16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Diskuse k článku

ÚVAHA: Sebeurčení či územní celistvost?

To je otázka, která je tu od nepaměti, ale obzvláště silně rezonuje od rozpadu bipolárního světa, který takové otázky nepřipouštěl. Týká se mnoha částí světa, počínaje Basky, Katalánci, přes Kurdy, Rohingů v Myanmaru, Ujgurů v západní Číně. Občas i Skotů a také kosovských Albánců či Rusů v ukrajinském Dombasu či Luhaňsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Renjascu 3.6.2022 19:13

Tak když vám Američan nestačí, tak tady máte francouzský dokument

https://m.youtube.com/watch?v=Odp_VESqY8k

A. Renjascu 2.6.2022 21:37

Tykat vám nebudu, protože se neznáme a já jsem zvyklý se chovat slušně. Jinak ten váš odkaz se týká jen popisu (nutno říci, že jen jednostrannému) začátku války, ale nesleduje genezi tohoto konfliktu. O porušených slibech vůči Rusku ze strany NATO jsem psal již opakovaně o reakční době taktéž a o stupidní národnostní politice Ukrajiny také, takže předpokládám, že jste si těchto argumentů aspoň všimnul i když jste nad nimi evidentně nepřemýšlel, protože reakce byly pouze emoční a nikoliv faktické a taktéž vykazující zřetelný dvojí metr a dvojí závaží. Pokud, ale máte přeci jen aspoň minimální až elementární touhu či zájem zjistit či se informovat o tom co vše konfliktu předcházelo, tak vám doporučuji níže uvedený italský dokument a ještě nížeji přednášku jednoho z nejvlivnějších politologů a odborníků na mezinárodní vztahy v USA. Samozřejmě pokud se považujete za odborníka na Rusko a Ukrajinu a pokud rozumíte vzniku napětí a konfliktů mezi národy, tak odkaz opět směle ignoruje. Zlobit se nebudu, nejsem tu od toho, abych soudil druhé, ale předně sebe...

https://player.odycdn.com/api/v4/streams/free/P%C5%99%C3%AD%C4%8DinyV%C3%A1lkynaUkrajin%C4%9B/0f6f738235961475413a1564240a107efef16b47/bb4308

https://m.youtube.com/watch?v=9_44TPMw7TU

V. Církva 2.6.2022 18:47

Ano mám tu něco pro tebe

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/shrnuti-rusko-zautocilo-na-ukrajinu-kyjev-vyhlasil-valecny-stav-zapad-sankce/2166404

https://www.denik.cz/z_domova/poprava-k-h-franka.html

J. Pavelka 2.6.2022 14:25

Ono se retušuje všude, i v Rusku, i u nás...byť pravda méně křiklavě, ale už v pobalských státech (lotyšští SS apod. je to podobné)

J. Pavelka 2.6.2022 12:16

Problém je že v této podobě to bylo nemožné v kterémkoli demokratickém státě ..když to mělo něco do sebe...Autonomní oblast, kde žije 15 procentní neruské menšina, která stejně nemá moc šanci se prosadit...Teď to funguje nějakými umělými opatřeními a setrvačností, ale sontánně by to nikdy nevzniklo

J. Plzák 2.6.2022 11:12

Kurdové jsou především volné spojení dvou klanů, Barzani a Talabani, které jakmile mají trochu volného, že je zrovna nikdo nemlátí, začnou se mlátit sami mezi sebou.

J. Vlček 2.6.2022 10:43

Pane Hlubučku, s vaším článkem se dá celkově souhlasit, až na dvě věci. Západ se dle vás "snaží imperialistickým snahám ve světě čelit diplomacií a penězi"?

Za prvé, chce-li západ čelit imperialistickým snahám někoho druhého, měl by se v první řadě vzdát svých imperialistických tendencí a snah, což platí především pro USA.

Za druhé, bylo by velice správné a namístě, kdyby západ konflikty ve světě řešil diplomacií, případně i penězi, namísto přilévání oleje do ohně dodávkami zbraní, čímž pouze udržuje válku v chodu, bez ohledu právě na zmiňované ztráty životů, na kterých západu očividně vůbec nezáleží.

Kde bylo diplomatické snažení západu, když na Ukrajině probíhalo zabíjení a útoky na rusky mluvící ukrajinské občany ze strany ukrajinských fašistů, podporovaných místními oligarchy, s tichým souhlasem ukrajinské vlády?

