2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Magie s nabíjením pro začátečníky

Než se soustředíme na samotné téma tohoto článku, dovolím si krátký úvod. V dnešní době jsou mnohá témata v diskusi polarizována, téměř až fanaticky, na binární výsledky. Buď je to tak, nebo tak, nikdy nic mezi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Hančar 17.1.2022 10:20

Jako technokrat musím ocenit jak se autorovi podařilo grygarovsky v krátkém článku zpopularizovat poměrně náročnou problematiku provozu elektroauta. Jen malou hnidopišskou poznámku si dovolím. Autor píše: ......materiál akumulátoru zůstává stejný a může se opakovaně dobíjet „pouhou“ energií, nepotřebujeme další hmotu..... Ale potřebujeme: uranové tyče, uhlí, plyn v elektrárnách, hmoty na výrobu solárů a větrníků. Baterie je JEN úložiště již vyrobené energie, na výrobu které jsme spálili spoustu hmot, a za cenu velkých ztrát při přenosu ji nabili do baterie!

A zatímco ekologové dramaticky řeší jaderné úložiště, problém recyklace milionů tun hmoty vysloužilých lithiových baterií pro břevno v oku nevidí!

Z. Lapil 17.1.2022 10:19

Ale samozřejmě, že i jízda na kole vede k růstu uhlíkové stopy. Při výrobě kola je spousta těžby, tavení rud i kovů, sem tam nějaká guma, odhaduju, že z ropy...

Problém je, že šetřiči CO2 (nic proti, KAĎÝ odpad je mizerný) nevědí, kde přestat a kam vůbec nasměrovat úsilí. Viz elektromobilita, která při 100% zavedení v EU v ideálním případě ušetří několik malinko procent (tuším dvě) produkce CO2 za cenu drastických finančních a nejspíš i materiálních nákladů (nové elektrárny v množství mnoha a mnoha reaktorů na způsob Temelína (plochu zabranou FV panely nebo dokonce větrníky se neodvažuju odhadnout, tuším několik tisíc km2), nové rozvody.

Mmch: slavně se řeší mikroplasty. Doneslo se mi, že asi 50% jich vznikne otěrem pneumatik. Elektromobil je o nějakých 500kg neboli zhruba o třetinu těžší, než automobil klasicky poháněný. Neboli otěr pneumatik při jeho jízdě je rozhodně větší.

I. Pávek 17.1.2022 10:09

R^ Jen místo pravděpodobně bych pane Povolný napsal ,,jistě".

R. Polášek 17.1.2022 10:07

Spíš je srozumitelnější napsat, že rychlonabíjení potřebuje mít k dispozici výkon nabíječky a tím připojení k síti pro pouhý jediný elektromobil 300 Kilowatt, pokud se má výhkledově rychlost nabíjení elektormobilu rovnat rychlosti plnění nádrže spalovacího motoru auta, musel by ten výkon na jedno auto být až 5 Megawatt.

Jenže rychlonabíjení je stejně šidítko, protože se při něm baterie výrazně víc opotřebovávají . Taky i zahřívají, takže rychlonabíjení svým způsobem emituje o určité množství CO2 víc než běžné nabíjení. A víc než na 80 % kapacity baterie nelze baterii rychlonabíjením nabít.

Z. Lapil 17.1.2022 10:04

Mám-li ve své oblíbené roli ďáblova advokáta elektromobilitu hájit, pak připomenu jediné: cesty se rozkopávaly kvůli kanalizaci, vodovodu, plynu a elektřině, tak by se rozkopaly kvůli elektřině podruhé. Navíc - leckde už jsou kolektory.

Kde vzít do těch drátů elektřinu, to je další otázka, myslím, že výrazně zásadnější.

V článku je zmíněno "chování při nabíjení". V dobách, kdy vám kdejaký mobil za korunu najde člověka na druhém konci světa a spojí se s ním, pořád věřím v realizovatelnost systému, kdy se všichni připojí k nabíječkám po příjezdu z práce, ALE ten zadá, že chce mít 100% pozítří odpoledne (až pojede na chatu), tomu stačí 20% zítra ráno (páč má služební auto a v práci nabíjí zadarmo). Jasně - znamená to, že každé auto bude mít svůj kabel, takže se vracíme k těm rozkopaným cestám.

R. Polášek 17.1.2022 10:02

Přesně tak.

Takzvaná 12V automobilová baterie má 6 článku po nominálně 2 Voltech. Rozsah napětí automobilové baterie je zhruba takový, že napětí vybité 12V baterie nesmí klesnout pod 8 V , nabíjecí napětí gelové nebo uzavřené olověné baterie, která nesmí plynovat, nesmí stoupnout nad asi 13,6 voltů a nabíjecí napětí klasické otevřené olověné baterie, u které se nabíjení ukončí, když všechny články plynují zhruba rovnoměrně, je 14,4 V. Což odpovídá maximálnímu napětí jednoho nabitého olověného článku asi 2,4 Voltů. vyšší nabíjecí napětí u běžných olověných baterií 12V není.

