2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Magie s nabíjením pro začátečníky

Než se soustředíme na samotné téma tohoto článku, dovolím si krátký úvod. V dnešní době jsou mnohá témata v diskusi polarizována, téměř až fanaticky, na binární výsledky. Buď je to tak, nebo tak, nikdy nic mezi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Procházka 17.1.2022 12:11

R^R^R^

R. Langer 17.1.2022 12:07

Bezpečná výměna několikasetkilových akumulátorů je sci-fi. Vždyť ženské dodnes neumí ani natankovat. ;-)

R. Langer 17.1.2022 12:04

My o voze, a Zelený bolševik ať jezdí na koze! ;-D

R. Langer 17.1.2022 12:02

Na to stačí fyzika školy základní... ;-)

J. Jurax 17.1.2022 11:55

Ano.

I jízda na kole zvyšuje uhlíkovou stopu, ledaže by cyklista při jízdě nedýchal.

J. Jurax 17.1.2022 11:50

Jojo, dotace spasí planetu ... :-(

Z. Lapil 17.1.2022 11:47

Na katedře jsem se podobných doslechl několik. Absence logiky (spíš znalostí) se v zeleném prostředí socialistického typu přímo předpokládá.

"Státy socialistické soustavy zaujímají asi 1/6 světa a stále přibývají. Brzy to bude 1/7, a pak i 1/8 světa!"

J. Jurax 17.1.2022 11:47

Zkrácení nabíjení je možno řešit výměnou vybité baterie za nabitou u "E-pumpy".

Jistě.

Ale - ono ta baterka váží řádově metráky. To by asi samoobsluhou nešlo. Perspektivně snad nějaký sofistikovaný a patřičně nákladný robot by to zvládl. No a větší pumpa by potřebovala skladovací prostory pro řádově stovky, možná tisíce nabíjených baterií několika typů s patřičnou manipulační technikou a patřičně kapacitní elektrickou přípojkou a/nebo lánem solárních panelů.

Navíc by bylo třeba, aby auta byla stavěna tak, aby výměnu umožnila, což není jednoduché a znamenalo by podstatnou změnu konstrukce proti stávajícím typům, a aby baterie byly standardizovány na několik málo typů nejlépe celosvětově.

Navíc by ke každému autu muselo být vyrobeno několik baterií na výměnu. Jejich distribuce tak, aby u každé "pumpy" bylo pro zákazníky v každém okamžiku dostatek baterií patřičného typu by byl zajímavý logistický problém.

Skoro bych řekl, že tohle není moc schůdná cesta ...

R. Langer 17.1.2022 11:46

Bohužel, evidentně nestačí. :-(

R. Langer 17.1.2022 11:45

Má to naprosto dokonalou bolševickou vojenskou logiku. ;-D

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:29

To jsem nikdy takhle neslyšel, nevymyslel jste si to? Taky to nemá žádnou kontextuální logiku.

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:28

Mně tak šestkrát do roka. Ale o to nešlo, že ano.

I. Pávek 17.1.2022 11:27

R^

Z. Lapil 17.1.2022 11:26

Jo, to je vojenská historka. Sovětská armáda nějak lstivě mířila pod úhlem, jehož sinus byl větší než jedna. "Vidíte, soudruzi studenti? Vy říkáte, že to není možné, a sovětští vojáci to PŘECE dokázali".

Z. Lapil 17.1.2022 11:23

No právě, a co teprv pitná voda!?

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:23

No, ty nové zákony fyziky a chemie se už připravují. Prvním příznakem jsou slova nejlepšího ministra všeobecného zdraví všech dob, Vlasty Válka, který v interview pro Respekt prohlásil: "Při vší úctě, já umím vědu. A vím, že toto tam nehrozí. Ve vědě se nedá neshodnout. Hlasuje se a většina rozhodne." Tak prostě budou hlasovat a sínus bude nabývat hodnoty až jedna celá vosum, a to se pak bude nabíjet!

Z. Lapil 17.1.2022 11:22

Ale no tak... Jak často se vám stane, že musíte všeho nechat a vyrazit na druhý konec republiky?

Pokud opravdu nevíte dne ani hodiny, tak si nastavíte "ihned". Jediné, co se může stát, že to budete mít dražší.

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:17

Někteří jedinci před jízdou a po jízdě i žerou. Uvědomělí mezi nimi ovšem jenom to, co samo bez jakýchkoli energetických a jiných nákladů vyrostlo v supermarketu.

J. Strakoš 17.1.2022 11:15

No, zastánci elektromobility představu mají - viz třeba https://youtu.be/YJE4LHAsYGg?t=786

Recyklace vzácných kovů z baterek s účinností 93% !

A EU vyžaduje recyklaci baterek ze 70% do roku 2030 https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/lithium-recyklace-baterie-akumulator-ecobat-elektromobil.A210803_100438_automoto_fdv

Prostě papír a youtube snese všechno!

Jen se modlím, aby někdo z EU nekliknul na videa s Free energy. To by pak byly závazky.

