16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavel Urban 7.11.2007 12:33

Stoupencům práva silnějšího

V úvodu této diskuse bylo několikrát zmíněno právo silnějšího jako něco, co je správné nebo co alespoň nelze obejít. Plné využívání tohoto práva ovšem nemusíé být zrovna nejmoudřejší. Dějiny znají příklady států, které v příznivých dobách vybudovaly co největší impérium, aby v dobách méně příznivých zjistily, že není možné vyklidit ztrátová území, aniž by se říše úplně nerozsypala. Posledním ale nikoli jediným příkladem je Sovětský Svaz.

Hledajíci 7.11.2007 12:29

Re: Re: Místo toho, aby je pro posílení vlastní kultury (a moci) adaptovali, tak proti nim bojují....?

Japonštíˇ, činští, indičtí filosofové nazývají naopak  nás barbay. Kdo má tedy pravdu?

pefben 7.11.2007 12:28

Budiž

Mnozí sečtělejší sice níže upozorňují, že oba citovaní pánové již své teorie dávno přehodnotili, ale kompilát autora není nezajímavý.

Jen jedna věc mi nejde na můj chabý rozoumek. Co to znmená, že "...jedině liberální demokracie a jedině volný trh pospolu z dlouhodobého hlediska opravdu fungují".

Jak se pozná, že společenské uspořádání funguje? Podle HDP? Počtu válek, či délky trvání míru? Nebo počtu nemocných? Nebo průměrné delky života? Nebo naplněnosti blázinců? Nebo vývoje populace?

Nezodpovíme-li si na tuto otázku, pak je těžké hodnotit postoje Arabů, Rusů, Číňanů, zápaďáků, či kdekteré jiné pakáže... Oni totiž zmínění mohou mít na tu otázku poněkud odlišné odpovědi. A tam může být ten zakopaný bernardýn....

Hledajíci 7.11.2007 12:26

Re: Jestli k tomu dojde, bude po problémech.

Jak dlouho?

Hledajíci 7.11.2007 12:26

Re: Re: Místo toho, aby je pro posílení vlastní kultury (a moci) adaptovali, tak proti nim bojují....?

Kajane jestli nazývate civilizací vyvražďování milionů jenom z důvodu abychom mohli získat suroviny, abychom vyráběli věci které nikdo nepotřebuje, abychom nutili ostatní tyto zbytečnosti kupovat, tak  takové civilizace není škoda!

Pavel Urban 7.11.2007 12:25

Jestli k tomu dojde, bude po problémech.

Do té doby musíme pracovat s tím, co je k dispozici.

Pavel Urban 7.11.2007 12:23

Re: docela zajímavá úvaha

Potíž je v tom, že popisované integrační a dezintegrační síly mají různé zdroje. Integrace se opírá převážně o ekonomiku, respektive byznys, dezintegrace o kulturu (nemusí to platit obecně, ale v tomthle případě tomu tak je). Dost dlouho mohou koexistovat vedle sebe. Na kulturní úrovni se můžeme izolovat a zároveň spolu můžeme kšeftovat, až se z nás kouří (příkladem mohou být vztahy mezi USA a Saúdskou Arábií).

Pokud se tyto síly dostanou do konfliktu, znamená to, že kultura je důležitější než celkové ekonomické zájmy (na úrovni některých jednotlivců tomu samozřejmě může být obráceně). Za deset, za dvacet let tomu může být jinak, ale to v dané chvíli nemusí být důležité.

Válka v Jugoslávii, stejně jako třeba konflikt v Palestině, začaly jako klasické války dvou národů o jednu zem. Civilizačními se staly až dodatečně, postoji spřízněných původně neutrálů (tohle je jeden z nejdůležitějších, a také nejméně registrovaných Huntingtonových postřehů). Osobně si myslím, že v případě válek v bývalé Jugoslávii měl jejich civilizační charakter jen podružný význam; tady bych polemizoval i s Huntigtonem.

