1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

ÚVAHA: Sebeurčení či územní celistvost?

To je otázka, která je tu od nepaměti, ale obzvláště silně rezonuje od rozpadu bipolárního světa, který takové otázky nepřipouštěl. Týká se mnoha částí světa, počínaje Basky, Katalánci, přes Kurdy, Rohingů v Myanmaru, Ujgurů v západní Číně. Občas i Skotů a také kosovských Albánců či Rusů v ukrajinském Dombasu či Luhaňsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 1.6.2022 13:20

Podle jakých hranic by se měla Ukrajina rozpadnout? Na Ukrajině žije 78% Ukrajinců, 17,3% Rusů a celkem 4,7% všech ostatních! Rusové nepřevládají nikde kromě Krymu!

V. Petr 1.6.2022 13:13

Oděsa není rusky mluvící oblastí a Rusové jsou na Ukrajině v menšině všude kromě Krymu. Jedině ten by měl Rusku zůstat!

Etnicky stejnorodé oblasti jsou jedna věc ale co když je obyvatelstvo pomícháné? TOTO byl problém Jugoslávie. Slovinsko a později Makedonie se odtrhly celkem bez boje, problém byla srbská menšina v Chorvatsku, naprosto národnostně promíchaná Bosna s Hercegovinou a albánská menšina v Kosovu.

P. Molík 1.6.2022 13:05

Spravedlnost jako nepolapitelný chimérický přízrak byla a je realizována podle představ vítězů ve válce nebo podle představ soudce a třeba i podle představ zločince apod. Norimberský proces se zaplaťbůh konal podle představ vítězů. Naše prohra na Bílé hoře měla za následek realizaci představ vítězů na Bílé hoře. Došlo k mohutným násilným přesunům majetku do majetnictví katolické církve, která nyní stále není ukojena a její církevně-tunelářští aktivisté dál kují pikle, ale hlavně třetina obyvatel české kotliny zmizela, byla fyzicky zlikvidována nebo vyhnána atd. Takže bychom měli respektovat historii a být poučeni tak, aby se neopakovaly tragédie po Bílé hoře apod.

K. Křivan 1.6.2022 13:01

"územní celistvost"

Ano, hranice by měly být nezměnitelné. Ale pouze ty hranice, které respektují hranice etnické, národnostní ! Hranice vytvořené pitomými politiky tužkou na mapě vždy vedou k nepokojům a válkám. Arabský poloostrov, Indie-Pakistán, Jugoslavie, Ukrajina ....

Jugoslavie je až na ukradené Kosovo jakž takž vyřešená, Indie a Pakistán spolu furt válčí, Blízký Východ, ... škoda slov.

Putin dobyde rusky mluvící oblasti, včetně Oděsy, a ty si také ponechá. Bezpečná a stabilní hranice by byl Dněpr. Ukrajina by měla být šťastná, když u toho zůstane a Polsko, Maďarsko a Rumunsko neohlásí nároky na svá historická území.

K. Křivan 1.6.2022 12:51

Nechápu, jak můžou inteligentní lidé věřit ukrajinským lžím.

O. Kaucký 1.6.2022 12:13

Němci jsou v současné době rozděleni. Jedni vzpomínají s láskou na Ádu, druzí se za tuto dobu stydí, a třetí se tím nezabývají. A teď řekněte, co je správné.

O. Kaucký 1.6.2022 12:08

Ruku na srdce, s kterými velmocemi jsou všeobecně dobré zkušenosti.

O. Kaucký 1.6.2022 12:06

Máte v tom hokej. Podívejte se jak vznikala současná Ukrajina. Alespoň od roku 1917.

Hladomor byl ve všech oblastech, kde bylo zemědělství, sedláci, když konečně získali svobodu nechtěli do kolchozů, tak nastoupilo Stalinovo násilí.

M. Boháček 1.6.2022 11:44

Chmeľnickyj sa narodil v Subotive, čo sa, podľa mapy, nenachádza v oblasti nazývanej Novorusko. A koho mal požiadať o pomoc, keď od Poliakov dostával "na prdel" Osmani mu asi pomôcť nechceli, keď bol u nich zalezený na Kryme - Osmanskom. ;-D V Novorusku ani vtedy Ukrajinci etnicky neboli väčšinou. Ako nikdy v histórii.

