29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

EVROPA: EU jako největší šance?

Ne, nebyl to pro stoupence Evropské unie lehký rok. Nahromaděné problémy (řecký bankrot, přetrvávající vysoká nezaměstnanost v jihoevropských zemích, reálná hrozba Brexitu, nadále se rozevírající ekonomické nůžky mezi severem a jihem eurozóny, všeobecně sílící odpor proti bruselské byrokracii atd.) záhy převrstvila největší politická krize Evropy za posledních několik desítek let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Rechnovský 27.12.2015 17:00

Obehraná písnička...

1.Česko nikdo nenunutil do EU vstupovat. 2.ČR představuje pouhá 2% EU. Může však znásobit váhu svého hlasu např. přes Visegrád. Proč není jejím motorem? 3.V EU se ČR nebere vážně, protože se nestaží nic řešit. Pouze kritizuje. 4.EU musí bý politický projekt, protože mj. společný trh vyžaduje společná pravidla, nadřazená těm lokálním.

V článku je spousta kritiky a žádné řešení. Navíc hlavní problém nebyl zmíněn vůbec. Tím je demokratický deficit. A co hůře - obecně přijímaný! Projevuje se tak, že "nezávislé" instituce EU (mimo Rady) jsou zcela pod vlivem národních vlád, nemají reálný mandát od voličů a v některých oblastech ani kompetence. Ukázkovým příkladem je třeba problém s migranty. Průměrného voliče témata EU neoslovují a volí (pokud vůbec) podle lokálních preferencí. SOUČASNÁ TRISTNÍ REALITA JE POUZE VÝSLEDKEM TOHOTO STAVU.

Takže. Řešení jsou 2. Buď zrušení celého projektu nebo reset EU a cesta k federaci. Článek je obvyklou snůškou pivních keců národovce.

J. Jurax 27.12.2015 20:35

Re: Obehraná písnička...

Takže - zrušení celého projektu a začít znova. Lépe, s poučením z chyb, které vedou nynější EU ke krachu.

Cesta k federaci podle bruselských pitrysů jsou akorát horečnaté sny eurohujerů. Federace musí vznikat vůlí od jednotlivých subjektů hodlajících se spojit ve federaci, ne nátlakem shora z eurocentra, jež sní o rozšíření své moci. K federaci musí být hlavně vůle voličů, ne jen některých politiků.

A že je v článku spousta kritiky - no bodejť, za co chcete EU chválit? A řešení je jste vyslovil i Vy sám - není to koneckonců nic objevného - zrušení celého projektu a začít znova.

A ještě - pravíte "V EU se ČR nebere vážně, protože se nestaží nic řešit. Pouze kritizuje". No, připusťme na chvíli, že máte recht - ale potom podle téhož mustru tuplem nelze brát vážně ani EU - nesnaží se nic řešit (účinně, ne jen urputným žvaněním a tvorbou komisí) a pouze kritizuje, že si někdo dovolí označit hovadiny z ní prýštící za hovadiny.

J. Rechnovský 27.12.2015 22:05

Re: Obehraná písnička...

Úplné zrušení a znovuzaložení EU by bylo drahé a nepraktické. Psal jsem reset. Myslím tím v podstatě evoluční proces, jehož výsledkem bude vznik nadnárodních politických stran a jejich účast v EU volbách. V programu by měly mít témata jako sestavení Komise politickými stranami dle výsledků voleb do Parlamentu, Rada EU jako druhá komora Parlamentu, přímá volba prezidenta EU...atp. Tím resetem pak bude kodifikace uvedených systémových požadavků v nové ústavě EU.

Chválit EU je dnes nepopulární. Kritika je často oprávněná, ale ve spoustě případů přehnaná, prozrazující nízkou úroveň znalostí kritiků o jejím fungování. Časté je přeceňování vlivu Bruselských úředníků na fungování EU. Jinak je EU stále nejlepší společný projekt v historii a je velkou příležitostí pro budoucnost.

"EU se nesnaží nic řešit" No to je právě ten problém! Ona totiž může řešit jen to, na co má mandát od členských států. Např. v otázce migrantů nemá prakticky žádný...

J. Zima 27.12.2015 23:29

Re: Obehraná písnička...

