1.5.2024 | Svátek práce


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
hugo 4.10.2009 5:05

Re: Princip relevantnosti vzdělání pro budoucnost

výuka jazyka má 3 fáze"

1.biflovací(nabiflovat gramatiku a slovíčka)2.porozumívací(zvládnout reálie a filozofii daného jazyka)3.ovládající(jazyk prakticky používat).......a přes to nejede vlak,samozřejmě mnozí zvládnou pouze fázi č.1 ale i to je dobré,neboť to dává předpoklad pokračuvat v případě potřeby v budoucnu dále!...buhužel dnes se pokoušíme pouze o fázi č.3,takže všichni jazyk "ovládají";-D

Pavel 4.10.2009 12:04

Re: Princip relevantnosti vzdělání pro budoucnost

1. naučit se a NAPOSLOUCHAT si hlásky jazyka. (nechápu jak se bez toho vůbec můžete biflovat?)

2. postupně začít slovíčka a jednoduché věty, postupně zvládnout gramatiku a základní slovní zásobu. Není nutné do podrobna vysvětlovat daný gramatický jev, stačí vědět co znamená a jak vypadá. Spousta kvalitních kurzů gramatiku nevysvětluje vůbec, nechává na studentech aby si ji automaticky odvodili. Co se týče slovíček je neutné použití v reálných větách a ne biflování dvojic slovíček. Když uvidíte slovíčko ve třech různých větách, zapamatujete si význam mnohem snáz a přesněji než když se budete biflovat dvojice.

3. Další rozšiřování slovní zásoby, schopnost porozumět archaické verzi jazyka, různým dialektům a přízvukům atd.

občan 4.10.2009 13:49

Re: Princip relevantnosti vzdělání pro budoucnost

hugo je vůl nebo neumí jazyk nebo je tak konformní, že papouškuje sto let starý naprosto nefunkční model výuky.

Otočme to. Nejprve se jazykem bez porozumění žije - básničky, písničky, říkadla, hlášky, dialogy. Tím ten jazyk uslyšíte. Frázování, rytmus, slovosled, melodii, výslovnost. Pak přejdete na triviální životní situace, holé věty, kterými se už domluvíte a vyřešíte běžný život. Nakonec si biflujte slovíčka, rozšiřujte slovní zásobu, zajímejte se o gramatiku a čtěte si knihy v originále.

Jura Jurax 3.10.2009 22:03

Re: Princip relevantnosti vzdělání pro budoucnost

Hm ... cvičení je taky biflování ;-)

Pavel 3.10.2009 22:54

Re: Princip relevantnosti vzdělání pro budoucnost

Není.

R 3.10.2009 12:30

Re: Princip relevantnosti vzdělání pro budoucnost

To, že někdo před 20 lety učil marxismus ještě nemusí znamenat, že dnes učí jen staré věci a vědomosti a že je učí špatně. Já bych taky to učení ve škole nepřeceňoval, protože jeho význam dnes je podstatně menší než dříve.

Většina oborů se dnes vyvíjí několikrát rychleji než dříve. Dříve nebyl problém udělat školu a na 20 let se zavrtat někde do práce do firmy nebo do nějakého geografického zapadákova a potom když se člověk po 20 letech vrátil, tak jeho znalosti ze školy byly téměř aktuální kromě pár nových objevů a vylepšení.

Dneska na to stačí pár let, kdo dnes chce nebo potřebuje mít v nějakém oboru současné aktuální znalosti, musí tak třetím, pátým rokem po škole se začít dále učit a rozjet systém svého celoživotního vzdělávání. Pokud se někde zahrabe na takových 10 let, tak v oboru začíná prakticky znova od začátku, protože většina toho, ce se před 10 lety naučil, je nyní beznadějně zastaralé a nepoužívané. 

