1.5.2024 | Svátek práce


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
občan 4.10.2009 13:42

Re: Vzdělání

nepřehánějte to, mezi soukromými a státními školami je stejný rozdíl jako v jakékoliv jiné branži. Musíte to brát kus od kusu. Je státní škola, kde je sice koncepčně všechno špatně, ale na omezenou dobu se sejde parta lidí, kteří mají zájem o věc ...A také naopak a jinak. Soukromá škola nemá prvotní cíl hrabat peníze stejně jako státní škola nemá za cíl levně poctivě vzdělávat. Státní maturity nemají s kvalitou vzdělávání nic společného ...

Apea 4.10.2009 16:26

Re: Vzdělání

Ale samozřejmě, že státní maturity mají s kvalitou vzdělání co dělat. A to hodně. Dnes je spousta poloprázdných středních škol. Aby přežily, konkurují si o žáky. Nikoliv kvalitou vzdělání, ale jeho dostupností. Jsou školy, ze kterých dnes dostanete maturitu zadarmo. A ono to potápí celý systém, zbývá pár škol, kde se ještě udržují nároky a ty vzdorují většinovému znechucení rodičů, že pro jejich děti má být maturita problém. Proto potřebujeme spodní mez - za míň už se maturita dostat nedá. Jinýmí slovy, státní maturitu, přesněji společnou část maturitní zkoušky. Sama sice nic nezachrání, ale bez ní bude kvalita nutně dále klesat.

R 4.10.2009 11:14

Mně to připadá

že před necelými 20 lety se promeškala nádherná příležitost papírovým nařízením okamžitě zvýšit množství vysokoškolských absolventů. Stačilo jen kvalitní střední školy s maturitou, tehdejší průmyslovky provozované u velkých firem a případně kvalitní gymnásia doplnit o bakalářské nadstavby. Jak to totiž vypadá, tak hlavně absolventi z průmyslovek, které obvykle produkovaly lidi přímo pro nejbližší velký podnik byli coby noví zaměstnanci pro firmy stejně použitelní nebo i použitelnější než dnešní průměrní vysokoškolští bakaláři. Naše školství by zůstalo celé, statistika počtu vysokoškolských absolventů by se nažrala a to všechno za levný peníz, protože ti bakaláři by se z velké většiny udělali levným středoškolským způsobem, platy profesorů, využitím místních budov, a v neposlední řadě absolvování takové školy automaticky v místě bydliště, takže odpadají koleje a obecně kampusy. A klasické vysoké školy nechat až pro magistry.

Nový 4.10.2009 14:07

Re: Mně to připadá

Rozumná myšlenka.  Bohužel  už je  asi pozdě.

Jouza 4.10.2009 10:22

Jiný případ

Měl jsem v domě kominíka,který se chlubil,že má dvě vysoké školy.Ovšem,že se na to vykašlal a šel k švagrovi dělat "nádeničinu",která mu za tři hodinky pohodlné práce vynesla 9 tisíc hrubého."Za tři roky si postavil nový dům a je v balíku!"Chlubil se.Takových vysokoškoláku jsou celé houfy,Prodávají různé doplňky,nádobí,nářadí,tmely a.t.d..Vysoké školy jsou přeplněné,budoucími vzdělanci a na co to společnosti je,když každý druhý se chopí výdělku vyučeného dělníka.Neměly by se vysoké školy platit,aby si studenti svého vzdělání více vážili a povznášeli svoje nabité vědomosti k zušlechtění národa,který jim studia umožnil?

franta 4.10.2009 11:05

Re: Jiný případ

Vy máte něco proti osobní svobodě a volnému trhu bez přívlastků ?

Jura Jurax 4.10.2009 12:24

Re: Jiný případ

No, volnému trhu - kdyby dotyčný platil školné, a mastné, asi by si rozmyslel studovat a šel by dělat kominíka přímo ... je-li něco zadarmo, tj. platí mu to jiní, člověk si toho neváží ... a taky jaké školy ten kominík vystudoval - jestli to byly nějaké humanitní kecavky typu sociální ekologie či environmentální etika nebo tak, nelze se divit, že dělá kominíka ...

Patron Divný 4.10.2009 13:03

Re: Jiný případ

Přesně tak. A kromě toho, jak už jsem upozornil, ten jeho plat kominíka nemá s volným trhem nic společného. To není tržní cena takové práce. Docela by mě zajímalo, jaká fligna za tím je.