Hledajíci 7.11.2007 12:23

Re: Co tím myslíte ?

Jestli ovšem to zpětné potvrzení bude lidstvo schopno vůbec provést, to je brutálně řečeno zda tu nějaké lidstvo ještě bude! 

Hledajíci 7.11.2007 12:19

Re: Re: Autor nezaznamenal,

 Existuje okolo 60 verzí budhismu, které odpovídají vývojovým stupňům samotného Budhy a jeho žáku v různém časoprostoru. Sice panové Huntigton, Fukuyama, von Hayek, atd tak plodní nebyli, ale i oni napsali spoustu pojednání. Kdyby názory panů Huntigton, Fukuyama atd zůstaly stát znamenalo by to, že se tito pánové přestali vyvíjet, že neodpovídají současné realitě. Pan Huntigton napsal po Clash of Civilitation pojednání Hispanic Challenge. Dále doporučuji vám čist originály, překlady jaksi neodpovídají comu co chtěl říci autor, ale vyjadřují pouze jak překladatel originálu rozuměl.  

pefben 7.11.2007 12:15

Re: Ach jo,...

Pindáte....;-D

servác 7.11.2007 12:05

Re: Civilizace je vázána na lidi, kteří jí tvoří a proto je závislá na

R^

Pavel Urban 7.11.2007 12:05

Re: Professor Samuel P.Huntington

Doporučuji Hledajícímu, aby si pořádně přečetl první kapitolu Střetu civilizací a pak se pořádně zamyslel nad tím, co v ní autor vlastně píše.

Huntingtonovy "civilizace" nejsou "pravdou". Je to paradigma, pohled na svět, který podle pana profesora nejlépe vysvětluje svět po studené válce. Kdo s tím chce polemizovat, nechť si poslouží. Konstatování, že "pravda pana Huntingtona je pouze jednou z nespočetného množství pravd" postrádá v tomto kontextu smysl.

chytrý horák 7.11.2007 12:00

Re: Ach jo,...

prokázaná východiska...:-D, objektivní reálné závěry...:-D:-D:-D

Pavel Urban 7.11.2007 11:55

Co tím myslíte ?

Jak chcete popřít, nebo naopak potvrdit "prokázaná východiska" ?  Ve společenských vědách platí, že východiska jsou vždy subjektivní a jejich správnost je zpětně potvrzována (ne)fungováním předpovědí a doporučení, která z nich vyplývají. To, co píše FF, vypadá docela přesvědčivě. Rozhodně to vysvětluje věci způsobem, které alternativní východiska buď nevysvětlují, nebo se tato východiska v minulosti ukázala nefunkčními.

chytrý horák 7.11.2007 11:53

Re: Autor nezaznamenal,

Fukuyama se nepostavil proti neokonzervatismu jako takovému, ale konkrétně proti způsobu realizace americké zahraniční politiky neokonzervativci v čele s Bushem, zejména proti válce v Iráku. Obecněji pak polemizuje s americkým mesiášstvím a rolí Ameriky coby exportérem demokracie pomocí síly. Zpochybňuje (asi právem, ale tím nelze dle mého názoru snížit její význam) nezištnost této pomoci, i když v jádru ji považuje za žádoucí, a staví se za prosazování demokratických principů spíš formou spolupráce a prostřednictvím nadnárodních institucí. Řekl bych, že v tomto směru mu chybí naše (evropské) zkušenosti s takovými institucemi, i když právě návštěva Evropy ho inspirovala k obratu. Měl by ji navštěvovat častěji, možná by obrátil zase zpátky. Není pravda, že názory Fukuyamy jsou dnes úplně jinde, krom tohoto "prozření" jsou jeho názory a postoje konzistentní a pevně si za nimi stojí, jak vyplývá např. z jeho rozhovorů s Jackem Žakowskim (2004) "Obavy a naděje - rozhovory o budoucnosti". Na Huntingtona se ještě podívám, ale tomu, že jeho názory by dnes byly úplně někde jinde, jak tvrdíte, také moc nevěřím.

