ROZHLEDNÍK: Vybila se nám autobaterie...
Někdy na jaře jsem zastavila s autem (veterán Forman) u kontejneru na staré šatstvo a chystala se do něj vložit nachystané tašky...
Byla jsem požádána mladou dvojicí, zda bych jim nemohla pomoct s nastartováním motorky, které se vybila baterie. Což o to, od jisté doby vozím startovací kabely v kufru, ale postup, kam který kabel v jakém pořadí, to už mi tak nějak v hlavě nenaskočilo...
Nicméně akce se i přesto podařila, motor motorky naskočil a majitelé odjeli.
Dokončila jsem vyhazování starého textilu a cestou domů přemýšlela, jak je to s těmi kabely a pořadím zapojování.
Doma jsem nakoukla na internet a samozřejmě, mnou použitý postup byl špatně – majitelé motorky taky nevěděli, takže korekce žádná...
Než bych psala správný postup vlastními slovy, cituji z internetového článku, odkaz je dole:
1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Druhý (obvykle modrý nebo černý) kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru s vybitou baterií. Nejvhodnější je kovový díl připojený k bloku motoru. Kabel zásadně nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry a následně k výbuchu baterie.
Nastartujeme auto s nabitou autobaterií a necháme motor běžet v ustálených otáčkách. Poté nastartujeme motor auta s vybitým akumulátorem. Při startování nezapínáme startér na déle než 10 s, protože svorky a kabel se v důsledku velkého odběru proudu zahřívají. Mezi jednotlivými pokusy proto necháváme přestávky.
Po nastartování odpojíme kabely v obráceném pořadí: nejprve odpojíme minusový (modrý) kabel od startovaného, potom od druhého vozidla. Druhý (červený) kabel odpojíme nejprve od dodávajícího, a potom od startovaného auta.
Během startování se k baterii nepřibližujeme s otevřeným ohněm nebo s hořící cigaretou, protože z baterie může unikat vlivem rozkladu vodík, který tvoří se vzduchem extrémně třaskavou směs. Startovací kabely se při startování nesmí poškodit od pohyblivých dílů. Musíme dávat pozor, aby se svorky kabelů vzájemně nedotýkaly, případně se svorky připojené na kladné póly nesmí dotknout kostry.
Zdroj informací je zde.
Formana jsem tedy nastartovaného neměla... od doby malých dětí nikdy nenechávám klíčky v zapalování, pokud opouštím vozidlo :-)... Formaní baterie to zvládla i tak.