To měl být ten fungující stav státu, zasloužící si právoplatné místo mezi demokratickými státy Evropy? Jestli může být někdo vzorem pro ostatní státy, pak jsme to my, Češi a Slováci, kteří všem předvedli civilizovaný rozchod z původního Československa, s vytvořením dvou samostatných, mezi sebou přátelsky fungujících států. [>-]

M. Chlupová 2.6.2022 8:47

Naprostý souhlas. Co mám informace od uprchlých Ukrajinek z východnějších částech, mluví tam skoro polovina z nich Rusky (a rozumí Ukrajinsky a naopak). Nikdy se nesetkaly s jakoukoliv diskriminací kvůli Ruštině.

Také jsem se dívala na dokument o Krymu z roku 2014, kde reportéři mluvili s místními obyvateli. Velká část z nich uvěřila, že na ně táhnou "fašisti z Kyjeva" a že Rusové je přišli zachránit. Ruská propaganda zabrala.

M. Boháček 2.6.2022 7:02

No, keby sme na Slovensku "ujeli" tak, ako Ukrajinci a zakazovali Maďarom hovoriť v reštaurácii po maďarsky, byli ich a strieľalil za maďarčinu a zopár ich zaživa upálili, tak sme asi tiež vo vojne.

M. Boháček 2.6.2022 6:57

To je treba nebyť hnilý a otvoriť si článok. Potom tu nebudete zdržovať otázkami, ktoré sú v článku zodpovedané.

K. Machala 2.6.2022 4:05

Ano. Brežněv byl Rus po obou rodičích, přišli z Ruska nacUkrajinu, kde se jim malý Leonid narodil. Ukrajinsky nikdy neuměl. Dezinfo kanály z něho nepravdicě dělají Ukrajince. Chruščov taky nebyl Ukrajinec, přesto to tvrdí...

K. Machala 2.6.2022 3:59

V Oděse městě se mluví víc rusky, nejen Rusové však. Na venkově oděské oblasti je to naopak, víc ukrajinsky. Podobně Charkov vs venkov. A dokonce i Donbas. Město není vše.

K. Machala 2.6.2022 3:45

Šuchevyč je nárhrdinou akorát tak v dezinfo z Petrohradu, na Ukrajině opravdu ne. Český prostor je zamořen nepravdami o Ukrajině a mnoho lidí je hltá, aniž by si jejich ruskou výrobu uvědomovali.

P. Hatina 2.6.2022 1:59

;-DTedy, dovolil bych si opravit dosti podstatný omyl autora. My jsme totiž "po porážce Rakouska v první světové Rakousko-Uhersko NEROZBILI. To by asi měl vědět že už před námi se odtrhlo Uhersko (a nárokovalo si Slovensko jakožto Horní Uhry), a taky si rakouští Němci vyhlásili Rakouské Německo - jehož část území měly tvořit zase České země, s jasným záměrem se později připojit k Německu. Vlastně si už v tom roce 1918 mohli střihnout to, co o 20 let dokončil Hitler.

Jaké z toho vyplývá poučení pro Evropu? No že s velkými národy byly potíže, ještě větší než s těmi malými..

J. Kočvar 2.6.2022 0:39

Mýlíte se - Ukrajinci v tom tzv. Novorusku převažovali jak při sčítání z roku 1897, tak i o třicet let později. Převažovali nad Rusy i v některých oblastech, které dnes patří k Rusku (Kubáň, Taganrog).

M. Baloun 1.6.2022 22:56

Ano. Ale: SSSR založený na marxových ideích nelpěl na etnicitě zdaleka tak intenzivně jako jiné národní státy (hlavní byly třídy, ne národy a rasy). Ten systém autonomních oblastí, okruhů a republik se nakonec nestal tak úplně špatným. Má to svoje přesná pravidla založená především na historických literárních pramenech, což vedlo mj. k záchraně mnohých starých písemností, kterým v té době nebyla věnována pozornost.

Proto je Rusko federací, kde mimo federativních republik je umožněna existence i mnohem menších národů, včetně zachování jejich jazyka, obyčejů atd. Proč myslíte, že Abcházci nebo Osetinci volí raději autonomii v Rusku než aby se z nich stali Gruzínci?

Mmch víte kdo byl asi nejslavnější Osetinec:-)?

J. Jurax 1.6.2022 22:37

Jo, a taky Irsko. Ale už ne Katalánsko nebo třeba Korsika, zato Kosovo ano.

