeden biolog psal (ta skleróza, fakt si nevzpomenu kdo), že se nadává na myslivce, ale nebýt lovu, tak sedláci lovnou zvěř dávno vyhubili, protože jim žrala úrodu (ostatně v Africe je to dodnes problém).

No a bylo by. Nemuseli jsme se dnes hádat, protože by nebyli ani lišky, ani jezevčíci;-).

Jinak vzkaz od mé 17 leté dcery jako komentář k diskusi: "Je vidět, že je u nás opravdu dobře, když se dokážete hádat o norování. V Jihoafrické republice mají lidi dost jiné starosti a na takovéhle blbosti nemají čas" Tak aby nás mládež nezahanbila;-)

Jana Bu. 27.8.2008 20:25

Re: Re: Re: Beru!

ale z tohoto úhlu je blbost vše v naší republice, nikdo tu neumírá hlady. To ale neznamená, že jsou naše problémy menší či větší, jsou prostě jiné.

Bětuláskovo! 27.8.2008 17:34

Re: Re: Beďulka - šikulka

Se taky lípnu sem... Pejska šikovná - ale ptám sem: ona to bude někdy lovit FAKT naskutečno? Přemnožení prosím: sice jsem lišku potkala naživo jen jednou v Broumovkách a byla jsem z toho perplex, ale slyším, že jsou přemnoženi kormoráni, srnčí, černá... tak co je správně, jakej stav je správně? Kdy budeme do nor, hnízd a koutů povinně nahánět? Asi že ve městě holubi špatně a potkani špatně porozumíme všichni, ale JAK může bejt špatně MOC srn? Jsme zalesněný, jak jsme sto roků nebyli! Budeme kastrovat i srny? Všichni říkají málo zajíců, ale když se projdu na konci města v remízku, prvního vyplaším zajíce. Trochu chci říci něco podobného jako terra - rovnáme násilím objekt (přírodu) a pak se tomu divíme?

Jsem proti. Mozeček lišky se nijak neodlišuje od mozečku kteréhokoli vašeho psa. TVÉHO PSA! Trpí a bojí se a nerozumí. Zabít lišku psem je jako zabít kočku psem je jako zabít psa liškou je jako zabít kuře dravcem. Týrat lišku na to používanou je jako kdyby vás každej den máma sešlehala rákoskou a ještě jste to věděli předem. Dobrá. Nic víc, nic míň. Je skvělé, že se náš stát řadí ve vakcinacích všech těch šeredných chorob na přední místo, ale kam se řadí ve vztazích? Pro čtyři medvědy se postaví přechod silnice za miliardu, zatímco dvacet metrů od vás právě možná chcípou (to nechutné sloveso píšu záměrně) nějaká mláďata - veverčí, kočičí, psí, liščí - v kontejneru.

Chci jen říci, že s tímto způsobem lovu ani výcviku nesouhlasím, prostě ten souhlas v sobě najít nemohu. Probrala jsem to se svým poslancem v době schalování zákonu. On každej najde tisíc argumentů. Já si prostě nemyslím, že lišky nám vylovily všechny křepelky. Spíš jsme šedesát let na křepelky sr-ehm-ali a teď je udiveně hledáme. A tak podobně. Trochu jsem se rozčilila, ale myslím, že mi pár lidí porozumí. Dobrou noc do křepelčích hnízd.

Bětuláskovo! 27.8.2008 18:32

Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

Skvěle, děkuji za nezájem, je to furt vo tom, uchovat si, co už mám, že? A vo tom je má nedůvěra k Neviditelnému psu. Zbytek psaní zákeřně mažu. Taky trpte.

EvaŽ 27.8.2008 19:41

Re: Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

Milá zlatá, to není nezájem, jen nejsme pořád na netu, holt se člověk musí postarat i o rodinu. Jen na tenhle útočný tón druhého příspěvku neumím odpovědět:-(, škoda, diskuse není o tom, se obviňovat.

Jana Bu. 27.8.2008 20:23

Re: Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

První příspěvek - bezva, tak nějak to myslím, ten druhý ???? Já mezitím dojela domů, převzala jednu kočku, uklidila všem kočkám, dala jim najíst atd, vykorespondovala s dcerou, co potřebuje při návratu z prázdnin......Bětulásková, mně tady lidé neodpověděli na spoustu příspěvků, no a? Nebuď vztahovačná. Většina není na netu. Zbytek - prostě to třeba už mají za vyčerpané téma. Je část lidí, co s výcvikem s použitím lišky souhlasí a část ne. Jsem ráda, jestli ta druhá část zapřemýšlela o mých argumentech proti stejně tak, jak já zapřemýšlela o argumentech pro. Ale byla bych naivní, kdybych si myslela, že někoho přesvědčím.

zana 27.8.2008 20:46

Re: Re: Re: Re: Re: Beďulka - šikulka

Ono je to těžký. Nerada zaujímám stanovisko k věcem, kterým pořádně nerozumím.  Líbit se mi to nelíbí.  Ale pak by to chtělo navrhnout lepší řešení a to neumím.

Vzhledem k tomu, že se nějak vyjádřili snad všichni, co tu dneska byli, jsem se poctivě snažila něco naformulovat, ale fakt je to jen pocitový a to je k ničemu.

Beda 27.8.2008 20:18

mno

Pejska šikovná - ale ptám sem: ona to bude někdy lovit FAKT naskutečno? - to je  férový dotaz na místě, ne? při tom, jaká se používá argumentace PRO