Tak to se mýlíte. Lisabonskou smlouvou byla ustavena jednotné imigrační politika EU a v rozhodování ztratily členské státy právo veta, které bylo nahrazeno kvalifikovanou většinou.

Komise EU má právo udělovat sankce za nedodržování evropského práva, v čemž ale v praxi uplatňuje dvojí metr. Na menší a zejména východoevropské státy se hrozí sankcemi a pokutami za hovadiny typu plot u cigánských baráků, ale když Německo nebo Francie nedodrží maastrichtská kritéria o euru nebo když Německo kašle na imigrační zákony a Dublinskou úmluvu, tak je ticho po pěšině.

Je nejvyšší čas z tohoto spolku, kde jsou si někteří rovnější vystoupit.

J. Rechnovský 28.12.2015 10:50

Re: Obehraná písnička...

Imigrační politika je v kompetenci Rady (tedy členských států). Komise ev. pouze navrhuje řešení. http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/cs/FTU_5.12.3.pdf Jinými slovy Komise nemá kompetence - jak jsem psal.

Dvojí metr je realita. To máte pravdu. Ne že bych s tím souhlasil. Bohužel je to tak v každém spolku, že kdo financuje očekává jisté ohledy. KOmise by měla být arbitrem aby to nepřesáhlo akceptovatelnou mez. Jenže ono to přesáhlo, ale Komise je poplatná členským státům a nemá sílu to řešit. Viz demokratický deficit.

Vystoupit můžeme. Současný stav je neudržitelný. Já však věřím ve vznik politického národa EU na základě společných hodnot. V posledním roce si je začínáme konečně uvědomovat a sílí i ochota za ně bojovat. Jsem tedy pro reset EU.

J. Jurax 28.12.2015 0:31

Re: Obehraná písnička...

Jenže to, čemu Vy říkáte reset a hezky popisujete, je svrchovaně nereálné, ba nemožné. Kapři si sami rybník nevypustí. A pokud by snad došlo k rozvolnění okovů a nějakým reformním krokům, skončilo by to jako se SSSR - rozpadem.

Nadnárodní politické strany jsou chiméra - strany mohou fungovat jen uvnitř jednoho politického národa, který v Evropě není a po mém soudu v horizontu století nebude. Pořád je jeden napřed Němec, Francouz, Řek, Čech, Moravan, Slovák - a pak teprve Evropan, a to ještě ve smyslu geografickém, ne politickém. Mimoto doba stran s masovým členstvem a jednotící nosnou ideou zdá se pominula - stranu dnes tvoří papaláši, aparát a něco málo prostých členů, pokud nějací (proč taky platit příspěvky, když z toho jeden nic nemá, že ano); a tahle skvadra jen programem a sliby - hlavně sliby - ohlupuje voliče, aby jí dali hlas. A běžný Řek, Francouz či Angličan nebude volit nějakou cizáckou partaj s ústředím v Německu nebo co já vím Polsku.

EU je jistě nejlepší společný projekt v historii Evropy, ovšem jedině proto, že žádný jiný realizován nebyl, nepočítáme-li tažení dobyvatelů od Karla velikého přes Napoleona po Hitlera. BYL možná velkou příležitostí pro budoucnost, ale ta už byla zmarněna.

J. Jurax 28.12.2015 0:53

Re: Obehraná písnička...

K poslednímu odstavci - EU nemá mandát? Vždyť jednotlivé státy EU jsou POVINNY dodržovat mnohé - slavnostně to kdysi víceméně dobrovolně podepsaly; jiná věc je, že ty velké na to kašlou (kdože to první porušil závazná kriteria pro euro - inu, Německo a Francie, a nic se samozřejmě nestalo).

Mezi jiným mají hraniční státy POVINNOST chránit hranice - jak to, že tak nečiní a že z brusele na ně za to nedští oheň a síru a neuvalují sankce či nehrozí vypuzením za takové vážné ohrožení bezpečnosti? Jak to že bruselští pitrýskové nežádají hlavy neschopných politiků hraničních států, které nebrání své hranice, pouštějí invazi do Evropy a lifrují ji dál do vnitrozemí? Jak to, že bruselští pitrýskové nežádají hlavu frau Merkel za její bezprecendetně hovadné pozvání invazorů do Němec a vůbec za její proinvazní politiku?

