30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

VĚDA: A přece to létá

Zřejmým problémem je, že není žádné vysvětlení, které bude univerzálně přijaté. Potud Mark Drela, profesor Massachusettského technologického institutu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 6.5.2020 11:53

Zkuste prozkoumat Coriolisovo zrychlení.

I. Straka 6.5.2020 11:44

Proč letadlo zaručeně neletí

Platnost Bernoulliho rovnice a létání se má k sobě jako nebe a dudy. Rovnice řeší tok nestlačitelné kapaliny potrubím omezeného průřezu. Kde a kdy tato situace při letu nastane? Letíme stojícím vzduchem, výborně stlačitelným, průřez je prakticky neomezený.

To nikoho netrkne?

Létají i letadla s plochým křídlem, dokonce bezmotorová. A chování v tunelu není ekvivaletní pohybu ve vzduchu.

To samozřejmě tunel nezavrhuje, zjistí se odpor a odolnost, věci užitečné, tvar zamezující víření atd.

I. Straka 6.5.2020 11:38

a taky to letí na koso!

M. Pivoda 5.5.2020 22:26

Jenže ono letí, i když se obrátí „břichem vzhůru“, takže je nižší tlak na spodku křídla.

Toto tvrzení by bylo třeba nejdříve experimentálně vyzkoušet. A nějak ten výsledek experimentu doložit. Jinak je diskuze pod článkem jen ztrátou času. Důchodci si to plýtvání časem ale mohou dovolit.

J. Poláček 5.5.2020 21:55

Pane Kolmane, jsme my to ale všichni blbci ! Šermujeme tady fyzikou, přírodními zákony, argumentujeme, snažíme se dělat osvětu. A na druhé straně je kdo ? Prostudujme si dobře foto toho pána :-) Kdopak se to na nás pochechtáva ? Kdopak se to tady baví nejlíp ? ... byl jednou jeden polda. Dobrou noc.

J. Jurax 5.5.2020 21:15

Jistě. Třeba vrtulník ...

Běžná letadla kromě moderních stíhaček nedisponují takovým přebytkem výkonu, resp. tahu, aby mohla takzvaně viset na vrtuli, resp. sloupci plynů jako ten vrtulník; mimoto takhle nejsou řiditelná, protože aerodynamické řídící plochy nejsouce ofukovány nefungují; k manévru kobra se užívá vektorování tahu.

Speciální případy jsou Harrier, Jak-38 a F-35B, ty ovšem využívají ohýbání tahu, resp. ještě zdvihových motorů (Jak-38) či vztlakových dmychadel (F-35) a k řízení užívají řídících trysek odebírající horké plyny z motoru.

V. Kolman 5.5.2020 21:13

1***** pane Juraxi - není co dodat!

V. Kolman 5.5.2020 21:08

Dobře a srozumitelně popsáno pane Církvo. Doufám, že si to pečlivě přečte i pan Victorin a poučí se.

S. Ševeček 5.5.2020 21:04

směrovka při nožovém letu je v přímém směru?

S. Ševeček 5.5.2020 21:01

v turbulenci a snižování tlaku v "oku tajfunu" bude to kolumbovo vejce.

J. Jurax 5.5.2020 20:58

Pane Victoríne, obávám se, že nejste zcela přesný.

Při letu na zádech vzniká na křídle vztlak stejně jako při letu normálním, neboť to křídlo je taky dolů trochu vyklenuté, jen musí být vyšší úhel náběhu. Letoun má takhle větší odpor, motor tedy musí skýtat větší výkon než při letu běžném, vektor tahu motoru směřuje víc vzhůru. O profilech akrobatických speciálů zde již bylo pojednáno.

Při nožovém letu generuje vztlak i trup letadla, neboť je ofukován šikmo; podélná osa letadla svírá s vodorovnou rovinou vyšší úhel, odpor je větší a výkon motoru musí postačovat na překonání toho odporu; a ano, vektor tahu motoru směřuje víc vzhůru - máte-li zemi pod levým ramenem, máte vykopnutou pravou směrovku, jíž udržujete vodorovný let, a mírně potlačeno, abyste eliminoval zatáčení doleva daně vztlakem na křídlech.

V obou případech se vektory aerodynamických sil a tahu motoru poskládají tak, že letadlo letí vodorovně.

Tohle si pamatuju z plachtařského výcviku; nicméně větroň jsem pilotoval naposled před 53 lety ve Svazarmu a na motorovou mne kvůli krátkozrakosti nepustili.

V. Kolman 5.5.2020 20:57

Victorine, nerad vám beru vaše iluse, ale vy jste ještě neviděl letět kluzák (=letoun bez motoru) delší dobu (=desítky vteřin) na zádech.

Podle vaší chybné teorie by měl dávno spadnout na matičku Zemi. Co vy na to?

V. Kolman 5.5.2020 20:46

Victorine - mýlíte se!

V. Kolman 5.5.2020 20:40

Let v praporu? Tento termín tu čtu

Victorine poprvé. Dosud jsem s s ním v literatuře, zabývající se letectvím nesetkal. Ale může být, že se jedná o velmi zřídka používaný termín (možná pouze vámi).

P.S.-Nezaměnil jste s pojmem - listy vrtule "v praporu"?