Pavel 4.10.2009 13:19

Re: Jiný případ

Třeba tu školu studoval, aby se naučil líp krást.:-D

ZaZu 4.10.2009 16:54

Re: Jiný případ

No právě že to tržní cena je. Tak např. letos nastoupil celkem v celé Praze jeden učeň v oboru kominík. Pokud máte doma topidlo s komínem, pak jistě víte, co všechno to obnáší. Musíte mít nejen vyčištěný komím, ale také revize kouřovodu a kotle samotného. V případě škodné události můžete mít bez těchto dokladů vážné problémy s likvidací škody. Takže, kdyby nebyl někdo ochoten mu platit tuto částku, tak by ji neměl. Doba přeplácených "právníků" končí.

Patron Divný 4.10.2009 19:01

Re: Jiný případ

A proč o takovou relativně jednoduchou práci není víc zájemců, když je tak senzačně placená a když máme tolik nezaměstnaných? Neměl bych jako programátor začít uvažovat o vedlejšáku, abych si přivydělal? A mimochodem, proč to vlastně neděláte vy?

Pavel 4.10.2009 13:13

Re: Jiný případ

Kdyby bylo školné, tak by místo každýho takovýho kominíka bylo deset schopných lidí, co by nestudovali, protože na školu neměli.

Patron Divný 4.10.2009 13:22

Re: Jiný případ

Kdo je o svých schopnostech přesvědčen, ten si na školné klidně půjčí. Rozhodně je to mnohem rozumnější, než půjčit si na domácí kino.

Pavel 4.10.2009 14:04

Re: Jiný případ

Přesvědčení o schopnostech často nemá se skutečností moc společného.

S poslední větou pochopitelně souhlas.

Karla 4.10.2009 20:59

Re: Jiný případ

Můžete si sice věřit, že dostudujete, ale nezaručí vám to po studiích práci ani výši příjmů. Také byste mohl být dost vázán na dostudování, kdybyste nakrásně poznal, že daný obor se pro vás nehodí, až na škole.  Až budou startovat do života, budou vydělávat jen na bankovní domy? Je to naprosto nehorázný útok na mládež, která opravdu nemůže mnoho předvídat, navíc jsou samozřejmě ručením zavazováni rodiče. Takových projektů je zde více. Průhledná snaha udělat povinným něco, čemu se obezřetný človek dokud může, vyhne. Nadělat si dluhy a nevědět, jaké budou mé příjmy, až přijde na řadu splácení? Mít hlavu způsobilou ke studiu a nemít na ně, to pouze přihraje místa na školách těm, kdo mají peníze a potom těm, kdo budou schopni stát se bankobvními vazaly.  Nemajetní by prostě šanci neměli vůbec.. Nižší příjmové skupiny by měly jen jen výhled, že se po dokončení studií jejich sociální situa ce nezlepší. Jejich dlužní handicap povede firmy k tomu, aby jejich uvázanosti zneužívaly - cena těchto sil nebude už tržní z trhu práce, ale tržní ve smyslu trhu s otroky.Podle mne je úplně jedno, jestli je přístup ke studiu vynucován členskou knížkou KSČ u rodičů nebo nutností zaručit se majetkem rodiny a zadlužit se.To druhé může být v určitých situacích mnohem tragičtější.

Patron Divný 4.10.2009 21:42

Re: Jiný případ

Karličko, vy jste hysterka a blábolíte nesmysly, ale já rezignuji na to, že bych vám to dokázal vysvětlit. Máte výrazně proříznutější hubu než já. Raději už začínám myslet na zítřejší práci, nebude jednoduchá.

Pavel 4.10.2009 22:10

Re: Jiný případ

Rezignujete, protože vám došly argumenty. Má pravdu. I praxe to potvrzuje.

Karla 4.10.2009 22:31

Re: Jiný případ

Divný patrone, nerezignujte, argumentujte. Ještě, že jste mi napsal Karličko, jinak bych vám tu hysterku neodpustila.Dobrou noc a zítra dobrý den.

Patron Divný 4.10.2009 11:14

Re: Jiný případ

A jak toho chcete dosáhnout? Trestat lidi za to, že "nabité" vědomosti nevyužívají?

A proč se ten kominík těmi školami zdržoval? Proč si nezačal vydělávat o pár let dřív? A ještě se takovou blbostí chlubí.

Ledaže by ho na studiích vydržovali rodiče. V tom případě nikoli blbec, ale vyžírka. (Mě na studiích také vydržovali rodiče. Jenže já jsem studoval s jasným cílem něco se naučit a pak to používat.)

Také by mě zajímalo, jak dlouho mu ten královský výdělak vydrží, protože s ekonomickou realitou nemá nic společného.

Pavel 4.10.2009 11:24

Re: Jiný případ

No za to ty blbej vůbec nejsi, viď?

Proč myslíš, že on to nestudoval s cílem něco se naučit a pak to používat?