Pavel Urban 7.11.2007 11:49

Knihu "Kam kráčíš, Ameriko" jsem nečetl,

ale z jejího titulu je zřejmé, že se zabývá především Spojenými Státy. Požaduje její autor, aby USA prováděly aktivnější politiku ve smyslu vývozu svých hodnot ? I kdyby tomu tak bylo, popřel by Huntigton své závěry, popsané v poslední kapitole "Střetu civilizací". Nikoli samotné paradigma, kterému je věnován prostor mezi první a poslední kapitolou a ke kterému se vztahuje článek FF.

T.A.O. 7.11.2007 11:46

Re: k Cine

zrovna jsem to chtěl napsat. Tak země,kde vznikly papírové peníze,šeky ,pošta, obchod s celým světem a jejíž občaně kam přijdou začnou obchodovat . viz čínské čtvrti po celém světě se prý učí od nás kapitalismu. To je vtip? Čína se pouze vrací k tomu co tam bylo 4000let. Stačí si přečíst historii opiových válek a je jasné jak to bylo a bude s čínským obchodem. Jenomže teď na řešení evropské dělové čluny asi nebudou stačit.

Milan 7.11.2007 11:36

Ach jo,...

Kvalitu článku výrazně snižuje přesvědčení autora, že  jeho argumentace je založena na prokázaných východiscích. Opak je ovšem pravdou. Takové články je pak škoda času číst, protože nemohou obsahovat objektivní reálné závěry. Tož tak.

T.A.O. 7.11.2007 11:32

Re: Re: Několik poznámek

Mongolská dynastie yuan je také čínská říše. Takže i ten Temudžin Čínu dobyl, říši rozšířil a převzal čínský systém který fungoval. Evropou byl zklamán protože byla chudá a zaostalá.

Jun Su 7.11.2007 11:23

Re: Re: nesouhlasím, že článek je skvostný a prostoj soustruhu nahradím odpoledne

1. Lemplové jsou všude, to je statistika milá limp fish. 2.možná. 3. jsem židobolševik, buď důsledný.Ta konkrétně čínská produktivita válcuje houno a je shora příkladně regulovaná (teď puštěná ze řetězu) než jí násilně zreguluje někdo z venku. To lítání po nebi nesvědčí tvým žábrám, šup do vody. Kdyby to nepomohlo, ať si někdo v okolí nasadí čípek na těžkou botu a zavede ti ho mezi řitní ploutve, to pomůže, ty "čistej kapitalisto".

Schumacher 7.11.2007 11:23

Naše multi kulti feministicko homosexuální evropské hnojiště

Stručně řečeno pornokultura.

Schumacher 7.11.2007 11:20

proces přeměny divocha v občana, tedy individualizace a subjektivizace jednotlivců, prostřednictvím účinků z obchodu, je jen jedna a rozlévá se po celém povrchu Země

O tom nepochybuji. Jenže tenhle proces vyžaduje tisíce let vývoje. A ne postup jako u rychlených skleníkových rajčat. Na první pohled mohou vypadat pěkně,ale jsou fujtajbl.Zavádění "demokracie" v některých kulturách je jako roubovat růži na kedluben.

Schumacher 7.11.2007 11:14

Já vím.

Vím také, že jenom to co jsem napsal, by leckde stačilo abych vřískajícím davem vedeným politickokorektními multikulti apoštoly byl přibit na kříž. Přinejmenším rozcupován v tisku a jím postaven mezi největší vyvrhele lidstva. Já vím.

MaR 7.11.2007 11:08

Re: Autor nezaznamenal,

Vy jste America at the Crossroads nečetl, že ano? Jinak byste to takhle nenapsal. Fukuyama totiž neudělal žádný myšlenkový veletoč ani nepřevlekl kabát. Postavil se proti politice Bushovy administrativy(celkem oprávněně :o), sám ale *neokonzervativcem* v jeho původním smyslu zůstal. Problém tedy není ve změně názorů, ale spíše ve vývoji vnímání *nálepky* neokonzervativní.