Inak, dík za info, aspoň už mi je jasné, kým sa "inšpirovali" banderovci pri brutálnom vyvražďovaní desaťtisícov Poliakov, Čecho a Židov. Ku ktorým odkazu sa hrdo dnešná ukronacistická Ukrajina hlási. :-P

Když byla proti kozákům vyslána polská korunní vojska, Chmelnický je s pomocí tatarského prince Tuhaj Beje opakovaně porazil v bitvách u Žlutých vod a u Korsuně. Mezitím zemřel polský král Vladislav IV. a politická situace v Polsku se stala nepřehlednou. Vláda se snažila situaci řešit mírově pod vedením pravoslavného magnáta Adama Kisiela, avšak bez úspěchu. !!!!! Postup kozáckého vojska byl provázen masakry Poláků a zejména Židů, které Chmelnický nenáviděl a pokládal za zrádce. Zajatci byli upalováni nebo naráženi na kůly. Během bezprecedentních pogromů přišly o život desetitisíce osob.[1] !!!!!

Když se do čela polských vojsk postavil kníže Jeremiáš Wisniowiecki, postup kozáků byl zastaven roku 1649 v bitvách u Zbaraže a u Zborova. Nakonec kozáky rozdrtil roku 1651 v bitvě u Berestečka a následně u Bílé Cerekve. Při potlačování povstání se rovněž polské vojsko dopouštělo násilí a zajatí kozáci bývali často mučeni a bez soudu popravováni. Chmelnický byl vytlačen z Ukrajiny a nucen hledat ochranu nejprve na Krymu u chána Islama Gireje a posléze u ruského cara Alexeje Michajloviče. Roku 1654 inicioval uzavření Perejaslavské smlouvy, jíž byla Ukrajina rozdělena mezi moskevský stát a Polsko-litevskou unii, přičemž kozáci ztratili samostatnost.

M. Boháček 1.6.2022 11:22

Sfanatizovaný človek ignoruje fakty, ktoré si môže sám overiť. Presne ako vy.

J. Vorreth 1.6.2022 11:21

Otázka je to často složitá. Ale tady jsou lidé, kteří se narodili a žili většinu života na východě ruska, a teď se najednou sebeurčují na Ukrajině. Tak to je velice jednoduchá otázka -> je to sprostá okupace.

P. Diviš 1.6.2022 11:09

Inteligentní člověk hlavně nevěří (vašim) ruským lžím.

P. Diviš 1.6.2022 11:07

A i tak to trvalo dost dlouho.

P. Diviš 1.6.2022 11:06

No ano, ale u těch zájmů velmocí si holt musíme vybrat, které jsou pro nás nejméně škodlivé. S ruskými (dříve sovětskými) jsou dost špatné zkušenosti.

R. Doubravský 1.6.2022 11:03

Bohdan Chmelnickyj byl Osman?? Kdyby neměl ten blbý nápad požádat o pomoc proti Polákům ruského cara, byla by tu Ukrajina už 400 let.

R. Doubravský 1.6.2022 10:54

Museli by dopadnout jako Němci 1945.

R. Doubravský 1.6.2022 10:53

Rozšířilo se všude tam, kde rozhoduje Putin: Podněstří, Abcházie, J. Osetie, Krym (dovršeno připojením), Doněcká LR, Luhanská LR, nově zbytek Donbasu, Cherson, oblast Mariupolu. Horkým kandidátem je Bělorusko.

K. Křivan 1.6.2022 10:42

Co je to rasismus ?

Několik definic:

1) Rasismus je obrana "bílého muže".

2) Rasismus je aplikovaná zkušenost.

3) Rasismus je názor, že se člověk vyvíjel na různých místech v různych podmínkách různou rychlostí a směrem.

Z toho vznikly různé rasy s různými vlastnostmi a schopnostmi. Proto se například černoši nehodí pro život mezi bělochy.

K. Křivan 1.6.2022 10:38

Podařilo se "předělat" Némce, po roce 1945. Perfektné předělat. Proč ne Rusy ? Co by mohli mít proti blahobytu a přátelství se západem ?