V. Wagenknecht 17.1.2022 11:14

Ano. Cestu k tetě do Budějic budu plánovat jako Napoleonovo tažení na Moskvu.

J. Strakoš 17.1.2022 11:04

To byl jen hypotetický příklad rozhodování jen s vidinou budoucích možných technologií, které jsou zatím v rozběhu.

Prostě jako nastolování elektromobility když ještě není vše dořešeno - a toto bohužel není hypotetický příklad.

R. Polášek 17.1.2022 10:55

Potřebujete startovací baterii, který má tak malý vnitřní odpor, že dokáže bez poklesu napětí dodávat pro startér. výkon od 1 do několik kilowat. To odpovídá u 12 voltové baterie proudu 100 až několik set ampér.

Olověné baterky do auta jsou startovací všechny, jsou upraveny tak, že mají nízký vnitřní odpor, ale tím taky nižší životnost, obvykle 3 - 6 let. Olověné baterie určené pro třeba zálohování nebo osvětlení atd mívají vyšší vnitřní odpor, ale podstzaně vyšší životnost.

Větší NiCd baterky jsou obvykle vyráběny jako zálohovací neb pro osvětlení a proto obvykle takový nízký vnitřní odpor nemají. A mají velm i vysokou životnost mnoho let. Menší NiCd články jsou vyráběny pro větší proud i pro menší proud.

R. Polášek 17.1.2022 10:44

R^R^

J. Plzák 17.1.2022 10:40

P. Rada:

"Nejen elektromobily a jejich nabíjení - ale Život sám ..."vyžaduje jiný vzorec chování". Bože, ten člověk je alternativní! Jak se ho zbavit? My o voze a on o ničem. Navrhněte už konečně někdo řešení k jeho likvidaci!

J. Prikner 17.1.2022 10:34

A na toto obludné zařízení budu podnikatelé dostávat dotaci cca 200000 kč. S tím rychlonabíjením se ale bude muset restrukturovat síť pro přenosy dnes nevídaných energií na každou nabíjecí stanici v libovolné čase, kolik budou stát nové elektrárny a rekonstrukce??? To bude stát dotovat z daní všech obyvatel (to se prohneme)!

T. Hraj 17.1.2022 10:34

Říkáte to zcela správně. Řešením je změna životního stylu. Přesně to také řekla von der Leyen "...až na úroveň jednotlivce". Ta změna životního stylu bude provedena (už se to pomalu děje) shora. Dobro (vědecky zjištěné) bude uzákoněno a nařízeno.

V. Povolný 17.1.2022 10:34

Ono to stačí porovnat s hodnotou hlavního jističe u bytu nebo domu, aby se lidem rozsvítilo.

Z. Lapil 17.1.2022 10:25

Na to snad ani není potřeba fyzika. Stačí prostinká úvaha: přechodem na elektromobilitu ušetřím nějaké množství energie z ropy. Tu musím nahradit nějakým množstvím energie jiné a tu musím někde získat.

Pravda, tohle vymyslel Lomonosov (zákon zachování), což byl Rus, ale to bylo ještě před Putinem, takže by to pod sankční zákaz použití spadat nemuselo [>-] :-).

J. Prikner 17.1.2022 10:24

Velmi správná a podstatná poznámka k provozu eaut.

R. Polášek 17.1.2022 10:22

No, je vidět, že autor použil ke studiu problematiky článků v elektromobilu rychloučení. A moc tomu nehoví. takže to v článku úplně přesně popsáno není.

Ale i tak jsou dnešní nabíjecí články v elektrombilu problém.

Pokud všechno ostatní bude vycházet, tak stejně limitující problém nejspíš nastane z důvodu malé tepelné stability článků. Je velice obtížné uhlídat všechny z těch několik tisíc článků v baterii elektromobilu tak, aby se ani jeden článek v nějakém použitém pracovním režimu nepřehřál a nezačal hořet a vybuchovat. Jakmile toto nastane, je osud elekromobilu s dnešními Liion články zpečetěn, protože kvůli své tepelné nestabilitě začnou dominovým efektem hořet a vybuchovat další články. Ať už se jedná o článek v baterii poškozený vlivem nějaké havárie auta nebo o článek baterie poškozený nedokonalou elektronikou baterie.

Například německá pošta, Deutsche Post, provozuje flotilu asi 17 tisíc ve svém startupu vyrobených elektrických dodávek a za jejich cca 3 roky provozu registruje asi 10 požárů baterií těch elektrifikovaných poštovních dodávek. To je strašně moc.

Nebezpečí požáru se dá výrazně snížit používáním tepelně odolnějších baterií, třeba místo Liion baterií používat LiPO4 baterie. Jenomže tyto baterie, s výrazně větší životností i tepelnou odolností, mají nižší napětí. Tudíž se do nich uloží méně energie , baterie na stejný výkon by tak byly v elektromobilu až dvakrát těžší. A to už je moc. Navíc jejich nabíjení je méně účinné s většími ztrátami , protože mají výrazně větší rozdíly mezi nabíjecí a vybíjecí křivkou.