Možná se při formulaci závazků na sankce pro sichr zapomnělo, aby bylo jednodušší je v případě potřeby nedodržet - jak bruselské! Zato vlna kritiky se vyvalila na Maďarsko, které učinilo sice bezzubý, ale přece jen pokus o obranu stavbou pouhého drátěného plotu - opět jak typicky bruselské, pro EU charakteristické!

A naopak má EU mandát na přistěhovalecké kvóty, což je jediné, na co se tváří v tvář invazi zmohla? Tedy kromě toho, že za půl roku bude o problému rokovat znovu?

A směl by vůbec v EU hraniční stát skutečně bránit své hranice - natáhnout ostnatý drát, položit miny, zbudovat kulometná hnízda a přes checkpointy vpouštět dovnitř po náležitém prověření jen ty, kdož mají právo na azyl, případně jen ty, u nichž je rozumný předpoklad rychlé asimilace (tedy zpravidla nikoliv muslimy) a kteří mohou být pro Evropu přínosem - tedy lidi vzdělané, znalé žádaných profesí a odborníky? Vždyť by takový stát ti rudozelení blbečkové, co EU šéfují, jako jeden soudruh odsoudili jako rasistický, fašistický a náckovský (bez ohledu na pravé významy slov), xenofobní, nehumánní a vůbec odpudivě neevropsky vlastenecký ...

M. Prokop 27.12.2015 20:51

Re: Obehraná písnička...

Tak to asi zrušení.

Federace by chtěla eunijní politický národ a ten prostě není.

Což vysvětluje i všechny vaše body.

J. Rechnovský 27.12.2015 22:08

Re: Obehraná písnička...

Máte pravdu, že není. Jsem však přesvědčen, že právě teď začíná vznikat...

K. Janyška 27.12.2015 10:03

Tzv. evropská integrace je nemožná. Je marná stejně,

a ze stejných důvodů, jako výchova sovětského člověka. Ale ti, kdo to všechno organizují znovu a znovu, tedy zločinní rudočerní socialisté, si říci nedají. Jejich víra v možnost zorganizovat nezorganizovatelné, tedy lidský svět ve svůj prospěch je nebetyčná. Je tristní, že u černých jde o postup proti dílu Božímu, tedy přirozenosti... Dzp.

P. Skokan 26.12.2015 23:49

USA je demokratictejsi v tomto

Nedavno tam probehla podobna diskuze a guverneri nekolika statu chteli hnat pripadne vnucene imigracni kvoty ze strany Washingtonu k ustavnimu soudu. Staty v USA maji garantovane svobody v techto otazkach na urovni statu. To se meli EU urednici inspirovat. Jinak to totiz fungovat demokraticky nemuze.

J. Svoboda 26.12.2015 22:33

Tisíceré díky!

Vážený pane Valento, tak dobrý a politicky nekorektní článek se vyskytuje velmi málo kdy.

B. Rybák 26.12.2015 22:03

Výborný článek!

S jeho obsahem zcela souhlasím!

Pouze dodávám, že ještě důležitější než rozdílnost ekonomik států v EU (V Eurozóně byla záměrná!) je neexistence politického EU-národa, který by zahrnoval jakékoli dva významné státy v EU, protože jenom politický národ může odsouhlasit nezbytné finanční transfery ke slabšímu z nich!

Jinými slovy řečeno, bez politického národa lze vytvořit jenom nedemokratickou měnovou unii, v níž ti slabší musí držet "hubu a krok"!

P. Vaňura 27.12.2015 19:29

Myslíte si, že v USA kolem roku 1900 existovaly

nějaké "nezbytné finanční transfery" mezi jednotlivými státy unie????

P. Kolar 26.12.2015 21:37

Evropská Unie je

Evropská Unie je geniální myšlenka - ale katastrofické provedení.

Přerostlo to v podstatě v socialistickou diktaturu.

Je na čase EU zrušit a začít znova.

S autorem souhlasím.

J. Žitný 26.12.2015 21:21

To je zase blabol,

pate pres devate. Pokud Cesi chteji vystoupit z EU, myslim, ze je nikdo postradat nebude.

Potom zase mohou vsem ukazat, jak umi lezt do ruske p.dele a 'sami si efektive spravovat' sve zalezitosti - tak jako to ukazali na podzim 1938, v kvetnu 1946, v unoru 1948, v srpnu 1968 a srpnu 1969, za normalizace, kdy smelili s Rusakama naftu a televize Sileris.....

