9.6.2024 | Svátek má Stanislava


Diskuse k článku

víceletá gymnázia: Odbornice je chce rušit

Pamatuji doby, kdy se tato gymnázia obnovovala a byla dokonce oslavována, dnes je údajně čas na jejich rušení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Gramblička 30.8.2023 7:08

Nesnáším argument, že na vyspělém západě to mají tak či onak a my bychom toho měli následovat. V USA a VB sice mají státní systém, ale taky staletí vyzkoušený systém výběrových soukromých škol. I díky tomu byla vzdělanost jejich obyvatelstva po dlouhá léta na vysoké úrovni, od čehož se odvíjela i jejich ekonomická a technologická převaha nad světem. To se začalo měnit až v posledních dekádách, kdy se v nich čím dál víc prosazuje sociální inženýrství.

R. Gramblička 30.8.2023 7:01

Takové jako soudružka Straková nejprve zavedli do škol inkluzi a podobné sociální experimenty a pak se diví, že rodiče, jejichž přirozenou potřebou je zajistit jejich potomkům co nejlepší podmínky pro vývoj, je přihlásí do výběrových škol. Sám jsem produktem 8-letky. Nastupoval jsem tehdy v 94. do zcela prvního ročníku a z premianta se postupně propad někam pod průměr, ale gympl jsem zdárně ukončil. Těžko říct, jak by se mi vedlo, kdybych pokračoval standardně, ale rodičům jsem za tohle rozhodnutí vděčný

P. Hák 30.8.2023 6:41

Četl jsem rozhovor s paní Strakovou, na který autor reaguje, dovolím si tedy reagovat i na něj.

Je pravda, že víceletých gymnázií je příliš mnoho. Byla původně zamýšlena jako kola pro mimořádně nadané děti, což prostě není realitou, když ve stotisícovém městě je v ročníku šest tříd VG.

Na druhou stranu je třeba říci, že rodiče tlačí děti na VG, aby unikli kultu flákačství a hlouposti, který do českého školství politici a novináři pumpují. Víceletá gymnázia zůstávají posledními místy, kde se ještě učí.

S tím souvisí i inflace gymnaziálního vzdělání. Už teď je na gymnáziích (vyšší stupeň) třetina populačního ročníku; rozšíříme-li tento počet ještě více, uděláme z gymnázií školy pro průměrné. Kde se budou vzdělávat špičkoví?

Jasně, na placených soukromých školách. Zajímavé je, že někteří vlastníci sítí soukromých škol patří mezi největší podporovatele a sponzory mediálních kampaní směřovaných k další devastaci školství.

Stejní lidé, šíří mýtus, že bez vydání velkých částek nelze na VG postoupit. Je to čistá lež. Nás to stálo pár korun na kopírku (spousta materiálů je zdarma na netu) a trochu času. Ovšem... kdopak to draze prodává publikace na přípravu na přijímačky?

P. Hák 30.8.2023 6:45

Závěrem: Víceletá gymnázia by se skutečně mohla omezit, kdyby se do základních škol vrátil řád a staly se znovu institucemi cílenými na úkol vzdělávat. To je ale v naprostém rozporu s činností sil, které v uplynulých letech ovládly ministerstvo školství.

P. Čech 30.8.2023 9:39

K tomu ovšem by bylo, pane Háku, nutno zrušit CERMAT a zrušit ministerstvo školství. Jeho pravomoci převést na zřizovatele škol jimiž jsou obvykle kraje. Zrušit celostátní systém odměňování učitelů a školských pracovníků a způsob jejich placení dát plně do rukou ředitelů těchto škol. Obecné rozdělení peněz nechat výhradně na zřizovatelích.

M. Pražák 30.8.2023 6:25

Paní Straková by neměla myslet, moc jí to nejde.

P. Čech 30.8.2023 9:45

Ona ani myslet nepotřebuje. Je to přece odbornice.

M. Grundmann 30.8.2023 1:40

O sociální selekci by se v případě víceletých gymnázií jednalo, kdyby se stejně talentované děti z chudších rodin na školu dostávaly méně než děti stejně talentované z bohatších rodin i přes stejně velké přání dětí z chudších rodin na víceletých gymnázií studovat. Například kvůli určité formě selekce, která nesouvisí s talentem dětí. Mohlo by se jednat o školné, nutnost platit ubytování dětí na internátu apod. Pokud je však jediným důvodem menšího zastoupení dětí z chudších rodin pouze menší zájem rodičů těchto dětí, nemělo by se hovořit o nějaké sociální selekci. Svobodná volba rodin a dětí není sociální selekce.

Pokud je jakýkoliv společenský jev důsledkem pouze svobodné volby daného člověka a nijak není podmíněn svobodnou volbou jiných lidí či celé společnosti, stát by do něj neměl zasahovat.

L. Žaloudek 30.8.2023 6:37

Jedním z problémů liberální pedagogiky je snaha o potlačení generačního přenosu. Z rodin s nezájmem o kvalitní vzdělání přicházejí děti, jejichž děti na tom budou stejně. Jediným řešením by bylo oddělit děti od rodičů, přinejmenším tu "nultou" generaci. To napadlo už Platóna...

M. Grundmann 30.8.2023 1:24

Paní Straková jenom opakuje neustále omílanou myšlenku, že úkolem žáka není pouze se něco naučit, ale že musí sám pozitivně působit výchovně na své spolužáky. Podle této představy má každý žák i zodpovědnost za osud a budoucí život jiných dětí a společnost má právo ho využívat k různým politickým cílům. Nadaní žáci nemají studovat společně s jinými nadanými žáky, ale mají chodit do školy i s málo nadanými žáky a pomáhat jim ve studiu.

Tato myšlenka povinného sebeobětování se nadaných žáků ve prospěch málo nadaných žáků je na Západě velmi běžná. Ve Francii je dokonce základem celého školského systému. Výsledkem jsou stále se zhoršující katastrofální výsledky tamního školství.

P. Hák 30.8.2023 6:42

R^

R. Langer 30.8.2023 7:27

R^ [>-]

F. Žůrek 30.8.2023 1:09

Víceletá gymnázia kopírují "kláštery." Tady jde více ... o VÝCHOVU než o VZDĚLÁNÍ.

Dítě, ještě nedokonalý člověk, již dříve začíná tušit, čím asi bude... Nenechávají se věci... NA POSLEDNÍ CHVÍLI...

(ČÍM BUDU... TO JE AŽ TO POSLEDNÍ...)

J. Cimbálník 30.8.2023 0:09

Tak ..R^