M. Boháček 1.6.2022 10:38

hákovými krížmi, nie krížmy - moje nervy :-)

M. Boháček 1.6.2022 10:31

USA naliali 5mld do Ukrajiny (oficiálne priznané). USA dvakrát odstránili ústavne, právoplaptne zvoleného prezidenta Ukrajiny - Janukovyča, zákony Ukrajiny zakazujú používať ruštinu, v západoukrajinských mestách stavajú sochy Banderovi, ulicami Kyjeva pochodujú fakľové sprievody (aj s obrázkami Banderu), verejne sa hajluje so zdvihnutou pravicou Slava Ukrajine (aj deti - tábory Azovec), fyzicky a verbálne sa útočí na ľudí používajúcich ruštinu, Azov, Ajdar, Dnepr, Pravý Sektor a podobné zoskupenia sú plné chlapov dotetovaných hákovými krížmy, podobizňami Hitlera, SS popismi, v Odese upália zaživa desatky Rusov v Dome odborov, tých čo vyskáču z okien pred plameňmi, utlčú k smrti roxorovými tyčami - a nikto nie je odsúdený, streľba a fyzické útoky do pokojne demonštrujúcich na 9. mája v Chersonem Mariupole, Slaviansku, prevádzkované desiatky ilegálnych amerických biolaboratórií na Ukrajine...

Nechápem, ako môže inteligentný človek veriť amerkánskym klamstvám o Ukrajine.

R. Doubravský 1.6.2022 10:23

Nikdo není dokonalý, ale někdo je lepší, jiný horší a někdo úplně nanic.

J. Pankovic 1.6.2022 10:21

My si tady můžeme plácat, co chceme, ale v geopolitice termíny jako "čest", "slušnost" nebo třeba "spravedlnost" jsou jenom prázdné zvuky bez obsahu, které jsou nepodstatné oproti "zájmy velmocí ".:-(

M. Pivoda 1.6.2022 10:18

Cituji z prezentované autorovy úvahy: "... Stabilita současného uspořádání hranic je totiž také významnou devizou. Jak by se jednou začala měnit, nikdo neví, kdy a jak by to skončilo. ..."

Komentář

My dokonce ani nevíme, jak to dopadne, pokud zachováme současné uspořádání hranic. Život na planetě Zemi se totiž bude vyvíjet dál, i když hranice států zachováme.

Filozoficky: Vím, že nic nevím.

P. Pepax 1.6.2022 9:54

Rusko není dokonalé, Čína taky není dokonalá, nikdo není dokonalý.

P. Diviš 1.6.2022 9:53

Ano. R-U už nechtěl nikdo.

P. Pepax 1.6.2022 9:52

No a vy máte složité kecy :-)

P. Diviš 1.6.2022 9:52

Ruský novinář: KOLEKTIVNÍ PUTIN

Jak vlastně vznikl konflikt na Ukrajině v roce 2014 a dvě separatistické republiky, které se staly záminkou letošního útok Ruska na Ukrajinu? Plukovník ruské tajné služby Igor Girkin se poté, co se podílel na ruské anexi Krymu, přesunul na Donbas a po dlouhém snažení se mu podařilo vyvolat ozbrojený střet, do kterého se ukrajinským úřadům vůbec nechtělo. Přitom dokonce ani v Kremlu původně neplánovali odtržení tohoto území od Ukrajiny. Nakonec to ale udělali a poslali tam ruskou armádu. Tak popisuje ruský novinář Michail Zygar na základě otevřených i svých vlastních zdrojů začátek ukrajinského konfliktu. Tento příběh tvoří v jeho knize Všetci mocní Kremľa jen část pozoruhodného líčení vzestupu ruského prezidenta Vladimira Putina a jeho okolí. Kniha byla dokončena v roce 2015 a nyní vychází v reprintu. Úplně totiž nezastarala. Mimo jiné v ní Zygar tvrdí, že Putina často tlačili k rozhodnutí jeho blízcí a neexistuje jeden Putin, ale jakýsi kolektivní Putin, dílo tužeb jak Putina, tak jeho okolí. A toho je tudíž těžké, ne-li nemožné porazit.

Michail Zygar: Všetci mocní Kremľa, Absynt, 2016, 2022, 480 stran

P. Diviš 1.6.2022 9:49

Gosvraňjo.

P. Diviš 1.6.2022 9:49

Rozdíly byly, Putin je sjednotil.