Patron Divný 4.10.2009 11:39

Re: Jiný případ

Když ten cíl měl, tak proč jej nenaplnil? Já jsem jej naplnil. Je fakt, že nemám kouzelného švagra, který ty peníze nejspíš tiskne, aby mě za jednoduchou práci mohl řádově přeplácet.

Pavel 4.10.2009 12:18

Re: Jiný případ

Třeba proto, že zjistil že ho švagr bude tak dobře platit a že se mu tudíž naplnění cíle nevyplatí.

občan 4.10.2009 19:56

Re: Jiný případ

moc tady s tím kominíkem nemachrujte (vy všichni). Všechny věci mají nějakou setrvačnost. Myslíte, že se v období uzavírání škol a hlavně školek někdo připravoval na nynější asi 3 letý babyboom ? Přitom bylo nabíledni, že silné populační ročníky a jejich nástupem kapitalismu odložená porodnost (budování kariéry a tak) se nějak projeví. Kominíků bude dost, ale až za pár let, no ...Mezitím zase ubyde zedníků a tak to bude furt

Patron Divný 4.10.2009 20:54

Re: Jiný případ

Jo, ten babyboom nejspíš kdekoho překvapil, stejně jako každý rok kdekoho překvapí, když v zimě napadne sníh.

Přesvědčil jste mě, že se kominíkem na vedlejšák nestanu. Snad už to nějak doklepu jako programátor.

bruner 4.10.2009 7:48

vzdělání a diplom

obojí je spolu svázáno jen opticky, určitou společenskou konvencí. Ve skutečnosti však obojí stojí samostatně. Existují vzdělaní lidé bez diplomu a diplomovaní lidé bez vzdělání.Pro další uplatnění ovšem ti druzí jsou v nevýhodě a je jen na nich, jak ke své další budoucnosti přistoupí. Osobně mám zato, že pro člověka do cca 24 let je potřebné biflování, protože ještě nemá ani zkušenosti ani dostatek analytického myšlení. To přide později a k tomu s výhodou potom přiřadí nabiflované vědomosti. Moderní pojetí "rozvíjení kreativity" není vhodné právě pro onu absenci vědomostí u mladého člověka. Dejte volnost žákům ve škole, aby vymysleli studenou fůzi. nebudou úspěšní, protože jim chybí znalosti předchozích generací (ono biflování), na nichž by mohli stavět.

portwyn 4.10.2009 9:52

Re: vzdělání a diplom

R^

Jinak ta tvořivost se dá zařazovat průběžně, buď jako pokus o odvození zákonů (na vhodné úrovni) nebo řešení komplexnějšího problému, ale:

- pravidlo z učitelova nadhozeného problému odvodí zpravidla jeden dva z těch bystřejších ve třídě. Ti to sdělí ostatním, kteří to buď pochopí (no jóóóó!) podle jejich vysvětlení, nebo se to prostě musí naučit - "nabiflovat".

- k řešení tzv. "problémové úlohy", kdy žák musí tvořivě kombinovat dříve získané poznatky na nějakém problému pokud možno z reality, musí mít nejdřív ty poznatky, co má kombinovat. Mimochodem takové problémy jsou nejcennější částí výuky.

Patron Divný 4.10.2009 10:14

Re: vzdělání a diplom

Hloupější příklad už vás nenapadl? Studenou fúzi zatím nevymyslel nikdo a je dost pravděpodobné, že vůbec není možná.

Kreativita se dá rozvíjet doslova od narození, ale vhodnými prostředky. Dokonce je možné, že je to přirozená vlastnost člověka a vůbec není třeba ji rozvíjet, stačí ji nepotlačovat.

Vědomosti člověk potřebuje a nemůže je získat jinak než učením, ale pojmem "bidlování" se rozumí něco jiného - učení pro učení, získávání vědomostí, které evidentně nebudou nikdy k ničemu použity.

Jura Jurax 4.10.2009 12:26

Re: vzdělání a diplom

a jak víte, které vědomosti biflované řekněme v sedmé třídě ZŠ nebudou niky použity?

Patron Divný 4.10.2009 12:43

Re: vzdělání a diplom

V podstatě všechny kromě takových těch čistě praktických. I tomu, kdo jde posléze studovat příslušný obor, jsou jednotlivé výkřiky, nedané do souvislostí, absolutně k ničemu. Musí začít znovu a pořádně. To si nevymýšlím, to je moje zkušenost. Studoval jsem elektrotechnickou fakultu. Na ZŠ toho o elektřině moc nebylo, ale na gymplu jí byl věnován celý ročník fyziky. Přínos pro mé studium na VŠ? Zanedbatelný. Můj otec, který v tom oboru pracoval jako dělník, mě naučil víc.

R 4.10.2009 10:38

Re: vzdělání a diplom

R^To bude asi ono.