V. Povolný 17.1.2022 9:54

K uvedenému je ještě vhodné dodat, že rychlonabíjení představuje odběry v řádu desítek ampér na jednu nabíječku a že masové rozšíření takových odběrů by vyžadovalo posílení výroby elektrické energie a pravděpodobně taky úpravy distribuční sítě, která není na takové odběry stavěná. Tímto směrem ale současné úvahy nevedou.

T. Hraj 17.1.2022 9:46

Snadno, u každého domu bude instalována jedna rychlonabíječka pro jeden vůz, který budou obyvatelé daného domu sdílet. U typického dvanáctipodlažního domu (6 vchodů, 12 podlaží, 4 byty na patře) bude mít každá rodina nárok na jednu až dvě (ti šťastnější) vyjížďku ročně.

Jak říká Kalifornský guvernér Newsome: být zelený znamená být flexibilní ve spotřebě.

I. Pávek 17.1.2022 9:32

R^

I. Pávek 17.1.2022 9:30

Pěkný článek. Ano, všechny fyzikální a chemické zákony platí v plné nahotě a to jednoznačně a drtivě. A není ani náznak, že by to tak i ve vzdálené budoucnosti nemělo být. Ale je možné?, že v Bruselu hlavouni vědí víc než lůza. Kdo ví, jestli nemají třeba povědomost o mimozemšťanech a jejích technologiích.

Historie elektroauta je stejně špinavá jako klasického a vlastně všeho co člověk stvoří. Začíná v dolech na řelezo, měď, zlato ..... a vlastně všechny prvky soustavy. Do všech vedou dráty s elektřinou atd. Dále hutě, válcovny, továrny - všechno elektřina. Až samotné auto je už relativně čistý výrobek. Fabriky na elekro se staví na zelené louce. Dále je třeba zmínit jak a z čeho bude elektřina která nahradí ropu a jak se bude takové množství distribuovat. A kolik bude stát. Při mých znalostech jsem přesvědčen, že je to nesmysl.

J. Kalina 17.1.2022 9:29

autor osvětluje problémy s nabíjením ve standardní předvídatelné situaci což je hezké, ale je to vzdáleně přestavitelné jako skoro funkční. zkrácení nabíjení je možno řešit výměnou vybité baterie za nabitou u "E-pumpy". Problém ovšem nastává téměř neřešitelný v případech dalších, méně častých. Namátkou. Pokud mi dojde benzín někde na silnici v lese, někdo mne sveze k pumpě a koupím si 2 l do petky a doleji a odjedu.Kdo viděl film Bitva v Ardenách, tak tam měli němečtí tankisté, ale i amíci hadičky, aby mohli nasávat ze sudů.Sám vlastními silami i když to potrvá. Zácpu na D1 si raději nepředstavuji.

Prostě něco se prosadilo jako účelné samo, bez pomoci státu a SOUKROMÝ vizionáři se špatnou-nepraktickou vizí se neprosadili. Nyní vizionáři obsadili rozhodující posty a PROSADÍ KDE JAKOU HOVADINU.

R. Tichý 17.1.2022 9:28

Hmmm, dneska zase slabé hromadný nicku Rado. Dneska opět strašení peklem, v mém případě obviněním z drogové závislosti.

R. Tichý 17.1.2022 9:25

JJ, lidé se dají pozavírat. Pak se nebudou moci nikam přepravovat a mohou plnit plán na 100%.

Nebo taky mohou lidé mizet. Když není člověk, není ekologická stopa.

F. Brnušák 17.1.2022 9:23

Ni-Cd samozrejme auto nastartuje, jde jen o kapcitu toho Ni-Cd, od ktereho se odviji jaky proud dokaze poskytnout. Lithiove baterky jsou na tom s proudy podstatne lepe, takze 10Ah Lithiovka dokaze dat tech 100A pomerne s prstem v nose a je nasobne lehci, ale samozrejme udrzba Lithiovek oproti olovu je podstatne narocnejsi.

Clanek je plne validni, akorat je tam vynechan teplotni rozsah, kdy Lithiovky pracuji coz je cco 0-50C a u kraju toho spektra se ucinost samozrejme zhorsuje. Takze treba v -5C uz se bude Lithiovka nabijet velmi pomalu s velkym rizizem poskozeni.

