14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

víceletá gymnázia: Odbornice je chce rušit

Pamatuji doby, kdy se tato gymnázia obnovovala a byla dokonce oslavována, dnes je údajně čas na jejich rušení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Církva 30.8.2023 20:47

"víceletá gymnázia neslouží primárně ke kvalitnějšímu vzdělávání nadaných dětí, jak si mnozí myslí, ale že slouží zejména jako nástroj sociální selekce."

Tak víceletá gymnázia samozřejmě ke kvalitnějšímu vzděláníí slouží. je blbost říkat že ne. pro dceru byl větší skok z 5 třídy na gympl, než z 8 letého gymplu na VŠ.

Jistě, k sociální selekci tak trošičku dochází. A proto děti chodí do 5 třídy na základku a 8 letá gymnázia jsou spíš pro ty které základka už brzdí. Určitě by neměla na víceletá gymnázia jít většina dětí, které pak gympl nestíhají.

J. Novotny 30.8.2023 17:26

Někdy kolem 6-7 třídy ti hloupější pochopí, že na ty nadané nikdy nedosáhnou, i kdyby se šptrtali ve dne v noci. Pro ty nadané pak docela problém, protože jsou zpravidla v menšině.

J. Jurax 30.8.2023 14:04

Naprostý souhlas.

Ono to bude nějaká woke odbornice ... koneckonců byvší socanský ministr školství Eduard Zeman chtěl již před takměř čtvrtstoletím taky osmiletá gymnázia rušit, neboť prý vychovávají elitu.

S. Míka 30.8.2023 11:55

Víceletá gymnázia velmi prospívají těm, kteří na nich studují. Velmi však ubližuji zbývající většině, která zůstala v základkách ochuzených o přirozené vzory nadaných spolužáků. Jedná se o nebezpečnou selekci. Společnost se rozdělí. Už žádný doktor nebude mít za kamaráda spolužáka popeláře. Mimochodem - víceletá gymnázia vrátil do systému porevoluční ministr školství Adam, bez jakékoliv odborné diskuze . Jejich zrušení se autor obávat nemusí, protože všichni, kteří o tom budou rozhodovat na nich měli nebo tam budou mít děti.

P. Čech 30.8.2023 12:46

Ano, jsou přirozeně nadaní, ale i přirozeně nenadaní spolužáci. necháte-li je všechny púohromadě, má to důsledek jen jeden. Ti přirozeně nenadaní ovlivní ty nadané. NAOPAK TO NEFUNGUJE Z JEDNOHO PROSTÉHO DŮVODU. JAK TI NADANÍ, TAK I TI NENADANÍ JSOU OD PŘÍRODY LÍNÍ. jejich smícháním vznikne větší výstyt průměru, nadanost se upozadí.

J. Pýcha 30.8.2023 14:27

Přesně tak - jako otec dítek nyní již vysokoškolsky vzdělaných mohu tento názor jen potvrdit. Přechod mezi motivované motivuje. Rušit víceletá gymnázia je nesmysl. Musíme příslušníky elit vyhledávat a rozvíjet již od mládí - jakákoliv snaha všechny zglajchšaltovat povede jen ke stagnaci a úpadku. Otázkou ovšem je, zda se podaří výběr a přijímací proces stanovit tak, aby podporoval schopné uchazeče a ne aby vyhovoval ambicím jejich rodičů.

V. Církva 30.8.2023 20:50

Myslím, že máte pravdu. Navíc jsem četl o psychologickém fenoménu, že ti větší darebáci spíš stahují ty hodnější než naopak. Jistě toto už není jen o chytrosti a vzdělání, ale o poslušných a neposlušných což se vždy neprolíná...

J. Ticháček 31.8.2023 8:39

A i kdyby

Oni ti darebáci stahují ti hodnější k lumpárnám a akcím, na které ti hodnější budou radostné vzpomínat ještě po desítkách let. Ale přítomnost těch inteligentních zabrání tomu, aby se ty lumpárny zvrhly.

Ti chytřejší mezi hloupějšími nezhloupnou. Naopak těm hloupějším pomohou

P. Čech 30.8.2023 12:52

Odborná diskuse? Kčemu, prosím Vás. Žádné žvanění, byť odborné, ještě nikdy v našem cocanském systému nic dobrého nepřineslo. Obecně je nejlepší budit a podporovat ty nadané. Podporou nenadaných nikam nedspějeme, maximálně tak k průměru. A jakým chceme být státem ? Podprůměrným, průměrným či výborným? Zatím jsme podprůměrným, protože nám vládnou ti podprůměrní, ti nenadaní

M. Kocián 30.8.2023 15:12

Asi jde spíš o poměr - kolik je na těch odborných gymnáziích těch skutečně nadaných, a kolik těch, pro jejichž rodiče je to prestižní záležitost. A nakolik jde na základní škole jen o vzdělání a nakolik i o získání sociálních návyků a dovedností v rámci co nejpestřejší skupiny.