Pokud na těchto starých vědomostech naopak nezaloží svou  živnost, protože na rozdíl od vědomostí je 10 let pro materiální věci často jen polovina nebo ještě menší část jejich životnosti

občan 3.10.2009 12:52

Re: Princip relevantnosti vzdělání pro budoucnost

proto se s vysokou školou živím rukama. Ty znalosti se tak rychle vyvíjet nemusí, technicky je obor zvládnut již sto let a mnohem víc se projeví prostý zájem o věc, šikovnost, rutina a vztah k lidem. A takhle to můžete dělat desítky let.

dotty 3.10.2009 8:29

páni inženýři

Hlavně, že všichni umí česky! ;-D 

Elsie 3.10.2009 11:50

Re: páni inženýři

Umí?8-o8-o8-o8-o A všichni?8-o8-o

ada 3.10.2009 17:19

Re: páni inženýři

bohuel, jak jsem se kdysi dozvěděla po dotazu na Ústav pro jazyk český, už i "umí", přizpůsobujeme se těm, co holt neumějí

Pavel 3.10.2009 18:26

Re: páni inženýři

To máme podle tebe psát staročeštinou?

Haui1 3.10.2009 23:23

Re: páni inženýři

Ne. Jen se naučit gramatiku ;-)

Pavel 4.10.2009 1:07

Re: páni inženýři

Co na tom k nepochopení? Buď se bude "oficiální" verze jazyka postupně upravovat tak, aby se blížila běžné řeči, nebo se zakonzervuje. Žádná jiná možnost není.

gogo 3.10.2009 7:52

Nebuďte staromilci, pánové

Svět spěje k tomu, že rodný list bude mít o stránku navíc. A na té stránce bude diplom s titulem BC. Školu si zvolí absolvent v 18 letech podobně jako zdravotní pojišťovnu a do diplomu se zpětně dopíše. Zároveň si přislušná škola vyinkasuje státní příspěvek podobně jako politické strany za volby. Všichni budou spokojeni a v té Unii zase budeme jedničky

Tx 3.10.2009 6:32

Formální vzdělání

se na jedné straně přeceňuje, na druhé nedoceňuje. Např. u nás v podniku byla na ekonomickém odd. paní - inventurnice, s dvouletou hospodářskou, výborná. Když šla do  penze, nastoupila na její místo Ing. ekon., naprosto neschopný střevo. Na druhé straně stavař - průmyslovák Vám může samostatně vyprojektovat rodinný dům po 6 letech praxe, inženýr po 3 letech, tedy vidím, že 3 roky praxe jsou zřejmě ekvivalentní 5 letům VŠ. Ona je nějaká "inflace vzdělání". Před válkou byl absolvent obch. akademie prokuristou velkého podniku, dnes je to sekretářka na vaření kafe. Je taky otázka, kdo toho o zdravotnictví ví víc: zda sestra, která má střední zdrávku (4 roky) nebo Bc s gymplem a Bc studiem (3 roky). Jenže podle EU ta první může akorát tak vynášet nočníky a jen za "b" je ta pravá sestra. To je přesně ten případ, kdy jsou za 3 roky studia vyhozené peníze. 

Papouch 3.10.2009 1:42

jedna poznamka z praxe

narky na lenost studentu a nevalnou kvalitu absolventu skol neustavaji minimalne poslednich sto let ;)

Proto povolani, kde je potreba urcity standard znalosti, maji vlastni certifikace a zkousky - minimalne pravnici, lekari a stavari+architekti berou diplom jako nutnou, ale rozhodne ne nepostacujici podminku k vykonu profese.

V IT je pro slusny plat nutnost ziskat prislusnou certifikaci (MS, Oracle, Cisco... ), ne formalni vzdelani.

Jenda 3.10.2009 4:04

Re: jedna poznamka z praxe

cemu rikate slusny plat? V IT delam od roku 96, certifikaci jsem si nikdy zadnou nedelal a naprosto nemam pocit, ze by mi chybela.

Jan 3.10.2009 6:41

Re: jedna poznamka z praxe

Ejhle, nový Bill Gates.

Jenda 3.10.2009 11:09

Re: jedna poznamka z praxe

Na to nemam zaludek.

md 3.10.2009 6:47

Re: jedna poznamka z praxe

V IT dělám 25 let a jestli má někdo nějakou certifikaci od nějaké podivné firmy mně při přijímání zaměstnanců nikdy nezajímalo. Podstatné pro mně vždy bylo, co dotyčný skutečně umí, co udělal dříve a jaký má inženýrský cit. A právě inženýrské myšlení v poslední době zcela mizí, za posledních 15 let v tomto ohledu úroveň absolventů VŠ klesla úplně katastroficky.