R. Langer 17.1.2022 9:05

Nijak. To už elektřina nepůjde vůbec. ;-)

R. Langer 17.1.2022 9:05

Vždyť ti Zelení bolševici si představují, že X krát 100kilowattová nabíječka se prostě udělá tak, že se tam "dotáhnou nějaký dráty". Jenom tak. Techničtí analfabeti, co neumí ani trojčlenku. Banda debilů. ;-€

R. Meišner 17.1.2022 9:04

..a jak se bude prosím nabíjet třeba na takovém Jižním Městě? až budou mít všichni povinně elektro? 8-o

J. Nevrkla 17.1.2022 8:53

A k tomu se doctu, že v Německu nedoporučuji nabíjení v uzavřených prostorech, v případě požáru o dům prostě přijdete. Nedovedu si představit, že přijedete ke stojanu a pustíte si do auta 100kW, vedle vás i další. Zvláště v době nadcházející energetické chudoby a spoléhání na slunce a vítr. Mně je to jasné, elektroauto si nikdy nepořídim. A nesouhlasím s jakýmikoliv dotacemi pro bohaté zelené magory, kteří ho jako druhý či třetí vůz chtějí, aby mohli světu předvádět svou pokrokovost a starost o planetu, pro mě tedy vymyty mozek.

R. Langer 17.1.2022 8:52

Ano, ty svině jedna, to máš pravdu. :-P

R. Langer 17.1.2022 8:51

Prolhaný bolševický zmetku, proti době za totality se naše spotřeba výrazně snížila, tak zase nelži! A jestli mluvíš o středověku, tak zalez do jeskyně, ty jedno totalitní bolševické hovado, a drž už tu svou prolhanou hubu! ;-€

B. Soukup 17.1.2022 8:46

Olověný akumulátor má šest článků o napětí 2,1V. Napětí 1,2V je typické pro akumulátory na bázi Ni-Cd. Niklkadmiovým akumulátorem auto nenastartujete, jde o vnitřní odpor článků. Když se autor dopustí chyby v notoricky známé oblasti, musím článek hodnotit jako nevalidní. Lituji!

P. Rada 17.1.2022 8:17

Prostincí závistivci až hlupáci si zřejmě myslí, že jakákoliv jízda (i na kole..) vede k růstu uhlíkové stopy. Pan Langer má ale pravdu v tom smyslu, že "házet perly sviním" může být také projevem hlouposti.

R. Langer 17.1.2022 8:16

Přesně. Přírodní zákony se dnes stanovují hlasováním. Stejně jako optimální globální planetární teplota. Sice jsem ještě od Zelených bolševiků neslyšel, jaká to má být, ta správná teplota, nicméně je jisté, že nějaká být musí. ;-€

P. Rada 17.1.2022 8:13

Pane Tichý jste zřejmě zahleděnhlavně do minulosti svých předchlůdců ale zapomínáte přitom na ledacos zásadního. Např. na realitu významu u pojmu energetická chudoba. Svět bez válek uvnitř evropy je pro Vás zřejmě nekulturní až nudný.

Energeticky přitom v míru oproti dávnější minulosti spotřebováváme v EU v průměru zhruba stonásobek i více - a někteří i při takovémto nadbytku navíc věří ve válku s "počasím".

Takovéto nepoměry v racionalitě vnímání světa bývají příznačné u drogově závislých, kteří si nedovedou další život představit bez navyklých dávek a dokonce jejich růstu.

R. Langer 17.1.2022 8:11

Pevné linky se neruší a nikdy ani rušit nebudou. Bezdrátové spojení není všespasitelné a má spoustu nedostatků.

R. Langer 17.1.2022 8:09

Tak to doufám, že nikde nejezdíš, Zelený bolševiku! Už tak máš tu svou uhlíkovou stopu tady z těch keců na Psu zatraceně dlouhou... :-P

J. Karza 17.1.2022 8:07

Entropie bude zakázána a nahrazena EUtropií.EU

J. Karza 17.1.2022 8:01

Kliiid! Rada se pouze snaží naznačit, že ihned poté, co EU zvítězí nad klimatickými změnami, vyrazí do boje se zákony termodynamiky:-)

P. Rada 17.1.2022 7:58

Nabíjet nepotřebuje ten který nepotřebuje jezdit.

Řešení tedy není prosté ale spíše komplexní počínaje už životním stylem, urbanistikou... které reflektují minimum nároků na dopravu.

http://amper.ped.muni.cz/gw/resilience/priklady/html_soubory/Aspern.html

R. Tichý 17.1.2022 7:38

Jj, kdyz byli lide vedeni socialistickym vrahem Stalinem oblehani socialistickym vrahem Hitlerem v Leningradu, taky zmenili sve vzorce chovani. Velka cast jich umrela, nekteri se stali kanibaly a vsichni spolecne trpeli hladomorem.

Zlata EU se postarala zatim jen o nedostatek energie, cimz značnou cast sve populace uvrhla do chudoby. Co bude dal. Nejaka zazracna zbran, ktera rozhodne valku s pocasim?