J. Jurax 1.6.2022 22:28

Ano. Vystihl jste to celkem přesně.

F. Navrátil 1.6.2022 22:16

Stalin jako lidový komisař pro národnosti vytvářel svazové a autonomní republiky tak, že míchal národnosti do různých politických celků, aby se daly lépe ovládat. V případě potřeby šlo štvát jednu národnost proti druhé. Bral svoji politiku velmi vážně a na zasedání rady lidových komisařů zfackovat gruzínského ministra Mdivadzeho, který proti takovému postupu protestoval. Ukrajina se svým pestrým jazykovým složením, ve kterém má haličská ukrajinština menšinu, je reliktem této stalinské politiky.

A. Renjascu 1.6.2022 21:58

Tak o těch základnách se ví již dlouho, jen vy to stále odmítáte vidět. A není to jen Čárnogursky, který o tom veřejně mluvil.

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/majdan-ukrajina-exposlankyne-rusko-spojene-staty.A190228_115336_zahranicni_fort

https://www.stalose.com/item-128754-hra-s-jadern%C3%BDm-ohn%C4%9Bm-ameri%C4%8Dan%C3%A9-ti%C5%A1e-stav

https://jaromir-hybner.cz/USA/Americka_namorni_zakladna_na_Ukrajine_v_Ocakovu.pdf

V. Čermák 1.6.2022 21:27

No, už se to ve světě Profláklo, nicméně pr de lo lezců zejména v EU a také mezi EUnijními mopslíky typu ČR, mají pořád hodně, takže pokračují, každý den dobrý...;-D

V. Čermák 1.6.2022 21:22

Ještě musí dotěsnit Klapky, proniká mu tam z venku falešná Ideologie...;-D

A. Renjascu 1.6.2022 21:16

Vy máte lepší? Tak sem s ní. Doufám, že to bude aspoň deset tisíc reprezentativních vzorků

V. Čermák 1.6.2022 21:11

Opičí Nadávečka si zase hraje se slovíčky, která jsem jí předhodil jako cvičené Opičce. Sice neví, o čem je řeč, ale musí o tom Ventilovat, až se jí zadeček blejská jako zrcadlo...;-D

M. Vaněk 1.6.2022 21:09

Dejte si obkádek, zapněte si lháře z čt, kteří vám zprostředkují tu jedinou, správnou a nefalšovanou sametovou Pravdu, jak ji hlásal lhář havel, zakousněte MacGenSóju, zapijte to zředěným cukrem a zase bude dobře... ;-)

M. Baloun 1.6.2022 20:51

Vlámům a Valonům není v ničem bráněno. Belgie se roku 1993 změnila ve federac a v současné době ji spojuje jen osoba panovníka.

Řešení tohoto typu (federalizace) byla ovšem pro Ukrajinu neskousnutelné. jako téměř všechny nově se vynořivší státy trpí jejich obvyklou dětskou nemocí. Snu o velké zemi. Prošlo si tím po svém vzniku Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko a další země. Stejně tak Ukrajina vezoucí se na vlně nacionalismu nechce na svém území žádné odlišnosti, autonomní menšiny...

A nemá jich zrovna málo - maďarská, rumunská, srbská, rusínská a v neposlední řadě ruská. jak správně píše autor, ČR využila historické nabídky a svoje území etnicky homogenizovala. Ukrajina se pokouší o totéž.

M. Vaněk 1.6.2022 20:48

Ale kdepak - žádné, že Západ neví, co si počít... Celé dějiny jsou totiž o tom, jak destabilizovat nejen státy, ale celé regiony, vyvolávat konflikty, války a následně tyto kolonizovat pomocí demokratůry... To je pravá podstata tzv. "úspěchu" euroamerické civilizace - zotročovat a krást.

P. Diviš 1.6.2022 20:41

U záborů je to oblíbené, ale na základě národnostního principu se oddělilo Norsko od Dánska, Finsko a Pobaltí od Ruska, Rumunsko, Bulharsko a státy pozdější Jugoslávie od Osmanské říše, osamostatnila a spojila se Itálie, spojilo Německo, osamostatnilo Polsko, ...

J. Pankovic 1.6.2022 20:41

...jen kdyby USA neměli ten roztomilý zlozvyk nechávat svoje spojence na holičkách ;-)

P. Diviš 1.6.2022 20:37

Kromě do minulosti můžete jít i do (_!_), s těmi lžemi o základně USA a treperendech.