B. Rybák 26.12.2015 21:39

Re: To je zase blabol,

V tom tehdejším šmelení se nejspíš úžasně vyznáte. Inu, kdo umí, umí. Ale jinak... (nechci být neslušný)!

J. Svoboda 26.12.2015 21:57

Právě naopak, to není blábol,

Pane Žitný, blábol naopak je to, co jste sesmolil vy. Žádnému rozumnému Čechvi nejde určitě o to, aby nás nějaký přitroublý nebo Američany podplacený papaláš z Bruselu postrádal. Všichni bruselští papaláši nám mohou být ukradeni. Možná byste se divil i nohama, jak by se dalo lépe poznat, kdo je kdo. Poukazovat na šmeliny se sovětskými vojáky je primitivní. Raději byste měl pukázat na šmeliny, které se tady dějí díky zhoubným evropským subvencím. To vám pod nos moc nejde co?

Pokud si myslíte, že EU je schopna nás uchránit podobných chyb, jež se udály ve vámi uvedených letech, jste na tragickém omylu. EU má dost práce a starostí sama se sebou a račte konečně pochopit, že evropské subvence jsou jen prostředkem masivní korupce v nadnárodním prostoru.

M. Prokop 26.12.2015 22:20

Re: Právě naopak, to není blábol,

Proč by Amíci měli podmazávat soudruhy z Brusele? Totálně vyhozené peníze ...

J. Svoboda 26.12.2015 22:37

Re: Právě naopak, to není blábol,

Moc do toho nevidím, i když bych chtěl. Ale že by všichni soudruzi z Bruselu byli až takoví blbci, se mi přece jen nechce věřit. I slib může být úplatkem a navíc se říká, že jím nikoho neurazíš.

M. Prokop 26.12.2015 23:55

Re: Právě naopak, to není blábol,

Zkuste Hanlonovu břitvu ...

Blbnutí soudruhů z Brusele Amíkům nic nepřináší.

J. Jurax 27.12.2015 0:19

Re: Právě naopak, to není blábol,

No, nevím. Dal by se formulovat názor, že rozpad EU by nebyl amíkům tak úplně proti mysli. Divide et impera.

Zas na druhé straně lze říci, že EU s těmi rudozelenými pitrysy, co jí šéfují, se dokáže efektivně zničit sama i bez cizí pomoci. Zvlášť když v čele Německa je mutter Merkel a Francie Hollande. Amíci by jen zbytečně vynakládali peníze.

M. Prokop 27.12.2015 11:45

Re: Právě naopak, to není blábol,

Formulovat se dá ledacos a v USA asi není jen jeden názor na vše.

J. Jurax 27.12.2015 20:20

Re: Právě naopak, to není blábol,

On jeden názor na cokoliv není ani tady :-)

M. Prokop 27.12.2015 20:53

Re: Právě naopak, to není blábol,

Jen v Rusku ... :-P

J. Jurax 27.12.2015 23:59

Re: Právě naopak, to není blábol,

Ani tam ne, akorát ten nesprávný je ohodnocen trestní sazbou ... ne tak dávno bylo i u nás ...

Š. Hašek 26.12.2015 21:18

Máte pravdu pane Valento.

Pokud vzepětím morálních elit na lokální úrovni jsou červené trenýrky místo presidentské standarty.

Pokud vzepětím morálních elit na bruselské úrovni je konstatovaní, že občan se zařadí za "někoho", který tvrdí, že je "uprchlík".

Pak se těšme! A do toho podporovatelé dvou výše zmíněných blbostí káží, že hrozí "nějaká hrůza, která udělá pořádek".

Ach jo. Zkráceno, zjednodušeno.

B. Rybák 26.12.2015 21:34

Re: Máte pravdu pane Valento.

S Vaším zkrácením a zjednodušením plně souhlasím!

V. P 26.12.2015 15:43

Co třeba nacistické Německo?

"Něco takového si vůči svým „spojencům“ nedovolil ani Sovětský svaz..."

...S těmi eurofobními lunatiky je tu někdy docela sranda.

M. Prokop 26.12.2015 17:14

Re: Co třeba nacistické Německo?

Jo, zvlášť když se objeví nějaký ten EUroHujer.