P. Vychodil 30.8.2023 13:00

schopným to pomáhá, dostanou se znalostmi a možnostmi dále, než jejich méně schopní soukmenovci. ti méně schopní budou spokojenější ve skupině sobě podobných, neb tam mohou případně vyniknout. V třídě příliš stratifikované, co se týče schopností, je často pro takovéto jedince příklad "premianta" "příliš vzdálený cíl", a nesnaží se, mohou být dokonce frustrovaní. Poznatků pedagogů z tzv inkluzivních tříd je dostatek v tomto smyslu. V průměrné či podprůměrné třídě, vynikající jedinec jede "na půl plynu", a ani neví, že sklouzává do průměrnosti, zůstává jako ten jednooký mezi slepými.

Schwab prohlašuje, nebudete vlastnit nic a budete šťastní, vy byste k tomu asi rád dodal - nebudete umět, znát nic a budete šťastní :-/

J. Jurax 30.8.2023 14:13

Souhlas.

J. Jurax 30.8.2023 20:44

Už žádný doktor nebude mít za kamaráda spolužáka popeláře, pravíte.

No, on ani v mé generaci - končil jsem ZDŠ v roce 1964 - měl opravdu málokterý doktor za kamaráda popeláře jen proto, že před tuctem let byli spolu v 9. třídě.

J. Novotny 30.8.2023 10:36

Začátek vyučování si může škola vybrat, start od 9:00 pro první stupeň funguje celkem v pohodě - tam, kde si to zvolili.

Prosím tuto možnost školám nerušit!!

P. Vychodil 30.8.2023 9:55

Mnozí, či alespoň někteří se domnívají, že marasmus ve školství je pozůstatkem socialismu.

Já se domnívám opak, že degradace vzdělávání je cílem současných vládnoucích elit současného tzv vyspělého západu.

Ano, za socialismu bylo jednotný systém školství, ale nároky na studenty na vyšších stupních vzdělání byly vysoké. Nutno ovšem dodat, že v tomto jednotném systému existovaly tzv "prestižní" gymnázia, rovněž i vysoké školy kladly různé nároky na studenty.

Dostat se na prestižní gymnázium, to byla dřina, dostat se na dobrou vysokou školu, univerzitu, bez rudých knížek rodičů, rovněž.

V rámci socialistického bloku jsme byli nevyspělejší průmyslová země, s inženýri od lokomotiv, přes letectví, po jadernou fyziku. Vyváželi jsme velké technologické celky. Měli jsme zbrojní průmysl.

Jak jsme dnes snad nemusím rozebírat. Neumíme snad už ani vyrobit ten pověstný budík.

Dnes patříme západu (někteří se mylně domnívají, že tam patří předložka "do"). Jsme jeho neokolonií EU, zdrojem levných zisků (ona celá EU je kolonií USA, tudíž je zbytečné příliš škát), od montoven po odvody dividend zahraničním majitelům.

Kolonisté nepotřebují v koloniích vzdělané občany. Potřebují levnou, nemyslící pracovní sílu.

Inkluze, LGBT+ agenda, snižování nároků na vzdělání, rozkvět humanistických oborů na úkor technických, omezovaní akademické diskuze, atd. atd. vede k úpadku vzdělanosti.

"Chceš-li si podrobit národ, vychovej jeho děti"

P. Brich 30.8.2023 11:47

!!R^

M. Valenta 30.8.2023 12:12

Jasně. Na vině všeho našeho marazmu je Západ. Že na tom Česko mohlo být lépe? Mohlo. Ovšem to by muselo místo fňukání něco dělat. Samo něco dělat. A pak by mohlo mít na svých výrobcích přidanou hodnotu jako třeba nenápadné Dánsko, které to všechno zvádá, světě div se, jako člen (kolonie) té zpropadené EU.

M. Valenta 30.8.2023 12:12

Jasně. Na vině všeho našeho marazmu je Západ. Že na tom Česko mohlo být lépe? Mohlo. Ovšem to by muselo místo fňukání něco dělat. Samo něco dělat. A pak by mohlo mít na svých výrobcích přidanou hodnotu jako třeba nenápadné Dánsko, které to všechno zvádá, světě div se, jako člen (kolonie) té zpropadené EU.

P. Čech 30.8.2023 13:28

Současný marasmus ve školství není ničím vyjímečný. Je stejným marasmem jako i ostatní obory. Je to všechno ovšem důsledek, který má jedinou příčinu. Nikoliv pozůstatek socialismu, ale socialismus sám. Socialismus, který nám vládne ze socialistického politického systému, ve kterém ti vládnoucí (nenadaní) vládnou všem ostatním, zejména těm nadaným. Systému, který se příliš neliší od toho, který zde byl od roku 1948 do roku 1989. Je to typický reálný socialismus, který byl ovšem jako úlitba těm nadaným "obohacen" ne málem zásad klasické anarchie. Celý stát (ne)funguje na základě typických socanských principů jimiž jsou lidé politickými stranami upláceni formou všelijakých přídavků, dávek, příspěvků, dotací a pobídek jen aby drželi huby a krok podle socialistických ideí vládnoucích, ale i těch opozičních politických stran. Cožpak to nevidíte?