V. Kolman 5.5.2020 20:34

Victorine, vzdávám to!

Jste neomylný "ředitel zeměkoule" a víte o teorii letu mnohem více, nežli všichni ti nedouci, kteří se vám pokouší (bohužel marně) vyvrátit vaše bludy, na kterých neochvějně trváte.

V. Kolman 5.5.2020 20:24

Victorine - nezesměšňujte se psaním nesmyslů.

Říká vám něco, v letectví běžně používaný termín: "pádová rychlost"? Zkuste letět pádovou rychlostí v nízké hladině (třeba 50m). Zkuste dosedat s aeroplánem na cestovní (neřku-li maximální) rychlosti. V prvním případě to bude váš poslední hororový zážitek, ve druhém případě vám možná nebude stačit délka VPD a skončíte s rozbitým aeroplánem v poli.

V. Kolman 5.5.2020 20:10

Zbytečně mě Victorine napadáte.

Opakujte si:[:"Visení na vrtuli "přemotorovaného" letadla není letem!":]

V případě "visení na vrtuli" jsou "nosnými plochami" letadla listy vrtule, podobně jako u helikoptéry.

P.S.-Zkuste si sebekriticky přiznat, že dané problematice tak docela nerozumíte vy sám. Máte nesporně značné znalosti, ale nikoli bez mezer. Zkuste se nad tím zamyslet, než začnete urážet jiné.

V. Kolman 5.5.2020 19:51

Díky pane Houžňáku za vylepšení mé odpolední nálady.*****

V. Kolman 5.5.2020 19:49

Victorine - četl jste někdy nějakou solidní literaturu zabývající se teorií létání? Patrně nečetl. Jinak byste nemohl takovou ehm-nepatřičnost napsat.

Mimochodem - tu definici přistání jsem si nevymyslel já. Pochybujete tudíž o inteligenci lidí, kteří toho o létání (neurazte se) na rozdíl od vás ví "o něco" více.

V. Kolman 5.5.2020 19:35

1*****

V. Kolman 5.5.2020 19:30

Ó nikoliv Victorine. Tvrdohlavě zaměňujete aerodynamický vodorovný let na "břiše" i na "zádech" s visením letounu na vrtuli (proudu výstupních plynů) ve vertikální poloze. U "přemotorovaných" strojů je to možné), ale tam už nelze hovořit o "letu".

Zkuste si o těchto věcech rozumně popovídat s leteckým akrobatem. Pomůže vám to!

V. Kolman 5.5.2020 19:07

Victorine, na takovou nehoráznost, kterou tu zmiňujete, nehodlám reagovat. Jste mimo mísu. Kapišto?

P. Grigar 5.5.2020 17:58

..pane Victorine, ne že bych vás chtěl poštívat, ale na vystřelený projektil působí také tzv.Magnusův jev, pokud tedy onen projektil rotuje. Stabilizace podélnou rotací např. způsobuje zakřivení dráhy(uhýbání) dělostřeleckých granátů.

Z. Lapil 5.5.2020 17:49

Já vím, co je to balistická křivka, taky jsem byl na vojně, ale vy mi ji vnucujete bez gravitace a odporu vzduchu, zato v letadle se zapnutými motory.

F. Houžňák 5.5.2020 17:45

U Concordu byla bitva. Letadlo se psalo Concorde.

F. Houžňák 5.5.2020 17:44

On toho nezná ...

P. Victorin 5.5.2020 17:43

Pane Grigare, jistěže i tak se dá definovat dynamický let...

F. Houžňák 5.5.2020 17:43

Je to asi takhle: Biolog, fyzik a matematik jedou vlakem po Švýcarsku, na nějaký kongres nebo co, a jak tak nemají co dělat, koukají v kupé z okna. Za zatáčkou vidí pastvinu a na ní jedinou krávu, černobíle strakatou, ocas proti směru jejich jízdy a hlavu po směru. A biolog povídá: hele, ve Švýcarsku mají černobíle strakaté krávy. Na to vece fyzik: pane kolego, to není úplně přesné, jediné, co můžeme říci, je to, že ve Švýcarsku mají nejméně jednu černobíle strakatou krávu. A na to se ozve matematik, ale pánové, to taky není přesné, jediné, co můžeme říci, je to, že ve Švýcarsku mají nejméně jednu krávu, která je nejméně z jedné strany černobíle strakatá.

P. Victorin 5.5.2020 17:41

Pane Strako, pokud jako prokazatelný "polovzdělanec", minimálně ve fyzice, toužíte po konfrontaci, nemám zájem. Vyhledejte si k uspokojení své psychické potřeby někoho, kdo o konfrontaci s arogantním polovzdělancem zájem má... Zdravím!

P. Victorin 5.5.2020 17:38

Pane Lapile, o fyzice s vámi dnes a ještě lépe napořád, již naposledy:

Tzv. balistická křivka má v podstatě tvar paraboly, která se za svým vrcholem stáčí ostřeji k Zemi, důsledkem odporu vzduchu a gravitace, způsobující pokles rychlosti... Pochopeno?

PS Jestli opět nepochopeno, což již u vás spíš předpokládám, poučte se nějak mimo mne. Existuje spousta zdrojů v učebnicích, či vzdělávacích kursech a pod.... Děkuji.