30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

VĚDA: A přece to létá

Zřejmým problémem je, že není žádné vysvětlení, které bude univerzálně přijaté. Potud Mark Drela, profesor Massachusettského technologického institutu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 5.5.2020 10:41

Victorine, ačkoliv jinak máte brilantní postřehy (bez ironie), tentokrát jste "mimo mísu" a zbytečně ironizujete ostatní diskutující.

P. Victorin 5.5.2020 14:16

Pane Kolmane, mýlíte se a nedůvodně mne napadáte, protože problematice nerozumíte. Jestli nejste tzv. úplné pako, zkuste se zamyslet, proč letadlo s dostatečně výkonným motorem může letět naprosto bez vztlakových efektů v tzv. praporu - natočeno o 90 stupňů oproti své podélné osy? Vysvětlení najdete právě v mém příspěvku zde v 7:36, který s panem Nevrklou nejste schopni realisticky pochopit, nejspíš z důvodů tzv. psychického rázu na vaší straně, pominu-li vaše zjevně nedostatečné znalosti příslušné fyzikální discipliny...

V. Církva 5.5.2020 16:14

Let "na zádech" je samozřejmě o aerodynamice a vztlaku, že jde vztlak na křídle na druhou stranu je způobeno samozřejmě náklonem (tedy s pomocí zadních křidělek), které změní směr vztlaku křídla.

P. Victorin 5.5.2020 17:19

Pane Církvo, není to jak uvádíte! Není ani prakticky možné, nějakou polohou slotů docílit, že profil křídla při letu "břichem vzhůru" bude vytvářet vztlakový efekt. Mohl byste snad lépe pochopit, že jde o čistě tzv. dynamický let, při zamyšlení nad zákonitostí tzv. nožového letu.

Pokud to nejste schopen pochopit, necítím potřebu, natož povinnost, kohokoliv zde o fyzikálně zcela jasné záležitosti "zcela marně" poučovat... Zdravím!

V. Kolman 5.5.2020 20:10

Zbytečně mě Victorine napadáte.

Opakujte si:[:"Visení na vrtuli "přemotorovaného" letadla není letem!":]

V případě "visení na vrtuli" jsou "nosnými plochami" letadla listy vrtule, podobně jako u helikoptéry.

P.S.-Zkuste si sebekriticky přiznat, že dané problematice tak docela nerozumíte vy sám. Máte nesporně značné znalosti, ale nikoli bez mezer. Zkuste se nad tím zamyslet, než začnete urážet jiné.

M. Rohovský 5.5.2020 9:03

Jak uvedli někteří již výše. Je pes zakopán v rozdílném úhlu náběhu pro režim letu na zádech. Aby cokoliv letělo pouze za přispění tahu motorů, musí být tento tah vyšší než váha stroje v daném místě. Tuto vlastnost mají rakety a některé stíhací letouny, dopravní letouny jí neoplývají.

P. Victorin 5.5.2020 9:11

Pane Rohovský, ze závěrečné věty vašeho příspěvku je zřejmé, že jste na dobré cestě realisticky pochopit princip letu "na zádech" konvenčního letadla, pokud dostatečně uvážíte skutečnost, že dopravní letadla "břichem nahoru" vůbec létat nemohou...

V. Kolman 5.5.2020 10:08

Při stabilním!! aerodynamickém režimu letu u letadel těžších vzduchu je vždy! podmínkou letu (=vytváření vztlaku křídla) dostatečná dopředná rychlost a úhel náběhu křídla.

Rychlost letu ale nemusí vždy nutně zajišťovat motor. Průkopník letectví Otto Lilienthal žádný motor neměl. Rychlosti lze dosáhnout i na úkor ztráty výšky letu klesáním - viz kluzák.

Že lze v extrémních podmínkách doletět bez motoru i dopravním letadlem s nefunkčními motory (Boeing=kluzák s klouzavostí cca 1:10) dokazuje úspěšné "přistání na řece Hudsonu" pilotem Schulenbergem(?)

Toto se lze dočíst v každé příručce sportovního letce v části "aerodynamika".

Howgh!

P. Victorin 5.5.2020 15:22

Kolmane, zřejmě dostatečně vůbec nechápete, o čem je zde řeč, zejména se mýlíte, pokud jde o docílení vztlakového efektu, který je dosahován, nikoliv pouze "úhlem náběhu", jak zmiňujete, nýbrž především profilem křídla. Správné vysvětlení letu "na břichu" nebo dokonce "v praporu", či letu "nožového", ale nespočívá v žádné aerodynamice, protože jde o let principiálně pouze dynamický... Pochopeno konečně?

P. Victorin 5.5.2020 15:54

OPRAVA: Správně mělo být "břichem vzhůru", nikoliv jak uvedeno "na břichu"... Omlouvám se.

V. Kolman 5.5.2020 20:34

Victorine, vzdávám to!

Jste neomylný "ředitel zeměkoule" a víte o teorii letu mnohem více, nežli všichni ti nedouci, kteří se vám pokouší (bohužel marně) vyvrátit vaše bludy, na kterých neochvějně trváte.

J. Poláček 5.5.2020 21:55

Pane Kolmane, jsme my to ale všichni blbci ! Šermujeme tady fyzikou, přírodními zákony, argumentujeme, snažíme se dělat osvětu. A na druhé straně je kdo ? Prostudujme si dobře foto toho pána :-) Kdopak se to na nás pochechtáva ? Kdopak se to tady baví nejlíp ? ... byl jednou jeden polda. Dobrou noc.