P. Vychodil 30.8.2023 15:14

pane, možná mě špatně chápete...proč se domníváte, že to nevidím ? bohužel v současnosti dokonce i v domácnosti jsme si museli dát zákaz diskuze na takováto témata...prostě mladší generace s nadšením kráčí do USA/EU/WHO/NWO koncentráku...máte recept na jejich prozření ? Máte červenou pilulku ?

P. Čech 30.8.2023 16:24

Ono jde o to, pane Vychodile, že na vině toho marasmu není žádný Západ. Ten marasmus jsme si vyrobili sami. Abych byl přesný, tedy nikoliv my, občané ČR, ale ty struktury, které se dostaly k moci a dodnes u moci jsou. Jedná se o politické strany bez výjimky. Tyto, tvořené v jejich počátcích v roce 1991-1992 vesměs "bývalými" komunisty navrhly a schválily špatnou ústavu, neméně špatný volební zákon a a spoustu jiných špatných zákonů. V rozporu s ústavním zákonem 327/1991 sb pomohly vlastizrádcům rozbít společný československý stát a to vše jen za účelem získání moci nad občany. Pro snadnější a větší ohloupení části společnosti začaly tomuto systému říkat demokracie a právní stát. Žádný Západ nás k tomu nenutil. Zvládli jsme to sami.

J. Jurax 30.8.2023 14:07

Ano. Souhlas.

P. Hák 30.8.2023 20:43

Máte naprostou pravdu.

Vrcholu výkonnosti dosáhla škola v 90. letech, kdy zmizela cenzura a otevřely se možnosti hlavně jazykové výuky, ale ještě existoval systém, jen sporadicky narušovaný nějakými "reformami" s mottem "hlavně se proboha tolik neučit". Jakmile byl "socialistický" systém rozbit, školství začalo upadat.

J. Spilka 30.8.2023 9:34

Dobrý den, souhlasím s autorkou. Myslím si, že zřízením víceletých gymnázií se společnost rozděluje v příliš nízkém věku. Zrušení základní vojenské služby tento efekt ještě umocnilo. Lidé pak nemají známé a kamarády z jiného sociálního prostředí. Vznikají sociální bubliny, kde se lidé vzájemně ujišťují o své pravdě a pak se při volbách diví.

P. Čech 30.8.2023 9:44

Zásadně se mýlíte, pane Spilko. Lidé si nevybírají kamarády podle toho, z jakého prostředí pocházejí, ale podle toho, jací ti lidé jsou. Pokud si však kamarády vybírají podle toho, z jakého sociálního prostředí pocházejí, i to se tu a tam stává, potom se obvykle diví, koho že si to vybrali.

J. Spilka 30.8.2023 9:52

Dobrý den, ano souhlasím s Vámi, kamarády si skutečně člověk vybírá dle jejich lidských kvalit. Nicméně já hovořím o tom, že největším zdrojem kamarádů ve školním věku jsou spolužáci. V případě běžných škol jsou to následně lidé rozvrstvení napříč společností. Tudíž člověk potom přirozeně zná lidi, kteří mají různý stupeň vzdělání a nikoliv pouze vysokoškolsky vzdělané odborníky, což se většinou stává absolventům výběrových gymnázií.

A jsem si vědom, že přátelství ze školy někdy nevydrží - i proto hovořím o známých.

P. Vychodil 30.8.2023 10:10

podle stejné logiky je špatné mít různé typy vzdělání vůbec...Gymnázia, průmyslovky, učiliště, technické vysoké školy, lékařské fakulty, filozofické fakulty...

ani komunisti nebyli tak blbí, aby se snažili lidi takto "zglajšaltovat".

J. Spilka 30.8.2023 10:15

Dobrý den, ale o tom se přece nebavíme. Píši v původním příspěvku o rozdělení dětí v příliš nízkém věku - čili od páté třídy základní školy. Rozdělení dětí na běžných SŠ a VŠ je v pořádku, protože probíhá v pozdějším věku.

P. Vychodil 30.8.2023 10:35

nevím, o jakém dělení mluvíte.

Již jsem se zmínil, již já v hlubokém socialismu jsem hodil na základní škole do třídy A, třída B neměla jen pověst lemplů, ale škutečně měla slabší výsledky.

Na gymplu být žákem třídy A či B, bylo prestižní, C a D to byla "II cenová skupina".

Tím chci znovu zdůraznit, že již prakticky od 1. třídy učitelé selektovali děti do skupin/tříd podle jejich schopností, a vytvářeli tak podmínky pro jejich rychlejší a kvalitnější vývoj. A nebylo neobvyklé, že docházelo k výměnám, aby pomalejší nezdržovali chopnější a naopak, aby schopnější nebyli brzděni pomalejšími. dokonce i přestupy mezi různými gymnázii byly možné a děly se.

A to se následně samozřejmě projevilo při přechodu na 2. stupeň, byly zde jasné procentuální rozdíly.

J. Spilka 30.8.2023 16:26

Dobrý den, děkuji Vám za diskuzi. Myslím, že se můžeme shodnout na to, že se v této věci neshodneme:-)