Schumacher 7.11.2007 11:06

Jistěže.

Vědí, že Čína si nenechá tentonoc na hlavu. Čína je světová velmoc, která má repekt. Takový, že Západ uctivě a po špičkách jedná se Severní Koreou, místo aby tamní režim spláchnul naráz razantní akcí. Protože i proto, že sousedící Severní Korea je pod čínským protektorátem. Je v oblasti na kterou Čína vztahuje přejatou "Monroeovu doktrinu".

brok 7.11.2007 11:04

Re: Místo toho, aby je pro posílení vlastní kultury (a moci) adaptovali, tak proti nim bojují....?

Přesně tak probíhají "útoky barbarů" v celých lidských dějinách, Tito "barbaři" přicházejí bez boje, protože je do svých zemí pouštíme a také proto, že v boji by stále ještě neměli šanci. To ale neznamená, že se nechovají jako všichni "barbaři" v minulosti. Řešením je nepouštět je do vlastního domu, ty, kteří již pronikli "za hradby" rychle vyhnat a chovat se jako např. Řím v Punských válkách, ne jako Řím ve válkách s Germány.

Kajan 7.11.2007 11:02

Re: Místo toho, aby je pro posílení vlastní kultury (a moci) adaptovali, tak proti nim bojují....?

Schumachere, s tím ale nehnete. To je civilizace !!! Dzp.

Kajan 7.11.2007 11:01

Re: Re: Autor nezaznamenal,

Za A.F. von Hayeka se důrazně ohrazuji !!!  Ten názory neměnil, jen našel-li nový důkaz ! Dzp.

Schumacher 7.11.2007 10:59

Místo toho, aby je pro posílení vlastní kultury (a moci) adaptovali, tak proti nim bojují....?

Ne, tak to není. Oni bojují jen proti zavlékání cizích mravů k nim domů. My tak činíme pod záminkou "humanismu" a "demokracie", ve skutečnosti z obchodních důvodů abychom vyrobili další konzumenty pro naše zboží. Proto se snažíme měnit jejich hodnotový systém a způsob života. Strkáme jim před oči výkladní skříň našeho přitažlivého zboží, naše pohodlá a luxus aby po nich toužili. Leckteré tak zlákáme, aby opustili svoji bídu a přicházeli k nám, do ráje země zaslíbené v domnění, že se dostane i na ně. Nepřicházejí aby odvrhli svůj dosavadní způsob života, dosavadní hodnoty a přijali naše, které jsou základem našeho úspěchu. Chtějí naše bohatsví bez toho. Naopak, přinášejí k nám a rozšiřují, tak jak narůstá jejich počet, svůj způsob života, který je zdrojem mizérie, před kterou utíkají a který je neslučitelný s naším. Když zjistí, že vidina ráje se rozplývá, ale že drobky ze stolu bohatých a parazitování na zdejším sociálním systému je výhodnější, než návrat do mizérie, domáhají se tak jak postupně narůstá jejich počet tolerance, respektu a nakonec podílu na vládě a vládu svých zákonů a pořádků. A to i násilím a terorem.

brok 7.11.2007 10:59

velice kvalitní článek

Vysvětlení opravdu odpovídá skutečnosti. Konec Arabů by mohl nastat, až se "americká dvojčata" budou opakovat v Pekingu či Šanghaji. Tam se nebude diskutovat o "lidských právech" či kdo si to zavinil sám.

Zjednodušeně lze říct, že se jedná o další útok barbarů na civilizaci. V dějinách jich bylo mnoho. Většinou pak vítězové převzali kulturu poražených a poražení jazyk vítězů. Mezičas téměř vždy trvá cca 500 let.